Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen ID.3 GTX – Takové elektrické GTI

Volkswagen ID.3 GTX
Volkswagen ID.3 GTX
Volkswagen ID.3 GTX
Volkswagen ID.3 GTX
42 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (15)

Trojka byla prvním modelem Volkswagenu z řady elektrických ID. K již existujícím verzím přibyla v loňském roce vrcholná sportovně laděná GTX, případně ještě výkonnější GTX Performance.

Design, interiér

V otázce řešení elektromobilu uplatňují výrobci aut dva základní principy: prvním je využít techniku pro spalovací auta a upravit ji pro zástavbu elektrického pohonu. Zatímco zabudovat elektromotor s převodovkou problém až tolik nepředstavuje, „dostat“ do karoserie původně navržené pro spalovací motory hmotnou a rozměrnou baterii je docela oříšek. Přesto i tímhle způsobem vznikají skvělá elektrická auta. Důkazem jsou elektromobily značek BMW a Mercedes-Benz. Ostatně, že je i4 elektrickou čtyřkou nebo EQS elektrickým Mercedesem třídy S, je každému jasné při pouhém pohledu na tahle auta. Ne vždy se to ale takhle povede.

Odlišný přístup uplatňuje Volkswagen, který pro řadu elektrických vozidel vyvinul specifickou platformu MEB. Ta je po vzoru MQB, případně u Audi MLB, modulární, čili dovoluje na ní postavit různě velké modely. K první ID.3 se tak brzy přidaly ID.4, ID.5 a naposledy to byl velký sedan ID.7, v podstatě takový elektrický Passat. V příštím roce bychom se měli dočkat ještě menšího modelu ID.2 a v tom následujícím dokonce ID.1.

Zvenku se ID.3 GTX od obyčejných verzí liší designovými doplňky. Na první pohled tak GTX skutečně vypadá dynamičtěji, nikoliv však ostře. To ale nebyl záměr tvůrců. Stále se bavíme o elektromobilu. Auto dostalo upravené nárazníky, které si berou inspiraci ve větších již vzpomínaných modelech. Specifické pro GTX jsou však 20palcová lehká kola Skagen s pneumatikami 205/45. Na výběr je buď kombinace broušená/černá, kterou mělo testované auto, nebo celá černá. Volba je navíc bez příplatku.

Na Recaro zapomeňte

Pojďme do kabiny. V době uvedení přirovnával Volkswagen interiér ID.3 k open spacu. Zřejmě tím chtěl podpořit vzdušnost a velmi dobrý výhled díky velké prosklené ploše. Bohužel z hlediska kvality to bylo spíše zklamání. Materiály působily lacině a ergonomie měla také k dokonalosti daleko.

Proč ale ten minulý čas? Už předloni na jaře prošlo ID.3 optickou inovací. Ta přinesla nově tvarované nárazníky či vstupní otvory. Zcela zásadní změna se ale odehrála v kabině, která je od té doby výrazně kvalitnější a celkově působivější než tomu bylo u původní verze. Opět vliv větších modelů z řady ID. Tam, kde byly dříve nevzhledné plasty, mohou mít inovované verze palubní desku potaženou zdařilou imitací kůže.

Jenže to není vše. Z pohledu řidiče prošel obměnou také originální elektronický volič převodovky, v tomhle případě spíše směrový volič (převodovka je jednostupňová). Stále se nachází na sloupku řízení na pravé straně tam, kde je běžně sdružená páčka na ovládání stěračů, a stále jízdu dopředu (režim D) navolíte jeho otočením ve směru k čelnímu sklu, avšak jeho tvar je jiný a hlavně už není jeho součástí panel s indikací zvoleného režimu (D, R, N, B, P). Jde opět o řešení převzaté z větších modelů ID. Otočením dopředu volíte také režim zvýšené rekuperace B. Tím přepínáte mezi D a B.

Jak ale uvidíte dále, režim B při jízdě skoro nepotřebujete. Zpátečku zařadíte i nadále otočením k sobě a parkovací režim tlačítkem P. Tím se tady neovládá blokovací poloha na převodovce, ale přímo elektromechanicky ovládaná parkovací brzda.

Naopak výsadou GTX je velký 12,9palcový dotykový monitor, u něhož byla změněna logika ovládání a posílena grafika. Pracuje navíc s velmi rychlým softwarem 5.2. Samotné ovládání je skutečně bez výhrad, což jsem u původní verze zkoušené před čtyřmi lety říci nemohl. Co naopak zůstává, je trochu minimalistický digitální přístrojový štít, který stále nedává mnoho možností ke konfiguraci a variantám zobrazení. Jakoby se inženýři VW shlédli ve rčení „v jednoduchosti je krása“. Na druhou stranu je obrazovka přehledná a výborně čitelná i na přímém světle.

Obecně vzato se však celkový ráz kabiny nezměnil. Dodnes rozporuplná tak zůstává sázka na dotykové ovladače, tedy bez mechanické vazby na mikrospínač. Nebo ovládání skel dveří, kdy na řidičově loketní opěrce jsou pouze dvě ovládací tlačítka na okna. Pokud chcete stáhnout skla zadních dveří, musíte modul přepnout do režimu pro zadní okna tlačítkem „rear“.

Volkswagen ID.3 GTXVolkswagen ID.3 GTX | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Kabina zaujme výborně tvarovanými předními sedadly, která můžeme nazvat sportovní, jakkoliv to s bočním vedením zase moc nepřehánějí. Jejich integrované opěrky hlavy ale nebudou příliš vyhovovat vyšším postavám. Pokud ale měříte řekněme do 180 cm, patrně si stěžovat nebudete.

To se týká také výbavy. Základní cena testované verze GTX činí 1.244.900 korun. Z příplatků zmíním lakování bílou barvou Iceberg v kombinaci s černou metalízou Schwarz za 18.400 korun a dále paket Assistance Plus za 71.100 korun, který zahrnuje pokročilé jízdní asistenty (Travel Assist), zpětnou kameru se zorným úhlem 360 stupňů nebo alarm. Nejzajímavější je ovšem prvek Car2X umožňující sdílet informace mezi vozidly Volkswagen, které jsou přirozeně vybavené tímto systémem.

Video placeholder
Volkswagen ID.3 GTX Fire+Ice • Zdroj: Volkswagen

Motor, jízdní vlastnosti

Tím zdaleka nejdůležitějším, čím se liší GTX od méně sportovních verzí, je pohonná jednotka. Dosud se vrcholné ID.3 chlubilo výkonem elektromotoru 150 kW. Verze GTX ale nabízí o značných 60 kW více. Komu by to bylo stále málo, může sáhnout po verzi GTX Performance s 240 kW.

Výrazné zvýšení výkonu už nebylo možné udělat pouze softwarově jako u dosud nabízených verzí. Byly nezbytné hardwarové změny. Ty zahrnují novou pohonnou jednotku APP550, poprvé uvedenou na ID.7, kdežto u méně výkonných verzí se používá starší generace motoru APP310. Číslice udává v obou případech maximální točivý moment v newtonmetrech. Z toho je zřejmé, že ještě větší rozdíl než ve výkonu je právě v točivém momentu.

S motorem APP550 se v GTX pojí také zatím největší trakční akumulátor s hrubou kapacitou 84 kWh, využitelnou 79 kWh. S tím souvisí také neobvykle vysoký výkon palubní nabíječky pro rychlonabíjení (DC) až 185 kW. V praxi se tak může baterie nabít z 10 na 80 procent za 26 minut. Zejména v zimě velmi oceníte funkci předehřívání baterie, což zkrátí čas potřebný k jejímu nabití. Při nabíjení pomalu, tedy střídavým proudem, je výkon nabíječky 11 kW, tedy stejný jako u méně výkonných verzí.

Lze jej aktivovat buď automaticky tak, že si ho prostě naprogramujete, nebo manuálně v menu infotainmentu. Ukrývá se v podmenu „Nabíjení – Optimalizace“. Díky téhle funkci lze využívat i těch nejvýkonnějších rychlonabíječek u veřejných dobíjecích stanic (tzv. hyperchargerů).

Volkswagen ID.3 GTXVolkswagen ID.3 GTX | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

V základní výbavě nabízí GTX tepelné čerpadlo, které výrazně prodlužuje dojezd při zachování teplotního komfortu. Tepelné čerpadlo má ID.3 od začátku ve spojení s dvouzónovou klimatizací. Důvodem je použití tehdy zcela nového a zatím nepříliš rozšířeného chladiva R744, pracujícího na bázi oxidu uhličitého. Slouží také pro chlazení trakční baterie.

Pokud má ID.3 baterii s kapacitou 77 kWh a vyšší (využitelná), je součástí také systém obousměrného nabíjení V2H (V2G). Navíc obousměrné nabíjení je řešeno stejnosměrným proudem (DC). Běžný je u těchto systémů střídavý proud (AC).

Chytré auto

GTX je sice možné vnímat jako elektrické GTI, avšak celkové naladění auta neklade důraz primárně na ovladatelnost, ale na co možná nejlepší kombinaci ovladatelnosti a jízdního komfortu. Spíše než sportem vás ID.3 GTX zaujme tím, jak pohodlné dokáže být. Úpravy podvozku jsou v porovnání s výchozí verzí relativně malé a omezují se v podstatě jen na silnější stabilizátory. Standardem je progresivní řízení, tedy s proměnným převodem. O něco dále jde verze GTX Performance, která má ve standardu dokonce adaptivní tlumiče DCC, byť ve své původní verzi, která umí měnit tuhost pouze ve stlačení (nikoliv také v roztažení jako u DCC Pro). Dokonce i brzdy zůstávají koncepčně shodné a tedy i GTX má vzadu bubnové brzdy.

Jízdní vlastnosti jsou ovšem vynikající. Zaujme zejména schopnost tlumit nerovnosti vozovky, zároveň ale výborná redukce náklonů karoserie v příčném i podélném směru. Kupodivu silnější stabilizátory na jízdní komfort vliv skoro nemají, což je pozoruhodné. Obrovskou devizou všech VW ID je pohon zadní nápravy s motorem uloženým na ní. V porovnání s elektromobily s pohonem předních kol jsou už z principu jízdní vlastnosti takto řešených elektromobilů obecně lepší.

A proč tedy při jízdě skoro nepotřebujete režim zvýšené rekuperace B? Protože ID.3 GTX má fenomenálně fungující automatickou rekuperaci. Reaguje nejen na okolní jízdu, kdy se třeba přibližujete k vozidlu před vámi, ale v potaz bere také značky (čtení značek) a data z navigace. Celé je to navíc perfektně naladěné, takže jízda je skutečně velmi harmonická a komfortní, kdy se jako řidiči nemusíte skoro o nic starat.

Výsledkem je reálný delší dojezd (nikoliv pouze napsaný). Výrobce udává až 604 km. Co se týče spotřeby, tak od nabíjení jsem jezdil za 17,3 kWh na 100 km při rychlostním průměru 39 km/h. Dlouhodobá spotřeba ale činila pouhých 16,4 kWh při průměrné rychlosti 45 km/h.

VW ID.3 GTX a konkurenti 
 VW ID.3 GTXAlfa Romeo Junior Elettrica Veloce 280Abarth 600e Scorpionissima
MotorSynchronní elektromotor s permanentním buzením (vzadu)Synchronní elektromotor s permanentním buzením (vpředu)Synchronní elektromotor s permannetním buzením (vpředu)
Kapacita akumulátoru [kWh] (využitelná)795151
Výkon [kW]210207207
Točivý moment [N.m] 550345345
Převodovka1 AT1 AT1 AT
Max. rychlost [km/h]180200200
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,95,95,85
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [kWh/100 km]13,118,618
Vnější rozměry [mm]4265 x 1809 x 15634173 x 1781 x 15054187 x 1779 x 1502
Rozvor [mm]277025572559
Zavazadlový prostor [l]385-1267400-1265360-1231
Základní cena [Kč]1.244.9001.219.0001.229.900

Závěr

ID.3 GTX je sice sportovní verzí ID.3, avšak při jeho navrhování nebyla prioritou ovladatelnost a dynamika, ale spíše další zvýšení poměru mezi ovladatelností a jízdním komfortem. Auto tak skutečně výborně jezdí a je přímo ideální na dlouhé cesty. Ty navíc podporuje nejen dlouhý dojezd reálně více než 500 km, ale také nezvykle rychlé nabíjení DC. Auto je zároveň kvalitní, prostorné a od modernizace také s dobře vyřešeným ovládáním. Chyby se tak skutečně hledají těžko.

Nejlevnější verze modelu799.900 Kč (PureLimit 125 kW, 52 kWh)
Základ s testovaným motorem1.244.900 Kč (GTX)
Testovaný vůz bez příplatků1.244.900 Kč (GTX)
Testovaný vůz s výbavou1.371.300 Kč (GTX)

Plusy

  • Naladění podvozku
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Bohatá výbava
  • Vlastnosti infotainmentů
  • Perfektně naladěná automatická rekuperace
  • Nezvykle rychlé nabíjení DC
  • Prostorná kabina
  • Dobrý výhled
  • Auto lze použít jako zdroj elektřiny

Minusy

  • Ovládání stěračů na levé páčce vyžaduje zvyk
  • Trochu strohý přístrojový štít
  • Chybějí tlačítka pro zadní okna na místě řidiče
  • U sedadel nelze nastavit opěrku hlavy

Volkswagen ID.3 GTX
Cena základní sestavy
1 244 900 Kč
Výbava základní sestavy
20palcová lehká kola, 3D LED zadní svítilny, 4+1 Reproduktory vpředu, adaptivní tempomat ACC, ambientní osvětlení, hlasové ovládání IDA, lane assist, ISOFIX vpředu i vzadu, paket Comfort (Navigace Discover Pro, vyhřívaná přední sedadla, multifunkční volant, bezdrátové indukční nabíjení telefonu, dvouzónová samočinná klimatizace Climatronic, atd), parkovací senzory Parkpilot, světlomety IQ.Light LED Matrix, sportovně tvarovaná a výškově stavitelná přední sedadla, tepelné čerpadlo, tepelně izolující tónovaná skla, volba profilu jízdy, zatmavená zadní okna, atd.
Cena testované sestavy
1 371 300 Kč
Výbava testované sestavy
bílá Iceberg metalíza Černá Schwarc (18.400 Kč), paket Assist Plus (71.100 Kč), podlaha zavazadlového prostoru výškově stavitelná (2 výšky) (2.300 Kč), prodloužená záruka 5 let/100 000 km (18.700 Kč), předplacený servis 5 let/150 000 km (15.900 Kč)
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
210 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
550 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
385 / 1267
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1985 / 445
Rozměr pneu:
215/45 R20
Volkswagen ID.3 GTX schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4265
b) šířka (mm):
1809
c) výška (mm):
1563
d) rozvor (mm):
2770
e) rozchod vpředu (mm):
1536
f) rozchod vzadu (mm):
1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
880
k) šířka vpředu (mm):
1440
l) šířka vzadu (mm):
1440
délka sedáku vpředu (mm):
560
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
650
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (15)