TEST VW Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana – Schopný univerzál
Aktuální generace Volkswagenu Caddy se k redakčnímu testu dostavila již posedmé. Tentokrát provedení PanAmericana s nejsilnějším dieselem a pohonem všech kol.
Design, interiér
Užitkový model Caddy německé automobilky Volkswagen patří k těm, které se k nám do redakce dostávají relativně často. Díky tomu jsme mohli v rámci týdenních testů prověřit už šest různých konfigurací. Čím se nyní testované Caddy liší od těch předchozích? Dorazilo k nám ve speciálním provedení PanAmericana.
Balíček výbavy, nebo – řečí ceníku Volkswagenu – speciální model, vychází z druhého výbavového stupně Life a je dostupný pouze pro Caddy se standardní délkou karoserie. Případně je možné jej kombinovat s užitkovou verzí Caddy Cargo s totožnou délkou. V našem případě šlo o osobní Caddy Life a PanAmericana zde byla spojena s motorem 2.0 TDI v nejsilnější dostupné verzi s 90 kW. Poháněna jsou všechna čtyři kola a převodové stupně mění řidič šestistupňovým manuálem.
Označení PanAmericana odkazuje na slavnou cestu vedoucí od severu po jih Ameriky, z americké Aljašky do argentinské Ohňové země. Volkswagen Užitkové vozy toto označení v minulosti užíval u většího Multivanu, nyní však jméno zamířilo i do nabídky Caddy, v níž střídá Caddy Alltrack předchozí generace. PanAmericana přináší spíše vzhledové a především výbavové změny, než že by znamenala nějaké zásadní zásahy do techniky.
Balíček pro osobní verzi Caddy Life stojí 60.971 Kč včetně DPH a jeho zvolení v konfigurátoru značky zároveň vynutí příplatek za větší 17placová slitinová kola Colombo za 18.933 Kč. Krom toho PanAmericanu poznáte podle plastových nelakovaných nárazníků a plastových lemů blatníků, prahů a vkládaných dílů v bočních dveřích. Součástí jsou rovněž nápisy s názvem speciálního modelu na zadních posuvných dveřích a na pátých dveřích. Drobný nápis PanAmericana najdete i pod plastovou lištou mezi čelními světlomety.
Zbytek prvků zahrnutých v balíčku PanAmericana je spíše zvýhodněnou kombinací příplatkové výbavy. Zahrnuje například LED čelní i zadní světla, digitální přístrojovou desku Digital Cockpit, specifické potahy sedadel, hliníkové kryty pedálů, centrální zamykání a bezklíčkové zapalování Keyless start a další.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana
Plast v hlavní roli
Oplastování karoserie je náznakem toho, co najdete také uvnitř. Zde to bohužel není specifikum verze PanAmericana, ale řešení stávající generace Caddy. Když procházím fotky k tomuto testu, interiér na nich nevypadá zas tak zle, ale ve skutečnosti je definován záplavou tvrdých plastů nepůsobících zrovna hodnotným dojmem. Chápu, sedím v původem užitkovém voze a zázraky rozhodně nečekám, ale konkurence to umí lépe. Někteří konkurenti také sází na hromadu tvrdých plastů, ale výsledek v jejich podání působí hodnotněji.
Vyšší výbavové stupně sice zabalí okolí přístrojové desky a obrazovky infotainmentu do lesklého černého plastu, který sice působí o něco kvalitněji, ale zase se snadno a rychle ušpiní prachem či dotyky. Takže jsem byl ve výsledku za výhradně tvrdé a nelakované plasty vlastně rád. Pocit nižší hodnoty ovšem může být částečně dán absencí klasických tlačítek v interiéru, která jsou sloučena do dotykové obrazovky infotainmentu, kvůli čemuž je palubní deska poněkud prázdná.
Ostatně, nahrazení tlačítek dotykovým ovládáním je ve vozech Volkswagenu rozšířené řešení, což je neštěstí především proto, že není příliš dobře provedené. Opakovaně ho kritizujeme nejen my, proto se stávající šéf Volkswagenu a bývalý šéf škodovky, Thomas Schäfer, nechal slyšet, že náprava přijde v průběhu následujících dvou let. Nechme se tedy překvapit. Zatím si majitelé budou muset se současným řešením poradit. Dotyková plocha nahradila i ovládání světel vlevo vedle volantu a trochu nelogicky zahrnuje i tlačítka pro ofuk a vyhřívání skel. Alespoň v Caddy přežil volant s klasickými tlačítky.
Škoda, že uzavíratelnou schránku na vrcholu palubní desky nahradila otevřená verze, ale buďme rádi i za tu, neboť pojme poměrně velké množství drobností. Zbytek pak můžete uklidit do střešní schránky nad hlavami řidiče a spolujezdce. Ostatně s odkládacími prostory a obecně prostorností je na tom současná generace modelu Caddy dobře a provedení PanAmericana na tom nic nemění.
V prostornosti je síla
Silnou stránkou a hlavní pointou modelu Caddy je prostorný interiér. Strádat nebude řidič, spolujezdec, ani cestující ve druhé řadě. Zadní lavice je dělena v poměru 60:40 a dle potřeby můžete nejen sklápět její opěradla, ale také sedadla předklopit a zvětšit tak objem zavazadlového prostoru. Vzadu potěší sklápěcí stolky na zadní straně opěradel předních sedadel, o něco méně už absence jakékoliv možnosti otevřít okna v posuvných dveřích. Dá se za něj sice připlatit (5.083 Kč), i pak ale dostanete pouze výklopná okénka místo plnohodnotných stahovatelných.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana
Testovali jsme pětimístné provedení, za sedmimístné se připlácí 22.743 Kč. U vozu podobného zaměření je snad povinností pravidelné tvarování zavazadlového prostoru s rovnou podlahou i boky. V plastových výplních boků se našlo pár schránek na drobnosti a povinnou výbavu a na podlaze jsou instalována oka pro důkladnější upevnění nákladu. Za druhou řadou sedadel je připraveno 760 litrů po spodní hranu oken, respektive 1.213 l po strop. Se sklopenými zadními sedadly Caddy se standardní délkou karoserie nabízí 2.556 l do výše stropu.
Motor, jízdní vlastnosti
Vrchol
PanAmericanu jsme dostali k vyzkoušení s vrcholnou motorizací modelu Caddy, kterou je dvoulitrový vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním Common Rail a přeplňováním turbodmychadlem. Konkrétně mluvím o provedení s maximálním výkonem 90 kW dostupným v rozmezí od 2.750 do 4.250 ot/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm, kterou poskytuje mezi 1.600 a 2.500 ot/min.
Čtyřválec 2.0 TDI s 90 kW je jedinou pohonnou jednotkou, kterou lze v Caddy spojit s pohonem všech čtyř kol 4Motion. V takovém případě motor spolupracuje výhradně s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Pokud chcete sedmistupňové DSG, musíte se spokojit s pohonem předních kol. V naší specifikaci má podle automobilky čtyřkolka žádat 5,4 litrů nafty na 100 kilometrů a produkovat 143 gramů CO2 na kilometr. Obě hodnoty platí pro metodiku měření WLTP a kombinovaný cyklus.
Dodávka nedodávka
Jak jsme už psali i v dřívějších testech, současná generace Caddy se zbavila listových per na zadní nápravě a stojí na platformě MQB. Což sice znamená drobné snížení nosnosti (testované provedení uveze téměř 600 kilogramů), zato lepší jízdní vlastnosti. Auto je v prázdném stavu klidnější a tolik neposkakuje a nenaklání se, ovšem tyto projevy nezmizely úplně, jen jsou méně výrazné.
Na zvlněné vozovce se auto kontrolovaně pohupuje a umí být i komfortní, přestože si neporadí úplně se vším a série nerovností dokáže auto lehce znervóznit. Naložte jej ale spolucestujícími nebo nákladem a hned je klidnější. Caddy se zkrátka posunul od vyloženě dodávkového jízdního projevu, ale jako běžný osobák se už z podstaty věci nechová. V tomhle ohledu stále vede vymírající druh MPV, ale Caddy se mu v současné generaci přiblížil.
Vzhledem k užitkovému zaměření modelu nepřekvapí ploché sedačky, které tělo v zatáčkách příliš nepodrží. V testovaném exempláři se také na delší sérii výmolů nebo na kostkách ozývalo drobné drnčení z palubní desky v oblasti před řidičem. Neseděl mi ani přecitlivělý asistent jízdy v pruhu, což má Caddy společné s řadou ostatních volkswagenů. Například koncernové Audi umí systém naladit lépe.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana
Fajn svezení
Přestože je Caddy užitkovým vozem a ani nejsilnější motorizace nemá výkonu na rozdávání, umí jezdit pěkně. Obzvlášť v nenaloženém autě není 90 kW takovou překážkou a v kombinaci s přesným řízením a podvozkem MQB umí být Caddy v rámci mezí i zábavné. Jistě k tomu dopomáhá i pohon všech kol, který přidává trochu hmotnosti na zadek, což se nejvíce hodí právě s prázdným autem. Tužší chod řadicí páky šestistupňové manuální převodovky je rovněž příjemný.
Pohon všech kol 4Motion z Caddy pochopitelně nedělá nezadržitelný offroad, ale přijde vhod, pokud se svou (osobní) dodávkou často jezdíte mimo silnice, například na stavbu, k chatě a podobně. Zde se budou hodit také nelakované plastové nárazníky a plastové nástavce prahů a blatníků. Ke klidnější mysli v námi testovaném kousku přispěl spodní kryt motoru a převodovky za 7.662 Kč.
Co se spotřeby nafty týče, auto jsem si přebíral s nájezdem zhruba 800 kilometrů a palubní počítač za posledních zhruba 700 kilometrů zaznamenal průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km. Já jsem se s autem většinu času pohyboval se spotřebou kolem šesti litrů na 100 kilometrů a tuto hodnotu palubní počítač ukazoval i při vracení PanAmericany. Pravda, málokdy byla příležitost auto nějak více naložit a většinou jsem v něm jezdil s minimálním nákladem, zato jsem se s ním neloudal. Na skříň na kolech, navíc ve čtyřkolce a se sotva zajetým motorem, mi to přijde jako fér hodnota.
Závěr
Mohlo by být i o něco líp...
Současná generace modelu Caddy se v několika ohledech povedla, v jiných bohužel ne. Věci, které mu moc nejdou, ale povětšinou trápí více současných Volkswagenů. Jde především o nepovedený infotainment a snahu nahradit nebo sloučit veškeré ovládací prvky do dotykových ploch a obrazovek. Kdyby šlo o promyšlené a dobře udělané řešení, asi by to nebyl takový problém, ale i sám Volkswagen dobře ví, že tohle se mu moc nepovedlo. Naštěstí bychom se brzy mohli dočkat alespoň částečné nápravy.
Nepříliš hodnotně působící kabina rovněž trápí více modelů značky, snaha šetřit je bohužel dost znát. Na druhou stranu se Volkswagenu povedl prostorný interiér a naladění podvozku, přičemž 90kW turbodiesel ve většině situací dostačuje a vykazuje slušnou spotřebu, obzvlášť s ohledem na pohon všech kol. Verze PanAmericana pak může zaujmout ty zákazníky, kteří s autem občas plánují opustit zpevněný povrch, případně ty, kteří svému autu chtějí dopřát lifestylovější vzhled a výhodnější balíček výbavy navíc.
Cena
Nejlevnější Caddy s dvoulitrovým TDI o výkonu 55 kW s manuální převodovkou a pohonem předních kol aktuálně stojí téměř 700 tisíc korun. Výbava přitom není příliš bohatá. Aktuálně značka nabízí snad na všechna provedení akční ceny, takže za totožnou specifikaci momentálně zaplatíte 619.000 Kč.
Ve druhém výbavovém stupni Life stojí dvoulitrové TDI o výkonu 90 kW akčních 803.496 Kč, přičemž za automat se připlácí téměř 70 tisíc korun, případně necelých 95 tisíc za pohon všech kol. Když k našemu kousku připočteme balíček PanAmericana a ostatní příplatky, dostaneme se na 1.062.924 Kč, a to se stále bavíme o aktuálně zvýhodněné ceně. Především kvůli této částce se mi tolik nezamlouvalo lacině působící provedení palubní desky.
Technicky spřízněný Ford Tourneo Connect s totožnou pohonnou soustavou a v podobně volnočasově zaměřené výbavě Active s oplastováním karoserie stojí 893.343 Kč. Nedávno jsme testovali provedení s totožným motorem, avšak ve spojení s automatem a pohonem předních kol, přičemž karoserie byla prodloužená a osazená sedmi sedadly v interiéru – stála 1.002.091 Kč.
Renault Kangoo v naftové verzi nabídne maximálně 85 kW a v ceníku nenajdete pohon všech kol ani oplastované provedení. Uvedená motorizace s manuálem zato ve výbavě Equilibre začíná na ceně 655.000 Kč. Citroën Berlingo nabídne až 96 kW v naftovém provedení 1.5 BlueHDi s manuálem, kdy stojí minimálně 677.000 Kč ve výbavě Feel. Ani tento model však nenabídne pohon všech kol nebo provedení s oplastováním.
Nejlevnější verze modelu | 619.000 Kč (2.0 TDI/55 kW Caddy) |
Základ s testovaným motorem | 729.901 Kč (2.0 TDI/90 kW Caddy) |
Testovaný vůz bez příplatků | 897.017 Kč (2.0 TDI/90 kW 4Motion Life) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.062.924 Kč (2.0 TDI/90 kW 4Motion Life PanAmericana) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Variabilita
- Úsporný motor
- Dobré jízdní vlastnosti
Minusy
- Ergonomie ovládání, infotainment
- Lacině působící palubní deska
- Pouze výklopná okna ve druhé řadě (za příplatek)
- Cena