Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana – Schopný univerzál

Filip Melich
Diskuze (49)

Aktuální generace Volkswagenu Caddy se k redakčnímu testu dostavila již posedmé. Tentokrát provedení PanAmericana s nejsilnějším dieselem a pohonem všech kol.

Design, interiér


Užitkový model Caddy německé automobilky Volkswagen patří k těm, které se k nám do redakce dostávají relativně často. Díky tomu jsme mohli v rámci týdenních testů prověřit už šest různých konfigurací. Čím se nyní testované Caddy liší od těch předchozích? Dorazilo k nám ve speciálním provedení PanAmericana.

Balíček výbavy, nebo – řečí ceníku Volkswagenu – speciální model, vychází z druhého výbavového stupně Life a je dostupný pouze pro Caddy se standardní délkou karoserie. Případně je možné jej kombinovat s užitkovou verzí Caddy Cargo s totožnou délkou. V našem případě šlo o osobní Caddy Life a PanAmericana zde byla spojena s motorem 2.0 TDI v nejsilnější dostupné verzi s 90 kW. Poháněna jsou všechna čtyři kola a převodové stupně mění řidič šestistupňovým manuálem.

Video se připravuje ...

Označení PanAmericana odkazuje na slavnou cestu vedoucí od severu po jih Ameriky, z americké Aljašky do argentinské Ohňové země. Volkswagen Užitkové vozy toto označení v minulosti užíval u většího Multivanu, nyní však jméno zamířilo i do nabídky Caddy, v níž střídá Caddy Alltrack předchozí generace. PanAmericana přináší spíše vzhledové a především výbavové změny, než že by znamenala nějaké zásadní zásahy do techniky.

Balíček pro osobní verzi Caddy Life stojí 60.971 Kč včetně DPH a jeho zvolení v konfigurátoru značky zároveň vynutí příplatek za větší 17placová slitinová kola Colombo za 18.933 Kč. Krom toho PanAmericanu poznáte podle plastových nelakovaných nárazníků a plastových lemů blatníků, prahů a vkládaných dílů v bočních dveřích. Součástí jsou rovněž nápisy s názvem speciálního modelu na zadních posuvných dveřích a na pátých dveřích. Drobný nápis PanAmericana najdete i pod plastovou lištou mezi čelními světlomety.

Zbytek prvků zahrnutých v balíčku PanAmericana je spíše zvýhodněnou kombinací příplatkové výbavy. Zahrnuje například LED čelní i zadní světla, digitální přístrojovou desku Digital Cockpit, specifické potahy sedadel, hliníkové kryty pedálů, centrální zamykání a bezklíčkové zapalování Keyless start a další.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana

Plast v hlavní roli

Oplastování karoserie je náznakem toho, co najdete také uvnitř. Zde to bohužel není specifikum verze PanAmericana, ale řešení stávající generace Caddy. Když procházím fotky k tomuto testu, interiér na nich nevypadá zas tak zle, ale ve skutečnosti je definován záplavou tvrdých plastů nepůsobících zrovna hodnotným dojmem. Chápu, sedím v původem užitkovém voze a zázraky rozhodně nečekám, ale konkurence to umí lépe. Někteří konkurenti také sází na hromadu tvrdých plastů, ale výsledek v jejich podání působí hodnotněji.

Vyšší výbavové stupně sice zabalí okolí přístrojové desky a obrazovky infotainmentu do lesklého černého plastu, který sice působí o něco kvalitněji, ale zase se snadno a rychle ušpiní prachem či dotyky. Takže jsem byl ve výsledku za výhradně tvrdé a nelakované plasty vlastně rád. Pocit nižší hodnoty ovšem může být částečně dán absencí klasických tlačítek v interiéru, která jsou sloučena do dotykové obrazovky infotainmentu, kvůli čemuž je palubní deska poněkud prázdná.

Ostatně, nahrazení tlačítek dotykovým ovládáním je ve vozech Volkswagenu rozšířené řešení, což je neštěstí především proto, že není příliš dobře provedené. Opakovaně ho kritizujeme nejen my, proto se stávající šéf Volkswagenu a bývalý šéf škodovky, Thomas Schäfer, nechal slyšet, že náprava přijde v průběhu následujících dvou let. Nechme se tedy překvapit. Zatím si majitelé budou muset se současným řešením poradit. Dotyková plocha nahradila i ovládání světel vlevo vedle volantu a trochu nelogicky zahrnuje i tlačítka pro ofuk a vyhřívání skel. Alespoň v Caddy přežil volant s klasickými tlačítky.

Škoda, že uzavíratelnou schránku na vrcholu palubní desky nahradila otevřená verze, ale buďme rádi i za tu, neboť pojme poměrně velké množství drobností. Zbytek pak můžete uklidit do střešní schránky nad hlavami řidiče a spolujezdce. Ostatně s odkládacími prostory a obecně prostorností je na tom současná generace modelu Caddy dobře a provedení PanAmericana na tom nic nemění.

V prostornosti je síla

Silnou stránkou a hlavní pointou modelu Caddy je prostorný interiér. Strádat nebude řidič, spolujezdec, ani cestující ve druhé řadě. Zadní lavice je dělena v poměru 60:40 a dle potřeby můžete nejen sklápět její opěradla, ale také sedadla předklopit a zvětšit tak objem zavazadlového prostoru. Vzadu potěší sklápěcí stolky na zadní straně opěradel předních sedadel, o něco méně už absence jakékoliv možnosti otevřít okna v posuvných dveřích. Dá se za něj sice připlatit (5.083 Kč), i pak ale dostanete pouze výklopná okénka místo plnohodnotných stahovatelných.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana

Testovali jsme pětimístné provedení, za sedmimístné se připlácí 22.743 Kč. U vozu podobného zaměření je snad povinností pravidelné tvarování zavazadlového prostoru s rovnou podlahou i boky. V plastových výplních boků se našlo pár schránek na drobnosti a povinnou výbavu a na podlaze jsou instalována oka pro důkladnější upevnění nákladu. Za druhou řadou sedadel je připraveno 760 litrů po spodní hranu oken, respektive 1.213 l po strop. Se sklopenými zadními sedadly Caddy se standardní délkou karoserie nabízí 2.556 l do výše stropu.

Motor, jízdní vlastnosti


Vrchol

PanAmericanu jsme dostali k vyzkoušení s vrcholnou motorizací modelu Caddy, kterou je dvoulitrový vznětový čtyřválec s přímým vstřikováním Common Rail a přeplňováním turbodmychadlem. Konkrétně mluvím o provedení s maximálním výkonem 90 kW dostupným v rozmezí od 2.750 do 4.250 ot/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm, kterou poskytuje mezi 1.600 a 2.500 ot/min.

Čtyřválec 2.0 TDI s 90 kW je jedinou pohonnou jednotkou, kterou lze v Caddy spojit s pohonem všech čtyř kol 4Motion. V takovém případě motor spolupracuje výhradně s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Pokud chcete sedmistupňové DSG, musíte se spokojit s pohonem předních kol. V naší specifikaci má podle automobilky čtyřkolka žádat 5,4 litrů nafty na 100 kilometrů a produkovat 143 gramů CO2 na kilometr. Obě hodnoty platí pro metodiku měření WLTP a kombinovaný cyklus.

Dodávka nedodávka

Jak jsme už psali i v dřívějších testech, současná generace Caddy se zbavila listových per na zadní nápravě a stojí na platformě MQB. Což sice znamená drobné snížení nosnosti (testované provedení uveze téměř 600 kilogramů), zato lepší jízdní vlastnosti. Auto je v prázdném stavu klidnější a tolik neposkakuje a nenaklání se, ovšem tyto projevy nezmizely úplně, jen jsou méně výrazné.

Na zvlněné vozovce se auto kontrolovaně pohupuje a umí být i komfortní, přestože si neporadí úplně se vším a série nerovností dokáže auto lehce znervóznit. Naložte jej ale spolucestujícími nebo nákladem a hned je klidnější. Caddy se zkrátka posunul od vyloženě dodávkového jízdního projevu, ale jako běžný osobák se už z podstaty věci nechová. V tomhle ohledu stále vede vymírající druh MPV, ale Caddy se mu v současné generaci přiblížil.

Vzhledem k užitkovému zaměření modelu nepřekvapí ploché sedačky, které tělo v zatáčkách příliš nepodrží. V testovaném exempláři se také na delší sérii výmolů nebo na kostkách ozývalo drobné drnčení z palubní desky v oblasti před řidičem. Neseděl mi ani přecitlivělý asistent jízdy v pruhu, což má Caddy společné s řadou ostatních volkswagenů. Například koncernové Audi umí systém naladit lépe.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana

Fajn svezení

Přestože je Caddy užitkovým vozem a ani nejsilnější motorizace nemá výkonu na rozdávání, umí jezdit pěkně. Obzvlášť v nenaloženém autě není 90 kW takovou překážkou a v kombinaci s přesným řízením a podvozkem MQB umí být Caddy v rámci mezí i zábavné. Jistě k tomu dopomáhá i pohon všech kol, který přidává trochu hmotnosti na zadek, což se nejvíce hodí právě s prázdným autem. Tužší chod řadicí páky šestistupňové manuální převodovky je rovněž příjemný.

Pohon všech kol 4Motion z Caddy pochopitelně nedělá nezadržitelný offroad, ale přijde vhod, pokud se svou (osobní) dodávkou často jezdíte mimo silnice, například na stavbu, k chatě a podobně. Zde se budou hodit také nelakované plastové nárazníky a plastové nástavce prahů a blatníků. Ke klidnější mysli v námi testovaném kousku přispěl spodní kryt motoru a převodovky za 7.662 Kč. 

Co se spotřeby nafty týče, auto jsem si přebíral s nájezdem zhruba 800 kilometrů a palubní počítač za posledních zhruba 700 kilometrů zaznamenal průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km. Já jsem se s autem většinu času pohyboval se spotřebou kolem šesti litrů na 100 kilometrů a tuto hodnotu palubní počítač ukazoval i při vracení PanAmericany. Pravda, málokdy byla příležitost auto nějak více naložit a většinou jsem v něm jezdil s minimálním nákladem, zato jsem se s ním neloudal. Na skříň na kolech, navíc ve čtyřkolce a se sotva zajetým motorem, mi to přijde jako fér hodnota.

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana

Závěr


Mohlo by být i o něco líp...

Současná generace modelu Caddy se v několika ohledech povedla, v jiných bohužel ne. Věci, které mu moc nejdou, ale povětšinou trápí více současných Volkswagenů. Jde především o nepovedený infotainment a snahu nahradit nebo sloučit veškeré ovládací prvky do dotykových ploch a obrazovek. Kdyby šlo o promyšlené a dobře udělané řešení, asi by to nebyl takový problém, ale i sám Volkswagen dobře ví, že tohle se mu moc nepovedlo. Naštěstí bychom se brzy mohli dočkat alespoň částečné nápravy.

Nepříliš hodnotně působící kabina rovněž trápí více modelů značky, snaha šetřit je bohužel dost znát. Na druhou stranu se Volkswagenu povedl prostorný interiér a naladění podvozku, přičemž 90kW turbodiesel ve většině situací dostačuje a vykazuje slušnou spotřebu, obzvlášť s ohledem na pohon všech kol. Verze PanAmericana pak může zaujmout ty zákazníky, kteří s autem občas plánují opustit zpevněný povrch, případně ty, kteří svému autu chtějí dopřát lifestylovější vzhled a výhodnější balíček výbavy navíc. 

Cena

Nejlevnější Caddy s dvoulitrovým TDI o výkonu 55 kW s manuální převodovkou a pohonem předních kol aktuálně stojí téměř 700 tisíc korun. Výbava přitom není příliš bohatá. Aktuálně značka nabízí snad na všechna provedení akční ceny, takže za totožnou specifikaci momentálně zaplatíte 619.000 Kč.

Ve druhém výbavovém stupni Life stojí dvoulitrové TDI o výkonu 90 kW akčních 803.496 Kč, přičemž za automat se připlácí téměř 70 tisíc korun, případně necelých 95 tisíc za pohon všech kol. Když k našemu kousku připočteme balíček PanAmericana a ostatní příplatky, dostaneme se na 1.062.924 Kč, a to se stále bavíme o aktuálně zvýhodněné ceně. Především kvůli této částce se mi tolik nezamlouvalo lacině působící provedení palubní desky.

Technicky spřízněný Ford Tourneo Connect s totožnou pohonnou soustavou a v podobně volnočasově zaměřené výbavě Active s oplastováním karoserie stojí 893.343 Kč. Nedávno jsme testovali provedení s totožným motorem, avšak ve spojení s automatem a pohonem předních kol, přičemž karoserie byla prodloužená a osazená sedmi sedadly v interiéru – stála 1.002.091 Kč.

Renault Kangoo v naftové verzi nabídne maximálně 85 kW a v ceníku nenajdete pohon všech kol ani oplastované provedení. Uvedená motorizace s manuálem zato ve výbavě Equilibre začíná na ceně 655.000 Kč. Citroën Berlingo nabídne až 96 kW v naftovém provedení 1.5 BlueHDi s manuálem, kdy stojí minimálně 677.000 Kč ve výbavě Feel. Ani tento model však nenabídne pohon všech kol nebo provedení s oplastováním.

Nejlevnější verze modelu 619.000 Kč (2.0 TDI/55 kW Caddy)
Základ s testovaným motorem 729.901 Kč (2.0 TDI/90 kW Caddy)
Testovaný vůz bez příplatků 897.017 Kč (2.0 TDI/90 kW 4Motion Life)
Testovaný vůz s výbavou 1.062.924 Kč (2.0 TDI/90 kW 4Motion Life PanAmericana)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Variabilita
  • Úsporný motor
  • Dobré jízdní vlastnosti  

Minusy

  • Ergonomie ovládání, infotainment
  • Lacině působící palubní deska
  • Pouze výklopná okna ve druhé řadě (za příplatek)
  • Cena
Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (49)

Doporučujeme

Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana
Cena základní sestavy 897 017 Kč
Výbava základní sestavy Elektrické stahování oken řidiče a spolujezdce, 4x USB-C, Front Assist s monitoringem chodců, Halogenové přední světlomety H7, manuálně nastavitelné bederní opěrky na předních sedadlech, palubní počítač Plus s černobílým LCD displejem, sklopné odkládací stolky na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací přihrádka pod stropem vozu, odpadkový koš, středová konzole mezi předními sedadly s nastavitelnou loketní opěrkou, Bluetooth, poloautomatická klimatizace, elektricky sklopná, nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, prodloužená záruka výrobce 2 + 2 roky nebo 200.000 km atd. Kč
Cena testované sestavy 1 062 924 Kč
Výbava testované sestavy Bronzová Copper metalíza (16.767 Kč), 17palcová kola z lehké slitiny Colombo (18.933 Kč), App Connect/Wi-Fi pro Apple CarPlay (4.652 Kč), balíček PanAmericana (60.971 Kč), LED osvětlení interiéru a dveří (1.083 Kč), paket Světla a výhled (7.542 Kč), příprava pro rozhraní pro úpravce (322 Kč), rádio Ready 2 Discover Plus (16.446 Kč), sedadlo řidiče ergoComfort (4.734 Kč), spodní kryt motoru a převodovky (7.662 Kč), vyhřívané čelní sklo (5.295 Kč), zadní výklopné dveře prosklené, servo (3.970 Kč), zimní paket (11.553 Kč), tónovaná okna (5.977 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 2750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 760 / 2556
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1705 / 595
Rozměr pneu: 215/55 R17
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion Life PanAmericana
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1798
d) rozvor (mm): 2755
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 815
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1045
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1630
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 635
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
7. 12. 2022 11:29
Re: Nechtě mě hádat
Jo s tím taky souhlas, že tak to má většina řidičů. Ale já preferuji mít na konci pripojovaku tech 140, abych se mohl v klidu zařadit.
Avatar - Emel
5. 12. 2022 10:34
Re: Nechtě mě hádat
Zařazovat se na dálnici se slabou dodávkou a vlekem vyžaduje trošku asertivity, ale osobák? Jak to tak vidím, tak většina řidičů nevyužívá ani dynamiku odpovídající 0-100 za 20s :-) .
Já jsem vždycky za koně navíc, to nic proti... ale je to spíš pro radost.
Avatar - Mikesus
4. 12. 2022 16:04
Re: Nechtě mě hádat
Právě, diesel s 12.5s není do města, protoze diesel, a ani mimo město, protoze je to line a na dalnici tragické vůbec na připojení. A určitě to nebude lepší s tímhle dvoulitrem než s 1.5, kdyz ta dynamika zaostává o 2 třídy.
3. 12. 2022 15:18
Re: Nechtě mě hádat
Caddy do terénu ťahať netreba, zase skús pochopiť , že je to auto pracovné. Ešte pár drobný pár poznámok, áno, ten vw je drahý ako sviňa, ale ak pozrieš konkurenciu, tak tam stojí dízlová dodávka s podobným výkonom +- 24000€ - 26000 a vw o cca 3000 viac. Nič sa za tie roky nezmenilo. Zapodievať sa cenou novinárskej verzie mi nedáva zmysel. Jazda s naloženou dodávkou bude pravdepodobne príjemnejšia s tým podladeným 2l ako s našponovanou 1,5 (väčšina konkurencie). VW nevlastním, aj keď nad jedným vozidlom z vw group momentálne uvažujem, caddy to nie je. Dynamika cez 12s v dnešnej premávke je tragédia. Ok, mne zase vychádza, že čím ďalej, tým máme viac zón, obmedzení, viac reštrikcií a vyššie pokuty. Keď by tam bol benzín, tak by to bola dodávka do mesta - za hranice mesta nemôže, alebo musí byť každá dodávka automaticky dízlová? Mne v ponuke práve chýba tá bežná 1,5tsi so 110kW. Bol by to príjemný univerzál pokiaľ nemáš nájazd ako kuriér
Avatar - Mikesus
3. 12. 2022 12:57
Re: Nechtě mě hádat
A není to terénní auto? Je to úplně stejně bezpečné na připojení jako ten caddy. Oboje jsou tragédie na jízdu. Obecne offroad jsou tragédie na jízdu. Takze caddy můžeme vzít do terénu jako hilux nebo lc?
Tka kdyz je to standard, tak jsem kouknul na priace city. Vidím tam u 1.5 dieselu 10.3s. 2s rozdil je značný, viz to srovnání s yarisem.
A ještě za to zaplatí dvojnásobek u VW. Obhajuješ tu neobhajitelné. Slepé ovce vw :D. Jen si to kupte, vás problém. U všech aut je v dnešním provozu tragédie dynamika přes 12s. Ovšem platit za to milion a ještě to obhajovat u auta, které má jezdit naložené. Kdyby tam byl benzin, tak řeknu ok, má to být dodávka do města, ale je tam diesel.