Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

To nejlepší z portfolia BMW M Performance? Vybrali jsme dva kousky

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Poloviční BMW M dráždí určitou sortu lidí, přece jenom nejde o plnohodnotná "emka". Zatím je na trhu z čeho vybírat mezi novými i ojetými kusy.   

Když společnost BMW uvedla modelovou řadu M Performance, novináři i kritici neskrývali posměch způsobený prvotním dojmem úpadku historických hodnot bavorské automobilky. Konzervativní hlasy připomínaly, že BMW najednou více uctívá „Marketing“ než původní „Motorsport“.

Vozy edice M Performance nikdy nebyly plnohodnotné sportovní nástroje, vždy se jednalo o standardní varianty lehce upravené respektovanou divizí M. Přestože se zarytí fandové mračili nad údajným znehodnocením nedotknutelného vrcholu mnichovské produkce, série M Performance se celkově ukázala zajímavou alternativou racionálních zájemců. Zákazníci se vracejí se zájmem o decentně přiostřené verze, proto jich v továrně vzniklo hned několik.

Nejlepší typ BMW z programu M Performance nebude nejrychlejší, nejtvrdší a nejdražší, protože smyslem tohoto konfiguračního mezistupně je poskytnout rychlé, agilní a schopné vozidlo, které bude cenově přívětivé. Takový dostupný univerzál kořeněný profesionálními úpravci z Mnichova je k mání z výroby i z druhé ruky.

Nejlepší nové BMW edice M Performance

Existuje několik vynikajících kandidátů portfolia M Performance. Automobily jako BMW M340i, X3 M40i a X5 M50i jsou dotažené do vynikajících hodnot navzdory někdy nepříznivým předpokladům. Zmíněná SUV se dnes už chovají jistě téměř bez vlivů vysoké karoserie, přesto jsou to kompromisní příklady.

Lepší a výstižnější M Performance model je M550i, jelikož přesně vystihuje myšlenku multifunkčního rychlého automobilu na každý den. Přiostřená čtyřkolka skvěle kloubí vlastnosti brutální M5 a civilní pětky. Nejlepší nové BMW edice M Performance není chudý příbuzný ani kýčovitý výstřelek, naopak vznikl skvěle všestranný společník, kterého si kupují lidé, kteří by třeba i měli rozpočet na vrcholnou vlajkovou loď M5, ale více jim do ruky sedí decentnější nářadí.

Výběr M550i nepřináší zásadní ústup z dynamických požadavků, protože skoro dvoutunový manažerský expres o délce téměř pěti metrů je poháněn přeplňovaným osmiválcem N63. Vidlicový agregát twin-turbo disponuje kompresním poměrem 10,5:1 při vrtání 89 a zdvihu 88,3 milimetrů. V době ekologického fundamentalismu je s podivem nasazení velkoobjemové jednotky o parádním výkonu 390 kW (530 koní) v rozmezí 5500 až 6000 otáček za minutu. Zcela nadstandardní reakce na povely pravé nohy pomáhá realizovat točivý moment 750 N.m dostupný v širokém spektru 1800 až 4600 otáček za minutu. Zběsilé hodnoty odpovídají o nic méně úžasnému zrychlení 0–100 km/h za 3,8 sekundy, což je jen o 0,4 sekundy pomalejší start proti královské M5 F90.

Dřívější schopnosti supersportu jsou dnes dostupné v nenápadném sedanu ověšeném odznáčky M Performance. Akceschopnost na přání zároveň není nebezpečná, M550i umí jezdit klidně bez provokování okolí drsným vzhledem a vyzývavým zvukem. Pekelně rychlý univerzál zvládne stejně dobře ekonomickou cestu po kontinentu jako průlet republikou s vírem v nádrži, a to je hlavní přednost nejlepšího současného BMW z řady M Performance. Nové do výroby stojí od 2,38 milionu Kč s DPH dle českého ceníku. 

Nejlepší ojeté BMW edice M Performance

Bazary jsou rozšířeným teritoriem lovu nejlepší ojetiny M Performance, kterou by mohlo být s přehledem BMW M140i.

Menší a obratnější M140i bylo svého času nejlevnější výkonné BMW charakteristické komunikativním  řízením, vyváženým podvozkem a silným motorem. Kdysi samozřejmá kombinace vlastností BMW dala menšímu hatchbacku hravost na okreskách a jistotu na dálnicích.

Řadu 1 se zadním pohonem vystřídal diskutabilní nástupce s pohonem přední nápravy, rovněž zmizel povedený řadový šestiválec B58. Třílitrová zážehová jednotka dodávala výkon 250 kW (340 koní) od 5500 do 6000 otáček za minutu. Omezovač turbomotoru byl nastaven o 1000 otáček výše, ačkoliv točivý moment 500 N.m nastupoval do maxima v rozpětí 1520 a 4500 otáček za minutu. Vrtání 82 a zdvih 95 milimetrů vytváří podmínky pro kompresní poměr 11:1. Celkem 4,3 metru dlouhý model dokáže stovku projet během 4,6 sekundy. Tovární elektronika zasáhne jako obvykle po dosažení 250 km/h.

Nabídek z druhé ruky není mnoho, ba naopak. Nedostatkové zboží s původem z České republiky má najeto 86 tisíc kilometrů a po čtyřech letech v provozu vychází na 675 tisíc Kč. Podíváme-li se za hranice, není nabídka o nic štědřejší a ceny použitelných exemplářů spolehlivě překračují půl milionu Kč.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

27. 2. 2021 14:43
M550D
M performace je skvela voľba v modely 5 tiež v M550D. Jedna sa o dieselovú variantu s výkonom 400 koní v poslednom vydaní so 4 turbami. Oproti benzínovej variante je iba trosku pomalší ale má lepší krútiaci moment. V akcelerácii z 0 na 100 je na hodnote 4,4 sekundy. Dojazd na nádrž cez 1000 km. Milujem to auto...asi najlepšie BMW ktoré som vlastnil