Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota představila závodní tříválec spalující vodík, možná se dostane i na silnice

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Vedle vodíkových palivových článků pro elektromobily zvažuje Toyota možnost využít vodík i jako palivo pro spalovací motory. K experimentům si přitom vybrala závodní tříválec.

Nový motor, upravený pro spalování vodíku, by měl být zabudovaný do speciálně upraveného závodního modelu Toyota Corolla. Na závodní trati by se pak měl představit již v rozmezí 21 až 23. května tohoto roku během japonské vytrvalostní závodní série Super Taikuyu v barvách Orc Rookie Racing.

Pohonná jednotka by měla mít pouze tři válce a objem 1618 ccm, což dokonale odpovídá motoru s označením G16E-GTS, který je jinak zabudovaný pod kapotou populárního hot-hatche Toyota GR Yaris. Bližší informace však k pohonné jednotce prozatím nemáme.

Video se připravuje ...

Víme však, že motor má spalovat stlačený vodík, což je novinka i pro Toyotu. Ta už sice vodíkové modely ve své nabídce má, ostatně druhá generace Mirai už zná i své české ceny, ovšem dosud se vodík používal pouze v elektromobilech, kde sloužil k získávání elektrické energie, namísto jejího ukládání do velkých baterií.

Závodní speciál, který se představí během série Super Taikuyu ovšem elektrifikovaný nebude – spoléhat bude pouze na svůj spalovací motor. Stlačený vodík by do něj přitom měl být vstřikován upraveným systémem vstřikování paliva, převzatým z klasického benzínového motoru.

Vývoj nového motoru by měl být součástí vývoje uhlíkově neutrální mobility v podání Toyoty, spalování vodíku přesto není tak ekologické, jako jeho využití v elektromobilech. Během procesu spalování totiž vznikají emise NOx, které by bylo potřeba dále redukovat či neutralizovat.

V závodním voze má však spalování vodíku tu výhodu, že probíhá rychleji, než spalování benzínu. Automobil by tak měl nabídnout přinejmenším ostřejší reakce.

Zda se tohoto typu motoru dočkáme i v silničních vozech je prozatím nejisté a dosud neznáme ani žádný náznak časové osy, jak bude další vývoj tohoto atypického spalovacího motoru probíhat. Závodní vůz by však měl sloužit jako jedna z testovacích platforem pro další uplatnění této technologie.

Ondřej Mára
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - .StenLi.
2. 5. 2021 11:58
Re: Re: To je pokrytectví na čtvrtou,
Skus si nastudovat preco je BEV napajany zo 100% uholnej energie (to vsak nehrozi v ziadnej krajine, celosvetovo ma uhlie pomer iba 34% a stale klesa) stale ekologickejsi ako benzinove/naftove ICE auto, aby si tu nepisal nezmysly. Dozvies sa ze uholna elektraren ma 2x vyssiu tepelnu ucinnost ako motor v aute a na rozdiel od uhlia, na benzin/naftu sa musi vytazit 2x tolko ropy. Dalej straty pri prenose energie sustavou, straty pri nabijani a vybijani a straty na elektromotore su vyrazne nizsie a menej emisne ako transport paliv. Nehovoriac o super emisnom spracovani ropy na benzin/naftu oproti neporovnatelne nizsim emisiam spracovania uhlia. Well to wheel efektivita ICE aut je mizerna oproti EV, preto hocijako neekologicka elektrina bude vzdy ekologickejsia. Nehovoriac o tom ze existuju aj uvedomelejsie krajiny ako Cesko ktore ma jednu z najspinavsich elektrin sveta :)
Avatar - CommonUser
26. 4. 2021 13:47
Re: Jak je vidět
Tak to sadaj do stroja casu a volaj do BMW ... BMW Hydrogen 7.
26. 4. 2021 10:31
Re: Re: To je pokrytectví na čtvrtou,
To je pravda. Taky netvrdím, že elektromobily jsou nějak ekologický. Jen to nehulí ve městě a ta elektrárna se dá líp udržovat na nízkých emisích jedovatých látek. Hromady solárních kktin na loukách není nic moc krásnýho, taky je to jen doplňkový zdroj energie a s ohledem na fakt, že vyrábí energii ne kdy ji potřebujeme, ale kdy se to sluníčku a větru hodí tak není možný z OZE vytvořit páteřní zdroj elektřiny. Způsob ukládání takhle čistě vyrobený energie do vodíku je jen takovej zoufalej pokus jak tenhle nesmysl, za ceny energetických ztrát, udělat trochu smysluplný tj. dokázali bychom čistou energii uložit do vodíku, který se následně dá použít zase jako palivo. Bohužel skladování vodíku je opět energeticky dost náročný a komplikovaný proces. Buď musí být pod obrovským tlakem nebo zmrzlej, ale když bychom měli energii zadarmo ze slunce, tak si můžeme dovolit s ní plýtvat.
Avatar - Brmbalik
26. 4. 2021 09:28
Re: Re: To je pokrytectví na čtvrtou,
A dnes vyrabime elektrinu na ty elektronesmysly v hnedouhelny elektrarne. Tleskam, hned je to ekologictejsi. Pravda, zapomnel jsem na hektary solarnich kktin na urodny pude + jejich vyroba a nasledna likvidace - opet ekologicka varianta
26. 4. 2021 08:45
Re: To je pokrytectví na čtvrtou,
Problém je že vodík se vyrábí převážně z plynu. Takže pohon na vodík není nic extra ekologickýho. Pravda můžeme ho vyrábět taky elektrolýzou vody. Jenže k tomu zase potřebuješ strašnou spoustu energie jak zmiňuješ, takže se to pro průmyslový použití moc nedělá. Pokud by si chtěl vyrábět vodík "smysluplně", tak si umím představit solární elektrárnu jejíž přebytky použiješ na výrobu vodíku elektrolýzou. Ovšem celý proces je ukrutně energeticky neefektivní. Je to jen způsob jak uložit energii, pro kterou nemáš aktuálně využití.