Definitivní zářez? V Evropě už nikdo nevyvíjí nové spalovací motory, tvrdí šéf Renaultu
Všechny investice prý směřují do vývoje elektromobilů a vozů využívajících vodík.
Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory na území EU po roce 2035 sice není zcela uzavřené téma, jak ostatně ukázalo i nedávné schválení prodeje vozů s motory spalujícími syntetická paliva, přesto se zdá být očividné, že sláva spalovacích motorů v Evropě pohasíná. Stačí se jen podívat na prohlášení různých automobilek.
Například Jaguar plánuje skončit se spalovacími motory již v roce 2025, zatímco Audi chce od roku 2026 představovat už jen nové modely s čistě elektrickým pohonem, přičemž s koncem spalovacích motorů počítá kolem roku 2033.
Kolem roku 2030 chtějí se spalovacími motory (na starém kontinentu) skoncovat také značky Renault, Volvo, Ford Europe, Bentley nebo Rolls-Royce. Elektrifikaci ještě před rokem 2030, tedy minimálně v Evropě, ale slibují i značky jako BMW a Mercedes.
Také koncernové značky Volkswagen, Škoda, Seat a Cupra kladou stále větší důraz na elektrifikaci, v rámci které plánují nabídnout v následujících letech hned několik čistě elektrických modelů různých velikostí a také se zajímavými cenami. Korejské značky jako Hyundai a Kia pak plánují čistě elektrickou budoucnost v Evropě nejpozději od roku 2035.
Při pohledu na plány jednotlivých značek tak vlastně ani není překvapením, že podle generálního ředitele skupiny Renault už dnes v Evropě není nikdo, kdo by v tuto dobu navrhoval zcela nový spalovací motor.
„Nemyslím si, že by v Evropě někdo vyvíjel zcela nový motor. Víte, nikdo v Evropě nevyvíjí nový spalovací motor od nuly. Všechny peníze jdou do elektrifikace nebo vodíkových technologií,“ uvedl Luca de Meo v rozhovoru na akci Politico, na který upozornili kolegové z Motor1.
Syntetická e-paliva, díky kterým nakonec bude možné registrovat nové spalovací motory i po roce 2035, označil Luca de Meo za příležitost, ovšem zatím se podle něj jedná spíše o „okrajové řešení“. Bude totiž potřeba výrazně navýšit jejich výrobu a zajistit pevné dodavatelské řetězce. Otázkou však zatím zůstává cena, která je v této době nepříjemně vysoká.
Přesto je zřejmé, že mnoho nyní dostupných motorů v blízké budoucnosti zmizí z nabídky. Jako první na řadě se přitom nabízí zejména vznětové motory a velkoobjemové benzínové motory. Například Bugatti se loučí s motorem W16, zatímco motor V12 je dnes stále vzácnější raritou. V některých případech, jako třeba u Lamborghini, ale velké motory snad alespoň dočasně zachrání hybridizace.