Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Záplava obrazovek nekončí, společnost Hyundai si ji patentovala i ve volantu

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Moderní automobily jsou obrazovkami mnohdy až přeplácané, společnost Hyundai ovšem našla ještě další místo, kam by se dala umístit – do volantu.

Myšlenka na umístění obrazovky do středu volantu, kde je obvykle uložen airbag a spínač klaksonu, může znít na první pohled trochu jako sci-fi, automobilka Hyundai se však rozvíjení této vize věnuje již pěkných pár let.

V roce 2019 dokonce společnost zveřejnila dvě studie, které tento koncept rozvíjejí. První byla studie HMI Virtual Cockpit, která počítala s umístěním dvou dotykových obrazovek do ramen volantu, kde by obrazovky nahrazovaly klasická tlačítka. Střed volantu přitom zůstal víceméně klasický.

O něco později pak společnost Hyundai v rámci autosalonu New York Auto Show 2019 představila koncept lehce futuristického elektrického městského automobilu Genesis Mint Concept, určeného pouze pro dvě osoby, kde už byl střed volantu plně nahrazen lehce zapuštěnou obrazovkou.

Nedávno podaná patentová žádost společnost Hyundai pak ukazuje tradičně pojatý dvouramenný volant, i když s poněkud silnějšími rameny, jehož střed kompletně vyplňuje poměrně velká obrazovka.

Dá se předpokládat, že by nový displej mohl sloužit jako digitální přístrojový štít, případně by mohl nabízet širší spektrum informací. Je navíc možné, že by obrazovka mohla mít i dotykovou funkci, díky které by nabízela možnost ovládání některých funkcí. Již z volantu nové Tesly Model S Plaid a některých dalších vozů ale víme, že dotyková/kapacitní tlačítka na volantu nemusí být zrovna výhrou.

Mnohé nejspíš také napadlo, kam se poděl airbag? Podle patentové žádosti, na kterou upozornil web Motorionline, by však měl být umístěn za obrazovkou. Společnost navíc počítá s nezávislým upevněním airbagu i obrazovky, díky čemuž by v případě aktivace airbagu neměla být obrazovka poškozena.

Zatím se samozřejmě jedná pouze o koncept, který se nikdy nemusí stát realitou. Automobilka Hyundai už ale i v předešlých konceptech ukázala snahu nabídnout co nejčistší a nejelegantnější palubní desku, ze které by časem mohly zmizet i klasické výdechy ventilace. Odstranění kapličky přístrojů se tak zdá být jen další evolucí, nabízí se ale otázka, jak uživatelsky vstřícná by tato vize v praxi byla.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - lordlord
11. 10. 2021 15:42
Re: Inovacia za kazdu cenu!
airbag viz. text, jinak není problém dát ho na strop
11. 10. 2021 12:02
Inovacia za kazdu cenu!
Zaujimalo by ma, kam presunuli airbag? Podla nakresu to vyzera, ze pod displejom nie je, a to spodne rameno volantu je dost male na to aby sa tam airbag zmestil. Druha vec: odhliadnem od toho ze displej autoradia fakt na volante nepotrebujem, ale keby tam bolo nieco uzitocne, v zakrute budem naklanat hlavu spolu s volantom? Skratka blbost...

Je to inovacia len aby daka bola. Prakticky vyznam velmi maly, ako vacsina veci co sa v tomto smere v poslednej dobe "vynasli". Jedina pozitivna vec je snad decentny head-up display premietany na spodny okraj celneho skla. Ale trebars i-kokpit alebo teslacky koncept bez pristrojovky len s mega-tabletom v strede su nadraka, a klasickej pristrojovke sa nevyrovnaju...
Avatar - Roman Horký
11. 10. 2021 10:29
O užitečnosti tohoto "vynálezu"
zde můžeme vést dlouhé spory. Já se tomu divím, jaké blbosti jdou dnes patentovat. Co je na tom za převrat, nalepit tablet na volant, že to musí být patent? Omlouvám se, ale kdybych měl peníze a čas na to patentovat si každou podobnou hloupost, kterou vymyslím, zahltil bych patentový úřad na 70 let. Nedávno jsem si do Peugeotu nalepil doprostřed pod čelní sklo GPS modul. Neměl bych si to třeba patentovat? Nebo ten mobil ve funkci kamery na zasklení pergoly? O praktičnosti tohoto řešení nejsem přesvědčen vůbec. Na volant se za jízdy nekouká, stejně jako klavírista se nekouká na klaviaturu a profesionální písař na klávesnici. Ne nadarmo má např. Prius vizualizaci tlačítek na volantu na středovém panelu, prostě proto, aby se tam nemuselo koukat.