Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Porsche 597 Jagdwagen? Pozapomenutý armádní teréňák je nyní na prodej

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Pokud hledáte zajímavé terénní Porsche do sbírky, pravděpodobně koukáte po klasikách jako 911 Safari. Historie značky je ovšem bohatší.

Když se řekne terénní Porsche, většina z nás si nejspíš vybaví první generaci SUV Cayenne, která se terénu opravdu nebála, nebo závodní speciály Porsche 911 Safari, které excelovaly na dálkových závodech nehostinnou krajinou (a zřejmě se brzy dočkají moderního nástupce). Hluboko v minulosti značky ale najdeme i další kousky, určené přímo do terénu.

To ostatně potvrzuje i toto vcelku nevšední Porsche 597 Jagdwagen z roku 1955, které se nedávno objevilo na stránkách aukčního domu RM Sotheby’s a dražit se bude v kalifornském Monterey. A jaký je vlastně původ tohoto auta?

Automobilka Porsche se v padesátých letech ucházela o kontrakt pro německou armádu, tehdy nově založený Bundeswehr, kvůli čemuž postavila mezi lednem 1954 a prosincem 1955 celkem dvaadvacet prototypů lehkého terénního vozu Porsche Type 597. Nyní dražený vůz by přitom měl být teprve pátým vyrobeným kusem.

Během zkoušek německé armády si prý Porsche Type 597 nevedlo vůbec špatně, volba ale nakonec padla na stroj Auto Union DKW „Munga“. Navzdory prvotnímu neúspěchu se ale značka nevzdala a model 597 nabídla zahraničním armádám nebo lovcům. Odtud pak vznikla i přezdívka Jagdwagen, tedy v lovecký automobil.

Video se připravuje ...

Vůz si ale nakonec mnoho zákazníků nenašel a celkem tak mělo být vyrobeno pouze 71 kusů, přičemž do dnešních dnů jich mělo přežít pouze okolo 50. Nyní inzerovaný vůz měl kolovat po výstavách a jistou dobu si ho držela přímo automobilka, v dubnu 1957 byl ale prodán německému dealerovi vozů Porsche-Volkswagen.

Kompletní minulost pátého vyrobeného prototypu Type 597 s číslem šasi 0005 bohužel neznáme, v posledních letech měl však vůz projít kompletní renovací, díky které je dnes v mimořádném stavu. Karoserii i interiér tak zdobí zelená barva, která odpovídá tehdejším standardům německé armády.

Po stranách vidíme plátěné bočnice a nechybí ani originální plátěná natahovací střecha. Pod kapotou vozu je 1,5litrový vzduchem chlazený plochý čtyřválec, vycházející z motoru pro model 356, spojený s čtyřstupňovou manuální převodovkou, posílající výkon na systém přiřaditelného pohonu všech kol.

Hmotnost vozu se měla pohybovat okolo 870 kilogramů a upravený vzduchem chlazený plochý čtyřválec měl nabízet nejvyšší výkon 36 kW (cca 50 k), což údajně stačilo k maximální rychlosti až 100 km/h. Čtyřstupňový manuál byl navíc vybaven ještě speciální rychlostí pro jízdu v terénu, označovanou písmenkem G.

Porsche Type 597 tak sice nebylo zrovna rychlé, díky nízké hmotnosti ale mohlo být v terénu obratné a údajně si poradilo se stoupáním až 65 procent. Díky nízké hmotnosti a konstrukci, která připomínala vanu, vůz dokonce plaval. Minimálně dva z původně 55 vyrobených prototypů navíc měly dostat i lodní šrouby.

Vraťme se ale k nyní nabízenému kusu, který se bude dražit během aukce v Monterey, konané od 18. do 20. srpna. Odhadovanou cenu zatím neznáme, kromě samotného stroje ale budoucí majitel získá příležitost stát se i členem zřejmě nejmenšího klubu vlastníků specifického modelu značky Porsche.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme