Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Volkswagen Passat

Jakub Sochor
Diskuze (158)
V historii designu německého modelu najdeme sportovní i střídmé tvary, designéry věhlasného jména a experimentování s karoseriemi.

Nejnovější, v pořadí již sedmá generace Passatu reflektuje aktuální designové zásady značky, jimiž modernizuje estetický základ minulé generace.

Vliv předchůdce na současný model je nesporný – mezigenerační návaznost je nejvýraznější při pohledu na boční část karoserie a v kabině. Avšak podíváme-li se do historie modelové řady Passat, spatříme střídání výrazných mezigeneračních skoků a relativně úzkých vazeb mezi jednotlivými generacemi.


1. gen. (1973-1980) – S italskými svršky

Model s kódovým označením B1 byl navržen Giorgettem Giugiarem. Rukopis italského tvůrce je na karoserii německého vozu velmi patrný. Předně jde o hranaté tvary s mírně dynamickými proporcemi, jejichž součástí jsou prvky, které se pro Volkswageny sedmdesátých let staly charakteristickými - jedná o strmou příď (v tomto případě osazenou obdélníkovými světlomety), čisté plochy a ostré rysy, jež zajistily vozu nadčasovost.

Nabídku tvořila dvoudveřová (se sportovně se svažující zádí) a čtyřdveřová varianta, které byly v říjnu téhož roku doplněny verzí kombi zvanou Variant s vertikálními zadními svítilnami. Během let došlo k lehkým modernizačním krokům, mezi něž patří výměna obdélníkových světel za kruhová (díky čemuž Passat lépe ladil s Golfem, v rámci vizuální ucelenosti modelové palety výrobce) či vybavení nárazníku plastovými koncovkami. Jmenujme také přepracování a zvětšení víka zavazadlového prostoru (1975) a v neposlední řadě první výrazný facelift (1977), který reagoval na změny dobové módy – chromované nárazníky byly nahrazeny celoplastovými, na omlazenou příď se vrátily obdélníkové světlomety, s nimiž sousedila rozměrnější směrová světla.

Dodejme, že Giorgetto Giugiaro stál u zrodu dalších dobových Volkswagenů – v roce 1974 byly uvedeny vozy Scirocco a Golf, které sdílely s Passatem řadu estetických řešení. Nelze také opomenout Audi 80 (dílo téhož autora), jež má na design první generace Passatu nemalý vliv. Z dobových studií jmenujme hatchback Chicco (1975), navržený Herbertem Schäferem, hlavním projektantem Volkswagenu v letech 1972 až 1993.


2. gen. (1980-1988) – Mezi dvěma pojetími

Druhá generace navazovala na Giugiarův návrh, což se projevovalo na obdobném rozvržení proporcí. Model však pracuje s novými prvky, díky nimž získává italský design předchůdce jinou – celkově vzato členitější, mohutnější a méně dynamickou – podobu. Příď byla osazena většími světlomety, které již netvořily souvislou plochu s maskou – vozidlo se tak stalo svébytnějším a modernějším. Obohacením nabídky (jíž tvořil třídveřový a pětidveřový model spolu s kombi) se stala tříprostorová varianta (1981) s názvem Santana, v USA známá jako Quantum.

V roce 1985 proběhl facelift, který přinesl mohutnější nárazníky či estetické úpravy masky chladiče (v podobě změny prokladu jednotlivých linek).


3. gen. (1988-1993) – Revoluční změny

Třetí generace, představená roku 1988 v Ženevě, přinesla zásadní změny z hlediska karosářských variant – nabídka byla redukována na sedan (na který se od nynějška zaměřme) a kombi, přičemž oba získaly zcela nový design. Mezigenerační skok byl z hlediska tvarů velmi výrazný – automobil se stal nejen mohutnějším a zaoblenějším, ale vyznačoval se také jiným uspořádáním prvků. Citelnou změnou byla absence klasické masky chladiče, která vozidlu propůjčila uhlazený a vcelku neobvyklý výraz (s velkým logem výrobce, které je, podobně jako u Volkswagenů 70. let, jednou z dominant přední části). Třetí generace přinesla objemnější nárazníky, díky jejichž velikosti a vzájemnému propojení prostřednictvím lišty na bočních dveřích působila karoserie ucelenějším dojmem.

Mohutnější záď získala větší svítilny, které byly začleněny do jedné plochy s prostorem pro registrační značku, nad kterou se nacházelo logo výrobce. Oproti předchozím generacím poukažme na relativně velkou čistou plochu nad tímto celkem, která dodávala zádi na optické masivnosti.

Souběžně s exteriérem prošla revolučními změnami kabina, jejíž součástí se staly plnější tvary, jinak zpracovaný volant (s charakteristickým designem jeho středu, který je oproti dnešním zvyklostem mohutnější) a provedení přístrojové desky, jež měla společný tvarový základ se třetí generací kompaktního Golfu.


4. gen. (1993-1996) – Uhlazení moderního vozu

Další generace nepřinesla tak výrazné změny jako její předchůdce. Jejím úkolem byla spíše kultivace inovativních a neobvyklých řešení, jež přinesla třetí generace. Na příď se vrátila konvenční podoba masky chladiče (které se přezdívalo „happy face“), díky čemuž vůz působil klasičtějším dojmem. Součástí mezigeneračních úprav bylo celkové uhlazení karoserie, například v podobě nahrazení některých prolisů jemnými přechody mezi plochami. Úpravy postihly také interiér – jednou z nejvýraznějších je nový volant se čtyřmi rameny s modernějším tvarovým pojetím.

Byla-li řeč o masce, je třeba připomenout, že v druhé polovině devadesátých let byla maska předmětem důkladného rozpracování, které přineslo několik jejich rozličných variant. Krom konvenční a v sériové výrobě úspěšně etablované podoby, jíž prezentovala studie CJ (1997), vznikla její progresivnější stylizace, kterou představila frankfurtská studie Noah (1995)


5. gen. (1996-2005) – Zlomový model

Páté generační vydání, představené v roce 1996 v Paříži, bylo zlomovým automobilem, který přehodnotil mnohé tvarové zásady a inspiroval nejen budoucí Volkswageny, ale i střední třídu obecně. Lze také říci, že vytvořil podmínky pro vznik významného designového směru, ze kterého vychází (do jisté míry) ten současný.

Design vozidla je od základů nový. Změnila se celková architektura karoserie, jež přinesla novou proporčnost s vyváženějšími karosářskými prostory a celkově uhlazenější vzhled. Méně zaoblená maska se zvětšila a lépe korespondovala se změněnými proporcemi.

Pozoruhodnou částí je střešní linka, kterou tvoří elegantní napojení A-sloupku na střechu, jež se (na poměry karoserie sedan) plynulou křivkou svažuje směrem k zádi. Experimenty s vedením střešní linie nejsou Volkswagenu cizí – v roce 1994 byl na autosalonu v Tokyu uveden Concept One, jehož sloupky jsou propojeny v oblouk. Dále jmenujme větší důraz na ponton a jeho intenzivnější sladění s přídí a zádí, jejíž horní linka – stále z bočního pohledu – změnila svůj sklon.

Přístrojová deska opustila dřívější propojení středového panelu s výdechem ventilace v levé části desky a zvolila aktuálnější tvarové uspořádání s výrazným středovým panelem a horizontálním dělením celku na dvě části.

Pařížský autosalon v roce 2000 přinesl výraznou modernizaci karoserie. Proporčnost se příliš nezměnila, jednotlivá řešení ano – patří mezi ně sklon přídě, maska, světlomety a zadní svítilny. Vůz se stal základem pro minulou generaci modelu Superb, který se i přes nesporné vazby na Passat vyznačoval osobitým zevnějškem.


6. gen. (2005-2010) – Výrazná transformace

Šestá generace přinesla nový design, který se výrazně odlišil od svého předchůdce. Passat, představený roku 2005 v Ženevě, byl jedním z prvních Volkswagenů nového trendu (na který úzce navazuje ten současný), který se vyznačoval experimentováním s jednotlivými rysy a díly – například maskou, jejíž okraje byly protaženy až ke spodní hraně nárazníku. Maska si však ponechala, na rozdíl od Audi a prvku Single frame, své, pro Volkswagen tradiční, místo. Čelní část zdobil chrom, jenž se stal součástí nového uspořádání, které předznamenal Concept R (2003). Přístrojová deska získala zcela nové pojetí včetně nových materiálů a dekorů.

S dynamičtějším profilem a pozměněnými proporcemi souvisí záď s atypickým zakončením horní hrany víka zavazadelníku. Pokrokovou záležitost představovaly diodové svítilny s orientací na motiv kruhu, který se vyskytuje i na předních světlometech (jedná se o výrazný rys tehdejších Volkswagenů, jenž se hojně vyskytuje v oblasti konceptů, kam patří krom zmíněného Conceptu R také Concepty C a Concept A).


7. gen. (2010-) – Cizelování formy

Nejnovější generace nepředstavuje nijak výrazné změny – jen pečlivě cizeluje šestou generaci, kterou zároveň přizpůsobuje nejnovějším designovým trendům. Zásadní je pro design nového Passatu odklon od motivu kruhu, který byl naposledy použit na karoserii modelu Passat CCsedmá generace volí hranatější tvary a méně sportovní řešení. S tím souvisí přepracování zádě, kde již nenajdeme horní klenutí, ale zakončení v podobě samostatné plochy, díky které je profil více zaměřen na eleganci (oproti sportovnější vizáži předchůdce).

Výše uvedený vůz CC je zdrojem mnoha prvků pro kabinu nového Passatu. V mezigeneračním srovnání je důležité zmínit nové pojetí výplní dveří, které jsou členitější a mohutnější. Tvarová podstata desky se však příliš nemění.


Jakub Sochor
Diskuze (158)
Avatar - white label
26. 11. 2012 23:43
Re: TETA Z NEMECKA
Přesně, naštěstí pro nás není marianek etalon nýbrž negativní extrém. Týpek, který by si v reálu nedovolil ani přímý pohled a své hluboké komplexy si kompenzuje amatérsky předstíranou odvahou, zkušeností, znalostí..., pochopitelně pouze anonymně.
Za nášich dětských let podobná možnosti anonymity prostě nebyla a na příkladu marianka je vidět, že zrovna tohle zřejmě nebylo špatně.
26. 11. 2012 23:05
Re: TETA Z NEMECKA
Jako dítě jsem asi taky dělal všelijaké blbosti, ale myslím, že jsem nebyl tak drzej jako tady marianek. To nám roste pěkná generace...
Avatar - white label
26. 11. 2012 20:00
Re: APOŠTOLSKÝCH 100.000 KILOMETRŮ
Snažím se přitom věřit, že to o čem psal trefně figurka (15:27) je definitivně minulost a teď už to zase bude jen lepší. ;-)
Avatar - Ji/Ri
26. 11. 2012 18:42
Re: APOŠTOLSKÝCH 100.000 KILOMETRŮ
;-) :yes:
26. 11. 2012 15:37
Re: TETA Z NEMECKA
Hmm, :yes: :yes: