Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Volkswagen Golf (2013)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy, ač se to někomu nemusí líbit. Konzervativní kompakt ve svém sedmém vydání vyzrál.

Volkswagen Golf sedmé generace (interně Typ 5G) byl odhalen 4. září 2012 v Berlíně, výstavní premiéru si odbyl o něco později na autosalonu v Paříži. Technicky však jde o šestou, neboť předchůdce představoval vlastně pouhý facelift „pětky“. Oproti němu lehounce narostl a nabízí větší prostor uvnitř pro ramena i nohy. Neznamená to však radikální zvětšení rozměrů, „golfík“ je pořád kompaktem na rozdíl od některých konkurentů, kteří přerostli hranici 4,5, pokud tedy porovnáváme klasické hatchbacky.

Pořád kompaktem

Celková délka vozu nedosahuje ani 4,26 m, je takřka 1,8 m široký a těsně nad 1,45 m vysoký. Golf VI se vešel pod 4,2 m, byl lehounce, o necelé dva centimetry užší a hlavně takřka 3 cm vyšší, aktuální provedení už tolik nepřipomíná MPV. Je módně hranatější, agresivnější a stylovější, širokým zadním sloupkem navazuje na své předchůdce. Volkswagen se nepouští do žádných stylistických experimentů, zákazníci by taková auta ani nechtěli. Šéfem stylistů celé skupiny je Ital Walter Maria de Silva, jména konkrétních návrhářů, kteří se na exteriéru i interiéru podíleli, zveřejněna nebyla.

Upřímně, když se člověk podívá na soupeře, jejichž tvary rozhodně nejsou prosty prvoplánových kudrlinek bez funkce, musí Wolfsburgu vyseknout poklonu. Ani zasklená plocha se nijak radikálně nezmenšila, pouze čelní okno je více skloněné, jak velí doba. Němci se zatím překvapivě nevzdali ani třídveřové verze. Konzervativní tvary vyzrály do podoby, která by se vlastně v příštích letech nemusela moc měnit...

Jen se čtyřválci

Pěti-, nebo dokonce šestiválce bychom v poslední generaci hledali pod kapotami marně. Zpočátku kariéry byly k dispozici zážehové čtyřválce 1.2 TSI (1197 cm3) s výkony 63 a 77 kW respektive 1.4 TSI (1395 cm3) s 90 a 103 kW. výkonnější verze čtrnáctistovky byla vybavena vypínáním válců. Common-railové turbodiesely s legendární zkratkou TDI zastupovaly šestnáctistovka (1598 cm3) se 77 kW a dvoulitr (1968 cm3) se 110 kW, pro některé země existuje stále i slabší 105kW varianta. Vždy šlo a nadále jde o čtyřventilové jednotky s přímým vstřikem a turbodmychadlem. Kromě pěti- a šestistupňových manuálních převodovek byly a jsou k dispozici i dvě verze DSG: se šesti a sedmi rychlostmi, záleží na motorizaci.

Sedmé vydání evropského bestselleru je postaveno na koncernové platformě MQB, podvozek má rozvor 2637 mm, o 59 mm více než u Golfu VI. Víceprvkovou zadní nápravu dostaly pouze modely s výkony 90 kW a výše, slabší mají vlečenou s torzně poddajnou příčkou - prostorově úspornější, lehčí a výrobně levnější. I Volkswagen musí šetřit, ale naposledy ji použil před skoro dvaceti lety u čtvrté generace... Zavazadelník pojme 380 l zbytečností, po sklopení zadních sedadel dokonce až 1270 l. Palivová nádrž je standardně padesátilitrová. Podle provedení váží Golf od 1200 do 1540 kg, podařilo se mu zhubnout zhruba 100 kg díky štědrému použití moderních, zejména vysokopevnostních ocelí. Je z nich 36 procent karoserie.

Displeje a asistenty

Evropské výbavy nesou tradiční názvy Trendline, Comfortline a Highline, za čtyři roky už se objevil i bezpočet akčních modelů. Golf dostal kromě standardního pětipalcového dotykového displeje do středu palubní desky také širokou paletu (většinou příplatkových) asistenčních systémů. Například automatické parkování, multikolizní brzdu (po nehodě zabrání dalšímu případnému střetu), nouzové brzdění ve městě, udržení v jízdnímu pruhu, hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, detekci únavy řidiče a čtení dopravních značek. Proactive Occupant Protection je podobná Pre-Safe od Mercedesu, v případě rizika čelní srážky zavře všechna okna a natáhne pásy. Ekošílenství si vyžádalo přítomnost start-stopu. Bez výjimky.

Autem roku i v Japonsku a USA

Do prodeje byl sedmý Golf uveden počínaje listopadem 2012, vyráběl se však ve Wolfsburgu již od srpna. Získal titul evropského Automobilu roku 2013, dokonce jako druhá řada ve dvaatřicetileté kariéře modelu. Předtím se to povedlo třetímu pokolení (1992). Zvítězil ale i v čím dál prestižnější WCOTY (World Car Of The Year) a obdobném lokálním japonském hlasování, navíc vůbec jako první auto z Evropy! Severoamerické vavříny si odnesl až za letopočet 2015. Bodoval dále v anketách různých motoristických časopisů, nejen doma, ale také v USA, Británii a Austrálii.

V dubnu 2013 přibyla do nabídky verze s pohonem všech kol 4Motion - ve spojení s 1.6 TDI/77 kW a 2.0 TDI/110 kW - a vždy s větší 55l palivovou nádrží. Volkswagen již léta používá permanentní elektronický systém se spojkami od švédského Haldexu, v nejnovější páté generaci ovládaný elektrohydraulicky. Od téže doby se také prodává přeplňovaná čtrnáctistovka TGI na zemní plyn, má výkon 81 kW. Ve stejný čas měla premiéru i slabší verze malého „tédéíčka“ 1,6 l se 66 kW, v červnu doplněná o naopak nejsilnější 81kW naladění. I to lze kombinovat se čtyřkolkou.

Variant a SV

Kombi z dubna 2013 přerostlo na délku 4,56 m, je také vyšší než hatchbacky (1,48 m) a nabízí v základu 605 l pro zavazadla, maximálně se do něj dá až po střechu naložit obřích 1620 l. Vzdálenost mezi nápravami zůstala stejná jako u hatchbacků. V Evropě (pro ni vzniká výhradně ve východoněmeckém Cvikově - Zwickau) mu říká VW tradičně Variant, například v USA se jmenuje SportWagen a v Kanadě Sportwagon. Jiná karosářská varianta neexistuje, kabriolet byl představen těsně před koncem života šesté generace v roce 2011, na IAA 2015 pak omlazen. Sedan Jetta (Typ 1B) se od mateřského modelu definitivně oddělil, ač nás o tom marketing VW přesvědčoval už před takřka čtvrtstoletím, v dobách premiéry Venta alias Jetty III. Techniku má však samozřejmě stejnou.

Vlastně... existuje. Nepříliš vzhledné MPV Golf Plus nahradil předloni na jaře stylovější Sportsvan, někde značený pouze zkratkou SV, koncept byl představen už na IAA 2013. Prostorný a praktický minivan s rozměry 4,34 x 1,81 x 1,56 m (zaokrouhleně) dostal větší rozvor 2685 mm a kufr o objemu 500-1520 l s posuvnou zadní lavicí. Oproti Golfu Plus narostl do délky skoro o 14 cm.

Do tohoto článku vlastně ani nepatří, protože byl vždy prezentován jako samostatná modelová řada, jméno Golf bylo pochopitelně zvoleno z marketingových důvodů. Menší výškou oproti soupeřům i svým designem není nic dlužen svému názvu, přesto mu není cizí praktičnost, když si objednáte sklopnou sedačku i pro spolujezdce, vejde se dovnitř skoro 2,5 m dlouhá věc. Nabídka motorů je omezená, chybějí ty nejostřejší. A které to jsou?

Sportovní verze

Je jich celá řada. V březnu 2013 mělo premiéru nové vydání slavného GTI, poháněné dvoulitrovým (1984 cm3) TSI se 162 kW, s kitem Performnance jich nabízí ještě o sedm více. Nechybějí klasické nápisy a červené linky na masce... Performance dále přidává větší brzdy s rudými třmeny a přední elektronický samosvor VAQ.

I naftová GTD má tradici, v aktuální generaci ji pohání dvoulitrové TDI o výkonu 135 kW a používá podobné stylistické prvky i sportovnější režim dnes povinného ESC. Na benzinové, o 20 mm nižší „erko“ se čtyřkolkou (2.0 TSI/221 kW) se čekalo až do listopadu téhož roku. U něj se dá stabilizace úplně vypnout, nepostrádá ani pokročilou elektronickou kontrolu trakce XDS+ pro obě nápravy. Adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control) s režimy Comfort, Normal a Race je za příplatek.

Golf R 400 s výkonem, který reprezentovalo jeho označení (400 koní, tedy 294 kW) měl premiéru na dubnovém autosalonu v Pekingu 2014. Pořád přitom pod kapotou vrčel jen dvoulitr TSI doplněný o čtyřkolku jako v sériovém Golfu R. Stříbrné auto se žlutozelenými prvky zrychlovalo z klidu na stovku za 3,9 s a ve 280 km/h mu přistřihl křídla omezovač. Během dvou a půl roku se objevily různé spekulace, že by se měla objevit prodejní verze, dokonce R 420, ale automobilka tento projekt letos v dubnu oficiálně ukončila, takže se jí nedočkáme. Alespoň ne v této generaci - a vzhledem k pokračujícímu downsizingu a „elektrifikaci“ asi ani v těch dalších...

Pro závody

Hodně zajímavé byly koncepty Design Vision GTI a GTI Roadster Vision Gran Turismo z přehlídek ve Wörthersee 2013, respektive 2014. Původně vznikly jako vizualizace pro videohru Gran Turismo 6, ale nakonec spatřily světlo světa i ve funkční podobě. GTI Supersport Vision Gran Turismo (2015) zůstal jen v té virtuální. Třílitrový V6 se dvěma turby a 370 kW v sériových vozech budeme hledat marně... Koncepty se u rakouského jezera objevují každý rok, nejinak tomu bylo i letos ke čtyřicátinám ostrého modelu a pětatřicátinám akce samotné, dvoumístný GTI Heartbeat měl 400 koní, kombi Variant R Performance 35 o padesátku méně.

Golfy se samozřejmě uplatňují i v závodech a soutěžích, VW Motorsport postavil zákaznický okruhový speciál kategorie TCR s TSI 1,98 l/243 kW (mají jej i dvě výše popsané studie), šestistupňovou sekvenční převodovkou ovládanou pádly a předním pohonem, vychází z GTI. U britského Prodrive zase vyvinuli soutěžní verzi SCRC pro čínský rallyeový šampionát, znovu s dvoulitrovým turbomotorem (224 kW), skříní XTrac s totožným počtem rychlostí a pohonem všech kol.

Golf je samozřejmě vděčným objektem zájmu německých tunerů, nejen věhlasných firem Abt, Oettinger, nebo Rieger, ale i mnohých dalších: O.CT Tuning, MR Car Design, HG Motorsport, RevoZport, B&B... Úprava od O.CT má brutálních 450 koní!

Na elektřinu

Nová doba si žádá „zelená“ auta. Od srpna 2013 se vyrábí a od února 2014 prodává e-Golf se synchronním 85kW elektromotorem, jednostupňovou převodovkou, bateriemi s kapacitou 24,2 kWh a dojezdem až 210 km. Ten reálný je samozřejmě nižší, cca 130 km, v zimním období pak i pouhých 80 km. Elektromobil disponuje třemi jízdními režimy: normálním, Eco a Eco+. Doplnění článků trvá podle druhu použité nabíječky 8-13 hodin, na 80 procent ve stojanu standardu CCS (Combined Charging System) jen půlhodinku. U nás za něj zájemce zaplatí aktuálně skoro 931 tisíc korun. Volkswagen však na konec letošního roku chystá výkonnější 100kW verzi se silnějšími články (35,8 kWh) a normovaným dojezdem dle NEDC až 300 km, měla premiéru teď v Paříži.

Plug-in hybrid GTE si do showroomů našel cestu v srpnu 2014. Ten používá běžný zážehový motor 1.4 TSI/110 kW a elektrickou jednotku o 75 kW, systémový výkon je menší, jen 150 kW. Šestistupňová skříň DSG má tři spojky místo běžných dvou. 8,7kWh lithium-iontové články vydrží nejvíce 50 km čistě elektrické jízdy, jejich naplnění samozřejmě netrvá tak dlouho jako u elektromobilu, maximálně necelé čtyři hodiny, s 3,6kW nabíječkou pak něco málo přes dvě. Konektor se skrývá pod logem na masce, operace se dá nastavit i na dálku mobilem, stejně jako třeba předehřátí kabiny.

Červené prvky GTI byly v případě „éčka“ nahrazeny modrými. Celkový výrobcem udávaný akční rádius činí 939 km. Jen za loňský rok se v Evropě prodalo skoro 17,3 tisíce vozů, jenže bez dotací by rozhodně nebyl odbyt takový. U nás stojí 1,01 milionu Kč. Elektromobily i hybridy váží kolem 1,6 tuny. Dvoudveřový koncept GTE Sport z Wörthersee 2015 skrýval hybridní techniku ve futuristickém kabátku odkazujícím na studie pro Gran Turismo včetně vzhůru výklopných „nůžek“. Konkrétně šlo o přeplňovanou šestnáctistovku ze soutěžního Pola R WRC (220 kW) a dvojici elektromotorů po 85 kW, systémový výkon činil 400 koní, tedy 295 kW.

Tříválce, Euro 6 a Alltrack

Standardní verze prošly motorovou revizí v dubnu 2014. Agregát 1.2 TSI/77 kW nahradila výkonnější verze s 81 kW, 1.4 TSI posílil na 92 kW, s vypínáním válců má pak 110 kW. 1.6 TDI/77 kW skončil, pohonné jednotky musely být připraveny na normu Euro 6. Diesely obou objemů lze koupit i v úsporných provedeních BlueMotion Technology s aerodynamickými balíčky.

V dubnu 2015 se odehrála malá revoluce, premiéru měl první tříválec v Golfu vůbec: 1.0 TSI (999 cm3/85 kW) a také zvýšené oplastované kombi Alltrack, pochopitelně s 4Motion. V něm jako jediném si lze kromě naftových jednotek pořídit také 1.8 TSI (1798 cm3) se 132 kW. Do žádných jiných modelů pro Evropu se totiž nemontuje, trochu odlišná specifikace je vyhrazena Američanům.

Mimo Německo

Kromě dvou již dříve vzpomínaných německých továren se krátce montoval i v indonéské Jakartě, daleko důležitější je však čínská produkce u FAW v závodech Čchang-čchun a Fo-šan. Severoamerické trhy zásobuje továrna v mexické Pueble, brazilský od loňska ta domácí v São José dos Pinhais a počínaje letošním rokem vzniká také u TagAZu v ruském Taganrogu.

V Latinské Americe se prodává verze se starým motorem 1598 cm3/81 kW, brazilská MSI má točivý moment 164 N.m, varianta pro Chile a Kolumbii jen 155 N.m, ale zase alternativně šestistupňový Tiptronic. Do země kávy se zpočátku odvážela auta z Německa. Čistě severoamerickou specialitou je pak 1.8 TSI/126 kW, rovněž za příplatek k manuálnímu „pětikvaltu“ s automatem tohoto jména. Běžné výbavy nesou názvy S, SE, SEL, případně GT, evropské se nepoužívají. Zámořská verze R má jen 206 kW, exportuje se z Německa (nikde jinde ji nevyrábějí) také do zemí s teplejším klimatem - Austrálie, Jižní Afriky a Japonska.

Velmi žhavá současnost

Na Golf R 400 jsme sice čekali marně, ale od ledna letošního roku si zájemci mohou koupit GTI Clubsport s dvoulitrem TSI o 195 kW, desetisekundový overboost z něj vymáčkne dokonce 213 kW. Ještě více, konkrétně standardních 228 kW má čtyřsetkusová omezená série odlehčeného Clubsportu S. A absolutně nejsilnějšího produkčního „golfa“ si dopřávají Švýcaři.

Název R360S nelže, skutečně se v útrobách probouzí k životu celých 360 koní, tedy správně normovaně 265 kW. Písmeno R značí, že i on zabírá na „všechny čtyři“. Maximální rychlost 265 km/h sdílí s Clubsportem S, většina ostatních dříve popsaných nadupaných modelů s výjimkou standardního GTI jede nejvýše dvěstěpadesátkou, legenda je decentně pomalejší.

R360S má také lité „sedmnáctky“, špičkovou navigaci s osmipalcovou obrazovkou, adaptivní podvozek, zadní kameru a elektricky stavitelnou sedačku řidiče. Zrodí se pouze 165 pětidveřových aut a 55 Variantů, kombík mimochodem nechybí ani normálnímu R a sportovnímu dieselu GTD. Tuning motoru „ďábelské třistašedesátky“ ovšem nepochází z Wolfsburgu, nýbrž od Abtů z Kemptenu. Tohle bude jednou sběratelská raritka!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)