Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si vozidla Tatra Phoenix pro komunální služby

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Vozidla značky Tatra jsou pro nejrůznější úkoly v komunálních službách využívána desítky let. V současnosti kopřivnická automobilka nabízí pro tyto účely v první řadě zástupce modelové řady Phoenix.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus. Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907.

Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost. První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch především coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis Tatra v březnu roku 1919 objevil.

Během dvacátých a třicátých let dvacátého století představila kopřivnická automobilka a na trh uvedla řadu nákladních vozidel. První velkou legendou mezi nimi se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Slavný nákladní automobil se dočkal řady modifikací a byl používán i v komunálních službách, z nichž lze zmínit rozstřikovač roztavené pryskyřice na úpravu prašných vozovek.

Využití zástupců následujících modelových řad v komunálních službách pak již bylo samozřejmostí. S vozidly modelové řady 815 se pak lze při údržbě silnic a jejich nejbližšího okolí setkat celkem běžně i dnes a nemusí se vždy jednat jen o nejmladší provedení s označením TERRno.1, které v nabídce značky Tatra nahrazuje jeho evoluce v podobě modelové řady Terra.

V současnosti společnost Tatra Trucks a.s. pro nasazení v komunálních službách nabízí poměrně širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix.

Nejvýraznější z nich představují vozidla, která nesou sypače a mohou být osazena sněhovými radlicemi. Z nich lze zmínit například univerzální vozidla Tatra Phoenix Euro 6 pro údržbu komunikací s nástavbou Stratos III od německé společnosti Schmidt, která na podzim loňského roku získala společnost Údržba a správa komunikací se sídlem v Mladé Boleslavi.

Tato vozidla Tatra Phoenix Euro 6 s nástavbou Stratos III jsou vybavena krátkou kabinou s klimatizací a nezávislým topením Airtronic D2. Kvůli lepšímu rozložení hmotnosti a vhodnějším vlastnostem v náročných zimních podmínkách zákazník zvolil provedení podvozku 6x6. K pohonu slouží motory PACCAR MX13 CF EURO 6 s výkonem 340 kW, který je na kola přenášen prostřednictvím manuální převodovky ZF.

Provozní hmotnost vozu činí bezmála 11 tun, přičemž užitečné zatížení přesahuje 19 tun. Sypače jsou vybaveny i konektorem a přípravou pro instalaci sklápěcí korby, což rozšiřuje možnosti jejich využití. Hydraulický systém zahrnuje centrální ovládání z kabiny vozidla a je vybaven hydraulickým pístovým čerpadlem s proměnlivým geometrickým objemem a regulací tlaku.

Automatický sypač typu Stratos III S 80 VEPN je určený pro posyp suchou solí, zvlhčenou solí a inertními materiály. Ovládání je plně digitální a ve spojení s elektronickou regulací dopravníků sypač dosahuje maximální přesnosti a provozní stálosti parametrů dávky posypu. Taktéž zrnitost a specifické vlastnosti posypových materiálů lze programovat na ovládacím pultu v kabině vozu.

Hmotnost sypače Stratos III je 1665 kg a kapacita nádrží činí tři tisíce litrů či tři tisíce kg posypových látek. Zadní rozmetadlo je výklopné s možností aretace v horní přepravní poloze, přičemž je možné nastavit jeho stopu posypu mimo osu vozidla vpravo a vlevo, a to rovněž přímo na ovládacím pultu v kabině vozidla.

Na přídi dodaných posypových vozů Tatra Phoenix Euro 6 je instalována upínací deska pro sněhový pluh LLV 40. Všechny funkce sněhového pluhu napojeného na hydraulický systém vozidla řidič volí prostřednictvím dálkového ovládání z kabiny, včetně proporcionálního nastavení hydraulického nadlehčování pluhu.

V nabídce společnosti Tatra Trucks a.s. figuruje i Phoenix s konfigurací náprav 4x4, který může být osazen nástavbou pro zimní údržbu silnic. Toto provedení mělo premiéru v roce 2012 a tehdy bylo osazeno sypačem soli SYKO 6HP Hurikán od KOBIT, spol. s r.o., který doplňovala sněhová radlice.

Nyní je dvounápravový Phoenix prezentován v materiálech kopřivnické automobilky s nástavbou SYKO 5H od KOBIT, spol. s r.o. Ta má geometrický objem korby 5,2 m3, kapacitu solankových nádrží 1900 litrů, základní šířku rozhozu dva až osm metrů a pohotovostní hmotnost kolem 1800 kg. Nástavbu může doplňovat sněhová radlice s délkou břitu 3500 mm a pracovní šířkou 2925 mm při natočení.

Vedle vozidel osazených nástavbami pro zimní údržbu a sněhovými radlicemi je v komunálních službách využívaná řada dalších zástupců modelové řady Phoenix. Setkat se lze s kropicími nástavbami či rozstřikovači živic, určenými k řízenému nástřiku asfaltových tekutých materiálů nebo emulzí na povrch vozovek nebo na vrstvu kameniva.

Společnost Tatra Trucks a.s. je samozřejmě připravena dokončit ve spolupráci s dodavatelem nástavby vozidlo přesně podle specifických požadavků jeho budoucího provozovatele, ale vedle těchto speciálů nabízí pro komunální služby i relativně standardní jednostranné i třístranné sklápěče s konfiguracemi podvozků 4x4, 6x6 a 8x8.

Nejmenší ze sklápěčů Tatra Phoenix, vhodných pro komunální služby, má tedy podvozek s konfigurací 4x4, který samozřejmě využívá tradiční kopřivnickou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Za krátkou kabinou je usazena nástavba v podobě třístranně sklopné korby s hydraulickým ovládáním a objemem 6 m3.

Vozidlo s rozvorem náprav 3700 mm má celkovou délku 6690 mm, šířku 2550 mm a výšku 3240 mm.

Střed v nabídce sklápěčů na podvozku Tatra Phoenix může představovat vozidlo s konfigurací podvozku 6x6, které má za krátkou kabinou usazenu nástavbu v podobě třístranně sklopné korby s hydraulickým ovládáním a objemem 12 m3. Vozidlo s rozvorem náprav 3440+1320 mm má celkovou délku 7760 mm, šířku 2550 mm a výšku 3240 mm.

Na podvozku Tatra Phoenix s konfigurací náprav 8x8 nabízí kopřivnická automobilka i pro komunální služby jednostranný sklápěč, který je osazen korbou od společnosti VS-mont o objemu 18 m3. Tato korba je vyrobena z ocele HARDOX, má hydraulicky ovládané zadní čelo a je kónusového tvaru pro rychlejší vysypání nákladu. Vozidlo s rozvorem náprav 2150+2300+1320 mm má celkovou délku 8840 mm, šířku 2550 mm a výšku 3540 mm.

K pohonu v současnosti nabízených vozidel Tatra Phoenix mohou sloužit přeplňované vznětové šestiválce MX-11 o objemu 10,8 l nebo MX-13 o objemu 12,9 l. Tyto motory splňují emisní normu Euro 6 a jsou k dispozici s výkony 271 až 375 kW.

Společnost Tatra Trucks a.s. uvádí, že doposud nejvíce zástupců modelové řady Phoenix zamířilo do služeb stavebních organizací, využívajících čtvrtinu vyrobených vozidel. Druhá nejpočetnější skupina uživatelů se rekrutuje z oblasti lesnictví, následují zemědělské společnosti a dopravní organizace. Desítky zástupců řady Phoenix byly dodány i těžařům nebo například technickým a komunálním službám. Zapomenout nelze ani na využití jako nosiče jeřábů, kdy si velkou pozornost získal osmikolový exemplář se všemi řiditelnými koly, který byl připraven pro švýcarského zákazníka.

Foto: Tatra Trucks a.s., Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
6. 10. 2018 20:19
pluh
už vidím jak bych tím pluhem něco sundal ale i tak je to pěkný , ale musím i souhlasit s tou solí
5. 10. 2018 21:09
Re: zase hnusna sul
Přesně tak! Jsem rád, že nejsem jediný, kdo to vidí úplně stejně! Jinak to s tím nastavením systému jsem nevěděl, pěkná poznámka :yes:
Avatar - JirkaV8
1. 10. 2018 23:51
zase hnusna sul
Mozna kdyby se tolik nesolilo, jen odhrnovalo jako ve Skandinavii, tak by to bylo lepsi. Jenze jak jsem mluvil nedavno s jednim z udrzby silnic, system je nastaven tak, cim vic vysoli, tim vic vydelaji. Tatrovky by mely radeji stavet metro na Ruzyn nebo jinou smysluplnou cinnost. Ne rozsypavat bily mor hlodajici auta.