Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 3 Sportback – Rychlost a přesnost především

Jan Mička
Diskuze (128)
Audi RS 3 Sportback láká zákazníky na fantastický pětiválcový turbomotor, ohromující zvuk a skvělé jízdní výkony. Jedná se ale o pravověrné řidičské auto?

Musím říci, že na tenhle test jsem se opravdu těšil. V nedávné době jsem totiž strávil poměrně dost času za volanty ostrých hatchbacků Honda Civic Type R, Volkswagen Golf R, Seat Leon Cupra 280Renault Mégane RS Cup 265, což jsou vozy, které mají v popisu práce bavit řidiče. Liší se pouze způsobem provedení. Audi RS 3 Sportback je přinejmenším o 400.000 korun dražší než zmíněné modely, jedná se ale o úměrně lepší automobil?

Abych to uvedl na pravou míru: Audi RS 3 Sportback sice v základu stojí 1.343.900 korun, ale pořádnou výbavu, pohon všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic máte ve standardu. A zatímco zmínění soupeři mají pod kapotami přeplňované dvoulitrové čtyřválce o výkonech 228, 221, 206 a 195 kW, RS 3 pohání fantastický pětiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 270 kW. Konkurenci tedy hledejme v Mercedes-Benzu A 45 AMG (280 kW), novém Fordu Focus RS (257 kW) a BMW M135i xDrive (240 kW).

Frajer z vyšších vrstev

Ve srovnání s běžnými verzemi je RS 3 o 15 milimetrů širší, sedí o 25 mm blíže vozovce a rozchod se zvětšil na 1559 a 1514 milimetrů (A3 Sportback 2.0 TDI/110 kW má 1535 a 1506 mm). Agresivní vzhled dodávají přední nárazník s mohutnými nasávacími otvory a nápisem Quattro uprostřed, rozumně velké prahové nástavce a zadní nárazník s funkčním difuzorem a dvojicí oválných koncovek výfuku. Devatenáctipalcová kola designu Rotor dostanete v základu, za černé provedení s pneumatikami o rozměrech 255/30 vpředu a 235/35 vzadu (zvláštní, že?) však zaplatíte 19.600 Kč. Stejně tak si musíte připlatit za černé zbarvení aerodynamických dílů v náraznících a nápis Quattro na zadních dveřích – dohromady 18.200 korun.

audi testy malevozy sportovni audi testy malevozy sportovni  

Audi RS 3 se prodává pouze v provedení Sportback, což může být pro některé zájemce překážkou, avšak z našeho pohledu převažují pozitiva. Jednak je vůz díky druhému páru dveří praktičtější a delší rozvor (2631 mm) přidává na stabilitě. Trochu nuda, řeknete si, je ale třeba brát v potaz, že standardní RS 3 zvládne stovku za 4,3 sekundy a umí uhánět až 250 km/h. Tedy v případě, že nesáhnete do kapsy pro dalších 41.800 Kč - to vám totiž u Audi posunou omezovač rychlosti na 280 km/h, z RS 3 se stane nejrychlejší sériový hot-hatch planety a tachometr cejchovaný do 300 km/h skoro přestane stačit.

Již první usednutí za volant nedá jediný podnět k pochybám, že se nacházíte uvnitř výjimečného automobilu. Očekávejte standardní kvalitu Audi, zároveň se však připravte na exkluzivní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, sportovní tříramenný volant čalouněný kůží a alcantarou, a pokud si připlatíte 22.300 Kč, dostanete karbonový dekor přístrojové desky. Auto svou příslušnost nikterak nevnucuje, a než by si hrálo na něco co není, zvolilo spíše funkční a esteticky zdařilý celek.

audi testy malevozy sportovni audi testy malevozy sportovni  

Sedí se o něco níže než ve standardní A3 Sportback, v takto dimenzovaném automobilu bych ale očekával tužší sevření bočního vedení předních sedadel. Hledání správné pozice za volantem je nicméně dílem okamžiku, a všechno co můžete při sportovní jízdě potřebovat, máte hned po ruce. Na mysli mám perfektní volič dvouspojkové převodovky s ocelově chladnou hlavicí a přepínač jízdních režimů Audi drive select, díky kterému umí automobil měnit charakter. Osobně bych se obešel bez většiny tlačítek na volantu, protože zvuk motoru a rány od výfuku byly přednější než audio a hlasové ovládání, naštěstí jich ale není moc…

Oficiálně nejlepší

Pětiválcové motory mají u Audi dlouhou tradici a podle šéfa technického vývoje Ulricha Hackenberga je nejnovější 2.5 TFSI ztělesněním automobilové vášně. O úspěchu mimo jiné hovoří ocenění Mezinárodní motor roku 2015 (pro 2.5 TFSI již pošesté), které udělila porota složená z 65 motoristických novinářů, a kdyby Mercedes-Benz A 45 AMG v rámci faceliftu neposílil na 280 kW (380 koní), byl by tento skvost nejsilnější v segmentu luxusních kompaktů. Do konce září (než modernizované A 45 AMG dorazí na trh) si tak ale říkat může.

Audi RS 3 Sportback - srovnání s konkurencí
Model Audi RS 3 Sportback BMW M135i xDrive Ford Focus RS Mercedes-Benz A 45 AMG
Zdvihový objem [cm3] 2480 2979 2300 1991
Válce/ventily 5/4 6/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 270/5000-6800 240/5800 257/- 280/6000
Točivý moment [N.m/min] 465/1650-5500 450/1300-4500 440 (470***)/
2000-4500
475/2200-5000
Převodovka 7A 8A 6M 7A
Maximální rychlost [km/h] 250(280*) 250 - 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4.3 4.7 - 4.2
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] 8.1 7.8 - 6.9
Základní cena [Kč] 1.343.900 1.254.400** - cca 1.260.000
*Za příplatek, **S poplatkem 9.000 Kč za transport a servis, *** Overboost

Maximální výkon 270 kW (367 koní) je dostupný v rozmezí 5500 až 6800 otáček za minutu, a točivý moment 465 N.m (1625 až 5500 min-1) za Mercedesem zaostává jenom o deset newtonmetrů. Audi zkrátka s novou RS 3 čekala až moc dlouho (přišla dva roky po uvedení nové generace A3), a konkurence se stihla na útok velmi dobře připravit. Jak již bylo řečeno, standardem je sedmistupňová převodovka S tronic a pohon všech kol quattro řešený elektronicky řízenou lamelovou spojkou Haldex páté generace. Na zadní kola jde 50 % točivého momentu, avšak teoreticky, za splnění určitých podmínek, se může RS 3 chovat skoro jako zadokolka. Utrhnout záď na suchém povrchu je ale prakticky nemožné…

Naše osudy se střetly ve spodním patře redakční garáže se skvělou akustikou - když jsem RS 3 Sportback nastartoval poprvé, skoro jsem se leknul. Motor okamžitě vyskočil do vyšších otáček a klapky sportovního příplatkového výfuku RS (23.800 Kč) uvolnily silné hromobití. Tyto zvuky mi zněly v uších ještě dlouho po zaniknutí ozvěny, byť se jej snažil přehlušit hrubý a méně vyvážený pětiválcový baryton.

audi testy malevozy sportovni audi testy malevozy sportovni  

Je celkem jedno, zda necháte aktivovaný komfortní režim systému Audi drive select, nebo rovnou zvolíte mód Dynamic, protože zvuk motoru bude stále stejně sytý. Dokonce i řízení s progresivním převodem (mění se v rozmezí 15,3:1 do 10,9:1) zůstává poměrně tuhé, auto od vás tedy očekává větší součinnost. Sportovní snížený podvozek je standardem, pokud ale sáhnete po příplatkových magnetoreologických tlumičích Audi Magnetic ride za 27.400 Kč, výrazného rozdílu v jízdním komfortu se nedočkáte.

Podvozek je tuhý a stejně tak zbytek karoserie, která se na nerovnostech skoro nekroutí. Ze začátku to chce pouze trochu zvyku a umění vyhýbat se nástrahám českých silnic, které pouze čekají, až se budou moci naplno vyřádit na devatenáctipalcových kolech s pětatřicetiprocentními pneumatikami. Pokud neuspějete, končíte, protože RS 3 nemá dojezdovou rezervu, která by minimálně vpředu kvůli obrovským osmipístkovým třmenům stejně pozbývala smysl. Dlužno dodat, že byl zkoušený exemplář vybaven standardními brzdami s ocelovými kotouči o průměru 370 a 310 milimetrů. Komu by to nestačilo, může sáhnout po keramické alternativě za 125.400 Kč. Ostrý nástup, dobrá dávkovatelnost a především minimální sklony k vadnutí ale napovídají zůstat u klasiky.

Při nejbližší možné příležitosti jsem opustil město a hledal okresky, které by tuhému podvozku Audi RS 3 Sportback nejvíce vyhovovaly. Při běžném denním použití je tento setup trochu omezující, protože většinu času pouze kličkujete mezi výmoly a nemůžete naplno rozpoutat všech 367 koní, které motor dopřává až ve vysokých otáčkách. Na nekvalitním povrchu je Audi trochu nervózní, neumí se uvolnit, a řidiči nezbývá než to respektovat.

Už jsem to chtěl pomalu vzdát a uznat, že RS 3 Sportback není na naše silnice dělané, pak se ale v krajině rozprostřelo několik kilometrů nádherného širokého asfaltu s hodně utaženými zatáčkami. Držel jsem se při zemi a v režimu Individual raději zvolil komfortnější nastavení podvozku, páčkami pod volantem podřadil o dvě rychlosti a s motorem vytočeným k 5000 min-1 vyrazil vstříc první zákrutě. Na první pohled trochu těžké sousto, ostré brzdy se však v nájezdu okamžitě zakously do vrtaných kotoučů, a než jsem si vůbec stihnul uvědomit, jak je automobil stabilní, vyrážel jsem pod plným plynem pryč. Jak je to jenom možné, že se karoserie pod tíhou bočního přetížení nehrnula ze zatáčky ven?

audi testy malevozy sportovni audi testy malevozy sportovni  

Klíčem k úspěchu je přepracovaná přední náprava se vzpěrami typu McPherson, která těží nejen z širšího rozchodu, ale také speciálně vyvinutých naklápěcích ložisek. Pneumatiky mají co největší styčnou plochu, a kdyby náhodou chtělo jedno z vnitřních kol proklouznout, přibrzdí jej elektronika a zároveň pošle více síly na vnější kolo. Její zásahy byly v prvních chvílích dost cítit, po čase jsme se ale skamarádili a já si navykl na plynulejší, ale stále dynamický styl jízdy.

Auto má limity položené opravdu hodně vysoko a řidič se může více soustředit na pilování svých dovedností. Zakrátko se tedy osmělíte, a buď omezíte, nebo zcela vypnete stabilizační systém. Ani tak ale nečekejte plnou vládu nad řízením. Nádherný zvuk vytočeného motoru a kanonáda od koncovek výfuku jsou jedna věc, elektronika ale stále bdí a nedovolí podřadit, kdykoliv chcete. Jako by vám nevěřila, že skutečně využijete poslední dílek otáčkoměru před zásahem omezovače. Někdy tedy nezbylo než nechat zařazený vyšší převodový stupeň a přijít o část tahu, který byste využili na výjezdu ze zatáčky.

Musím přiznat, že jsem si na chování Audi RS 3 Sportback zvyknul poměrně rychle. Snad to bylo volbou testovací trasy, kde musíte mít stále oči na stopkách, časem jsem ale přestával cítit řidičský progres a nabyl dojmu, že mám auto omotané kolem prstu. Zcela se vytrácí takzvaný faktor strachu, který řidiči zvedá tepovou frekvenci a produkci potních žláz. Chybí pocit studené hlavně u spánku, ze které při sebemenším zaváhání vyletí projektil, nedostavuje se strach ani respekt. Asi je to tak dobře a v souladu s plány samotné automobilky, protože v RS 3 Sportback se každá mezní situace děje v hrozivých rychlostech, a nikdo z klientů přece nechce hned první den skončit mimo silnici…

Video se připravuje ...

Závěr

Je několik důvodů, pro které si pořídit nové Audi RS 3 Sportback. Jeho vlastnictvím vstoupíte do vybrané společnosti tvořené modely RS 6 Avant, RS 7 SportbackRS Q3, ale především získáte vůz ostrý jako břitva. Od prvního metru poznáte, že máte tu čest s něčím výjimečným, rychlým, a mimořádně hlučným. Stanete se středem pozornosti a terčem obdivných pohledů.

Pokud upustíme od tuhého podvozku, který na většinu českých silnic skutečně není dělaný, je třeba Audi pochválit za mimořádně charakterní a točivý motor a skvěle odladěné progresivní řízení, se kterým si i v ostrých zatáčkách vystačíte s menším natočením volantu. Není těžké s RS 3 Sportback jezdit velmi rychle, přesně a efektivně, elektronika však dává poměrně málo příležitostí k hravosti a většímu zapojení řidiče do hry. Dá se to ale vysvětlit i jinak – vůz zkrátka není zákeřný a v nestřežené chvíli vám nevrazí kudlu do zad. Sami si vyberte, která definice je příjemnější…

Spotřeba je otázkou jízdního stylu. Dá se jezdit i za 8 litrů na 100 km, většinou jsem se však kvůli častějšímu využívání potenciálu motoru (a potřebě návykového práskání u výfuku) pohyboval mezi dvanácti až patnácti litry. To je ale pouze malá daň za to, co pracuje pod kapotou. V dnešní době sužované emisními limity je totiž přítomnost pětiválce v kompaktním hatchbacku ojedinělá…

audi testy malevozy sportovni audi testy malevozy sportovni  

Nejlevnější verze modelu 575.900 Kč (1.2 TSI/81 kW)
Základ s testovaným motorem 1.343.900 Kč (RS3 Sportback/270 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.715.000 Kč (RS3 Sportback/270 kW)

Plusy

  • Fantastický zátah v celém spektru otáček
  • Výborná spotřeba při klidné jízdě
  • Drsný vnější vzhled
  • Zvukový projev při sportovní jízdě
  • Přesné progresivní řízení

Minusy

  • Rázy od kol i v komfortním režimu tlumičů
  • Menší opora předních sedadel v zatáčkách
  • Nevtáhne řidiče tolik do děje

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (128)
Audi RS 3 Sportback
Cena základní sestavy 1 343 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, volič jízdních režimů Audi drive select, parkovací asistent Plus, černě lakované brzdové třmeny, barevný informační systém, dvouzónová klimatizace, hliníkové kryty vnějších zrcátek, multifunkční sportovní volant, hliníkové prahové lišty, ostřikovače světlometů, potahy sedadel kůží Nappa, autorádio MMI, sada na opravu pneumatik, sportovní podvozek, sportovní přední sedadla, střešní spoiler RS, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, xenonové světlomety Plus, diodové svítilny, litá 19“ kola, prodloužená záruka na 4 roky a další. Kč
Cena testované sestavy 1 715 000 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní výfuk RS (+23.800 Kč), magnetoreologické tlumiče Magnetic ride (+27.400 Kč), vyhřívání předních sedadel (+9.200 Kč), karbonové dekory interiéru (+22.300 Kč), kryty vnějších zrcátek v barvě karoserie (+2.800 Kč), posunutí omezovače rychlosti na 280 km/h (41.800 Kč), elektricky nastavitelná bederní opěrka (+6.900 Kč), tempomat (+8.400 Kč), audiosouprava Bang & Olufsen (+22.100 Kč), Audi Connect + Phone Box (+31.300 Kč), karbonový kryt motoru (14.100 Kč), černý optipaket s nápisem Quattro (18.200 Kč), červené brzdové třmeny (+8.400 Kč), bezklíčový vstup a startování tlačítkem (+10.900 Kč), navigace MMI Plus s ovladačem MMI touch (+64.100 Kč), diodové světlomety (+21.500 Kč), sportovní sedadla S (+20.800 Kč), paket vnitřního osvětlení (+5.900 Kč), zatmavená okna (+11.200 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2480
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 270 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 465 / 1625 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 280
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 6.3 / 8.1
Emise CO2: 189
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 280 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 425
Rozměr pneu: 255/30 R 19, 235/35 R 19
Audi RS 3 Sportback
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4343
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1411
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 7. 2015 03:10
Re: Jaký by to bolo dělo, kdyby...
Neřekl bych. Mercedes, stejně jako Audi, má možnost objednat RFT (ne nutně u všech modelů a ve všech rozměrech), ale standardně je nemontují (nějaká výjimka samozřejmě může být).
13. 7. 2015 02:56
Re: 4x4
U Torsenu narazíš na TBR. Jediný způsob, jak tohoto dosáhnout s Torsenem, je přibrzďování kol. Jinak kola ve vzduchu + Torsen = nikam nejedeš.

Co je TBR (torque bias ratio)? Řekněme, že máš Torsen s TBR 3:1. To znamená, že na kolo/ nápravu s lepší trakcí umí poslat trojnásobek momentu, co zvládne přenést kolo/ náprava s horší trakcí. Jenže třikrát nula je pořád nula. Ano, technicky vzato nula je sto procent z nuly, ale to už je asi pro ně přes čáru.

Stejně tak u "sportovního" (aktivního nápravového) diferenciálu uvádí, že umí až 85:15 na jednu stranu. Je to TV diferenciál, ne LSD. Když dáš jedno kolo do vzduchu, bude se chovat jako otevřený, protože je v jádru otevřený. Stejně jako u Torsenu bys potřeboval přibrzďování.
13. 7. 2015 02:35
Re: 4x4
To jsi zase trochu přehnal, protože při prudkém rozjezdu to může být více než 50 %. Sepnutá spojka se snaží udržet stejnou rychlost, obecně neumí dělit moment 50:50, to umí otevřený diferenciál. Při prudkém rozjezdu bude předek odlehčený a zadek zatížený, můžeš tedy narazit na limit předku a zadek přes spojku nedovolí předku se protáčet, nadbytečný moment tak půjde dozadu.
13. 7. 2015 02:23
Re: 4x4
Rozhodně je to zavádějící. Těch 100 % je podmíněno vnějšími okolnostmi mimo kontrolu pohonu všech kol. A v takové situaci, tedy když je jedna náprava mimo hru, nejde o nic výjimečného. V závislosti na tom, jak je to brané, by se dalo říct, že ani jiná možnost neexistuje (ani by nebyl potřeba pohon všech kol, platilo by to i pro předokolky). A na silnici se vám těch 100 % v praxi nepodaří (kola ve vzduchu nehrozí a ani mokrý led tak neklouže).

Spíš to vytváří dojem, že tomu sám nerozumíte a jen matete lidi. To je jako byste napsal, že auto s uzavřenou mezinápravovou uzávěrkou umí být zadokolkou, pokud je to potřeba.
Avatar - white label
13. 7. 2015 01:22
Re: Päťvalec
Ano, zrovna to Scirocco(/C30) nebyl nejvhodnější příklad. Jsem taky spíš pro "shooting brake" styl, než pro "pseudo coupé" typu MRS/Astra OPC.