Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes SL 350 – Jak SLadké je žít

Diskuze (100)
Zcela nová hliníková karoserie se skládací střechou a nový základní šestiválec. Seznamte se: Mercedes-Benz SL šesté generace.

Příchod nové generace Mercedesu třídy SL, to není zrovna běžná událost. Zatím poslední vydání má teprve pořadové číslo šest a přichází letos, v roce šedesátého výročí uvedení původního modelu. Dlouhé modelové cykly ale nevadí – podobných vozů na trhu mnoho není, a tak mají klidnější život.

To však neznamená, že by Mercedes nevěnoval nové generaci náležitou pozornost. Naopak, novinek je snad víc než kdy předtím. S předchůdcem se shodují jen základní charakteristiky, samotné auto je od základu nové a přináší řadu nových řešení.

Sport-Leicht pošesté

Karoserie je po vzoru modelu SLS AMG vyrobena z hliníku. Slitiny tohoto kovu tvoří 89 % plechů (předchozí SL mělo z hliníku jen kapotu a dveře), zbytek tvoří další moderní materiály – rám čelního okna je z vysokopevnostní oceli, záď z hořčíku, který je ještě lehčí než hliník, a víko zavazadlového prostoru z kompozitu. Do něj konstruktéři zatavili anténu, takže zadní partie neruší žádné výstupky.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

Výsledkem je o pětinu lepší torzní tuhost skeletu a také o 140 kg nižší hmotnost. Třída SL se tak vrací k původní ideji Sport Leicht. I když 1675 kg není žádná muší váha, na poměry roadsterů je to velmi slušný výsledek.

Design prošel radikální proměnou. Masku chladiče ve stylu SLS měl sice v závěru kariéry už i předchůdce, jinak je ale všechno nové. Přední světlomety se inspirují u SLK, zadní lampy zase rozvíjí svébytný styl, který nové SL odliší od ostatních modelů. V souladu s trendy nechybí zrcátka na stopkách a ostřejší prolisy na bocích.

Zajímavé je, že auto vypadá lépe z bezprostřední blízkosti. V odstupu totiž vyniknou relativně dlouhé převisy karoserie a vytratí se část elegance.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

Testovaný vůz je ze série Edition 1, která je speciálním paketem příplatkové výbavy. Na venek se projevuje matně stříbrným lakem designo magno kristallsilber a AMG paketem se sportovními nárazníky a 19palcovými koly. Uvnitř čeká celokožený interiér z programu designo, hliníkový dekor a strop čalouněný syntetickým vláknem Dinamica, které je obdobou italské Alcantary.

Luxus a sport v jednom

Horizontálně členěná palubní deska nezapře inspiraci modelem SLS AMG. Pohodlná křesla nabízí široký rozsah nastavení, takže je možné se v kokpitu usadit hezky nízko, jak se na tento typ auta sluší. I v takové situaci SL překvapí výhledem z kabiny, který je do všech stran ukázkový, a to i směrem vzad.

Sportovní nádech zdůrazňuje nejen hliníkový dekor nebo přístrojový štít v závodnickém stylu, ale také ovládání automatické převodovky. Místo klasického voliče se na středovém tunelu nachází malá páčka (zase, jako v SLS…) s pozicemi R, N a D. Parkovací režim řidič vybírá tlačítkem, stejně ekonomický, sportovní nebo manuální mód řazení. Celé to funguje skvěle, nebýt jednoho nedostatku: pozice blízko k řidiči občas hrozí nechtěným vyřazením na neutrál – páčka totiž leží v cestě k ovládacímu panelu klimatizace.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

U třídy SL ale nejde jen o zážitky z jízdy. Nechybí proto příjemné opce, například panoramatická střecha Magic Sky Control, která stiskem tlačítka změní sklo z čirého na zatmavené. O pohodu se střenou střechou se zase stará elektricky výsuvná větrná clona a ofukování krku horkým vzduchem (Airscarf – poprvé představenou v minulé generaci). To ale přijde ke slovu hlavně v zimních měsících.

K zajímavostem patří i nový systém stěračů Magic Vision Control. Nejžhavější novinkou jsou ale reproduktory Frontbass zabudované přímo do podlahy mezi motorovým prostorem a kabinou, které využívají podélné nosníky jako rezonanční komory. Za příplatek 33 tisíc (nebo zdarma u modelu Edition 1) je možné navíc získat fenomenální audio Harman Kardon Logic7, které SL promění v otevřenou koncertní síň. Mimochodem, komu by nestačilo ani to, může zvolit soustavu Bang & Olufsen BeoSound AMG.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

Šestiválec se obejde bez turba

I když název SL 350 ani základní parametry nenaznačují, že by pod kapotou došlo k zásadní změně, pohon zajišťuje zcela nový motor M276. Nezměnil se vlastně jen počet šesti válců a objem 3498 cm3, jinak je všechno zásadně přepracované. Změna úhlu sevření válců z 90° na 60° nemusí zákazníky nijak zajímat, nová technika přímého vstřikování BlueDirect je ale velmi podstatnou a citelnou inovací.

Tento systém se vyznačuje mimořádně přesným dávkováním paliva a rychlým zapalováním směsi, takže dokáže držet motor v režimu chudé směsi. Takže motor je na jedné straně úspornější, ale zároveň si může dovolit vysoký kompresní poměr vhodný pro podávání vysokých výkonů (a to při zachování rozumné účinnosti).

Zatím jsme se s šestiválcovou novinku jen krátce projeli při představení modernizovaného E 350 BlueDirect a týdenní test potvrdil to nejlepší z dosavadních zkušeností. Kultivovaný šestiválec rychle reaguje na plynový pedál a jde ochotně do otáček. K tomu přidává sice tlumenou, avšak podmanivou zvukovou kulisu. Takže jestli dnes někdo dokáže nabídnout výkonný a řidičsky přitažlivý šestiválec, je to – možná překvapivě – Mercedes.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

Nedílnou součástí dobrého pohonu je ale převodovka, v tomto případě automatická a opět nová – sedmistupňový 7G-Tronic Plus. V plně automatickém módu dokáže fungovat sametově hladce a rychle střídat klidnou jízdu v nízkých otáčkách s ostrým vytáčením, v manuálním režimu zase hbitě poslouchá pokyny z páček pod volantem. Logika řazení i rychlost reakcí se nebezpečně přiblížila dvouspojkové skříni v SLS AMG.

Kromě kultivované i dynamické jízdy ale vychází i příslib (relativně) nízké spotřeby. Na dálnici při 130 km/h motor točí 2400 min-1 a spotřeba činí buď 8,0 l/100 km s nataženou střechou, nebo 9,5 l/100 km s nebem nad hlavou. Ve stavu pro roadster přirozeném pak lze jezdit mimo město za 7,5 l/100 km, v městském provozu nároky na palivo kolísají kolem desetilitrové hranice.

Sluší se doplnit, že dálniční rychlosti se staženou střechou neznamenají nejmenší problém. V kabině panuje klid ještě daleko za hranicí českého rychlostního limitu. Až od zhruba dvousetkilometrového tempa není jízda s otevřenou kabinou příjemná.

Pokud cítíte potřebu jezdit opravdu rychle, bude pro vás zajímavý fakt, že už se základním motorem dosahuje SL nejvyšší rychlosti elektronicky omezené na 250 km/h. Bez střechy se rychloměr vinou horší aerodynamiky otevřeného vozu zastaví na 247 km/h.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

Základní motor ale netrpí nedostatkem sil ani při pružném zrychlování. Atmosférický třiapůllitr se svými parametry (225 kW, 370 Nm) přibližuje mnichovskému třílitru s turbem a svoji sílu dokáže náležitě prodat. Nejen, že akcelerace z 0 na 100 km/h symbolicky prolamuje 6 sekund, zrychlování je také doopravdy působivé. Vyšší výkon by se samozřejmě v autě jako je SL dobře uplatnil, ale už samotný základ je výbornou volbou.

Všestranný talent

A pak je tu podvozek, s paketem AMG snížený o 10 mm a tvrdší, navíc ozdobený 19palcovými koly. To jsou dost kruté překážky pohodlného svezení a přesto ho Mercedes SL s pomocí adaptivních tlumičů zvládá jako něco zcela samozřejmého. Přes drobné nerovnosti se roadster přenáší velmi ladně, zavěšení protestuje až proti výtlukům z kategorie „oprava nutná“.

Zároveň se ale dvoudveřový Mercedes nevzdává dynamické jízdy. Aktivní tlumiče a nízké těžiště předcházejí výraznějším bočním náklonům. Tento základ je předpokladem vyváženého chování v zatáčkách. Zatáčení a brzdění ale nejsou zrovna ukázkou ostře sportovních vlastností. Mercedes zde zůstal u kompromisu, kdy auto dá jemně, ale znatelně pocítit svoji velikost a hmotnost.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

Nakonec s hmotností 1,7 tuny sice SL není žádný drobek, ale málokterý šestiválcový vůz je se srovnatelnou výbavou výrazněji lehčí. Naladění šasi je navíc velmi přívětivé – podvozek si nechá líbit i opravdu nevybíravé zacházení, a tak se ani méně zkušení řidiči nemusí bát záludných reakcí.

Lehkou nervozitu může vyvolat jedině rychlé střídání směrů. Pro tyto případy má Mercedes v záloze systém ABC (+89 tisíc Kč), který aktivně potlačuje náklony karoserie. Větší uplatnění ale najde v osmiválcových modelech, relativně lehký šestiválec se i při sportovní jízdě obejde bez něj.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet Elektromechanické řízení si bere to nejlepší z modelů jako je CLS. Neposkytuje přímou mechanickou vazbu, ale má vyrovnaný chod s dobře naladěným odporem i délkou převodu. Výsledek přesně odpovídá zaměření auta – řízení je dostatečně přesné, aby umožnilo rychlou jízdu v zatáčkách, a přitom komfortní i pro dlouhé cesty.

Závěr

A nakonec to nejdůležitější – případné obavy, že byste za nějaké tři miliony dostali rozhrkané auto, naštěstí nemají reálný základ. Karoserie je tak tuhá, že by jí leckteré hatchbacky mohly závidět. Ani na rozbité silnici se při stažené střeše nerozklepe, s nataženou střechou zase nehrozí vrzání, známé z kompaktních kupé-kabrioletů.

Když pomineme ryze subjektivní záležitost, jako je lehce kontroverzní design exteriéru, pak se na novém SL chyby hledají těžko – vlastně žádné nemá. Nový atmosférický šestiválec znamená velký skok vpřed a důkaz, že přeplňování u větších objemů není ani dnes nutností. Navíc je výkonově i zážitky z jízdy zcela dostačující, úspora 600 tisíc proti osmiválcovému SL 500 s sebou nepřináší trest v podobě nudně pomalé jízdy. Perfektní je i naladění převodovky, podvozku a řízení. Když se v extrémních situacích přece jen vyskytnou rezervy, mají oprávněné vysvětlení: vedle dobré ovladatelnost klade SL stejný důraz i na jízdní pohodlí.

Zkrátka tato třída od Mercedesu je nejdražším roadsterem s motorem vpředu, a to zcela oprávněně. BMW Z4, Nissan 370Z Roadster a samozřejmě i Mercedes třídy SLK se musí na SL dívat s uctivým odstupem.

mercedesbenz testy kabriolet mercedesbenz testy kabriolet  

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
Z jízdy novým SL 350 si odnáším jeden zásadní dojem: pocit naprostého zvládnutí výroby roadsterů Mercedesem. Karoserie se nekroutí, interiér je skvěle zpracován (je také o něco příjemnější na dotek) a všemu kraluje bezvadný atmosférický šestiválec.

Jeho zvuk mi připomíná (bez nadsázky) zvuk motoru Formule 1. Samozřejmě ne před omezovačem, ale takový ten zvuk „roztahování se“ z nižších otáček. Trochu škoda, že u Mercedesu SL už s rostoucími otáčkami moc nevygraduje, každopádně se to nádherně poslouchá. Pochvalu automatu si dovolím trochu zmírnit, při sportovní jízdě byla absence dvouspojkové převodovky docela podstatným důvodem k zamyšlení. Převodovce je prostě lépe v klidu, sice nezmatkuje, ale občas si dá (v rámci ostrých měřítek, která na roadster za 3,4 milionu máme) na čas.

Škoda, protože podvozek je naprosto špičkový. Zavěšení se může opřít do pevného základu, takže je schopno nabídnout naprosto precizní vedení kol a tlumiče přitom nemusejí být tak tvrdé. Výsledkem je plavná jízda plná kontroly nad vozem a předvídatelného chování. Pro roadster rozhodně ideální nastavení.

První cena vozu 2.388.000,- Kč (SL 350)
První cena vozu s testovanou motorizací 2.388.000,- Kč (SL 350)
Základní cena testovaného vozu 2.962.258,- Kč (SL 350 Edition 1)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 3.381.988,- Kč (SL 350 Edition 1)

Plusy

  • Prostorný interiér, výhled do všech stran
  • Kombinace ovladatelnosti a komfortu, perfektně naladěné řízení
  • Živý a mimořádně úsporný základní motor
  • Rychlé a hladké řazení automatické převodovky

Minusy

  • Těžkopádný design přídě
  • Umístění ovladače automatické převodovky
  • Vysoká pořizovací cena
  • Velké cenové skoky mezi jednotlivými motory

Diskuze (100)
Mercedes SL 350
Cena základní sestavy 2 962 258 Kč
Výbava základní sestavy Automatická převodovka 7G-TRONIC PLUS, funkce ECO Start-Stop, podvozek s adaptivními tlumiči, přímé řízení s el. posilovačem (EPS) s proměnlivým účinkem i převodem, kola – 17“ (43,2 cm) disky kol z lehké slitiny, 10-loukoťové, v barvě stříbrný titan, 8,5 J x 17 ET30, pneumatiky: 255/45 R17, TIREFIT s elektrickým kompresorem, aktivní opěrky hlavy NECK-PRO, s nastavením výšky a sklonu opěrky, čidlo pro rozpoznání dětské sedačky AKSE na sedadle spolujezdce (dětské sedačky s transponderem doporučené MB), bederní opěrky na sedadlech řidiče a spolujezdce nastavitelné 4 směry, elektricky nastavitelná sedadla vč.opěrek hlavy, volantu a vnějších zrcátek s pamětí a parkovací polohou při couvání, čalounění v kombinaci tkanina/kůže černá, ozdobné výplně interiéru – hliník kartáčovaný světlý, 3-ramenný multifunkční sportovní volant s 12 tlačítky v kůži Nappa vč. řadících pádel, dole plochý, kryt airbagu v kůži Nappa, dolní příčka s nápisem »Mercedes-Benz«, volící páka DIRECT SELECT na středové konzole, tempomat s omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC, automatická klimatizace THERMOTRONIC, 2-zónová s displejem, automatická regulace rychlosti a směru proudění vzduchu, sluneční senzor a senzor kvality nasávaného vzduchu manuálně výsuvná větrný štít (clona), černá tkanina, sklopná střecha Vario v barvě vozu s elektrohydraulickým pohonem, Intelligent Light System, bixenonové světlomety s proměnlivou intenzitou svícení na silnici, dálnici a při silné mlze, adaptivní asistent dálkových světel, aktivní natáčení světlometů do zatáček, dynamická nivoregulace světel, přisvícení do zatáček, koncová světla LED, denní svícení LED, MAGIC VISION CONTROL - adaptivní ostřikovače čelního skla, stěrače s dešťovým senzorem, vnější zrcátka el. vyhřívaná a ovládaná z místa řidiče a barvě vozu, s asférickým vypouklým sklem a integrovanými směrovkami, vnitřní a vnější zrcátko u řidiče s automatickým tlumením odrazivosti, COMAND rádio s dvojitým tunerem, barevný displej 17,8cm s vysokým rozlišením, přehrávač formátu mp3/wma/aac, CD/DVD, USB rozhraní a vstup AUX-IN (ve střední loketní opěrce), vstup pro paměťovou kartu SDHC, ukazatel názvů CD, DVD audio/video, Bluetooth připojení, 8 reproduktorů se systémem Frontbass (2 basové reproduktory umístěné v mezistěně oddělující motorový prostor, v prostoru nohou řidiče a spolujezdce), ADAPTIVE BRAKE – brzdový systém s funkcí HOLD, asistentem rozjezdu do kopce a vysoušením mokrých brzdových kotoučů, čelní airbag pro řidiče a spolujezdce, ATTENTION ASSIST – asistent bdělosti řidiče, sleduje typické příznaky únavy při řízení a varuje řidiče před mikrospánkem, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční hlavové airbagy, elektronická parkovací brzda s komfortní funkcí (automatická deaktivace při rozjezdu), ESP® - elektronický systém jízdní stability, indikace nízkého tlaku v pneumatikách, ochrana chodců (aktivní přední kapota při nárazu), ochranný oblouk pro řidiče a spolujezdce, automaticky výsuvný, PRE-SAFE® System s vratnými bezpečnostními pásy s předepínači pro řidiče, spolujezdce a zavírací funkcí oken, Torque Vectoring Brake – brzdný systém při jízdě v zatáčkách, alarm, dálkové odemykání víka zavazadlového prostoru, elektronický klíč s chromovaným dekorem, servozavírání víka zavazadlového prostoru, kryty nástupních prahů s nápisem »Mercedes-Benz«, design přístrojové desky se 2-tubusy s barevným 11,4 cm (4,5“) TFT-multifunkčním displejem. Kč
Cena testované sestavy 3 381 988 Kč
Výbava testované sestavy Speciální provedení Edition 1 (574.258,-) obsahuje: hliník kartáčovaný s vlnovitým dekorem, designo volant k dvoubarevné kůži s černými řadícími pádly, čalounění stropu designo DINAMICA černá, ambientní osvětlení interiéru, AMG disky R19, zesílená brzdová soustava, sportovní podvozek s nižší světlostí o 10 mm, tvrdšími tlumiči a pružinami, čalounění designo kůže Exclusive červená classic, horní díl přístrojové desky vč.kapličky přístrojů hrany dveří s červeným kontrastním prošitím, vyhřívání sedadel, audiosystém Harman Kardon Logic 7, elektricky výsuvná větrná clona z černé tkaniny, AIRSCARF – ohřívání prostoru hlavy z hlavových opěrek<br> Pouze pro Edition 1: matný lak designo magno kristallsilber (110.074,-)<br> sada jízdních asistentů Plus (68 040,-): aktivní asistent hlídání mrtvého úhlu, aktivní asistent jízdy v pruzích, tempomat Distronic Plus, BAS-Plus, Pre-Safe Brake<br> vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla (21.470,-), aktivní ortopedická sedadla (49.896,-), střecha Vario Magic Sky Control (54 432,-), vyhřívané stěrače Magic Vision Control (7 862,-), COMAND Online s integrovaným měničem 6 DVD a navigací (61 992,-), zpětná couvací kamera (7 560,-), Parktonic s aktivním parkovacím asistentem (22 075,-), elektricky sklopná vnější zrcátka (6 955,-), vnitřní a vnější zrcátko na straně řidiče s aut. tlumením odrazivosti (9 374,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 3500 - 5250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.4 / 6.8
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 241 / 381
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1685 / 380
Rozměr pneu: 255/35 R19, 285/30 R19
Mercedes SL 350
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4617
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1315
d) rozvor (mm): 2955
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 865 / 1125
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 525
výška opěradla vpředu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Barrichello
13. 8. 2012 15:13
Re: Hmotnost
Moje XJ má 1660 kg a je to pětimetrový sedan luxusní třídy.

Takže ano, ta hmotnost je šílená >:D >:D >:D
Avatar - Norge
10. 8. 2012 18:21
Re: razvor 2955mm?
..jo, a preto, ze za nic nestoja, tak ich nikto necita.

..Bystre ocko Herr Topper, .. po pravde, v technickych veciach sa spolieham na iny zdroj, a asi to tak bude aj s mohohymi inymi. Toto je autoserver, a nie technicke oddelenie ... Ako nic by sa nestalo, keby sa dalo spolahnut na tech.info i na motoristickych strankach ;-) , to je asi fakt.
Avatar - Hammunasakra
10. 8. 2012 10:44
Re: razvor 2955mm?
:yes: ;-)
9. 8. 2012 20:50
Re: nedejte na Vaverku
To je pravda. Teď už je Mig 39:-)
Avatar - 3_diamanty
9. 8. 2012 20:27
razvor 2955mm?
som jediny kto si tuto kravinu vsimol ? zrejme nikto tabulky necita, chlapci opravte si to , toto je trapas

;-\ :no:

toto su skutocne neuveritelne hrubky 8-s

SL ma razvor 2585mm :yes:

uz davno tvrdim ze tieto tabulky za vela nestoja... co tabulka to s chybami.... v kazdom teste :no: