10 aut s největším nárůstem registrací v Česku: Vítězem elektromobil, dařilo se i klasice
Vedle propadáků hlásí registrace za první letošní pololetí i spoustu modelů, které si dramaticky polepšily. Některé začínaly zcela od nuly, jiné si připsaly růst i z vysokého základu z loňského roku.
Úvod
Pod článkem o deseti největších propadech za první letošní pololetí se rozhořela diskuze ohledně posuzování výsledku dle kusů, respektive procent. Procentuální propady či poklesy jsou ovšem relativní a záleží na srovnávací základně, proto ani v tomto článku nebudou hrát tak významnou roli, ale budou spíše pro ilustraci. Nejdůležitější jsou totiž samotné registrace, nikoliv procentuální nárůst. V takovém případě by žebříček vypadal jinak a nebyl příliš reprezentativní.
Navíc v případě novinek bychom ani nemohli s čím srovnávat, proto v tabulce na konci článku najdeme hned tři vozy, které se loni v rámci 1. pololetí ani neprodávaly.
10. Dacia Bigster
+440 aut
Vlajkový model rumunské automobilky je jedním ze zmíněných příkladů novinek, které se začínají prosazovat až tento rok. SUV s délkou 4570 milimetrů navazuje na menší model Duster. Jedná se o první vůz skupiny Renault, který dostal nový hybridní pohon s atmosférickou osmnáctistovkou (od 672.900 Kč), který nahrazuje starší koncept s motorem o objemu 1,8 litru. Systémový výkon dosahuje 116 kilowattů. V nabídce jsou ovšem i slabší a levnější tříválcové dvanáctistovky s 96 (4x4) a 103 kilowatty. Výkonnější z nich je dostupná i na pohon na LPG.
9. Cupra Ateca
+472 aut
„Sportovnější“ setra Seatu Ateca profituje jednat z lehce atraktivnějšího designu, jednak z dostatečně široké palety pohonů, kterému vládne nejoblíbenější čtyřválec 1.5 TSI se 110 kilowatty. Tahle verze i se sedmistupňovou dvouspojkou vyjde na příznivých 854.900 Kč. K dispozici je ještě výkonnější provedení 2.0 TSI se 140 kW a pohonem všech kol, respektive vrcholné 2.0 TSI/221 kW, jež bylo dlouhé roky jedinou volbou.

Cupra Ateca se spolu se stejnojmenným seatem vyrábí v Česku, odkud proudí na ostatní evropské trhy.
8. Škoda Enyaq
+523 aut
Ačkoliv se tohle elektrické SUV představilo již v září 2020, díky neustálým technickým inovacím se propracovalo mezi nejpříjemnější elektromobily na trhu. Letos navíc zákazníky loví též na přepracovaný design s úzkými předními světlomety a výrazně nižší ceny. Enyaq totiž i kvůli snaze Škodovky prodat co nejvíce nízkoemisních aut (od začátku letošního roku totiž platí přísnější flotilové limity) v Česku zlevnil o několik stovek tisíc korun a dostal se na dostřel Tesly Y. Platí to i pro „ostrou“ verzi RS s dvěma elektromotory se systémovým výkonem 250 kW, která startuje na 1.350.000 Kč. Varianta Coupé je plošně o 60.000 korun dražší.
7. Volkswagen Tayron
+532 aut
Nástupce Volkswagenu Tiguan Allspace dostal nové jméno, příbuzenský vztah s menším tiguanem ovšem díky prakticky totožné přídi zachovává. Sesterský model Škody Kodiaq má svěží vzhled, velmi prostornou, až sedmimístnou kabinu, spoustu místa pro zavazadla (885 až 2090 litrů) a velmi racionálně poskládanou nabídku motorů, které dominuje diesel 2.0 TDI. Negativem je snad jen vyšší cena, která u běžného modelu začíná na 1.119.900 Kč. Střídmější akční provedení Limited ovšem dokáže cenu stlačit až na 999 tisíc korun.
6. Škoda Fabia
+683 aut
Nejmenší škodovka na českém trhu je taková klasika, po které rádi sáhnou firemní i soukromí zákazníci. Aktuální, již čtvrtá generace Škody Fabia je bezpochyby tou nejlepší v historii. Díky platformě MQB A0 působí jako o třídu větší auto, navíc po delší době nabídne i čtyřválec, konkrétně 1.5 TSI se 110 kW a sedmistupňovou dvouspojkou. Do čtyřmetrového hatchbacku ovšem objektivně stačí i tříválec 1.0 TSI, ideálně ve verzi s 85 kilowatty, který s dvouspojkou DSG vyjde o 40 tisíc levněji (začíná na 519.900 Kč).

5. Ford Tourneo Custom
+770 aut
Tenhle model mají mnozí zažitý ještě jako Ford Transit, ostatně jeho užitková verze se tak stále jmenuje. Tourneo Custom je ovšem zaměřeno primárně na přepravu osob, čemuž odpovídá i parádní cestovní komfort, který netrpí ani na 19palcových kolech. Ford tenhle základ poskytl Volkswagenu, který na totožné technice postavil novou generaci řady T7.
Ford Tourneo Custom těží i z toho, že z trhu prakticky zcela zmizela běžná MPV, která nahrazují právě osobní verze užitkových modelů.
4. Škoda Kamiq
+940 aut
Malý crossover se propracoval mezi nejprodávanější škodovky. Ostatně loni bylo celosvětově dodáno zákazníkům 126 tisíc kamiqů, to je po Škodě Octavii (215.700 aut) druhý nejlepší výsledek v rámci mladoboleslavské značky. Škoda Kamiq využívá stejnou techniku jako modely Fabia a Scala a operuje ve stále populárnějším segmentu, který postupně vystrnadil malé kombíky. I v tomhle případě platí, že tříválec 1.0 TSI je plně dostatečný. O válec a půl litru větší agregát je možná až zbytečná rozmařilost. Ovšem proti gustu…
3. Škoda Karoq
+940 aut
České SUV z roku 2017 zatím marně vyhlíží přímého nástupce. S ním se ostatně v minulosti nepočítalo, Škoda totiž plánovala, že karoq nahradí elektrický elroq. Jenže hlad po spalovacích motorech neutichá, tudíž je pravděpodobné, že současná generace s námi ještě nějakou dobu pobude. Na českých registracích není pokročilý věk příliš znát, Škoda Karoq si navíc v prvním pololetí meziročně polepšila téměř o čtvrtinu a stále se řadí mezi nejprodávanější modely u nás.
2. Kia Ceed
+1182 aut
Korejský kompakt a dvojče Hyundaie i30 je i po letech stále líbivý. Do výsledného čísla řady Ceed se navíc započítávají pouze registrace hatchbacku a kombi, crossover XCeed a již nevyráběný shooting brake ProCeed mají v tabulce Svazu dovozců aut vlastní kolonku. Ceed se díky téměř 60procentnímu nárůstu registrací zařadil na 10. místo mezi modely. Zmíněný Hyundai i30 je na tom pouze o necelých 700 aut lépe, přitom je tu „doma“, jelikož se vyrábí v Nošovicích. Ceed naopak vzniká v žilinské fabrice na Slovensku.
1. Škoda Elroq
+1470 aut
Z nuly na 1470 registrací a 15. místo mezi všemi modely. SUV Škoda Elroq se navíc propracovalo mezi nejoblíbenější elektromobily v Evropě, přitom se jedná vlastně „pouze“ o zkrácený enyaq, s kterým sdílí techniku i design exteriéru i interiéru. Příznivěji nastavené ceny a relativně málo početná konkurence (elektrických SUV s délkou okolo 4,5 metru je na trhu zatím jako šafránu) ovšem hrají elroqu do karet. I zde platí, že koncernová technika si postupem let pomohla například k předehřevu trakčního akumulátoru. Zapracovalo se také na multimédiích a celkové efektivitě pohonu, což v kombinaci s velmi dobrým mechanickým základem dává opravdu příjemný vůz.
10 aut s největším meziročním nárůstem registrací za 1. pololetí 2025 | |||||
Pořadí | Model | Počet (2025) | Počet (2024) | Meziroční nárůst (ks) | Meziroční nárůst (%) |
1. | Škoda Elroq | 1470 | - | 1470 | - |
2. | Kia Ceed | 3193 | 2011 | 1182 | 58,78 |
3. | Škoda Karoq | 5629 | 4556 | 1073 | 23,55 |
4. | Škoda Kamiq | 5810 | 4870 | 940 | 19,3 |
5. | Ford Tourneo Custom | 1022 | 252 | 770 | 305,56 |
6. | Škoda Fabia | 5165 | 4482 | 683 | 15,24 |
7. | Volkswagen Tayron | 532 | - | 532 | - |
8. | Škoda Enyaq | 956 | 433 | 523 | 120,79 |
9. | Cupra Ateca | 483 | 11 | 472 | 4290,91 |
10. | Dacia Bigster | 440 | - | 440 | - |
Zdroj: SDA |
Zdroj: Autorský článek a SDA, video: auto.cz