Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 hvězd roku 2021: Připomeňte si zásadní novinky uplynulých 12 měsíců

David Bureš
Diskuze (1)

Rok 2021 byl v automobilovém prostředí ve znamení postupující elektromobility. Pořád se ale představila řada zajímavých aut se spalovacím motorem.

Rok 2021 je za námi, a tak je čas jej bilancovat. Rozhodli jsme se proto připomenout ty nejzásadnější automobilové novinky uplynulého roku. Vybrali jsme jich deset a zde je připomínáme v abecedním pořadí:

Dacia Jogger

Takových automobilů jako Dacia Jogger v následujících letech už asi moc nevznikne, minimálně v Evropě. Půjde o cenově dostupné rodinné auto až pro sedm, což je kategorie, která vzhledem ke stále přísnějším emisním normám nemá v Evropské unii na růžích ustláno. Ostatně i proto Jogger do budoucna dostane hybridní ústrojí.

Čeští zákazníci se na tuto náhradu za Dokker i Logan MCV podle všeho nemůžou dočkat, což potvrzují desítky objednávek, a to dávno předtím, než se s Joggerem mohla veřejnost svézt.

Lamborghini Countach LPI 800-4

Slavné Lamborghini Countach v roce 2021 slavilo 50 let od svého debutu, což v Sant' Agatě pojali opravdu velkolepě. Nejenže postavili znovu původní prototyp, ale navíc postavilo novodobou interpretaci Countache. Jmenuje se Countach LPI 800-4 a jde o superauto evokující vzhled legendárního superauta, avšak s moderní technikou v útrobách, s s hybridním vidlicovým dvanáctiválcem.

Staronový šéf automobilky Stephan Winkelmenn podle svých slov z jeho příchodu moc nadšený nebyl, vždy podporoval heslo, že by Lamborghini mělo hledět vpřed a ne otáčet se dozadu, obchodní úspěch aut ale jakékoliv pochybnosti zahnal. Těch 112 kusů (s odkazem na interní číslo původního prototypu) se základní cenovkou dva miliony eur bez daně (51 milionů korun) se prodalo jen krátce po oficiálním odhalení.

Mercedes-Benz EQS

Ať se nám to líbí, nebo ne, elektromobilita je nezastavitelný trend, který míří do stále dalších segmentů. Mercedes-Benz proto již nabízí elektromobil i v luxusním segmentu, kde vzhledem k tiché práci má vlastně elektrický pohon smysl. Jmenuje se EQS a je to čistě elektrická alternativa ke klasické třídě S, se svébytným jménem, technikou i vzhledem.

Podobně jako třída S však EQS vsadilo na tu nejmodernější techniku. Nechybí tzv. Hyperscreen, multimediální systém využívající hned trojici obrazovek přes celou šíři palubní desky, stejně jako automatický parkovací asistent s dálkovým ovládáním prostřednictvím mobilu nebo třeba digitální světlomety, které umí promítnout výstražné ukazatele jako varování před hrozícím nebezpečím.

Nissan Qashqai

Kompaktní crossover japonské značky se během let díky své nesmírné popularitě vyšplhal až mezi deset nejprodávanějších automobilů Evropy. Jenže v posledních letech pozice Nissan na evropských trzích i kvůli stále tvrdší konkurenci oslabovala, což má nyní změnit právě nová, už třetí generace Qashqaie.

Koncepcí kompaktního crossoveru přímo navazuje na předchůdce. Design však využívá aktuálních motivů značky, díky čemuž je jeho příď opravdu nepřehlédnutelná. Pohonná ústrojí pak odpovídají moderním trendu a faktu, že se Nissan zbavuje vznětových motorů. K dispozici jsou výhradně hybridy, mildyhbridní benzinovou třináctistovku brzy doplní neobvyklý hybrid využívající spalovací motor jen jakožto generátor elektrické energie.

Peugeot 308

Jestliže v roce 2020 obměňoval svoji nabídku v kompaktní kategorii koncern VW Group, v roce 2021 tato výměna nastala u nově vzniklé skupiny Stellantis, do níž se spojily Skupina PSA a Fiat Chrysler Automobiles. Jednou z těchto novinek je i Peugeot 308, který naznačuje, kam se bude další vývoj aut v Evropě ubírat.

V jeho nabídce totiž už hrají důležitou roli plug-in hybridy, která má čekat kvůli dále zpřísňujícím se emisním normám další rozmach. Jsou tu hned dva, s kombinovaným výkonem 132 kW nebo 162 kW podle verze. Z konvenčních jednotek tu jsou jen dvě verze benzinového tříválce 1.2 PureTech (81 kW a 96 kW), z turbodieselů debutoval dokonce už jen jediný, 1.5 BlueHDi (96 kW).

Range Rover

Příchod nové generace Range Roveru je vždy událost, vždyť v roce 2021 debutovala teprve pátá generace tohoto luxusního SUV nabízeného od roku 1970.

Zvenku zůstala hodně podobná jako předchůdce, pokud nepočítáme jinak koncipovanou záď, naopak interiér je zcela jiný, navržený podle soudobých trendů. Klíčovou novinku najdeme také pod kapotou, nový Ranger Rover je totiž prvním výsledkem spolupráce automobilky s BMW v oblasti motorů. Vůz je totiž možné objednávat s 4,4litrovým osmiválcem právě z dílny mnichovské automobilky, který vystřídal stávající kompresorový pětilitr.

Renault Arkana

SUV-kupé jsou automobily, které v minulých letech primárně nabízely prémiové automobilky. Jenže trend nyní zamířil i do mainstreamové produkce, Renault tak v uplynulém roce začal v Evropě prodávat vůbec první SUV-kupé v kompaktním segmentu, model Arkana.

Takto pojmenovaný model s obdobným vzhledem se už dříve prodával na ruském trhu, evropská specifikace ale dostala vyspělejší technický základ přizpůsobený zdejším podmínkám. I proto byla Arkana u nás nabídnuta výhradně s hybridním pohonem, jako mildhybrid (slovy Renaultu mikrohybrid) a full-hybrid.

Škoda Fabia

Škoda Fabia léta platí za druhé nejprodávanější auto na českém trhu, a tak byl příchod čtvrté generace napjatě očekávanou událostí. Design vozu se možná na první dobrou tolik nezměnil, Fabia čtvrté generace ale vsadila na vyspělejší platformu MQB ve verzi A0, která umožnila zvětšit její karoserii a hlavně nabídnout pokrokové asistenční systémy.

I přes povedený základ si však Fabia pro své fanoušky přichystala jednu špatnou zprávu. Nakrátko oživený projekt Fabie Combi byl v průběhu opět zrušen, a tak čtvrtá generace Fabie bude nabízena výhradně jako pětidveřový hatchback. I to je výsledek dnešní doby. Podle automobilky by se zkrátka nevyplatilo Fabii Combi vyrábět, Škoda raději vloží finanční prostředky třeba na vývoj elektroaut.

Toyota Yaris Cross

Malá SUV jsou dnes nesmírně populární segment, v němž jsou některé automobilky už dokonce zastoupeny hned dvěma modely, aby oslovily různou klientelu. To Toyota obchodně zajímavou kategorii v Evropě dlouho přehlížela, což se však v roce 2021 konečně změnilo, když japonská značka uvedla na trh svého zástupce.

Jmenuje se Toyota Yaris Cross a s malým hatchbackem Yaris má jen pramálo společného. Jde sice také o vozidlo segmentu B a technický základ je shodný, jinak ale Yaris Cross zcela jinak vypadá. S konkurencí přitom Toyota bojuje vlastními zbraněmi. Nabídka tak čítá atmosférický benzinový tříválec a full-hybrid, ten navíc s možností pohonu všech kol.

Volkswagen Multivan

Multivan si v uplynulých desetiletích vybudoval renomé skvělého rodinného automobilu, zvlášť když potřebujete množství prostoru. Jenže trendy v automobilovém prostředí donutily Volkswagen novou generaci významně proměnit.

Jestliže dosud Multivan využíval základ v užitkovém Transporteru, nastupující Multivan T7 vsadil na architekturu MQB známou z osobních automobilů. Umožnilo to nabídnout tu nejmodernější výbavu, včetně třeba plug-in hybridního pohonu, stejně jako vyspělejší chování, jenže zároveň kvůli tomu klesla nosnost. Bude hodně zajímavé sledovat, jak zákazníci tuto proměnu přijmou.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - rohYpnol
2. 1. 2022 18:57
Tak hvězda nebo zásadní novinka??
Je to dost rozdíl jestli hvězda nebo zásadní novinka.

Lamborghini Countach je tak zásadní novinka, že mě ani nenapadá méně důležitý model. Hvězda? Možná, ale rozhodně ne pro většinu...

A nový Multivan? Tak to hvězda není ani náznakem. Multivan je jeden z největších propadáků roku 2021. V podstatě nikdo jiný tak nezprasil a nezneuctil stávající megaúspěšný model. Rozhodně ne během roku 2021.

Kde to ale sedí 100%, to je nový P308 - zásadní novinka i hvězda téměř každým coulem. Až na ty ceny... A R3 benziny...