Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autonomní řízení změní auta víc než elektromobilita, tvrdí šéf VW

Ondřej Mára
Diskuze (72)

Zatímco většina automobilového průmyslu řeší elektrifikaci a přechod na elektromobily, podle šéfa koncernu VW nás čekají ještě větší změny.

Mezi hlavní témata většiny konferencí týkajících se automobilového průmyslu dnes patří především elektromobilita a s ní spjatá uhlíková neutralita. Podle šéfa koncernu Volkswagen, který také investuje do přechodu na baterky obrovské částky, však automobilový průmysl čeká ještě větší transformace.

Tou by měl být příchod technologie autonomního řízení, která údajně „celý průmysl změní více, než elektromobily a elektromobilita,“ uvedl Herbert Diess, šéf VW Group, na ekonomickém fóru Bloomberg v Kataru. „Auta budou jiná, jakmile začnou řídit autonomně,“ dodal Diess.

Důležitost, jakou Diess přikládá autonomnímu řízení, přitom udivila řadu pozorovatelů. Volkswagen se totiž nedávno pustil do rychlého a nákladného přechodu na elektromobilitu, což symbolizuje řada nových modelů ID. Konkurence na poli autonomních automobilů navíc nehlásí zrovna velké úspěchy.

Společnost Waymo, spadající pod Google, sice začala v minulém roce nabízet své první robo-taxi zcela bez řidiče, služba je však omezená pouze na vybrané oblasti amerického Phoenixu. Předpovědi společností Tesla nebo Ford, věnujících této technologii velkou pozornost, navíc zůstávají většinu času nenaplněny.

Společnosti Uber a Lyft, které chtěly využít technologii autonomního řízení pro své přepravní služby, nakonec své projekty ukončily. V případě společnosti Lyft ale došlo k odkoupení autonomní divize automobilkou Toyota, která do vývoje systémů autonomního řízení stále aktivně investuje a v minulosti se pochlubila několika zajímavými projekty.

Video se připravuje ...

Vývoj však trvá podstatně déle, než si mnohé automobilky plánovaly. Jak ostatně Diess zmínil, jde o „nejsofistikovanější internetová zařízení, jaká si umíme představit“ – zvlášť pokud mají bezpečně fungovat zcela bez řidiče. Náročný vývoj také stojí kupu peněz, kterých není v době elektrifikace, nedostatku čipů a následků pandemie nazbyt.

I Volkswagen se proto rozhodl spojit síly při vývoji s několika partnery. V USA Volkswagen spolupracuje například se společností Argo AI, do které v minulosti investovala i automobilka Ford, partner VW na poli elektrifikace a užitkových vozů. Další vývoj ale probíhá i v Číně, kde má VW další partnery.

Kromě vysokých nákladů a časové náročnosti ale vývoj komplikovaly i různé regulace, například ty evropské se však podle Diesse nedávno zlepšily. Přitom právě v Evropě, konkrétně v Hamburku, by měly být ještě letos zahájeny první autonomní jízdy novodobého hippie vanu ID.Buzz, který má být jako první vybaven sofistikovaným systémem vysoce automatizovaného řízení.

A když už jsme nakously ty výdaje – Volkswagen prý ročně vynakládá na vývoj software okolo 2,5 miliardy eur. Všechno samozřejmě nejde pouze na autonomní řízení, Diess ale přesto věří, že je Volkswagen v dobré pozici, aby zůstal silným hráčem i v budoucím světě autonomní mobility.

Ondřej Mára
Diskuze (72)

Doporučujeme

29. 6. 2021 15:53
Re: Diess může být v klidu ..
Jo v pohodě ;-) . Za 50 let si o tom poklábosíš s někým jiným, protože já už budu spokojeně "pod drnem".
29. 6. 2021 15:36
Re: Diess může být v klidu ..
Protože se na moje auto dívám jako na můj majetek. Já se o něj starám, já ho servisuju, já ho uklízím, já pečuju o jeho lak, kůži, já ho tůním atd.

Ale budiž, o mně to není. No, až se tu sejdeme za 50 let, nemyslím si, že situace bude jiná. Uvidíme.
29. 6. 2021 14:03
Re: Diess může být v klidu ..
Pořád se na to koukáš očima současné situace. Výrobce level 5 autonomního vozidla bude nést samozřejmě odpovědnost za to pokud se jeho auto zblázní a někam to napálí. Provozovatel nebudeš ty (přeci nebudeš mít svůj vlastní taxík v garáži - na co?). Ty jako cestující si zavoláš auto a auto tě převeze na pivo do centra (na pláž do Itálie .... na letiště). Proč by si měl nést zodpovědnost za to co auto po cestě dělá. Provozovatel bude mít povinnost dodržovat pokyny výrobce a samozřejmě provádět servis. Pilot není - je to autopilot :-[] Myslím, že provozovatelé budou Waymo (Google), Apple iCar, Aurora (Uber), Tesla. Výrobci pro Waymo jsou Volvo a Jaguar LandRover, pro iCar asi Hyundai, Aurora asi Ford, píše se i o Hyudaii, Tesla - ta jediná si "železo" bude dělat sama. Myslíš, že takoví provozovatelé budou mít problém sjednat si pojistku "na blbost" ?
29. 6. 2021 10:35
Re: Diess může být v klidu ..
Výrobce že ponese a převezme odpovědnost za to, že se jeho auto "zblázní" a někam to napálí? Tak to chci vidět. Dokud to neuvidím, tak tomu neuvěřím. Navíc se tím neřeší otázka trestně-právní odpovědnosti řidiče. Že bychom ji z řidiče úplně sejmuli, je prostě právní sci-fi. Už vidím tu argumentaci u soudu typu "já nic, já tady jen sedím, to ono samo". :-) To bych nechtěl zastupovat. Pár příkladů, kdy to lidi šeredně u soudu odskáčou, povede k rychlému vystřízlivění.

A provozovatel takového auta? Ale to jsem přece já jako vlastník takového auta, takže to není žádná změna.

I u aerolinek je provozovatel letadla odpovědný za vzniklou škodu a pilot taky nese odpovědnost za porušení vlastních povinností (zejména tu trestně-právní odpovědnost). To, že je provozovatel pojištěný, na to nic nemění, to je u aut dneska stejně. A že by pojišťovny chtěli převzít odpovědnost za auta, která nikdo neřídí? Takové pojištění bude (pokud bude) strašně drahé, protože riziko je násobně větší (blbej počítač na neobvyklé situace nebude schopný přiměřeně reagovat tak, jako to dokáže řidič).
29. 6. 2021 10:19
Re: Diess může být v klidu ..
Že level 5 nikdy nebude je možná (já kvůli tomu plakat nebudu), ale docela bych se divil, že když už příklon k autonomně řízeným vozidlům hlásá i pidifirma VW (vedle opravdových gigantů jako je Google a Apple), že by z toho nic nebylo. Podle mého (osobního) názoru rozhodně se to nezadrhne na nějakých právních názorech (ty slouží méně úspěšným firmám k prodlužování statu quo). Přepravovaná osoba je poučena jak se v přepravním prostředku má chovat a pokud vše dodrží pak nese (za případné průsery) zodpovědnost výrobce nebo provozovatel (jestli dodržovat servisní pokyny atd.). Myslím si, že majorita autonomních aut bude vlastněna velkými společnostmi, které pro případ průseru budou mít dobrou pojistku. Asi podobný systém jako u aerolinek. Už je ti jasnější, co myslím ?