Autonomní řízení změní auta víc než elektromobilita, tvrdí šéf VW
Zatímco většina automobilového průmyslu řeší elektrifikaci a přechod na elektromobily, podle šéfa koncernu VW nás čekají ještě větší změny.
Mezi hlavní témata většiny konferencí týkajících se automobilového průmyslu dnes patří především elektromobilita a s ní spjatá uhlíková neutralita. Podle šéfa koncernu Volkswagen, který také investuje do přechodu na baterky obrovské částky, však automobilový průmysl čeká ještě větší transformace.
Tou by měl být příchod technologie autonomního řízení, která údajně „celý průmysl změní více, než elektromobily a elektromobilita,“ uvedl Herbert Diess, šéf VW Group, na ekonomickém fóru Bloomberg v Kataru. „Auta budou jiná, jakmile začnou řídit autonomně,“ dodal Diess.
Důležitost, jakou Diess přikládá autonomnímu řízení, přitom udivila řadu pozorovatelů. Volkswagen se totiž nedávno pustil do rychlého a nákladného přechodu na elektromobilitu, což symbolizuje řada nových modelů ID. Konkurence na poli autonomních automobilů navíc nehlásí zrovna velké úspěchy.
Společnost Waymo, spadající pod Google, sice začala v minulém roce nabízet své první robo-taxi zcela bez řidiče, služba je však omezená pouze na vybrané oblasti amerického Phoenixu. Předpovědi společností Tesla nebo Ford, věnujících této technologii velkou pozornost, navíc zůstávají většinu času nenaplněny.
Společnosti Uber a Lyft, které chtěly využít technologii autonomního řízení pro své přepravní služby, nakonec své projekty ukončily. V případě společnosti Lyft ale došlo k odkoupení autonomní divize automobilkou Toyota, která do vývoje systémů autonomního řízení stále aktivně investuje a v minulosti se pochlubila několika zajímavými projekty.
Vývoj však trvá podstatně déle, než si mnohé automobilky plánovaly. Jak ostatně Diess zmínil, jde o „nejsofistikovanější internetová zařízení, jaká si umíme představit“ – zvlášť pokud mají bezpečně fungovat zcela bez řidiče. Náročný vývoj také stojí kupu peněz, kterých není v době elektrifikace, nedostatku čipů a následků pandemie nazbyt.
I Volkswagen se proto rozhodl spojit síly při vývoji s několika partnery. V USA Volkswagen spolupracuje například se společností Argo AI, do které v minulosti investovala i automobilka Ford, partner VW na poli elektrifikace a užitkových vozů. Další vývoj ale probíhá i v Číně, kde má VW další partnery.
Kromě vysokých nákladů a časové náročnosti ale vývoj komplikovaly i různé regulace, například ty evropské se však podle Diesse nedávno zlepšily. Přitom právě v Evropě, konkrétně v Hamburku, by měly být ještě letos zahájeny první autonomní jízdy novodobého hippie vanu ID.Buzz, který má být jako první vybaven sofistikovaným systémem vysoce automatizovaného řízení.
A když už jsme nakously ty výdaje – Volkswagen prý ročně vynakládá na vývoj software okolo 2,5 miliardy eur. Všechno samozřejmě nejde pouze na autonomní řízení, Diess ale přesto věří, že je Volkswagen v dobré pozici, aby zůstal silným hráčem i v budoucím světě autonomní mobility.