Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický Mercedes-Benz G oficiálně: Třítunový off-road o schopnosti nepřišel, ba naopak

Daniel Fuglevič
Diskuze (15)

Mercedes u elektrického „géčka“ drží slovo. Na kompromisy v terénních schopnostech ikonického modelu opravdu nedošlo.

Po výchozím konceptu EQG z roku 2021 už je produkční varianta elektrického Mercedesu třídy G konečně tady. Terénní legenda na baterky, oficiálně označená jako G 580 s technologií EQ (nikoliv tedy EQG), doplňuje portfolio nedávné modernizace spalovacích variant „géčka“. V některých ohledech nicméně novinka svými schopnostmi konvenčně poháněné sourozence předhání.

Video se připravuje ...

Z designového hlediska je nejvýraznějším prvkem elektrické třídy G zahlazená mřížka chladiče osvětlená LED pásem. Mercedes dále novým designem A sloupku či upravenou odtrhovou hranou na střeše optimalizoval aerodynamiku. Pořád jde však o stejné „géčko“ s typicky hranatou karoserií, vyvýšenou linií kapoty nebo plnohodnotným rezervním kolem na pátých dveřích – to může být po vzoru konceptu volitelně nahrazeno stylovým úschovným boxem pro nabíjecí kabel, nářadí či sněhové řetězy.

Žebřiňák zůstává, uzávěrky jsou virtuální

U elektrické třídy G nechtěli inženýři Mercedesu dělat v terénních schopnostech modelu žádné kompromisy. Základem je tedy i nadále ocelový žebřinový rám, samozřejmě však s nutnými úpravami – například speciálně navržený modul akumulátoru je konstrukční částí rámu, čímž odpadá potřeba samostatných příčných výztuh. Zachována je také kombinace nezávislého zavěšení předních kol s dvojitými příčnými rameny, nově vyvinutá je však tuhá zadní náprava. Odpružení s adaptivními tlumiči je identické jako v konvenčních variantách třídy G.

Pohon zajišťuje čtveřice nezávislých elektromotorů. Každý pohání jedno kolo a navíc má vlastní mechanickou převodovkou s dvěma rychlostmi jako redukci. Mechanické uzávěrky diferenciálů zde supluje vektorování točivého momentu e-motorů, značkou označované jako „virtuální uzávěrky“. Systém umí řízením jednotlivých elektromotorů simulovat klasické uzavírání všech tří diferenciálů, tedy obou nápravových i mezinápravového. Přitom funguje zcela automaticky v závislosti na prostředí, ve kterém se auto zrovna nachází. Uzávěrky tedy není nutné ručně zapínat.

Systémový výkon dosahuje 432 kW (587 koní), maximum točivého momentu pak 1164 Nm – elektromobil tudíž překonává i vrcholnou osmiválcovou variantu AMG G 63 (430 kW/585 koní; 850 Nm). O rychlosti v přímce „géčko“ nikdy nebylo, novinka však zvládá sprint z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximální rychlost má omezenou na 180 km/h.

Tři tuny a schopnosti tanku

Vysokonapěťový lithium-iontový trakční akumulátor s využitelnou kapacitou 116 kWh zajistí uvedený dojezd až 473 kilometrů (WLTP). Umožňuje přitom DC rychlonabíjení výkonem až 200 kW, díky čemuž se doba nabíjení z 10 na 80 % kapacity pohybuje kolem 32 minut. S takto velkou baterií je elektrický Mercedes G podstatně těžší než konvenční varianty. S provozní hmotností 3085 kg váží o 530 kg více než naftové G 450 d. Pro bezpečnou jízdu v náročném terénu včetně bezproblémového brodění se akumulátor také dočkal speciální ochrany a utěsnění.

Ostatně s maximální brodivostí 850 mm ve vodě a bahně elektrické G dokonce o 150 mm překonává konvenční verze. Mercedes dále vyzdvihuje světlou výšku mezi nápravami nejméně 250 mm, stabilní jízdu v bočním náklonu až do 35°, přední nájezdový úhel 32°, zadní nájezdový úhel 30,7° a přejezdový úhel 20,3°. Opět tedy na úrovni spalovacích variant.

Asi nejzajímavějším „trikem“ Mercedesu G 580 EQ je ale funkce G-Turn neboli tzv. tanková otočka, při níž se auto umí otočit téměř na místě. Na nezpevněném nebo kluzkém povrchu provede až dvě úplné otáčky v požadovaném směru. Další speciální funkcí je G-Steering výrazně snižující poloměr otáčení vozu. Toho je dosaženo cílenou regulací točivého momentu na jednotlivých kolech, kdy se „géčko“ otáčí kolem zadního vnitřního kola. Do výbavy míří též funkce tzv. průhledné kapoty, kdy je terén pod přídí vozu zobrazován pomocí kamer na displeji infotainmentu.

Mercedes-Benz G 580 s technologií EQ bude vyrábět rakouská společnost Magna Steyr, která má na starost i spalovací varianty současného třídy G. Vstup na trh odstartuje zaváděcí varianta Edition One se speciální výbavou. Datum uvedení na trh a cenu Mercedes zatím nezveřejnil.

Video se připravuje ...

Daniel Fuglevič
Diskuze (15)

Doporučujeme

26. 4. 2024 11:37
Re: moc líbí
"Zrejme" :-[] vrchol novinárčiny a objektivity, Ares ty zas nevieš čo so sebou.
Chcel by som vedieť, či máš pri čítaní AF jednu ruku v trenkách....
25. 4. 2024 20:31
Re: Nema kouly = je to Gcko k nicemu
To jsou ale kecy!
Možná tak od roku 2010. Dřív to bylo přesně naopak. 99 procent géček sloužilo v armádách, dolech nebo minimálně jezdilo v terénech a po horách.
Avatar - Barry Lyndon
25. 4. 2024 16:45
Re: Nema kouly = je to Gcko k nicemu
Asi, tak. Naprostá většina Géček slouží jako městský showcar, takže tam dává EV pohon velký smysl... :-) :yes: :yes:
25. 4. 2024 13:21
Re: Nema kouly = je to Gcko k nicemu
99 procent všech géček nikdy nic netáhlo a nevidělo ani bláto.
25. 4. 2024 07:43
Re: moc líbí
Žák 3.A ZŠ promluvil... :-[]