Hyundai a jeho malé modely. Připomeňte si i20 a jeho předchůdce Getz a Accent
Hyundai i20 se prodává od začátku roku 2009, na trh tak vstupuje už ve své třetí generaci. Předtím ale Hyundai byl v kategorii malých aut zastoupen jinak nazvanými vozy.
Hyundai i20 již vstupuje na trh ve své třetí generaci. Pro jihokorejskou automobilku je nadmíru důležitým autem, patří mezi její nejprodávanější modely v Evropě, a tak není divu, že nasadí tu nejpokrokovější techniku, aby zaujala v nabitém segmentu malých hatchbacků. Vůz je důležitý i pro české zastoupení, na tuzemském trhu totiž i20 dlouhodobě patří mezi nejžádanější modely své kategorie. I proto je na místě připomenout historii tohoto modelu.
Hatchback označovaný jako Hyundai i20 se debutoval v roce 2008 a začal se prodávat na začátku roku následujícího, kdy korejská automobilka v Evropě postupně přecházela k alfanumerickému označení svých modelů. Hatchback i20 proto tehdy nahradil model Getz, který byl na českém trhu nesmírně populární. Třeba v letech 2005 a 2006 byl u nás třetím nejžádanějším malým vozem, lepší tenkrát byly jen malý sedan Renault Thalia (postavený na bázi Clia) a domácí Škoda Fabia, tehdy s přehledem vůbec nejžádanější automobil na českém trhu.
Vedle populárního Getze také Accent
Getz představený na podzim roku 2002 už v době premiéry zaujal svým usedlým, ale nadčasovým vzhledem, který byl na tehdejší poměry Hyundaie až nečekaně evropský. To ostatně nebylo náhodou, tvary vznikaly v tehdy nově vznikající evropské centrále značky v německém Frankfurtu nad Mohanem. Plusem ale byla také prostorná kabina, jejíž variabilitu zvyšovala u vyšších specifikací posuvná zadní lavice. Po letech se pak projevila i vysoká spolehlivost vozu.
V segmentu malých automobilů ale Hyundai byl zastoupen již před Getzem, a to rovněž na evropských trzích. Mluvíme samozřejmě také u nás dobře známém modelu Hyundai Accent. Nešlo však o typický hatchback, ale o pětidveřový liftback. Accent ale v devadesátých letech byl dostupný také v třídveřové variantě a jako sedan.
Právě odlišná koncepce karoserie znamená, že druhá generace Accentu se ještě prodávala po boku Getzu. Na evropských trzích následně vydržela také třetí generace Accentu, u nás dostupná jako sedan. Existoval také jako třídveřový hatchback, nabízený třeba ve Spojených státech. Dnes se Accent už prodává převážně v Asii, a to primárně jako sedan. K dispozici je ale i pětidveřový hatchback dostupný v Kanadě nebo Číně.
Elegán, co značku vrátil do WRC
To už ale nastal čas Hyundaie i20 první generace, který Getz v prodeji nahradil na začátku roku 2009. Stejně jako odlišně jmenovaný předchůdce dorazil ve formě třídveřového a pětidveřového hatchbacku.
Automobil se sice pro Evropu vyráběl v Indii a později v Turecku, už byl však přizpůsoben evropským požadavkům. Za vznikem ostatně stálo v roce 2003 otevřené technické centrum Hyundaie v německém Rüsselsheimu.
Ve srovnání s Getzem se však nezměnilo jen jméno. „Fluidní“ design navržený týmem Thomase Bürkleho navázal na styl uvedený první generací kompaktní i30. Nový byl i technický základ, který si však zachoval pro malé hatche klasickou kombinaci vzpěr MacPherson vpředu a jednoduché torzní příčky vzadu. Rozvor byl však dlouhý 2.525 mm, o 70 mm více než u předchůdce. Hlavně se ale první i20 proti Getzu natáhla o neskutečných 115 mm na výsledných 3.940 mm, aby srovnala krok se soudobou konkurencí.
V době premiéry byla vyzdvihována také široká paleta nabízených motorů, která byla obzvlášť bohatá i pohledem dnešní optiky. K dispozici bylo při uvedení v Evropě hned sedm agregátů, všechny čtyřválcové, z toho hned čtyři vznětové! V dnešní době už věc v segmentu nevídaná...
Facelift z roku 2012 pak přinesl decentní změny vzhledu podle soudobého trendu s motivem šestiúhelníkové masky, který prostřednictvím sportovnějšího výrazu měl přilákat k autu mladší skupiny zákazníků. Navíc také dorazil první tříválec v nabídce, konkrétně 1,1litrový vznětový tříválec U-II o výkonu 55 kW a točivém momentu 180 N.m. Právě s modernizovanou i20 se pak Hyundai v roce 2013 vrátil do světa WRC. První sezonu svůj speciál nasadil jen ve vybraných závodech, k plnohodnotné účasti došlo až o rok později.
Sportovnější a nově oplastovaná
Právě rok 2014 byl ale rovněž ve znamení příchodu druhé generace Hyundaie i20, představené na podzimním autosalonu v Paříži. Automobil se podobně jako první generace proti předchůdci zásadně změnil. Vsadil na ještě sportovnější výraz, díky nápadné šestiúhelníkové masce chladiče a hranám nahrazujícím někdejší obliny, který dále zdůraznil facelift z roku 2018. Na spekulovanou ostrou variantu i20 N vyvinutou díky zkušenostem Hyundaie z WRC však nikdy nedošlo.
I druhou i20 nicméně vyvíjela evropská centrála Hyundaie v Německu a o produkci pro evropské trhy se staral turecký závod Izmit. Opět pak byla nabídnuta třídveřová a pětidveřová verze, kterou doplnila rovněž i20 Active s oplastovanou zvýšenou karoserií ve stylu SUV. Takovou variantu ostatně už kdysi nabídl i Getz (tzv. Getz Cross).
Auto se opět prodloužilo, rozvor o 45 mm na 2.570 mm, celková délka pak přesáhla čtyřmetrovou hranici (celkem 4.035 mm). To mělo přispět jak prostornosti kabině, tak objemu zavazadelníku, který se zvětšil z 295 litrů na 326 litrů.
Opět sportovnější a mildhybridní
Letos se pak do prodeje chystá už třetí generace Hyundaie i20. Jeho design je opět sportovnější, což tentokrát má zdůraznit vrcholná varianta i20 N, která je v třetí generaci už definitivně potvrzena. Z nabídky naopak definitivně vypadlo třídveřové i20 Coupé, kvůli nízkým prodejům. Auto se dále prodloužilo o pět milimetrů, rozvor o 10 mm, výška však kvůli proporcím a aerodynamice klesla o 24 mm.
Hyundai i20 – srovnání rozměrů s předchůdci | |||
Model | Hyundai i20 (2020) | Hyundai i20 (2014-2020) | Hyundai i20 (2008-2014) |
Délka (mm) | 4040 | 4035 | 3940 |
Šířka (mm) | 1750 | 1734 | 1710 |
Výška (mm) | 1450 | 1474 | 1490 |
Rozvor (mm) | 2580 | 2570 | 2525 |
Objem zavazdelníku (l) | 351 | 326 | 295 |
Zatím se v Evropě počítá jen se čtyřmi motory, výhradně zážehovými, což je oproti první i20 zásadní rozdíl. Základní atmosférický čtyřválec 1.2 MPI (62 kW) doplní přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI. Výchozí variantu se 74 kW doplní i dva mildhybridní deriváty doplněné o elektromotor.
Jak se novému Hyundaii i20 bude obchodně dařit, zjistíme už v následujících měsících. Pravdou nicméně je, že na rozdíl třeba od Getzu si musí poradit s výrazně širší konkurencí. Vedle klasických hatchbacků totiž o tu samou klientelu bojují také malá SUV.