Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai a jeho malé modely. Připomeňte si i20 a jeho předchůdce Getz a Accent

David Bureš
Diskuze (3)

Hyundai i20 se prodává od začátku roku 2009, na trh tak vstupuje už ve své třetí generaci. Předtím ale Hyundai byl v kategorii malých aut zastoupen jinak nazvanými vozy.

Hyundai i20 již vstupuje na trh ve své třetí generaci. Pro jihokorejskou automobilku je nadmíru důležitým autem, patří mezi její nejprodávanější modely v Evropě, a tak není divu, že nasadí tu nejpokrokovější techniku, aby zaujala v nabitém segmentu malých hatchbacků. Vůz je důležitý i pro české zastoupení, na tuzemském trhu totiž i20 dlouhodobě patří mezi nejžádanější modely své kategorie. I proto je na místě připomenout historii tohoto modelu.

Hatchback označovaný jako Hyundai i20 se debutoval v roce 2008 a začal se prodávat na začátku roku následujícího, kdy korejská automobilka v Evropě postupně přecházela k alfanumerickému označení svých modelů. Hatchback i20 proto tehdy nahradil model Getz, který byl na českém trhu nesmírně populární. Třeba v letech 2005 a 2006 byl u nás třetím nejžádanějším malým vozem, lepší tenkrát byly jen malý sedan Renault Thalia (postavený na bázi Clia) a domácí Škoda Fabia, tehdy s přehledem vůbec nejžádanější automobil na českém trhu.

Vedle populárního Getze také Accent

Getz představený na podzim roku 2002 už v době premiéry zaujal svým usedlým, ale nadčasovým vzhledem, který byl na tehdejší poměry Hyundaie až nečekaně evropský. To ostatně nebylo náhodou, tvary vznikaly v tehdy nově vznikající evropské centrále značky v německém Frankfurtu nad Mohanem. Plusem ale byla také prostorná kabina, jejíž variabilitu zvyšovala u vyšších specifikací posuvná zadní lavice. Po letech se pak projevila i vysoká spolehlivost vozu.

V segmentu malých automobilů ale Hyundai byl zastoupen již před Getzem, a to rovněž na evropských trzích. Mluvíme samozřejmě také u nás dobře známém modelu Hyundai Accent. Nešlo však o typický hatchback, ale o pětidveřový liftback. Accent ale v devadesátých letech byl dostupný také v třídveřové variantě a jako sedan.

Právě odlišná koncepce karoserie znamená, že druhá generace Accentu se ještě prodávala po boku Getzu. Na evropských trzích následně vydržela také třetí generace Accentu, u nás dostupná jako sedan. Existoval také jako třídveřový hatchback, nabízený třeba ve Spojených státech. Dnes se Accent už prodává převážně v Asii, a to primárně jako sedan. K dispozici je ale i pětidveřový hatchback dostupný v Kanadě nebo Číně. 

Elegán, co značku vrátil do WRC

To už ale nastal čas Hyundaie i20 první generace, který Getz v prodeji nahradil na začátku roku 2009. Stejně jako odlišně jmenovaný předchůdce dorazil ve formě třídveřového a pětidveřového hatchbacku.

Automobil se sice pro Evropu vyráběl v Indii a později v Turecku, už byl však přizpůsoben evropským požadavkům. Za vznikem ostatně stálo v roce 2003 otevřené technické centrum Hyundaie v německém Rüsselsheimu.

Ve srovnání s Getzem se však nezměnilo jen jméno. „Fluidní“ design navržený týmem Thomase Bürkleho navázal na styl uvedený první generací kompaktní i30. Nový byl i technický základ, který si však zachoval pro malé hatche klasickou kombinaci vzpěr MacPherson vpředu a jednoduché torzní příčky vzadu. Rozvor byl však dlouhý 2.525 mm, o 70 mm více než u předchůdce. Hlavně se ale první i20 proti Getzu natáhla o neskutečných 115 mm na výsledných 3.940 mm, aby srovnala krok se soudobou konkurencí.

V době premiéry byla vyzdvihována také široká paleta nabízených motorů, která byla obzvlášť bohatá i pohledem dnešní optiky. K dispozici bylo při uvedení v Evropě hned sedm agregátů, všechny čtyřválcové, z toho hned čtyři vznětové! V dnešní době už věc v segmentu nevídaná...

Facelift z roku 2012 pak přinesl decentní změny vzhledu podle soudobého trendu s motivem šestiúhelníkové masky, který prostřednictvím sportovnějšího výrazu měl přilákat k autu mladší skupiny zákazníků. Navíc také dorazil první tříválec v nabídce, konkrétně 1,1litrový vznětový tříválec U-II o výkonu 55 kW a točivém momentu 180 N.m. Právě s modernizovanou i20 se pak Hyundai v roce 2013 vrátil do světa WRC. První sezonu svůj speciál nasadil jen ve vybraných závodech, k plnohodnotné účasti došlo až o rok později.

Sportovnější a nově oplastovaná

Právě rok 2014 byl ale rovněž ve znamení příchodu druhé generace Hyundaie i20, představené na podzimním autosalonu v Paříži. Automobil se podobně jako první generace proti předchůdci zásadně změnil. Vsadil na ještě sportovnější výraz, díky nápadné šestiúhelníkové masce chladiče a hranám nahrazujícím někdejší obliny, který dále zdůraznil facelift z roku 2018. Na spekulovanou ostrou variantu i20 N vyvinutou díky zkušenostem Hyundaie z WRC však nikdy nedošlo.

I druhou i20 nicméně vyvíjela evropská centrála Hyundaie v Německu a o produkci pro evropské trhy se staral turecký závod Izmit. Opět pak byla nabídnuta třídveřová a pětidveřová verze, kterou doplnila rovněž i20 Active s oplastovanou zvýšenou karoserií ve stylu SUV. Takovou variantu ostatně už kdysi nabídl i Getz (tzv. Getz Cross).

Auto se opět prodloužilo, rozvor o 45 mm na 2.570 mm, celková délka pak přesáhla čtyřmetrovou hranici (celkem 4.035 mm). To mělo přispět jak prostornosti kabině, tak objemu zavazadelníku, který se zvětšil z 295 litrů na 326 litrů.

Opět sportovnější a mildhybridní

Letos se pak do prodeje chystá už třetí generace Hyundaie i20. Jeho design je opět sportovnější, což tentokrát má zdůraznit vrcholná varianta i20 N, která je v třetí generaci už definitivně potvrzena. Z nabídky naopak definitivně vypadlo třídveřové i20 Coupé, kvůli nízkým prodejům. Auto se dále prodloužilo o pět milimetrů, rozvor o 10 mm, výška však kvůli proporcím a aerodynamice klesla o 24 mm.

Hyundai i20 – srovnání rozměrů s předchůdci
Model Hyundai i20 (2020) Hyundai i20 (2014-2020) Hyundai i20 (2008-2014)
Délka (mm) 4040 4035 3940
Šířka (mm) 1750 1734 1710
Výška (mm) 1450 1474 1490
Rozvor (mm) 2580 2570 2525
Objem zavazdelníku (l) 351 326 295

Zatím se v Evropě počítá jen se čtyřmi motory, výhradně zážehovými, což je oproti první i20 zásadní rozdíl. Základní atmosférický čtyřválec 1.2 MPI (62 kW) doplní přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI. Výchozí variantu se 74 kW doplní i dva mildhybridní deriváty doplněné o elektromotor.

Jak se novému Hyundaii i20 bude obchodně dařit, zjistíme už v následujících měsících. Pravdou nicméně je, že na rozdíl třeba od Getzu si musí poradit s výrazně širší konkurencí. Vedle klasických hatchbacků totiž o tu samou klientelu bojují také malá SUV.

David Bureš
Diskuze (3)

Doporučujeme

24. 9. 2020 01:53
Getz byl první Hyundai....
...na který se Evropané mohli dívat bez utrpení a sklonu ke zvracení. :-) :yes:
Avatar - 3_diamanty
23. 9. 2020 20:33
i20
Nova i20 vyzera peckovo. Citit tu neskutocny pokrok po kazdej stranke. Ta tam su casy este nedorobeneho getzu a accentu... a dnes uz maju korejci nakoniec aj navrch voci nejednemu konkurentovi... i20 :yes:
23. 9. 2020 08:23
Getz a veľký krok vpred
Hyundai spravil za 20 rokov asi najväčší pokrok z mainstreamových značiek. Pamätám si ako mal kamošov otec Elantru Combi a okolo roku 2000 som sa s nimi vozil do školy. To auto bolo v tom čase z tých luxusnejších ale malo neskutočne nekvalitné plasty v interiéri. Kľučky sa lámali, obklad nad dverami odpadával, všetko vŕzgalo. Som si vtedy hovoril, že zlatá Felicia.
Potom som začal Hyundai vidieť zase v lepšom svetle, keď si ďalší kamarát od mamy požičiaval Getz. To bol fakt prvý Hyundai (okrem nepodareného Matrixu) ktorý sa vyslovene snažil trafiť do vkusu európskych zákazníkov, veď ho aj vyvíjali v Nemecku. Jeho nástupca sa mi moc nepáčil a dodnes ho považujem za kópiu Corsy D.
No a Hyundai dnes? V rámci práce občas jazdím na súčasnej i30 a až na pažravejšie motory už nemám s touto značkou žiaden problém. Ak by som vyberal v nižšej strednej triede auto, tak i30 je určite horúci adept.
A už tu máme aj novú éru s Tucsonom, na ktorý som veľmi zvedavý, vyzerá fakt perfekte. Mám rád, keď vidieť snahu posúvať sa dopredu a pri Hyundai si ju fakt cením. :yes: