Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai válí! Ukázal dva parádní koncepty a potvrdil příchod Ioniqu 5 N

Filip Melich
Diskuze (12)

Sportovní divize N jihokorejské automobilky Hyundai uspořádala akci nazvanou N Day, v jejímž rámci ukázala dva koncepty a potvrdila příchod Ioniqu 5 N.

Automobilka Hyundai, respektive její odnož N uspořádala akci nazvanou N Day. Jejím účelem bylo představit vizi elektrifikace divize zaměřené na sportovní vozy. Prezentovány byly hned dva koncepty a potvrzen příchod prvního produkčního elektrického vozu N. Začít můžeme tím, že se podíváme na krátké prezentační video novinek, které dostaly jméno RN22e a N Vision 74:

Video se připravuje ...

Oba koncepční vozy neslouží jen k prezentačním účelům, ale divize N je bude nadále používat jako pojízdné laboratoře pro vývoj a testování technologiích pro budoucí modely N. Odnož N se i po elektrifikaci chce přidržet svých tří hlavních pilířů, které stanovují, že její auta budou nastavena pro sportovní svezení v zatáčkách, zvládnou podávat vysoké výkony na okruhu a zároveň budou snadno použitelná v každodenním provozu.

Hyundai N Vision 74

Začněme tím nejzajímavějším, co se v rámci N Day 2022 představilo – konceptem N Vision 74. Automobilka hledala inspiraci ve své minulosti a na scénu se opět vrací model Pony, její první sériový vůz vlastní konstrukce. Hyundai totiž z jeho designu čerpal již při přípravě studie 45, odhalené v roce 2019 na frankfurtském autosalonu, z níž vychází produkční podoba Ioniqu 5. V roce 2021 pak značka představila něco, čemu bychom mohli říkat restomod Ponyho.

Pokud na vás z fotek N Vision 74 spíše dýchá DeLorean než starý Hyundai, nemýlíte se. Vzhled konceptu totiž vychází z jiného konceptu, konkrétně Pony Coupé, jehož autorem je Giorgetto Giugiaro, který později nakreslil právě DeLorean. Na stránkách dnešního studia Italdesign se pak píše, že studie Pony Coupé byla přímou inspirací pro DeLorean. Nedivili bychom se ani, kdybyste v designu zahlédli náznaky Audi Sport Quattro S1 z 80. let.

Video se připravuje ...

Hyundai N Vision 74 není pouhým elektromobilem, protože si částečně vzal vzor z konceptu N 2025 Vision Gran Turismo představeného v roce 2015. Hyundai totiž do elektrického pohonného ústrojí zakomponoval ještě pohon na vodík. Jde tedy o takový čistě elektrický hybrid. Bateriový i vodíkový pohon se mohou doplňovat, nebo být v závislosti na provozních podmínkách používány zvlášť. Elektromotory jsou instalovány na zadní nápravě a pohánějí výhradně zadní kola.

Hyundai RN22e

Studie RN22e staví na základě nedávno představeného elektromobilu Ioniq 6 a využívá i jeho nejvýkonnější pohonnou soustavu. To znamená baterii o kapacitě 77,4 kWh a pohon všech čtyř kol, přičemž hnací síla je cíleně rozdělována mezi jednotlivá kola, což má zefektivnit průjezdy zatáčkami a částečně vyvážit vyšší hmotnost vozu způsobenou těžkou baterií. Řidič přitom může rozdělení výkonu mezi přední a zadní nápravu ovlivnit změnou jízdního režimu.

Hyundai RN22e je optimalizován pro použití na závodním okruhu, aby tam mohl být používán bez jakéhokoliv omezování výkonu. S tím souvisí také potřeba kvalitní brzdové soustavy, kterou tvoří kotouče hybridní konstrukce o průměru 400 mm s jednodílnými čtyřpístkovými třmeny. V ostrém nasazení bude velkou roli rovněž hrát nastavení rekuperace. To je jednou z věcí, které budou prostřednictvím konceptu dále vyvíjeny a testovány.

Video se připravuje ...
Protože si Hyundai uvědomuje, že elektrický pohon není při sportovní jízdě zrovna vzrušující, koncept RN22e vybavil několika opatřeními, která mají napodobovat chování sportovních vozů se spalovacími motory. Mezi ně patří například funkce N Sound+  vytvářející při dynamické jízdě zvukovou kulisu, kterou přehrává prostřednictvím vnitřních i vnějších reproduktorů. Funkce N e-shift pak přidává vibrace a napodobuje řazení. Další technologie jsou vyvíjeny.

Koncept Hyundai RN22e je předskokanem prvního čistě elektrického modelu N, kterým se stane…

Hyundai Ioniq 5 N

Jihokorejská automobilka oficiálně potvrdila příchod ostrého provedení elektromobilu Ioniq 5, jehož maskované testovací prototypy byly již několikrát zahlédnuty v běžném provozu. Hyundai nezveřejnil žádné další informace, pouze sdělil, že auto na světové trhy vstoupí v průběhu roku 2023.

Technická data konceptů Hyundai N Vision 74 a RN22e
  Hyundai N Vision 74 Hyundai RN22e
Délka (mm) 4.952 4.915
Šířka (mm) 1.995 2.023
Výška (mm) 1.331 1.479
Rozvor (mm) 2.905 2.950
Celkový výkon (kW / k) >500 / >680 430 / 585
Točivý moment (Nm) >900 740
Kapacita baterie (kWh; V) 62,4; 800 77,4; 400/800
Doba nabíjení (10 – 80 %) neuvedeno  <18 min
Kapacita nádrže na vodík (kg) 4,2 -
Výkon palivových článků (kW) 85-95 -
Doba plnění nádrže na vodík 5 min -
Maximální rychlost (km/h) >250 >250
Dojezd (km) >600 neuvedeno
Filip Melich
Diskuze (12)

Doporučujeme

16. 7. 2022 11:35
Re: Hmotnost?
co je lehkej sportak? rekneme ze treba Audi R8? sucha vaha tamer 1,7 tuny, nebo snad supersport s motorem z F1 AMG One? sucha vaha 1,7 tuny........doba kdy sportaky meli pod tunu je hodne daleko zpet, a popravde klienti techto aut pokud si muzou vybrat, tak bouracku chtej radsi zazit v dnesnich sportacich co vazi 1,6+ tuny, nez v tehdejsich co vazili sice pod tunu, ale taky se pri narazu srolovaly jako plechovka od piva, nehlede na fakt ze to co tady Hyundai predstavil jsou vesmes jen takova ruznoroda GTcka krizena jeste s necim
16. 7. 2022 11:29
Re: Klobouček
od roku 2010-2012 zacal Hyundai postupne pretahovat lidi z Evropskych automobilek do sveho vyvoje v EU i v Asii, ale vybirali si jen lidi co opravdu neco delali, meli napady, a plevel ktery se v Evropskych automobilkach veze na zadech jinych ve stinu birokracie jim tam diky pohovorum vesmes nechali, takze Evropskym automobilkam zustal odpad v oblasti engineeringu a vyvoje systemu, a Hyundai si natahl stovky lidi co opravdu chteji inovovat a delat to jinak, v Evropskych koncernech totiz tito lide byli jen prehlizeni birokracii ktera jejich napady vesmes zastavovala hned v zarodku

vidim to u jedne sve firmy kde spolupracujeme s koncernem VW, to je 10 birokratu na 1 az 2 ktreativce, a kdys neco ti 2 kretivni lide vymyslej a nabidnou to ke zlepseni, tak to proste 2-5 let putuje mezi tema birokratama a nasledne je to zamitnute, a nasledne ty 2 po zamitnuti preradi delat neco co dela dalsich 4-6 lidi a u konkurence by to zvladnul jeden, i proto ma VW neskutecnej problem delat treba moderni a funkcni infotainment, protoze ty lidi co nechteli delat v systemech skoro z 90 let a chteli delat na modernich aktualnich systemech, tak od koncernu proste sli ke konkurenci, a v koncernu VW zustala banda 60-70 lelejch vyvojaru co netusej jak funguji dnesni systemy a tvori to v programech z 90 let, ano v 90 letech tyhle lidi byli spicka, ale dneska je vsechny dokaze nahradit 1 cucak co vyleze ze skoly a co pouziva dnesni extremne automatizovane systemy, coz ale v koncernu nechtej protoze odbory, pro zajimavost, az pred 5 lety se koncern konecne odhodlal prejit na uceleny ekosystem Autodesku, do te doby delalo kazde vyvojove odeleni na jinem systemu a museli najimat externe kompilatory kteri jim psaly aplykace ktere jim to mezi sebou dokazali exportovat/importovat aby to nebyla jen smes ruznorodych dat se kteryma neumej v tom druhem oddeleni pracovat
Avatar - Ungalabunga
15. 7. 2022 17:40
Re: Klobouček
Jasně, tak je to trošku nesmysl, ale určitá část zákazníků to tak zřejmě chce, navíc myslím že to bude snad možné regulovat skrze infotaiment ne?
Jinak jsem mluvil o Hyundai obecně jako celku ne jen o těchto dvou modelach.
15. 7. 2022 15:50
Re: Re: Hmotnost?
Mas pravdu. Premotorovane nemecke SUV, ktore automobilky a novinari cele roky oznacovali ako sportove, nemozno brat ako sportove. Hoci, ak nieco dokaze svoje schopnosti ist rychlo nielen v priamke, tak potom sa o tom bude dat diskutovat. Plus to nizke tazisko elektra... 😉😎.
Avatar - Mokrous
15. 7. 2022 15:34
Vision 74
Oddělat to monstrózní křídlo, šílený difuzor, lízátka, kola a trošku to uhladit a bylo by to krásný retro kupátko.