Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KamAZ zbrojí na Rallye Dakar 2022. Nasadí dva nové speciály K5

David Bureš
Diskuze (0)

Přípravy na Rallye Dakar 2022 vrcholí také u tradičně největšího favorita v kategorii kamionu, ruského KamAZu. Ten si pro nadcházející rallye připravil nový soutěžní speciál.

Rallye Dakar 2022 se pomalu blíží. Již na konci měsíce organizátoři představí přesnou trať nadcházejícího ročníku a také další klíčové informace. U jednotlivých týmů tak vrcholí přípravy, a to nejen u těch českých, ale také u těch zahraničních. Na Dakar 2022 se samozřejmě chystá také ruský KamAZ.

Tým ruského výrobce nákladního vozidel v poslední době tradičně patří mezi největší favority na vítězství v kategorii kamionů. Byť mu v posledních ročnících silně konkuruje také běloruský MAZ nebo třeba Big Shock! Racing českého jezdce Martina Macíka.

Možná i proto KamAZ tentokrát nenechá nic náhodě a na Rallye Dakar 2022 nasadí zcela nový speciál odvozený od nákladního vozu řady K5, která se teprve nedávno začala vyrábět. Na něm se už pracovalo loni, plně se pak práce rozběhly po letošním Dakaru. Vozidlo interně nazvané KamAZ 435091 má za sebou už i soutěžní nasazení, na letošní rallye Hedvábné stezky dokonce zvítězilo, s Dmitrijem Sotnikovem za volantem.

Jde o 6.900 mm dlouhé, 3.300 mm vysoké a 2.550 mm široké vozidlo, jehož suchá hmotnost činí 8.600 kg. Poháněná jsou samozřejmě všechna čtyři kola, která roztáčí řadový vznětový šestiválec o objemu 12,98 litru s mezichladičem a přeplňovaný turbodmychadlem, který spolupracuje s automatickou převodovkou. Podle člena týmu Dmitrije Sotnikova je naladěn na výkon 1.100 koní (820 kW) a točivý moment 4.500 N.m, díky čemuž zvládá jet rychlostí až 165 km/h. O zastavení se mimochodem starají bubnové brzdy.

Při vývoj KamAZ využíval dosavadních zkušeností z předchozích ročníků nejen Rallye Dakar. Nová příď má pak ryze marketingový důvod, KamAZ tímto způsobem bude chtít propagovat novou řadu sériových nákladních vozidel pro mezinárodní trhy.

KamAZ na Rallye Dakar 2022 nasadí jako již tradičně čtyři závodní speciály. Dva budou nové vozy KamAZ 435091, zbývající dva pak stávající vozidla KamAZ 43509, která zvítězila v předchozích třech ročnících Dakaru. Za volanty budou jako v letošním ročníku sedět letošní vítěz Dmitrij Sotnikov, letos sedmý Andrej Karginov a letos druhý Anton Šibalov, které tentokrát doplní Eduard Nikolajev. Místo v dakarské sestavě tak tentokrát nestačilo na letos třetího Ajrata Mardějeva.

Rallye Dakar 2022 je naplánován na 2. až 14. ledna příštího roku. Trať bude opět v mnoha ohledech nová, odstartuje se v Háilu, odkud se velkým obloukem dojede do Džiddy. Odpočinkový den je naplánován na 8. ledna v Rijádu.

V kategorii kamionu se z českých posádek můžeme těšit na Martina Macíka, kterého v týmu Big Shock! Racing doplní Martin Šoltys, jako tradičně nebude chybět ani Aleš Loprais. Tatra Buggyra Racing tentokrát vsadí na zahraniční jezdce, bývalého čtyřkolkáře Ignacia Casaleho a nadějného Téa Calveta. A chybět nebude ani tým Fesh Fesh Tomáše Vrátného.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme

Dakar 2022

Dakar Classic  Trasa  Češi  Historie rallye  Průběžné výsledky  Macík  Martin Prokop 

44. ročník Rallye Dakar se koná od 2. ledna do 14. ledna 2022. Závod se potřetí za sebou pojede výhradně v Saúdské Arábii, opět se na něj chystají i české posádky.