Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus vyvíjí manuální řazení pro elektromobil, dostat ho může nástupce LFA

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Cílem nových technologií elektrifikace podle Lexusu nemá být jen snižování emisí, ale také zprostředkování lepšího zážitku z jízdy.

Zástupci automobilky Lexus oficiálně potvrdili, že pracují na technologii simulované manuální převodovky pro budoucí elektromobily, která by měla napodobit zážitek z tradičního řazení u budoucích (a plně elektrických) sportovních vozů.

Takashi Watanabe, hlavní inženýr společnosti Lexus Electrified, během nedávného Kenshiki Forum prozradil, že myšlenka manuálních převodovek pro elektromobily vzešla z diskuze mezi techniky Lexus, kteří se bavili o tom, co je baví na tradičních automobilech se spalovacími motory.

Video se připravuje ...

Manuální převodovka je sice u elektromotorů vcelku zbytečná, přesto se tým Lexusu pro myšlenku nadchl a dal se do práce. Celý projekt by přitom měl být natolik zajímavý a zábavný, že by měl probíhat po dobu zhruba tří let. Technologie přitom neměla být jen na ukázku, ale skutečně by se mohla objevit v budoucích elektromobilech, měl naznačit Watanabe.

Technici zatím simulovanou manuální převodovku testují ve speciálním prototypu, který vznikl na základech upraveného plně elektrického modelu Lexus UX300e. Ze záběrů, které zveřejnili kolegové z Carscoops, je patrné, že simulované změny převodů jsou doprovázeny charakteristickým zvukem řazení a na pozadí se ozývá i simulovaný zvuk spalovacího motoru.

Prototyp elektromobilu je osazen standardní trojicí pedálů, funkční řadicí pákou a otáčkoměrem, který ale nejspíš neukazuje reálné otáčky elektromotoru. Systém by měl být natolik věrný, že vyžaduje sešlápnutí spojky před přeřazením. Při necitlivém zacházení by navíc mělo hrozit i „zhasnutí“ motoru.

Technici také softwarově upravují charakteristiku elektromotoru, díky čemuž by mělo být možné napodobit jízdní chování různých modelů. Podle Watanabeho tak technici zatím nedokážou napodobit snad jen jediné: specifický odér benzínu.

Lexus nicméně dlouhodobě prosazuje, aby elektromobily nabízely víc, než jen lokálně bezemisní provoz. Společnost buduje nové centrum v japonském městě Shimoyama, kde by měli designéři a technici pracovat bok po boku. A to jak v kreslících místnostech, tak na testovací trati.

Automobilka se také měla zmínit, že cílem nových technologií elektrifikaci nemá být jen vylepšit hospodárnost a omezit emise, ale také nabídnout vyšší úroveň výkonu, dynamiky a zážitků z jízdy. Ostatně značka už se pochlubila i působivými technologiemi Steer-by-wire a Direct4, které byly představeny s novou generací modelu RZ 450e.

Technologie Steer-by-wire se zbavuje fyzického propojení volantu a kol, což by mělo přispět k lepší agilitě, stabilitě i ovladatelnosti. Navíc by mělo být možné lépe odlišit jízdní režimy. Technologie Direct4 pak pracuje s vektorováním točivého momentu, kdy je možné na každé jedno kolo poslat optimum výkonu v závislosti na aktuálních podmínkách.

Vrcholem vývoje značky Lexus, a současně výstavní skříní nových technologií, by se pak měla stát produkční verze konceptu Lexus Electrified Sport concept, který je vnímán jako elektrický nástupce supersportu LFA. Novinka by měla být postavena na šasi závodního vozu a očekává se působivá dynamika. Zatím ale není zřejmé, kdy se produkční verze konceptu představí.

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Doporučujeme

8. 12. 2022 18:45
Re: To jsou hlavičky, ti Japonci...
Tak samozřejmě! :-)
7. 12. 2022 20:15
Re: To jsou hlavičky, ti Japonci...
:yes:

Zvuk kopyt pobavil...

Jen jsem nepochopil tu prvni vetu.
Toyota je predevsim vyrobce spalovaku.
Podle me jsou pro ni EV mechanicky prilis jednoduche. :D
7. 12. 2022 20:05
Re: Kravina desetiletí.
Pokazdy kdyz za mnou nekdo jede, tak musi prepinat na vnitrni okruh, kvuli emisim z pneumatik. Emise EV? Hruza.

Veril bys tomu? :D

PS Jak budes ty emise merit?
:D :D
Avatar - WinDiesel
7. 12. 2022 16:49
Re: Kravina desetiletí.
zkraty budou muset jezdit na emise - částice z odírání pneumatik ... :-)
7. 12. 2022 14:05
Re: Kravina desetiletí.
Mohli by ještě přidat nějakou dýmovnici, ať se s tím dá jezdit i na emise