Mercedes předběhl Teslu, jeho autonomní řízení dostalo v Německu zelenou
Řidiči vozů Mercedes se systémem Drive Pilot budou moci za určitých okolností nechat řídit vozidlo samostatně bez rukou na volantu.
Když se řekne autonomní řízení, většina z nás si vybaví především systém Tesla Autopilot, který byl dlouhou dobu naprostým unikátem s bezkonkurenčními schopnostmi. Tradiční automobilky se ovšem nenechaly zahanbit na dlouho a nyní se karta pomalu obrací. Tedy přinejmenším na starém kontinentu.
Automobilka Mercedes-Benz totiž získala od německého úřadu KBA, dohlížejícího na bezpečnost silniční dopravy, schválení uvolnit pro své zákazníky systém autonomního řízení Drive Pilot, který nabízí asistenti na třetí úrovni. Systém Tesla Autopilot přitom stále zůstává hodnocen jako systém na druhé úrovni.
Povolení KBA pro systém Mercedes-Benz Drive Pilot, kterým by měly být již v první polovině příštího roku vybaveny vlajkové modely třídy S a EQS, umožní řidičům podle současného znění nechat vůz řídit samostatně a bez nutnosti mít ruce na volantu při rychlostech do 60 km/h.
„Drive Pilot umožní řidičům neřešit dopravu a zaměřit se na určité sekundární aktivity,“ uvedla automobilka. Jako příklad pak zmiňuje jednání s kolegy, psaní e-mailů, prohlížení internetu nebo sledování filmů.
Systém tak nyní může přijít vhod například při jízdě v zácpě, do budoucna má ale vyšší ambice. Zatím však není jisté, kdy německé úřady povolí jeho funkčnost například při rychlostech do 130 km/h, případně kdy umožní asistentu provádět autonomní přejíždění z pruhu do pruhu a předjíždění.
Systémy autonomního a semi-autonomního řízení na třetí úrovni přitom byly v Německu schváleny již v roce 2017. Podle automobilky Mercedes-Benz pak v Německu existuje zhruba 13.100 kilometrů dálnic, kde by systém Drive Pilot mohl být bezpečně využíván.
Povolení úřadu KBA pro nasazení systému autonomního řízení na třetí úrovni zatím platí pouze pro Německo, automobilka už ale údajně usiluje o jeho schválení také na dalších světových trzích. Mezi ty nejdůležitější přitom budou patřit zejména USA a Čína.
Tesla, která je považována za průkopníka systémů autonomního řízení, u německých úřadů usilovala o možnost uznání vyšší kategorie autonomního systému řízení již v minulosti, u úřadů však narazila kvůli označení Autopilot, který může u zákazníků vyvolat mylná očekávání o schopnostech systému. Systém je tak stále označován za asistenta na druhé úrovni a po řidičích je tak stále vyžadováno mít ruce na volantu, aby mohli kdykoliv převzít kontrolu nad vozem.