Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od 19 k 532,93 km/h. Podívejte se, která auta přepisovala rychlostní rekordy

Jan Zajíc
Diskuze (1)

SSC Tuatara je prvním produkčním autem, které překonalo rychlost 500 km/h. Americký hypersport se dokonce dostal až na 532,93 km/h. Pojďme se však podívat do minulosti.

Připomeňme si, které vozy si nárokovaly titul nejrychlejšího produkčního automobilu planety v historii. Vycházet přitom budeme z přehledu na internetové encyklopedii Wikipedia.

S rychlostními rekordy sériově vyráběných vozů to totiž není tak jednoduché. Je tu například problém definice produkčního auta, kvůli němuž v žebříčku chybí třeba Bugatti Chiron Super Sport 300+. Zatím v něm není dokonce ani Tuatara, podle Wikipedie tak zůstává nejrychlejším Koenigsegg Agera RS. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Pak je tu otázka, jak uchopit přímo onu rychlost. Je důležitější, na jaké maximum se vůz dostane, nebo dává větší smysl průměr ze dvou jízd v opačném směru? Právě druhý způsob se považuje za oficiální.

Přehled rekordmanů musíme začít prvním sériově vyráběným automobilem vůbec. Benz Velo v roce 1894 poháněl litrový jednoválec o výkonu 1,1 kW, který vozítko rozjel až na 19 km/h. Takhle to tedy začalo.

Následuje skok do roku 1949, kdy se Jaguar XK120 s řadovým šestiválcem o výkonu 119 kW rozjel na 200,5 km/h. V roce 1958 rekord překonal magazín Automobil Revue s Mercedesem 300 SL. Hodnota 242,5 km/h je průměrem ze dvou jízd, v jedné se vůz s třílitrovým šestiválcem o výkonu 158 kW dostal dokonce na 245 km/h. V roce 1961 si rekord vzal Aston Martin DB4 GT - zapsal 245 km/h.

Šedesátá léta a začátek sedmdesátých rychlostním rekordům přál, postupně ho získaly vozy Iso Grifo GL 365 (259 km/h), AC Cobra MK III 427 (266 km/h), Lamborghini Miura P400 (275 km/h), Ferrari 365 GTB/4 Daytona (280 km/h) a Lamborghini Miura P400S (288,6 km/h). Miuru pak až v 80. letech překonal supersport stejné značky: Lamborghini Countach LP500S s 293 km/h.

A pak padla třístovka. Hranici 300 km/h poprvé překonal Ruf BTR, představený v roce 1983. Sporťák, vycházející z Porsche 911, poháněl turbodmychadlem přeplňovaný 3,4litrový šestiválec o výkonu 275 kW. A ten rekord? 305 km/h.

Ruf pak o sobě dal vědět znovu o čtyři roky později, kdy si musel titul nejrychlejšího produkčního vozu planety vzít zpátky od Porsche (model 959 dosáhl na 319 km/h). V roce 1987 se totiž světu ukázal slavný "žlutý pták" Yellowbird, tedy Ruf CTR. Plochý šestiválec o objemu 3,4 litru dával díky dvěma turbodmychadlům oficiálně 345 kW, což stačilo na 342 km/h.

Devadesátým létům kraloval legendární McLaren F1 s 6,1litrovým dvanáctiválcem o výkonu 461 kW. V přehledu na Wikipedii najdeme údaj 355 km/h, nechybí ale poznámka, že s upraveným omezovačem otáček auto zvládlo 386,4 km/h (v březnu 1998. Druhý údaj se objevoval i v Guinnessově knize rekordů.

V roce 2005 pak dorazilo Bugatti Veyron, v dubnu se šestnáctiválcový zázrak se čtyřmi turby zapsal do tabulek s 408,47 km/h. O dva roky později o sobě dala vědět značka SSC, její Ultimate Aero TT dosáhl ve dvou jízdách v opačném směru průměru 412,28 km/h.

Bugatti si ovšem brzy vzalo rekord zpátky, s Veyronem 16.4 Super Sport Pierre-Henri Raphanel dosáhl v roce 2010 průměru ze dvou jízd 431,072 km/h. V listopadu 2017 si titul nejrychlejšího produkčního vozu planety nově nárokoval Koenigsegg Agera RS, který na veřejné komunikaci nedaleko Las Vegas dosáhl 447,19 km/h.

Nedávno tohle maximum tedy doslova smetla Tuatara od SSC. Tu ovšem v "oficiálním" přehledu na Wikipedii nenajdeme, u pokusu je totiž poznámka, že hypersport zatím nemá silniční homologaci.

V této souvislosti se hodí připomenout některá další auta, která by si rekord mohla nárokovat. Jde zejména o Bugatti Chiron Super Sport 300+, které se s Andym Wallacem za volantem rozjelo až na 490,484 km/h. Jenže tenhle vůz není považován za sériově vyráběný, šlo spíš o předprodukční prototyp. Pokus navíc proběhl jen v jednom směru.

V roce 2014 na sebe upozornil americký supersport Hennessey Venom GT, který dosáhl rychlosti 435,31 km/h. Ovšem opět jen v jednom směru. Za zmínku pak stojí také třeba Dauer 962 Le Mans, silniční sportovní auto vycházející ze závodního Porsche 962. V roce 1998 nezávislý test přinesl hodnotu 404,6 km/h. V roce 1998!

Auto ovšem postrádalo světový kód výrobce (WMI, první tři znaky VINu), proto v "oficiálním" žebříčku Dauer chybí.

A nenajdeme tam ani Jaguar XJ220, který ve své době platil za nejrychlejší produkční automobil světa. Vůz roky zmiňovala i Guinnessova kniha rekordů, která psala o rychlosti 349,4 km/h. Na Wikipedii však najdeme poznámku o jednosměrném měření bez nezávislého dohledu. Vůz navíc neměl katalyzátor, což motoru mělo oproti sériové verzi přidat nějakých 50 koní výkonu.

Jan Zajíc
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - lordlord
23. 10. 2020 15:25
chybí
chybí např. xj220, testarossa od Colaniho...