Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od 19 k 532,93 km/h. Podívejte se, která auta přepisovala rychlostní rekordy

Jan Zajíc Jan Zajíc 22. 10. 2020 • 09:20
223
1
Zobrazit náhledy (223)
Benz Velo Benz Velo Benz Velo Benz Velo Benz Velo Benz Velo Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Jaguar XK120 Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Mercedes-Benz 300 SL (1954-1957) Aston Martin DB4 GT Aston Martin DB4 GT Aston Martin DB4 GT Aston Martin DB4 GT Aston Martin DB4 GT Aston Martin DB4 GT Aston Martin DB4 GT Aston Martin DB4 GT Iso Grifo GL Iso Grifo GL Iso Grifo GL Iso Grifo GL Iso Grifo GL Iso Grifo GL AC Cobra (MkIII) AC Cobra (MkIII) AC Cobra (MkIII) AC Cobra (MkIII) AC Cobra (MkIII) AC Cobra (MkIII) AC Cobra (MkIII) Lamborghini Miura P400 Lamborghini Miura P400 Lamborghini Miura P400 Lamborghini Miura P400 Lamborghini Miura P400 Lamborghini Miura P400 Lamborghini Miura P400 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Ferrari 365 GTB/4 Daytona Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Lamborghini Countach LP500 S Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR RUF CTR McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 McLaren F1 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Bugati Veyron 16.4 Super Sport Koenigsegg Agera RS boural při testování Koenigsegg Agera RS Koenigsegg Agera RS Koenigsegg Agera RS Koenigsegg Agera RS Koenigsegg Agera RS Koenigsegg Agera RS Koenigsegg Agera RS boural při testování Koenigsegg Agera RS Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Dauer 962 Le Mans Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Hennessey Venom GT Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+ SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara SSC Tuatara

SSC Tuatara je prvním produkčním autem, které překonalo rychlost 500 km/h. Americký hypersport se dokonce dostal až na 532,93 km/h. Pojďme se však podívat do minulosti.

Připomeňme si, které vozy si nárokovaly titul nejrychlejšího produkčního automobilu planety v historii. Vycházet přitom budeme z přehledu na internetové encyklopedii Wikipedia.

S rychlostními rekordy sériově vyráběných vozů to totiž není tak jednoduché. Je tu například problém definice produkčního auta, kvůli němuž v žebříčku chybí třeba Bugatti Chiron Super Sport 300+. Zatím v něm není dokonce ani Tuatara, podle Wikipedie tak zůstává nejrychlejším Koenigsegg Agera RS. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Pak je tu otázka, jak uchopit přímo onu rychlost. Je důležitější, na jaké maximum se vůz dostane, nebo dává větší smysl průměr ze dvou jízd v opačném směru? Právě druhý způsob se považuje za oficiální.

Přehled rekordmanů musíme začít prvním sériově vyráběným automobilem vůbec. Benz Velo v roce 1894 poháněl litrový jednoválec o výkonu 1,1 kW, který vozítko rozjel až na 19 km/h. Takhle to tedy začalo.

Následuje skok do roku 1949, kdy se Jaguar XK120 s řadovým šestiválcem o výkonu 119 kW rozjel na 200,5 km/h. V roce 1958 rekord překonal magazín Automobil Revue s Mercedesem 300 SL. Hodnota 242,5 km/h je průměrem ze dvou jízd, v jedné se vůz s třílitrovým šestiválcem o výkonu 158 kW dostal dokonce na 245 km/h. V roce 1961 si rekord vzal Aston Martin DB4 GT - zapsal 245 km/h.

Šedesátá léta a začátek sedmdesátých rychlostním rekordům přál, postupně ho získaly vozy Iso Grifo GL 365 (259 km/h), AC Cobra MK III 427 (266 km/h), Lamborghini Miura P400 (275 km/h), Ferrari 365 GTB/4 Daytona (280 km/h) a Lamborghini Miura P400S (288,6 km/h). Miuru pak až v 80. letech překonal supersport stejné značky: Lamborghini Countach LP500S s 293 km/h.

A pak padla třístovka. Hranici 300 km/h poprvé překonal Ruf BTR, představený v roce 1983. Sporťák, vycházející z Porsche 911, poháněl turbodmychadlem přeplňovaný 3,4litrový šestiválec o výkonu 275 kW. A ten rekord? 305 km/h.

Ruf pak o sobě dal vědět znovu o čtyři roky později, kdy si musel titul nejrychlejšího produkčního vozu planety vzít zpátky od Porsche (model 959 dosáhl na 319 km/h). V roce 1987 se totiž světu ukázal slavný "žlutý pták" Yellowbird, tedy Ruf CTR. Plochý šestiválec o objemu 3,4 litru dával díky dvěma turbodmychadlům oficiálně 345 kW, což stačilo na 342 km/h.

Devadesátým létům kraloval legendární McLaren F1 s 6,1litrovým dvanáctiválcem o výkonu 461 kW. V přehledu na Wikipedii najdeme údaj 355 km/h, nechybí ale poznámka, že s upraveným omezovačem otáček auto zvládlo 386,4 km/h (v březnu 1998. Druhý údaj se objevoval i v Guinnessově knize rekordů.

V roce 2005 pak dorazilo Bugatti Veyron, v dubnu se šestnáctiválcový zázrak se čtyřmi turby zapsal do tabulek s 408,47 km/h. O dva roky později o sobě dala vědět značka SSC, její Ultimate Aero TT dosáhl ve dvou jízdách v opačném směru průměru 412,28 km/h.

Bugatti si ovšem brzy vzalo rekord zpátky, s Veyronem 16.4 Super Sport Pierre-Henri Raphanel dosáhl v roce 2010 průměru ze dvou jízd 431,072 km/h. V listopadu 2017 si titul nejrychlejšího produkčního vozu planety nově nárokoval Koenigsegg Agera RS, který na veřejné komunikaci nedaleko Las Vegas dosáhl 447,19 km/h.

Nedávno tohle maximum tedy doslova smetla Tuatara od SSC. Tu ovšem v "oficiálním" přehledu na Wikipedii nenajdeme, u pokusu je totiž poznámka, že hypersport zatím nemá silniční homologaci.

V této souvislosti se hodí připomenout některá další auta, která by si rekord mohla nárokovat. Jde zejména o Bugatti Chiron Super Sport 300+, které se s Andym Wallacem za volantem rozjelo až na 490,484 km/h. Jenže tenhle vůz není považován za sériově vyráběný, šlo spíš o předprodukční prototyp. Pokus navíc proběhl jen v jednom směru.

V roce 2014 na sebe upozornil americký supersport Hennessey Venom GT, který dosáhl rychlosti 435,31 km/h. Ovšem opět jen v jednom směru. Za zmínku pak stojí také třeba Dauer 962 Le Mans, silniční sportovní auto vycházející ze závodního Porsche 962. V roce 1998 nezávislý test přinesl hodnotu 404,6 km/h. V roce 1998!

Auto ovšem postrádalo světový kód výrobce (WMI, první tři znaky VINu), proto v "oficiálním" žebříčku Dauer chybí.

A nenajdeme tam ani Jaguar XJ220, který ve své době platil za nejrychlejší produkční automobil světa. Vůz roky zmiňovala i Guinnessova kniha rekordů, která psala o rychlosti 349,4 km/h. Na Wikipedii však najdeme poznámku o jednosměrném měření bez nezávislého dohledu. Vůz navíc neměl katalyzátor, což motoru mělo oproti sériové verzi přidat nějakých 50 koní výkonu.

Související články

Témata
Avatar - lordlord
23. 10. 2020 15:25
chybí
chybí např. xj220, testarossa od Colaniho...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud