Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Hyundai Tucson (2015 až 2020): Překvapivě dobrá koupě

Tomáš Dusil
Diskuze (29)

Současný tucson se vyrábí od roku 2015, kdy nahradil předchozí model ix35, jenž se však takto nazýval pouze na některých trzích. V Evropě se model vrací ke generaci z let 2004 až 2010.

Korejské automobilky vždy vynikaly ve výrobě SUV či crossoverů. Zatímco některé dřívější modely byly spíše offroady (Kia Sorento 1. generace, Hyundai Terracan), jiné můžeme zařadit do klasické kategorie SUV. Sem patří rovněž tradiční model Tucson, který je určen těm, kterým přijde větší Santa Fe příliš drahé nebo jen prostě velké.

Recenzovaná generace se uvedla v roce 2015, a to se zážehovými motory 1.6 GDI, respektive v přeplňované verzi T-GDI. Oba coby zástupci řady Gamma. Přeplňovaná verze je od začátku k dispozici nejen s manuální šestistupňovou převodovkou, ale také sedmistupňovou samočinnou s dvojicí spojek.

Žádanější jsou v tucsonu diesely, reprezentované dvěma řadami agregátů. Menší 1.7 CRDi, kterou v roce 2018 v rámci modernizace nahradila 1.6 CRDi jsou zástupci řady U. Větší dvoulitr, nabízený ve dvou výkonových verzích se 100 kW, respektive 136 kW, jsou motory řady R. Na rozdíl od zážehových motorů mohou být diesely kombinovány také s pohonem všech kol. Ten je řešen elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou. Tedy obdobou známé spojky Haldex. Kupodivu, výrobce v servisním plánu neudává výměny oleje v ní. Nějaké principiální problémy ale pohon všech kol Tucson netrápí, takže bychom se verze 4WD určitě neobávali.

Větší pozornost si zasluhují vznětové motory. Ne že by byly vrtošivé, spíše naopak. Přesto se v minulosti některé problémy s nimi vyskytly. Na prvním místě musíme zmínit větší rozptyl použitých vstřikovačů common-railu. Některé verze používají spolehlivý solenoid Bosch, jiné vyspělejší, leč choulostivější řešení s piezo krystalem. A to dokáže zradit, přičemž vás nikterak nevaruje. Příčinou je statická elektřina, která dokáže piezo článek v útrobách vstřikovače nenávratně poškodit.

Auto Tip 19/2020 Auto Tip 19/2020

Motor 2.0 CRDi z řady R je považován za zdařilejší než menší sedmnáctistovka ze série U. Klidný chod mu zajišťuje mimo jiné také kazeta s vyvažovacími hřídeli. Ta je vložená do olejové vany podobně jako třeba u starší generace některých verzí motoru VW 2.0 TDI. U prvních vyrobených aut docházelo k vypadávání víčka „vyvažováků“, které následně ucpalo sací koš olejového čerpadla. Než stačil řidič zareagovat, došlo k zadření motoru. Dnes by však měl být tento problém u ojetých tucsonů již vyřešen. Diesely se dále potýkají s občas váznoucím EGR ventilem, který vás může znehybnit. Nejde však o vyloženě principiální problém. Spíše nahodilejší povahy.

Pochvalu zaslouží u obou dieselů příkladně dimenzovaný pohon rozvodů, využívající dvojici řetězů, kdy ten spodní pohání vysokotlaké čerpadlo common-railu. U motorů řady R je spodní řetěz dokonce zdvojený čili duplex.

Za odolné můžeme považovat také zavěšení kol. Tucson má bez ohledu na verzi pohonu vzadu vždy čtyřprvkovou nápravu. Snad jediným poddimenzovaným místem šasi jsou přední brzdové kotouče, které se rychle zvlní, a při brzdění vám pak vibruje volant. Kvalitní druhovýroba vyjde asi na 3700 korun za jeden.

Současný Tucson se zatím ukazuje ve vynikajícím světle. Při pátrání po technických či svolávacích akcích, které na tomto autě v minulosti proběhly, nás zaskočila selhávající sekundární západka zámku kapoty, lidově bezpečnostní hák. Byla na to vypsána dokonce svolávací akce, přičemž pokud západka selže, může za jízdy dojít až k samovolnému otevření kapoty motoru. A tedy v horším případě vyústit v nehodu. Celkově se tento problém týkal 14.775 aut.

Motory

1.6 GDI/T-GDI/97/130 kW: Nepřeplňovaný benzinový motor je na auto formátu tucsona slabý. Mnohem lepší je hledat přeplňovanou verzi. Ta nejen že mnohem lépe jede, ale současně ani nevyžaduje více paliva než atmosférický motor. Přímé vstřikování ale znamená občasné tankování benzinu o vyšším oktanovém čísle, řekněme 98 a více.

1.6 CRDi/1.7 CRDi/85/100/104 kW: Větší motor 1.7 CRDi se nabízel do modernizace v roce 2018, kdy jej nahradil o 0,1 litru menší agregát, ovšem obdobných výkonových parametrů. Oba čtyřválce jsou navíc zástupci řady U. Platí za spolehlivé, odolné, ale na větší dvoulitr nemají.

2.0 CRDi/100/136 kW: Nejlepší motor pro tucson. Tichý, odolný, a hlavně nabízející zcela suverénní dynamiku. Od roku 2018 se tento agregát pojí rovněž s mild hybridní soustavou, tedy s reverzním alternátorem v roli generátoru proudu s napětím 48 voltů a spouštěče motoru. Celek doplňuje vzadu umístěná lithium iontová baterie.

Náhradní díly na Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4WD 6M
Přední brzdový kotouč ATE 3714 Kč
přední brzdové destičky Ferodo 2021 Kč
spodní rameno přední nápravy 3449 Kč
spodní čep ramene 1030 Kč
čelní sklo zelené s modrým pruhem 9510 Kč
Ceny představují vybrané součástky v aftermarketu

Ostatní

Test na 100.000 km: V rámci dlouhodobého testu vyzkoušela redakce Auto Bildu verzi 2.0 CRDi (135 kW) s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou. A výsledek? Předčasně opotřebené brzdy a na konci občasné problémy s převodovkou.

Elektronika: Bohatá výbava vozu může znamenat problém. Při koupi tak určitě doporučujeme vyzkoušet vše, k čemu vedou, lidově řečeno, dráty. Stejně tak topení, klimatizaci či nastavení směru proudícího vzduchu.

Ochrana proti korozi: I vzhledem k velmi mladému věku vzdoruje Tucson korozi zatím velmi dobře. Korejská auta v tomhle v minulosti obecně tolik nevynikala.

Kapota motoru: Rané exempláře vozu se potýkaly se selhávající sekundární západkou zámku kapoty motoru. V extrému se mohla dokonce otevřít za jízdy. Problém řešila svolávací akce.

Ceny ojetin podle Eurotaxu
2015 1.6 GDI/97 kW 68 000 km 359 900 Kč
2016 2.0 CRDi/135 kW 118 000 km 459 000 Kč
2017 1.7 CRDi/85 kW 72 000 km 409 000 Kč

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Hyundai Tucson

Zatímco předchozí provedení, zvané ix35, bylo v bazarech o něco méně populární než sesterská Kia Sportage, u nástupnického tucsonu je situace opačná. Coby zánovní ojetina je tucson velmi žádaný a od doby, co se začal na bazarovém trhu objevovat, je na nákupním seznamu velkých obchodníků umístěn hodně vysoko. Ceny nejstarších, téměř pětiletých kusů už sice začaly klesat pod 400 tisíc, propad hodnoty je ale překvapivě pozvolný, což by člověk ještě před pár lety u této značky asi netipoval. Nejlevnější kusy mají pod kapotou většinou základní dieselovou jedna-sedmičku, vznětové verze bývají s výjimkou vrcholného dvoulitru se 136 kilowatty obecně spíš levnější než benzínové. Nejlépe prodejnou motorizací je podle našich zkušeností jednoznačně 1.6 T-GDI. V české inzerci je i s cenovým limitem půl milionu korun relativně dobrý výběr, koneckonců coby nové auto byl tuscon jedno z nejprodávanějších SUV a s končící pětiletou zárukou se dá čekat, že jich v bazarech bude postupně přibývat.

Závěr

I nejstarší exempláře současného tucsonu jsou staré ani ne pět let. Vzhledem k velkorysé, pětileté záruce značky Hyundai by vás tedy nemělo nic překvapit. Samozřejmě za předpokladu, že auto jezdilo pravidelně do servisu (klidně ke specialistovi). Souhrnně je však tento vůz příkladně odolný a spolehlivý. Když SUV, tak klidně tucson.

Plusy

  • I nejstarší auta jsou stále v záruce 
  • Odolná mechanika
  • Skvělý vznětový dvoulitr 
  • Sedmistupňová převodovka 7DCT 
  • Komfortní jízdní vlastnosti 
  • Často bohatá výbava 
  • Překvapivě malý propad hodnoty 
  • Může mít pohon všech kol 
  • Zpracování kabiny

Minusy

  • Drahé některé originální díly 
  • Nehodí se pro svižnou jízdu (těžkopádnost v zatáčkách) 
  • Převodovka 7DCT se nehodí pro tahání přívěsů (u dvoulitru až 2200 kg brzděného) 
  • Zatím omezená nabídla součástek z druhovýroby
Tomáš Dusil
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - xxc
18. 9. 2020 13:20
Re: Crdi
na dialnici je to fakt velky problem :-)
Avatar - JGucci
18. 9. 2020 07:50
Re: Trosku doplneni
Taky jsem si říkal, že tam mají nepřesnost, benzin ve čtyřkolce mi stojí v garáži :-) .

Jinak s tou spotřebou máš naprosto pravdu, zatím mám tedy najeto pouze 850 km, ale po městě jezdím za 11,5 L, na delších trasách za 9,5 L. , ale to se asi dá u benzínu 4x4 v automatu předpokládat.
Avatar - Ozzman
18. 9. 2020 07:06
Re: Crdi
Tak už jen to, že 1.7 má 260NM a 2.0 300NM dává tušit, kdo tahá za kratší konec. Tdci nemá smysl točit. Když srovnám i tu Sportage a Mondeo, tak je t 1s ve prospěch Mondea na stovku. A nevím, jak je reálna Vmax v testu je u sportage 173, to Mondeo jezdí 210. Měl js ho 7 let a dost věcí jsem premeril.
18. 9. 2020 02:06
Motor 1.6 Gamma 97 kw.
Mam tenhle motor v Elantre, rok 2013, a je super,za me palec nahoru. Samozrejme pro sviznou jizdu chce tocit, ale jede velice hezky, a navic je sporivej, dlouhodoby prumer mam cca 5.4 l. Tankuju natural 95,a zhruba tak kazdou treti nadrz dam 98,at se trochu procisti. Myslim si ale, ze na Tucsona to chce neco silnejsiho, alespon tedy pokud chcete jezdit dynamicteji. Prece jen to auto neco vazi.
17. 9. 2020 20:54
Re: Crdi
Tenhle motor má kolega v Mondeu a ten mi teda přisel slabší, nešel tak snadno do otáček. u 1.7 je cítit výraznější tah na dvoj trojku. Ale je to subjektivní dojem. Hlavně je tenhle motor nedoceněný a jezdí spolehlivě jako celé auto. A rozhodně se o něm nedá říct, že je pomalý, to už vůbec ne.