Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem Land Rover Defender V8: Všechny tváře zábavy

Ondřej Mára
Diskuze (20)

Land Rover sice ve velkém elektrifikuje, kromě tiché jízdy městem i terénem ale umí nabídnout i burácení osmiválce dopovaného kompresorem. A to je teprve jízda.

Když jsem minulý týden psal o první jízdě s novým Land Roverem Defender PHEV, několikrát jsem se zmínil také o vrcholném modelu V8. Právě osmiválec byl totiž hlavním lákadlem, za kterým nás Land Rover lákal do okolí španělské Barcelony a především pak areálu Les Comes, kde má britská automobilka své Experience centrum s desítkami kilometrů silnic, prašných cest i offroadových tratí.

Fantastická technika

Úvodem si ale pojďme znovu připomenout, co vlastně Land Rover Defender V8 nabízí. Pod kapotou vrcholné motorizace, dostupné v krátkém (90) i dlouhém (110) provedení a v ceníku značené P525, je uložen kompresorem přeplňovaný 5,0litrový motor V8, který nabízí 386 kW (525 k) v rozmezí 6000 až 6500 ot/min a 625 Nm točivého momentu v rozmezí 2500 až 5500 ot/min. O přenos výkonu na kola se pak jako tradičně stará 8stupňová automatická převodovka ZF, ovšem se specifickým nastavením.

V krátkém provedení 90 by pětilitr měl být schopen vůz rozhýbat z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a maximální rychlost dosahuje až 240 km/h, u delší verze 110 trvá akcelerace z 0 na 100 km/h o 0,2 sekundy déle, maximální povolená rychlost je však stejná. Defender V8 je tak nejrychlejší sériový defík v historii. A údajně také nejzábavnější.

Se zástavbou motoru V8 totiž došlo také k úpravě podvozku, který by měl zajistit agilnější jízdní vlastnosti a omezit náklony karoserie. Defender V8 proto dostal nové pružiny, jinou charakteristiku tlumičů, silnější a tužší stabilizátory nebo elektronicky řízený zadní diferenciál.

Dokonalou souhru všech komponent pak zajišťuje speciální software – systém Terrain Response 2 v modelu V8 totiž jako jediný nabízí jízdní režim Dynamic se specifickou kalibrací. Ta zajišťuje ostřejší reakci na plynový pedál, speciální nastavení adaptivních tlumičů a v neposlední řadě upravuje systém kontroly trakce, který ve spolupráci s novým systémem Yaw Controller umožňuje ještě rychlejší, zábavnější a ovladatelnější jízdu – zejména v zatáčkách a na nezpevněném povrchu.

Systém Yaw Controller v kombinaci s aktivním zadním diferenciálem totiž v závislosti na jízdě upravuje prokluz jednotlivých kol, množství výkonu posílaného na zadní kola a umožňuje snadný průjezd zatáčky kontrolovaným smykem za stálého hrabání kol na obou nápravách – tedy bez omezení. V režimu Dynamic jsou zkrátka dveře zábavě otevřeny dokořán.

Unikátní vzhled

Že máte tu čest s modelem V8 přitom spolehlivě prozradí několik designových prvků, které u jiných modelů nenajdete. Kromě plaketek V8 jde například o zvětšené brzdy, s průměrem 380 mm vpředu a 365 mm vzadu, které dostaly brzdiče s výrazným modrým lakováním v odstínu Xenon Blue. Brzdiče přitom vyloženě září zpoza 22palcových kol s unikátním designem.

Defender V8 má navíc kontrastně lakovanou střechu, specificky lakované vybrané panely karoserie a vzadu pak nelze přehlédnout speciální výfukový systém s dvojicí koncovek po obou stranách nárazníku, které hned při nastartování produkují naprosto famózní zvuk. A co teprve při prudší akceleraci.

V interiéru pak modely V8 zaujmou specifickým čalouněním sedadel, speciální povrchovou úpravou příčného nosníku v palubní desce, podsvícenými prahovými lištami se symbolem V8 nebo čtyřramenným volantem čalouněným Alcantarou, který je pouze u modelů V8 vybaven i matně chromovými pádly manuálního řazení.

Ach ten zvuk

Od teorie ale k praxi, která je ještě lepší, než si mnozí dokážou představit. Stačí totiž jen usednout, zmáčknout tlačítko startování motoru a užívat si ten zvuk, který se chvíli poté ozve. Natočení a bublání osmiválce, v tomto případě pětilitrového a kompresorem přeplňovaného, je zkrátka vždy výjimečnou událostí. Zvláště pak v posledních letech, kdy se z motorů V8 stává ohrožený druh.

Při zavřených dveřích ovšem o osmiválci pod kapotou ani nevíte. A to platí jak při volnoběhu, tak při jízdě v normálním režimu a při klidnějším tempu. Osmistupňový automat totiž řadí hladce a vždy se snaží držet nižší otáčky – motor ovšem zbytečně nepodtáčí. Osmička tedy umí být příkladně kultivovaným společníkem, se kterým se nemusíte bát ani delších cest. Když ale přitvrdíte, ukáže vám druhou tvář.

Od cca 3500 otáček totiž zvuk výfuku začne zhrubnout, zvláště v režimu Dynamic, přesto stále nepůsobí tak brutálně, jako například v podání Jaguaru F-Pace SVR, kterému pomáhá dolovat lepší tón ze stejné motorizace speciální režim. Kombinace lehce industriálního designu nového defíka v kombinaci se zvukem V8 zní ale pořád skvěle. A to jak zpoza volantu, tak pro kolemjdoucí.

Zhruba od 4000 otáček navíc osmiválec ožívá – ostatně nejvyšší výkon nabízí až v rozmezí 6000 až 6500 otáček. Automatická převodovka, zvláště ve sportovním režimu, navíc motor neustále drží v otáčkách a umožňuje tak dolovat z motoru opravdu každého koně. Mnohdy ale může působit, že motor drží v otáčkách až moc dlouho – zde pak přijde vhod manuální řazení pádly pod volantem, na které převodovka reaguje velmi rychle.

Video se připravuje ...

Akcelerace v přímce je přitom skutečně působivá – ostatně jde o auto s pohotovostní hmotností od 2.546 kg (90), respektive 2.678 kg (110). A solidně působí také brzdy, které nemají s autem nejmenší problém. Při velikosti defíku a standardním materiálu brzd je však pravděpodobné, že s dlouhodobým namáháním začnou trochu vadnout.

Solidní jsou ovšem i vlastnosti auta v zatáčkách, kde se projevuje odlišné nastavení tlumičů i silnější stabilizátory. Všechny testové vozy měly bohužel řízení na pravé straně, což na kontinentálních silnicích, zvlášť na úzkých horských silnicích s utaženými zatáčkami, nepřidá řidiči moc na klidu a jistotě. Pískání obutých pneumatik ale dokázalo upozornit na blížící se limit dřív, než se mohla projevit jakákoliv záludnost. Auto tedy po celou dobu působilo jistě a ovladatelně.

Zábava ve stylu rallye

Největší zábava ovšem přišla v momentě, kdy nás instruktoři Land Rover vzali na malý okruh. Jízda po prašné hlinité cestě s několika zatáčkami, šikanou a malým skokem, totiž nabízela fantastickou zábavu ve stylu rallye. Právě tady se pak také nabízela možnost užít si jízdu s lehce rozevlátou zádí a vyzkoušet si, jak lehce se defík při opravdu svižné jízdě mimo zpevněné silnice ovládá. A abych pravdu řekl – touhle zábavou bych mohl klidně strávit dlouhé hodiny.

Pro jízdu na okruhu byl připravený krátký Defender 90, který působil při průjezdu zatáček mrštně a ochotně měnil směr. Během malých skoků přitom bylo cítit, jak se celý vůz nadlehčil a překvapivě komfortně přistál. Podobné chování by od klasického offroadu na první pohled čekal nejspíš jen málokdo, Defender ovšem střídal jednu tvář za druhou.

Po okruhovém ježdění totiž následovala ještě offroadová vložka, během které vůz zdolával podobně náročný terén, se kterým si musel poradit i plug-in hybrid. Ani osmiválec se však nezalekl žádné výzvy. Se zařazenou redukční převodovkou se krátký defík V8 spolehlivě šplhal po svazích, které bych nechtěl jít pěšky, bez sešlápnutí brzdy opatrně sjížděl prudké svahy bez náznaku nervozity a i v tom nejhorším terénu mě ze všeho nejvíc trápil volant na pravé straně, kvůli kterému jsem si nebyl nikdy stoprocentně jistý pozicí auta na cestě. I tuhle nepříjemnost však Defender dokázal usnadnit kamerovým systémem, pokrývajícím okolí celého vozu.

Kupujte, než ho zakážou

Nebudu lhát, Defender V8 na mě udělal skutečně silný dojem. Je to totiž auto několika tváří, které umí ohromit na silnici, zábavou v lehkém terénu i dovednostmi v náročném terénu. Jistě, nikdy to nebude čistokrevný sporťák ani ultimativní nezastavitelný offroad, všechno ale dělá s maximálním nasazením a tak dobře, jak mu jeho technika a bohatá technologická výbava dovolí. A navíc k tomu přidává emoce, které dokáže navodit jen pálení zkapalněných přesliček a dinosaurů v osmi válcích do V, kterým k tomu fouká ještě kompresor.

Jistě, základní cena od 3.307.720 Kč ve verzi 90 a 3.404.526 ve verzi 110 je dost vysoká, jenže kolik podobných aut s takovým motorem ještě můžeme v blízké budoucnosti čekat? Defender byl vždy výjimečný strojem, zvláště pak s motorem V8, který se pod jeho kapotou objevuje již od sedmdesátých let. Nový Defender V8 ale dokáže spolehlivě plnit úlohu auta pro zábavu, rodinu, cestování, expedice i těžkou práci. A ten pocit z jeho zátahu a výkonu – to se prostě ani nemůže omrzet.

Ostatně i zástupci automobilky nám prozradili, že poptávka dalece překonala očekávání. A to navzdory různému daňovému zatížení, kterému musí neekologická V8 ve světě čelit.

Ondřej Mára
Diskuze (20)

Doporučujeme

22. 7. 2021 16:15
Re: LR Defender
Tady spíš potkávám poslední dobou Defíky než G. ;-)
22. 7. 2021 10:50
Re: Defik
Prave s temi doplnky je to uplna pecka … do Prahy na nakupy trosku overkill, ale tak musis se nejak odlisit :-)
22. 7. 2021 10:49
Re: LR Defender
No ani po anglii jich zatim moc nejezdi (natoz s timto motorem), ta cena je totiz dost sebevedoma a konkurence SUV velka.
To je tam vic novych Gcek, a to neni snadne prescedcit Geckare na Defika :-)
22. 7. 2021 10:46
Re: Když vyskočili z EÚ.....
Jako vtip dobry :yes:

Nicmene realita je presne opacna, anglie je jedna z neprisnejsich co se tyka ekologie automobilu. Samozrejme zatim to neni doslova zakazane (zatim!) stejne jako u nas … kdyz kupujes auto za 3-4 mega co jezdi za 15-20 litru na sto, tak to asi utahnes taky, ale zaplatit to teda zaplatis.

Jinak fajn alternativa Mercedesu G
Avatar - beibej
22. 7. 2021 09:06
Re: LR Defender
Nejsem wín úchyle.