Poprvé za volantem omlazené Mazdy CX-5: Velké změny? Netřeba
Nejžádanější model značky Mazda v ČR prošel faceliftem a na zkoumání jeho inovací potřebujete pořádně bystrý zrak. První svezení nám ale ukázalo, že víc vlastně ani nebylo potřeba.
Zcela nové SUV Mazda CX-5 se představilo na podzim 2011 během frankfurtského autosalonu. O pouhých pět let později jsme se dočkali druhé generace, která na podzim loňského roku dorazila v omlazeném balení. Pokud CX-5 doposud patřila mezi vaše oblíbenkyně, nemáte se čeho obávat. Změny jsou příjemné, avšak natolik decentní, že na první dobrou je pozná jen opravdový fanda značky.
Pár čísel na úvod
Od samotného počátku modelu Mazda CX-5 se jej celosvětově prodalo přes tři miliony kusů. U českých zákazníků jde dlouhodobě o nejoblíbenější model značky, pohled na prodejní statistiky však ukazuje změny v jejich preferencích. V takto velkém SUV mi například stále dává největší smysl turbodiesel. Zájemci o Mazdu však raději spalují benzin, a tak nafta zcela zmizela z nabídky modelů 3 a CX-30. Největší CX-5 si ji zatím nechává, byť v loňském roce volila dieselový motor pouhá tři procenta našinců.
Změny preferencí se týkají také převodovek – zatímco v letech 2011 až 2021 byl podíl manuálů a automatů zhruba 50 na 50, za loňský rok už vedlo samočinné řazení se 70% podílem. Absolutní dominanci hlásí čtyřkolka, tu u Mazdy CX-5 volí na osmdesát procent všech zájemců.
Decentní proměna
Při první obhlídce vozu si lze všimnout širší masky chladiče, lehce upravených nárazníků či jiné grafiky světlometů s adaptivní LED technologií. Mazda CX-5 přijíždí v deseti různých výbavových stupních včetně třech limitovaných novinek. Homura červenými akcenty vzdává hold kultovní MX-5 první generace, Takumi Plus je s kůží Nappa a dřevem zaměřeno na luxus a verze Newground je stvořená pro outdoorové nadšence.
K úvodnímu svezení jsem si vybral poslední jmenovanou novinku. Vyznačuje se specifickým lakováním Zircon Sand, které si můžete prohlédnou na úvodní fotce a v přiložené galerii. Přiznávám, oproti ikonické červené je to obrovská změna, rychle jsem ale tomuto odstínu přišel na chuť. Zajímavostí je nenápadné limetkové označení na masce (každá výbava má své specifické), přičemž stejná barva zdobí i sedačky a výdechy topení. Tvůrci říkají, že Newground je vhodný pro dobrodružnější jedince, třeba díky interiéru odolnému vůči špíně či snadno omyvatelné podlaze zavazadlového prostoru. Kromě toho se vyznačuje černými detaily, ochrannými kryty vpředu a vzadu či stříbrnou boční dekorací dveří. Specifikem jsou také 19“ černá hliníková kola.
Drobné korekce hlásí i samotné sedačky, které teď mají vyhovovat širšímu spektru postav. Osobně bych se přimlouval snad jen za výraznější boční vedení, jež by v klikatých zatáčkách lépe podrželo tělo. Vpředu ani vzadu si s výškou 178 cm nemohu na nedostatek prostoru stěžovat. Před koleny i nad hlavou mám dostatečnou rezervu a protože má auto velké prosklené plochy, nejsem tu ani pocitově stísněný. V tomto ohledu zůstalo vše při starém.
Multimediální systém má 10,25“ obrazovku. Na rozdíl od většiny ostatních výrobců tu však infotainment zůstává i nadále v roli nenápadného společníka, ne hlavního ovladače všech klíčových funkcí. Mazda v interiéru i nadále zachovává klasická tlačítka a ovladače pro ovládání toho nejdůležitějšího. Samotný displej má lepší grafiku a výraznější barvy, reakci na dotyk prstem byste ale čekali marně. Pohyb v menu zprostředkuje výhradně ovladač na středové konzole, který je naštěstí velmi intuitivní. Navíc vás po pár kilometrech nebudou iritovat otisky prstů v zorném poli. A ještě jedna věc – už i tady s nabijete svůj chytrý telefon bezdrátově.
Mazda CX-5 2022: Technické údaje zážehových motorů | ||||
Motor | Skyactiv-G165 | Skyactiv-G165 | Skyactiv-G194 | Skyactiv-G194 |
Objem [cm3] | 1998 | 2488 | ||
Výkon [kW/ot.min] | 121/6000 | 143/6000 | ||
T. moment [N.m/ot.min] | 213/4000 | 258/4000 | ||
Pohon | 2WD | AWD | 2WD | AWD |
Převodovka | 6M (6A) | 6M (6A) | 6A | 6A |
Zrychlení [s] | 10,5 (9,9) | 10,9 (10,4) | 9 | 9,3 |
Max. rychlost [km/h] | 201 (192) | 198 (188) | 195 | 195 |
Poh. Hmotnost [kg] | 1560 (1585) | 1627 (1645) | 1640 | 1701 |
Spotřeba [l/100 km] | 6,8 (7,3) | 7,6 (7,7) | 7,6 | 8 |
Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku. |
Zkoušíme exotiku
Jak prozrazují čísla výše, zatímco typický zákazník Mazdy by do showroomu vyrazil pro benzinovou čtyřkolku s automatem, já to vzal z opačného konce. Už kvůli tomu, že právě takovou specifikaci očekávám v novinářské flotile pro tradiční týdenní test v českých podmínkách. A tak jsem si k úvodnímu svezení přizval slabší verzi 2,2litrového turbodieselu Skyactiv-D se 110 kW a 380 newtonmetry točivého momentu. A abych šel zcela proti proudu, zvolil jsem šestistupňovou manuální převodovku a pohon předních kol. S trochou nadsázky exotická kombinace.
Přitom mě auto jako celkem vůbec ničím neštvalo, naopak. Příjemným překvapením je spolupráce s manuální převodovkou – má krátké dráhy a páka v kulise cestuje s maximální přesností. Dynamika 150koňového agregátu je takový lepší průměr, jedním dechem ale dodám, že jsem v autě celou dobu seděl sám s jedním malým zavazadlem v kufru. Kdo stále ještě preferuje naftu a chtěl by o něco víc, může sáhnout po silnější verzi se 136 kW. Ta už se ale pojí výhradně s automatem a pohonem všech kol. „Můj“ exemplář se při poklidné jízdě rovinatými okreskami odvděčil spotřebou 5,5 litru. Když jsem přidal kopcovité sekce a trochu svižnější tempo, vzrostl apetit jen lehce nad šest litrů.
Velkou předností auta jsou jeho jízdní vlastnosti, které navzdory stavbě karoserie stále ještě myslí na řidičský požitek. Již nějaký čas považujeme současnou CX-5 za jedno z nejlépe jezdících aut s nádechem sportovnosti. Ne vyloženě ostré, ale takové, za jehož volant se prostě těšíte. Vůz vyniká přesným řízením, ani s pohotovostní hmotností 1,7 tuny nepůsobí nikterak těžkopádně a problémy mu nedělají ani rychlé změny směru. Podvozek je tužší, přesto obouvané devatenáctky dávají o větších výmolech vědět jen nenápadným ducnutím. Vůz umí být dlouho neutrální, až při opravdu svižné jízdě se přihlásí výraznější náklony karoserie.
Předchozí odstavec však neznamená, že by se měl řidič-pohodář poohlédnout jinde. Turbodiesel se podařilo dobře odhlučnit, a tak vás v kabině výrazně neruší. V dálničním tempu si všímám snad jen výraznějšího valivého hluku od kol a zvýšeného aerodynamického svistu, vše ale v únosných normách, které nemají výrazný vliv na pohodlí posádky. Světlá výška 192 až 200 milimetrů (v závislosti na volbě kol) pak slupne i nejednu nezpevněnou horskou cestu k vaší oblíbené chaloupce.
Mazda CX-5 2022: Technické údaje vznětových motorů | |||
Motor | Skyactiv-D150 | Skyactiv-D150 | Skyactiv-D184 |
Objem [cm3] | 2191 | 2191 | |
Výkon [kW/ot.min] | 110/4500 | 136/4000 | |
T. moment [N.m/ot.min] | 380/1800-2600 | 445/2000 | |
Pohon | 2WD | AWD | 4WD |
Převodovka | 6M (6A) | 6M (6A) | 6A |
Zrychlení [s] | 9,9 (10,7) | 10,1 (10,9) | 9,6 |
Max. rychlost [km/h] | 204 (200) | 199 (196) | 208 |
Poh. hmotnost [kg] | 1704 (1718) | 1785 (1820) | 1800 |
Spotřeba [l/100 km] | 5,6 (6,1) | 6,3 (6,6) | 6,6 |
Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku. |
Mazda CX-5 2022: České ceny | ||||
Motory | Skyactiv-G165 | Skyactiv-G194 | Skyactiv-D150 | Skyactiv-D184 |
Emotion [Kč] | 667.900 | - | - | - |
Challenge [Kč] | 770.900* | - | 840.900 | - |
Challenge Plus [Kč] | 818.900* | - | 888.900* | - |
Attraction [Kč] | 831.900* | - | 901.900* | - |
Attraction Plus [Kč] | 878.900* | - | 948.900* | - |
Revolution [Kč] | 873.900* | 938.900 | 943.900* | 1.058.900 |
Revolution Top [Kč] | - | 978.900 | - | 1.098.900 |
Newground [Kč] | 908.900* | 942.900 | 978.900* | 1.093.900 |
Takumi Plus [Kč] | - | 1.020.900 | - | 1.140.900 |
Homura Plus [Kč] | 948.900* | 1.013.900 | 1.018.900* | 1.133.900 |
*příplatek za automat činí 52.000 Kč. Za pohon všech kol 50.000 Kč. | ||||
Motor Skyactiv-G194 pouze s automatem. Příplatek za AWD je stejný. | ||||
Skyactiv-D184 pouze AT a AWD. |