Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sportovní elektrický Volkswagen ID.4 GTX přijíždí s výkonem téměř 300 koní

Ondřej Mára
Diskuze (84)

Elektrický sportovní crossover ID.4 je prvním modelem řady GTX, která tak navazuje na úspěšnou historii modelů GTI, GTD a GTE.

Automobilka Volkswagen dnes konečně představila dlouho očekávaný elektrický sportovní crossover Volkswagen ID.4 GTX, který se tak stává naprostým vrcholem modelové řady ID.4. Označení GTX si přitom zapamatujte, jde totiž o nové označení sportovních modelů budoucnosti, které navazuje na označení GTI, GTD nebo GTE. Písmeno X zde má označovat „mobilitu zítřka“.

Téměř 300 koní

Odpovídající pocit sportovnosti by přitom měla zajišťovat dvojice elektromotorů, každý na jedné nápravě, které pohání přední i zadní kola přes jednostupňovou převodovku. Na zadní nápravě je synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 150 kW (204k) a vysokou úrovní efektivity, zatímco vpředu je instalován asynchronní elektromotor.

Kombinovaný výkon obou elektromotorů dosahuje až 220 kW (299 k), díky čemuž dokáže vůz akcelerovat z 0 na 60 km/h během 3,2 sekundy, zatímco z 0 na 100 km/h mu to trvá 6,2 sekundy. Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 180 km/h. Jak ovšem výrobce dodává, nejvyšší výkon může být dostupný po maximální dobu 30 sekund. Pro získání maximálního výkonu by se navíc teplota baterie měla pohybovat v rozmezí 23 až 50 °C a měla by být nabita na více než 88 procent kapacity.

O rozdělování točivého momentu mezi předním a zadním elektromotorem pak rozhoduje inteligentní řídicí systém, který se snaží najít ideální poměr mezi efektivitou, dynamikou a stabilitou. V mnoha situacích pak pohon vozu obstarává pouze zadní elektromotor, zatímco přední se připojí až při sportovní jízdě nebo potřebě zajistit vyšší trakci. Jeho připojení by přitom mělo trvat milisekundy.

Až 300 km za 30 minut nabíjení

O napájení vozu se stará lithium-iontová baterie s nejvyšší dostupnou kapacitou 77 kWh, která by měla zaručit dojezd cca 480 km dle WLTP. Baterie vážící cca 486 kilogram je uložena v hliníkovém pouzdře s pevným rámem a je vybaveny systémem vodního chlazení. Automobilka tak může garantovat, že po dobu 8 let a 160.000 km její kapacita neklesne pod 70 %.

S prodloužením dojezdu by pak kromě chytrého rozdělování točivého momentu mezi nápravami měl pomoci například i systém rekuperace, jejíž intenzitu si řidič může upravit přes volič převodovky. Při klasickém D bude vůz po sundání nohy z plynu plachtit, zatímco na B začne brzdit a dobíjet energii. O brzdění a nabíjení rekuperací se přitom stará hlavně zadní elektromotor, který dokáže brzdit s energií až 0,3 g.

Video se připravuje ...

Pokud by ale baterie nestačila, její dobití by nemělo zabrat příliš mnoho času. Palubní nabíječka podporuje nabíjení střídavým proudem (AC) při výkonu až 11 kW. Díky podpoře rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 125 kW je pak možné získat u dostatečně výkonné nabíječky dojezd až 300 km během cca 30 minut.

Volitelně s DCC i XDS

Díky lithium-iontové baterii uložené v podlaze, navíc v prostoru mezi přední a zadní nápravou, by měl mít nový VW ID.4 GTX nízko položené těžiště a navíc dobře rozloženou hmotnost. I navzdory světlé výšce 17 centimetrů, se kterou si řidič může dovolit sjet mimo zpevněné silnice, by tak měl nabídnout schopný podvozek a snadnou ovladatelnost. Díky volitelnému Sport paketu ale ID.4 GTX nabídne i sportovní podvozek, snížený o 15 mm, nebo systém progresivního řízení.

V rámci Sport Package Plus navíc ID.4 GTX dostane kromě progresivního řízení i adaptivní podvozek DCC, který je schopen díky systému Vehicle Dynamics Manager (již ve standardu) komunikovat také se systémem elektronické uzávěrky předního diferenciálu XDS, systémem pohonu všech kol, brzdami a řízením, díky čemuž by měl podvozek zajistit stabilitu za všech okolností.

Samozřejmostí je také volič jízdních režimů s  režimy Eco, Comfort, Sport, Individual a Traction, který ovlivňuje nastavení elektromotorů, příplatkových tlumičů nebo odezvu řízení.

V podbězích jsou standardně 20“ kola v exkluzivním designu Ystad, která však mohou být volitelně nahrazena 21“ koly v designu Narvik. Na přední nápravě jsou pak obuty pneumatiky s šířkou 235 mm, zatímco vzadu 255 mm. O brzdění se starají vpředu kotoučové brzdy o průměru 358 mm, zatímco vzadu jsou použity bubnové brzdy s dlouhou životností a nízkou náročností na údržbu.

Sportovnější design

Sportovnost nového modelu podtrhují také drobné úpravy jeho exteriéru. Příď zaujme například kompletně lakovaným předním nárazníkem bez chromovaného dekoru, nejvýraznější novinkou jsou však 3 LED diody v rohových otvorech pro přívod vzduchu, které vytváří unikátní světelný podpis a doplňují standardně montované LED matrix světlomety s 18 individuálními LED segmenty.

Při pohledu z profilu si můžeme všimnout, že černý plast chránící spodní stranu dveří byl nově nalakován do barvy karoserie. Černá tak zůstala pouze nejspodnější linka, která navazuje na černě lakované lemy kol. Naopak rám střechy je lakován v odstínu lesklé antracitové. Černá barva tak zdobí pouze zadní sloupek, střechu a navazující střešní spoiler.

Vzadu zaujmou inovativní 3D LED koncové svítilny, tvořené devíti optickými vlákny, které by měly vytvářet výrazný červený odstín. Koncové svítilny jsou navíc propojeny osvětleným pruhem napříč pátými dveřmi, brzdová světla vytváří tvar X, nechybí dynamické směrovky a samozřejmostí je světelný efekt přivítání a loučení.

Nový je pak zadní nárazník, který dostal difuzor lakovaný v odstínu Galvano Grey, a nemohou chybět plaketky GTX, umístěné na blatnících nebo pátých dveřích.

Bohatá výbava

V rámci standardní výbavy nabídne model ID.4 GTX například kožený vyhřívaný volant, ambientní osvětlení s 30 barvami nebo dělená a sklopná zadní opěradla. Přední sedadla jsou čalouněna látkou s červeným prošíváním a bočnice i hlavová opěrka jsou čalouněny koženkou. Za příplatek ovšem VW nabídne i prémiová sedadla s certifikací AGR, integrovanými hlavovými opěrkami, elektrickým nastavením, masážní funkcí, bederní opěrkou nebo pamětí. Bočnice jsou opět čalouněny koženkou, zatímco středy jsou čalouněny mikrovláknem ArtVelours.

Pro náročnější zákazníky jsou pak připraveny pakety jako Design, Comfort, Infotainment, Assistance nebo Sport, které přidávají různé doplňky. Například přední akustická skla, panoramatické střešní okno, vyhřívaná přední sedadla, dvou či tří-zónovou klimatizaci, atd. Zavazadelník o objemu 543 litrů může navíc dostat i dvojitou podlahu nebo sítový program.

Palubní deska je standardně osazena kompaktním 5,3 palcovým digitálním přístrojovým štítem, zatímco obrazovka infotainmentu má standardně úhlopříčku 10 palců. Za příplatek však může povyrůst až na 12 palců. Standardem je multifunkční volant s dotykovými tlačítky, hlasové ovládání přes povel Hello ID nebo specifické osvětlení interiéru ID Light. V rámci paketu Infotainment navíc vůz dostane i Head-up display s funkcí rozšířené reality, která usnadňuje přehled a orientaci.

Udržitelná výroba

Výroba modelu ID.4 GTX bude probíhat v německém závodu Zwickau, přičemž každý zákazník obdrží  novému vozu i potvrzení, že výroba byla uhlíkově neutrální. První kousky by se přitom na evropském trhu měly objevit v léta 2021 a cena na německém trhu by měla startovat od 50.415 euro (cca 1.307.000 Kč).

Ondřej Mára
Diskuze (84)

Doporučujeme

Avatar - twistedTSD
30. 4. 2021 18:54
Re: Svatý grál
No já ho mám v hate-listu, takže nevím, co psal.
29. 4. 2021 18:48
Re: Pomalejsi nez nejpomalejsi nejlevnejsi Tesla
No vidis, a ja by som kupil overene eNiro 64kWh, ktore sa da zohnat uz za menej ako 40tis€ na vozenie rodiny, a za usetrene peniaze radsej nieco zabavne pre osobne vyzitie bez rodiny :) za tych 20.000€ usetrenych sa uz da vyberat zo zaujimavych moznosti, ktore budu vekom len naberat na atraktivite a vzacnosti :)

Sportovanie s EV je dost uchylna disciplina, a precuravat sa tu o tom, kto ma viac kW mi pride mimo. Beztak to bude len prostriedok na cestovanie z A do B bez akychkolvek emocii :)
Avatar - Mokrous
29. 4. 2021 18:36
Re: Koukám,
No, moc bych se nevzrušoval, platí to jen pro nabití 88% a víc. Což v praxi bude jen občas a jen po vyjetí ze základny. Takže v půlce výletu to vydrží kolik? 10 sekund? To už radši nikdo neprozradí... Křápy zbytečný...
29. 4. 2021 18:01
Re: Ioniq 5
Podle me staci 216kW s 88 kWh baterkou.
29. 4. 2021 17:54
Re: Pomalejsi nez nejpomalejsi nejlevnejsi Tesla
Tak porovnej Model Y. To je Model 3 jako SUV a jsi doma.
Ano v Evrope jeste neni, nestihaj to proste vyrabet.

Stale plati co rikam - za vic penez (VW) dostanes technicky horsi auto. Mensi kufr, vepredu zadny kufr, podvozek se srovnavat ani neda (opravdu je to jako Golf vs BMW 3). Kazda tesla ma top top infotainment, 8 kamer, sit superchargeru atd atd.

Jinak ja nemam potrebu obhajovat Teslu, jen rikam, jak se veci maji. Ja bych v tuto chvili koupil v evrope jako EV zcela jednoznacne Ford Mach-e.
Tam kde jsou tesla superchargery tak asi teslu. Ale v CR je jich malo.

Edit: No nevim, koukam ted na cenu Mach-E v CR a to bych si asi za ty prachy teda nekoupil.