Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testovali jsme novou Suzuki Hayabusa: Bůh rychlosti je zpátky!

Jiří Baborský
Diskuze (22)

Po dvouleté pauze se do Evropy vrací legendární supercesťák Suzuki Hayabusa – japonsky sokol. Už zase můžeme uhánět dvě stě v městě, tři sta z místa.

Jméno Hayabusa se stalo takovým pojmem, že jej znají i ti, kterým jinak motorky nic neříkají. Psal se rok 1999, když opulentní suzuki šokovala maximálkou 312 km/h a stala se nejrychlejší motorkou světa. Konkurence se nechtěla nechat zahanbit, strhl se rychlostní souboj, až výrobci udělali gentlemanskou dohodu, že v zájmu bezpečnosti ukončí své tachometry číslem 299. Co se dělo za touto metou, byl už jiný, neoficiální příběh…

Vynucená pauza

Prodej hayabusy v Evropě skončil kvůli emisním normám s rokem 2018. O nástupci nebylo v té době jasno, ale teď sedíme na zbrusu nové, třetí generaci, plnící Euro 5, a jsme vděčni, že u Suzuki padlo správné rozhodnutí. Přísné normy si vyžádaly neznatelné snížení parametrů řadového čtyřválce 1340 cm3, konkrétně -5 kW a -5 Nm. To ale vážně nemáte šanci poznat, když máte pod zadkem celkem 140 kW a 150 Nm. Aby to sokol kompenzoval, posílil v nejčastěji používaném, středním pásmu otáček a stovku teď zvládá o dvě desetiny rychleji za 3,2 sekundy. „Rychlejší“ je i jeho design – sice se drží ikonického boubelatého stylu, ale nabral ostřejší rysy a nepůsobí tak zavalitě.

Můžete si o hayabuse myslet, co chcete, ale podle nás by ji měl každý motorkář bez rozdílu vyznání aspoň jednou v životě vyzkoušet. Je to fascinující stroj.

Na pohodu

Nečekejte relaxovaný posez enduro, řídítka jsou úzká, nízká, svoje kila navíc v zápěstí ucítíte, také nohy musíte na stupačky víc skrčit. Ale pořád je to o dost komfortnější než na supersportech. Suchá hmotnost 264 kg je cítit a mimo jiné vám dává neskutečný pocit stability i jistoty. A teď to nejlepší – žádná ostrá spojka ani cukavé rozjezdy, elektronický plyn je krásně dávkovatelný, do pohybu se dáte pouhým povolením spojky a nenuceně se vezete na vlně mohutného točivého momentu. Nečekal jsem, že poskakování ucpanou Prahou bude taková pohoda. Také díky pohodlnému podvozku, který bravurně zvládá výmoly a záplaty dokonce i na rozmlácených okreskách. Nebo třeba hill holderu, jenž zajistí, aby stroj necouvl při rozjezdu v kopci. Pro dálnici tu máme tempomat, velmi dobrou ochranu před větrem a adekvátní sedátko spolujezdce.

Svět motorů 26-27 Svět motorů 26-27

Na krev

Je načase přepnout do ostrého režimu A a vzít pořádně za plyn. Co se přesně dělo vzápětí, nevím, mám výpadek paměti. Probral jsem se po sedmi vteřinách, kdy ta věc pode mnou letěla na vytočenou trojku dvě stě. Dravost, s jakou motor lačnil po dalších 100 km/h, mi doteď hlava nepobrala. Možná vás napadne, jak při své váze hayabusa brzdí. Fenomenálně! Nástup předku je naprosto plynulý, skvěle dávkovatelný a výkon ohromující, přitom i z dvoukila zastavíte dvěma prsty během okamžiku. Hayabusa má logicky řádnou setrvačnost a není zvědavá na neuvážené, zbrklé manévry. Díky vyspělé elektronice vás sice nevytrestá, ale mnohem víc ocení správně zvolenou stopu a nájezdovou rychlost. Pak se nádherně složí do zatáčky a to je ten okamžik, kdy si stroj i jezdec připadají jako v ráji.

Prostě výjimečná

Hayabusa v současnosti nemá přímého konkurenta. Kawasaki Ninja ZX-14R se u nás neprodává, Hondu CBR1100XX Super Blackbird dávno odvál čas (1996-2007). Suzuki je třídou sama pro sebe, přesto zůstává skromná. Cena 439.900 Kč sice není lidová, ale vzhledem k výkonům, univerzálnosti, výbavě a puncu legendy je vlastně velmi příznivá. Jak se můžete přesvědčit v tabulce, ostré supersporty jsou o dost dražší.

Alternativy
BMW S 1000 RR 496 000 Kč
Ducati Panigale V4 605 000 Kč
Honda CBR1000RR-R 544 900 Kč
Kawasaki Ninja ZX-10 R 479 900 Kč
Yamaha R1 519 990 Kč

Mnoho podob sokola

Přepínač na levé straně řídítek má zásadní význam – s jeho pomocí vyvoláte anděla i ďábla. Základem jsou tři jízdní režimy C, B, A – krotký, univerzální a ostrý. Jejich tovární nastavení si ale můžete dál doladit podle svého, nebo si rovnou kompletně nakonfigurovat tři uživatelská nastavení U1-3. Hrát si můžete do bezvědomí:

  • Výkon a reakce na plyn – 3 úrovně/vypnuto
  • Kontrola trakce – 10 úrovní/vypnuto
  • Eliminace zvedání předního kola – 10 úrovní/vypnuto
  • Míra brzdění motorem – 3 úrovně/vypnuto
  • Ostrost rychlořazení bez spojky – Vpravo původní GSX1300R 2 úrovně/vypnuto

Plusy

  • Brutální dynamika
  • Jemně dávkovatelný výkon
  • Fantastické brzdy
  • Stabilita a ovladatelnost
  • Komfortní podvozek
  • Arzenál elektronických systémů
  • Férová cena
  • Je to legenda

Minusy

  • Vyšší hmotnost
  • Na dlouhé cesty sportovnější posez

Suzuki Hayabusa
Motor čtyřdobý řadový čtyřválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 1340
Výkon (kW/min-1) 140/9700
Točivý moment (Nm/min-1) 150/7000
Převodovka, sekundární převod 6°, řetěz
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2x320/260
Pneumatiky P a Z 120/70 ZR17 a 190/50 ZR17
Rozvor (mm) 1480
Výška sedla (mm) 800
Pohotovostní hmotnost (kg) 264
Objem nádrže (l) 20
Spotřeba (l/100 km) 6,7
Základní cena (Kč) 439 900
Jiří Baborský
Diskuze (22)

Doporučujeme

7. 7. 2021 09:23
Re: XX 1100
Jojo to už je blíž. Já jsem jezdil jako idiot bez mozku a dělalo mi to dobře. To není o umění něco ovládat, to je o tom, že si nemůžeš pomoct a jedeš na plné koule, i když objektivně řečeno jsi pořád "na hrobníkově lopatě". Pak najednou pár let zpátky jsem si uvědomil, že když spadnu, tak to bude bolet :D a začal jsem jezdit na endorfiny, ale stejný pocit mám z běhání a ježdění na kole. Jsem starý feťák, který ví, že řádění je v prachu. Jen doplním, že jsem rozbil tři motorky, ale až na pár zlomenin (i obratlů), otřesy mozku, vykloubené rameno a pár dalších maličkostí se mi nikdy nic závažného nestalo. Auto jsem ztotálkoval jen jedno a to v květnu 1993, kdy Omega v 2,0 benzínu bylo jedno z nejrychlejších aut v okrese :-[]
Avatar - Dinar
7. 7. 2021 08:36
Re: XX 1100
Tak pokud se ti při jízdě na motorce v normálním provozu vyplavoval stresový hormon (a v autě ne), pak to zjevně bylo z toho důvodu, o kterém píšu výše, protože jsi tu motorku neuměl stoprocentně ovládat, věděls to, byl v tom podvědomě prvek nebezpečí, stresu. To je zcela jistě špatně, a snad to nebude standard u motorkářů, ty endorfiny, doufám, budou u většiny z nich při jízdě převažovat.
6. 7. 2021 18:44
Re: XX 1100
To si nerozumíme. Tahle moje radost má určitě spojení s maximálním vypětím a velmi vysokou hladinou adrenalinu. Určitě to nejsou endorfiny, které se uvolňují pokud do sebe nalámeš tabulku čekulády :D
Avatar - Dinar
6. 7. 2021 17:49
Re: XX 1100
Pak se možná podívej, co je to adrenalin.

Radost z jízdy je zcela jiná kategorie, jestli tu svou zažívá při jízdě na koni, na kole, na motorce nebo v autě záleží čistě na vkusu každého soudruha.
6. 7. 2021 15:48
Re: Cena
Někdy v létě 2017 jsem čekal na jednu kamarádku na pumpě v Mladé Boleslavi a zaparkoval jsem vedle Brutale. Seděl jsem na obrubníku asi 15 minut (znáš ženskou "přesnost"), koukal jsem na Agustu a moc se mi líbila. Pak přišel pán (asi z kafe) a nastartoval, (asi) trochu ji zahřát než to odpálí. Úplně mě to znechutilo, protože kuckala a třásla se. Vypadalo to, že z toho začnou padat šrouby.