Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Corolla (1966–1970): První generace světového bestselleru

Karel Haas
Diskuze (6)

Japonská kompaktní auta Toyota Corolla se vyrábí od roku 1966 až dodnes a jsou nejprodávanějšími modely v historii. První generace měla pohon zadních kol čtyřválci s objemem 1,1 a 1,2 litru.

První generace kompaktních rodinných vozů Toyota Corolla se začala vyrábět v listopadu 1966 a v dalších generacích se stala nejvíce prodávaných autem na světě. V současné dvanácté překročila hranici 50 milionů vyrobených vozů.

Název Corolla souvisí s tradičním značením vozů Toyota jmény odvozenými od sedanu Toyota Crown (česky koruna). V našem případě „corolla“ znamená latinsky malá koruna nebo korunka. Corolla se prodávala v Japonsku výhradně v prodejní síti Toyota Corolla Store a vyráběla se v Japonsku až do roku 2000 společně s příbuzným modelem Toyota Sprinter v továrně Takaoka v prefektuře Aichi. Kupé Corolla Sprinter bylo sportovní verzí Corolly, prodávané výhradně na japonském trhu v prodejní síti Toyota Auto Store.

První čtyři generace Corolly měly klasickou koncepci s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol. U dalších generací poháněl motor přední kola a existovaly i modely s pohonem čtyř kol. Tradičními japonskými konkurenty Corolly byly Nissan Sunny (uvedený na japonský trh ve stejném roce jako Corolla), Datsun 1000, Subaru 1000 a později i Honda Civic a Mitsubishi Lancer (1973). Pro ně byla ale konkurentem až druhá generace Corolly. Corolla dostala tovární označení začínající písmenem E a první generace měla tovární kód E10. Nahrazovala první generaci malého vozu Toyota Publica (P10), vyráběného v letech 1961 až 1966 a poháněného vzduchem chlazeným dvouválcem po vzoru Citroënu 2 CV.

Dvoudveřový sedan

Jako první se v listopadu 1966 začal vyrábět dvoudveřový sedan Toyota Corolla (foto) se stupňovitou zádí, jehož karoserii navrhl Tatsuo Hasegawa. Vůz s rozvorem náprav 2285 mm byl dlouhý 3845 mm, široký 1485 mm a vysoký 1380 mm. Corolla měla vpředu velké kruhové světlomety s rámečky zvláštního tvaru a mezi nimi širokou masku chladiče se svislým mřížováním a negativním sklonem. Ve středu mřížky byl umístěn znak se třemi hvězdami. Poměrně velká okna (přední a zadní mírně zaoblené) dobře prosvětlovala jednoduchý interiér s dělenými předními sedadly a zadní lavicí.

Jako první se v listopadu 1966 začal vyrábět dvoudveřový sedan Toyota Corolla se stupňovitou zádí, jehož karoserii navrhl Tatsuo Hasegawa. Jako první se v listopadu 1966 začal vyrábět dvoudveřový sedan Toyota Corolla se stupňovitou zádí, jehož karoserii navrhl Tatsuo Hasegawa.

Corollu první generace poháněl benzinový řadový čtyřválec s objemem 1077 cm3, rozvodem OHV a nejvyšším výkonem 52 koní (38 kW) SAE, dosahovaným při 6000 otáčkách. Točivý moment měl vrchol 85 Nm při 3000 otáčkách. Vůz s pohotovostní hmotností pouhých 740 kg dosahoval maximální rychlost 140 km/h a v průměru spotřeboval kolem 8 litrů benzinu na 100 km.

Původně se počítalo s tím, že motor bude mít objem do 1000 cm3 a Corolla bude tedy zařazena do výhodné daňové třídy do 1 litru. Vyšší objem byl zvolen proto, aby vůz obstál v konkurenci s Datsunem 1000 a v reklamní kampani byl vyšší objem považován za výhodu.

Zákazníci mohli volit mezi čtyřstupňovou manuální převodovkou s řadicí pákou na podlaze nebo dvojstupňovou automatickou převodovkou s ovládací pákou na středovém tunelu nebo pod volantem. V Japonsku se tehdy řazení s pákou na podlaze používalo u osobních vozů zřídka, považovalo se jako vhodné pouze pro nákladní auta. Také čtyři rychlosti napovídaly, že vůz má slabý motor, který nemá dostatečný točivý moment, aby mu stačily tři rychlosti. Zvolené řešení bylo tedy riskantní, ale osvědčilo se a získalo oblibu. První Corolla měla vpředu vzpěry McPherson a vzadu tuhou nápravu odpruženou podélnými listovými péry.

Video se připravuje ...

Čtyřdveřový sedan a třídveřové kombi

V květnu 1967 se začal vyrábět čtyřdveřový sedan Toyota Corolla (foto) a současně třídveřové kombi. Čtyřdveřová verze měla skoro identické tvary karoserie s dvoudveřovou verzí, jen okna v zadních dveřích měla trochu jiný tvar než boční okna tudoru a byla rozdělena příčkou. Chromované lišty na bocích zůstávaly ve výšce klik dveří, zadní dveře neměly vnější zámky.

Zadní dveře sedanu usnadňovaly přístup k zadním sedadlům. Zadní dveře sedanu usnadňovaly přístup k zadním sedadlům.

Třídveřové kombi (foto) s továrním kódem E16V mělo na obou bocích tři okna, mělo tedy čtyři střešní sloupky, z nichž sloupky D byly nejširší. Zadní dveře sahající až k nárazníku se otevíraly směrem nahoru. Proti tudoru mělo kombi odlišná zadní světla, umístěná po stranách zadních dveří. Kombi bylo v Japonsku považováno za lehké užitkové vozidlo a často bylo vybaveno dvourychlostním automatem Toyoglide.

Třídveřové kombi mělo na obou bocích tři okna, mělo tedy čtyři střešní sloupky, z nichž sloupky D byly nejširší. Třídveřové kombi mělo na obou bocích tři okna, mělo tedy čtyři střešní sloupky, z nichž sloupky D byly nejširší.

Sprinter a kupé

V roce 1968 mělo premiéru dvoudveřové kupé Toyota Corolla Sprinter (foto) se střechou plynule se svažující směrem k zádi (fastback). Sprinter se prodával v prodejní síti Toyota Auto Store, zatímco ostatní Corolly v síti Toyota Corolla Store. V dalších generacích Sprinter už jméno Corolla neměl. Dvoudveřová Corolla Coupe byla k nerozeznání od Sprinteru, jen na prazích pod dveřmi neměla ozdobnou chromovanou lištu.

V roce 1968 mělo premiéru dvoudveřové kupé Toyota Corolla Sprinter se střechou plynule se svažující směrem k zádi. V roce 1968 mělo premiéru dvoudveřové kupé Toyota Corolla Sprinter se střechou plynule se svažující směrem k zádi.

Facelift (1968)

Corolla první generace prošla v březnu 1968 modernizací, týkající se převážně úpravami z hlediska bezpečnosti podle nových amerických předpisů. Facelift po dvou letech a další generace po čtyřech letech se pak pro Corollu stala nadlouho pravidlem. V interiéru byla palubní deska polstrovaná a bylo použito antireflexní sklo. Přední nárazník byl umístěn o něco výš a maska chladiče už neměla záporný sklon (foto). Řazení manuální převodovky mohlo být na podlaze i na sloupku řízení. Lépe vybavený dvoudveřový sedan Corolla SL dostal motor K-B se dvěma karburátory, čímž posílil o 13 koní. O měsíc později dostalo tento motor i kupé Corolla Sprinter. V říjnu 1968 se i čtyřdveřový sedan dočkal lépe vybavené verze SL. V srpnu 1969 byl objem motoru zvýšen na 1166 cm3. Ve verzi se dvěma karburátory měl tento motor výkon 77 k (57 kW) a byl použit u modelů SL a Sprinter.

Faceliftovaná Toyota Corolla Sprinter z roku 1969. Přední nárazníky dostaly svislé dorazy. Faceliftovaná Toyota Corolla Sprinter z roku 1969. Přední nárazníky dostaly svislé dorazy.

Kromě Japonska se Corolla E10 montovala také v Austrálii, Kanadě, Malajsii, na Filipínách a v Thajsku. První generaci modelu Toyota Corolla vystřídala v květnu 1970 druhá generace s továrním kódem E20, která měla podobnou, ale větší karoserii a používala motory s objemem 1,2 až 1,6 litru.

Karel Haas
Diskuze (6)

Doporučujeme

15. 12. 2022 13:22
Re: čtyři rychlosti = slabý motor
Brouka se určitě nevyrobilo padesát milionů, také mě to uhodilo do očí, takže jsem informaci panu kolegovi z článku odstranil. Ač se formulace o třech versus čtyřech převodových stupních zdá nelogická, Japonci si to prostě tenkrát mysleli, to nelze zpochybnit.
Avatar - Stejsn
9. 12. 2022 07:57
Re: čtyři rychlosti = slabý motor
Ano, to je naprostá pravda. Brouka se vyrobilo 50 milionů aut jednoho modelu, kdežto Corolly se vyrobilo 50 milionů aut devítí různých úplně odlišných modelů, pouze se stejným názvem.
8. 12. 2022 15:04
Re: čtyři rychlosti = slabý motor
Nj a co tvrzení: ...Toyota Corolla se začala vyrábět v listopadu 1966 a v dalších generacích se stala nejvíce prodávaných autem na světě. Ve své současné dvanácté generaci překročila hranici 50 milionů vyrobených vozů a překonala tak Brouka od Volkswagenu.... ??

Taková formulace podle mě nejde akceptovat. Volkswagen Brouk je napříč svými generacemi stále téměř stejné auto. Jednotlivá provedení jsou koncepcí, tvarem, umístěním motoru, poháněnými koly atd. velmi podobné a můžeme je s mírným přimhouřením očí skutečně považovat za jeden model.

Naproti tomu Corolla je pouze název, použitý postupně u více zcela odlišných aut. Prakticky jde pouze o obchodní označení určité výrobní kategorie Toyoty

Porovnávat počty vyrobených Coroll a Brouků je z tohodle pohledu dost mimo mísu
8. 12. 2022 14:19
Re: čtyři rychlosti = slabý motor
Souhlasím, že ta věta - i podle mě - do článku nepatří.

California není asi úplně nejvhodnější příklad, ale na druhou stranu každý, jen lehce informovaný motoristický fanoušek ví, že v roce vzniku t.j. 1966+, byl čtyřkvalt již minimálně 10-15 let, zejména v dané kategorii, zcela běžným standardem.

Ale u Haase se to tak často naštěstí nestává.
Avatar - Stejsn
8. 12. 2022 14:08
Re: čtyři rychlosti = slabý motor
Tahle formulace mě taky zarazila. Jinak ale pěkný článek.