Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG – Teď už je opravdu nový. Je ale lepší?

Stanislav Švarc
Diskuze (105)

Nový Volkswagen Caddy je tentokrát opravdu nový. Tak se na něj pojďme důkladně podívat.

Design, interiér


Caddy je zajímavé auto, jehož příběh se začal psát už v roce 1978. Loni v únoru Volkswagen představil jeho novou generaci, která nedávno dorazila také na český trh. A právě tady se sluší vysvětlit úvodní věta testu.

Výrobce totiž novinku označuje jako pátou generaci, jenže záleží na úhlu pohledu, a hlavně na tom, jestli předchůdce rozdělíme na dvě generace, jako to dělá Volkswagen. Nebo na jednu, jak tomu odpovídá technika a vlastně i tovární kód 2K.

V pořadí třetí caddyna se světu poprvé ukázala v roce 2003 a o sedm let později prošla první modernizací. Další následovala v roce 2015 - a to je právě ona změna, kterou Volkswagen označuje jako nástup nové generace. Ať už se na to ale díváte jakkoli, jisté je, že u současné Caddy není o “novosti” sporu.

Kupa změn

Tohle je fakt nové auto. Ale ještě předtím, než se podíváme, co všechno se změnilo, pojďme si říct, co zůstalo.

Caddyna bude i v nové generaci k dispozici v krátké i dlouhé verzi (Maxi), jako klasický malý užitkáč (Cargo) i jako osobní dodávka, která může být alternativou k rodinným MPV, jejichž nabídka se ztenčuje. Volkswagen však zdůrazňuje, že Caddy nestvořil jako alternativu k větším “empévéčkům” (B-MPV) typu Sharan. Divize Užitkové vozy prý v blízké budoucnosti plánuje představit jinou možnost. Uvidíme.

Osobní provedení Caddy si každopádně můžete pořídit v pěti- i sedmimístné verzi. Počítá se také s obytnou verzí California. K nám do testu dorazil pětimístný “osobák” v nejvybavenějším provedení Style.

A teď už k těm novinkám. Na první pohled si samozřejmě všimnete odlišného designu. Caddy si sice ponechává základní tvary předchůdce (jak jinak by ostatně měla malá osobní dodávka vypadat, že?), jinak se ale v mnohém liší. Zajímavě vypadá hlavně příď s LED světlomety, které navazují na chromovanou linku masky, a děravým nárazníkem s netradičním lakováním. Zadní partie s úzkými vertikálními LED světly pak působí velice čistě až minimalisticky.

Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG

Nová generace také tu předchozí docela výrazně přerostla, je jen o chlup nižší. Caddy teď na délku měří 4.500 milimetrů (nárůst 92 mm), široká je 1.855 mm (+62 mm), vysoká 1.798 mm (-24 mm) a rozvor se natáhl na 2.755 mm (+73 mm).

Další změnu představuje použití moderní modulární architektury koncernu Volkswagen s označením MQB, zatímco třetí a čtvrtá generace stály na letité platformě PQ35 s tuhou zadní nápravou s listovými pery.

Novinka má vzadu nápravu s vlečným ramenem a panhardskou tyčí a místo listových per tu najdeme vinuté pružiny. Tohle řešení neovlivňuje jen jízdní vlastnosti (o těch později), ale má vliv také na praktické a pracovní vlastnosti vozu.

Pozitivní je kromě už zmíněného “protažení” rozvoru také zvětšení zavazadlového prostoru, negativní pak snížení užitečné hmotnosti. Testované provedení Style s motorem 2.0 TDI o výkonu 90 kW a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou uveze nejvýše 528 kilogramů (výrobce uvádí 375 až 528 kg), základní Caddy Kombi maximálně 599 kg. Předchůdce uměl i přes 800 kg.

Prostorný a šikovný

A jak je to s tím zavazadlovým prostorem? Volkswagen u pětimístné konfigurace udává objem 1.213 litrů od podlahy ke stropu a 760 litrů po horní hranu opěradel. Komu je to málo, může z kabiny vyndat sedačky ve druhé řadě (jde o lavici se třemi místy, dělená je v poměru 1/3:2/3) a ještě sklopit sedadlo spolujezdce. Obojí je snadné.

Užitečná může být možnost lavici ve druhé řadě překlopit, čímž také získáte delší ložnou plochu, a to bez nutnosti stěhovat sedačky z auta. Trochu nešikovné ale je, že překlopené sedačky musíte zajistit vzpěrami, které se usazují do podlahy a zasahují pak do nově rozšířeného zavazadlového/nákladového prostoru.

Pojďme na další čísla, na další užitečná čísla: nákladový prostor je široký 1.185 milimetrů, vysoký 1.200 mm a dlouhý 1.100 mm. Pokud odstraníte lavici ve druhé řadě, délka naroste na 1.913 mm. Po sklopení opěradla sedačky spolujezdce byste tak dovnitř mohli naložit i předměty o délce okolo dvou metrů. A ještě jeden údaj - nákladová hrana je ve výšce 562 mm od země.

Tak abych to nějak shrnul... Co se týče prostoru pro zavazadla nebo náklad, Caddy ho nabídne opravdu hodně. Potěší také užitečnými detaily, jako jsou háčky na tašky nebo úložné prostory na pravé straně kufru. Velice dobrý je také samotný přístup, i když ovládání rozměrných pátých dveří vyžaduje trochu síly. A je škoda, že nejde otevírat pouze jejich okno, což by usnadnilo nakládání menších předmětů.

Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG

Pochvalu si Caddy zaslouží také za nabídku místa pro lidský náklad. Vysoká karoserie zajišťuje vzdušnou kabinu, prodloužený rozvor se zase podepsal na prostoru v podélném směru. Se svými 182 centimetry mi vzadu za sedadlem nastaveným právě na moje rozměry zůstala před koleny ještě hezká rezerva. Líbila se mi také výška sedáků (na krajních je Isofix) a zmínit bych měl i snadné nastupování - to díky širokým (701 mm) posuvným dveřím, s nimiž se navíc poměrně lehce manipuluje. Naopak zamrzí nemožnost otevření bočních oken.

V souvislosti s praktičností a užitečnými nápady bych měl zmínit ještě výborný výhled z kabiny, příjemná přední sedadla, dostatek portů pro nabíjení mobilních zařízení nebo třeba šikovnou přihrádku pod středovým panelem, kam se dá hezky uklidit telefon. A jestli máte ve výbavě bezdrátové nabíjení, ještě se vám tam dobije.

Potěší také dostatek odkládacích prostorů, které jsou nejen na tradičních místech, ale také pod předními sedadly nebo na vrchu palubní desky. Mrzí mě ale, že nový Caddy nemá na vrchu palubky uzavíratelnou schránku, jakou měl předchůdce. Ta byla fajn.

Opomenout nelze ani plejádu nových bezpečnostních a asistenčních systémů, namátkou je to autonomní jízda druhé úrovně, pomocník při couvání s přívěsem či hlídání při výjezdu z parkovacího místa.

Jako Golf

Že bude kabina osobní dodávky s ambicemi nahradit kompaktní MPV prostorná a praktická, se asi dalo čekat, to by mělo být automatické. Jak je na tom ale caddyna s ostatními věcmi?

Jestli vás nový Volkswagen Caddy zajímá, určitě už víte, že v interiéru došlo k revoluci. Výrobce odstranil většinu klasických ovladačů a vsadil na dotykové displeje a plochy - stejně jako u osmé generace Golfu.

Všechny verze caddyny tak mají uprostřed palubní desky dotykovou obrazovku infotainmentu, v závislosti na výbavě se jen mění její velikost. Základní displej má 6,5 palce, prostřední 8,25 palce a největší je desetipalcová, jako v našem případě.

Pod obrazovkou pak najdeme dotykovou lištu pro nastavování teploty klimatizace nebo hlasitosti hudby. Dotykové plošky jsou ještě mezi výdechy klimatizace, ty fungují jako zkratky k některým funkcím - třeba k nastavení klimatizace nebo k parkovacímu asistentu. A dotykově se ovládají také světlomety - panel se nachází v levé části palubky.

Testované auto bylo navíc vybaveno digitálním přístrojovým štítem s možností měnit grafiku a způsob zobrazení důležitých údajů. Nižší výbavové stupně přitom zůstávají věrné klasickým budíkům.

Když přičteme spoustu lesklého černého plastu (levnější verze mají matný), je výsledkem “kokpit”, který nevypadá zrovna dodávkově. Fakt musím říct, že estetický dojem byl moc dobrý. Tedy do doby, než jsem si část lesklých ploch lehce upatlal.

Ale hlavně si nejsem jistý, jestli je správná ona dotyková cesta. Takhle, Volkswagenu musím uznat, že samotný infotainment, v jehož útrobách najdete všechno, co se týká ovládání vozu, fungoval v našem autě spolehlivě. Občas sice po nastartování najížděl trochu déle, ale jinak šlapal, jak má.

Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG

Jeho ovládání je logické, připomíná mobilní telefon, prostředí je svižné, přehledné, hezky graficky zpracované a můžete si ho přizpůsobit. Jenže pořád si myslím, že je lepší, když pro nejčastěji využívané funkce máte klasický ovladač, který rychle nahmatáte po paměti. A u něhož třeba víte, že když ho dvakrát pootočíte, zvýšíte si teplotu v kabině o jeden stupeň. Dotykové plochy prostě musíte dohledat očima, i když už víte, kde je najdete.

Nejvíc mě v caddyně štvala už zmíněná dotyková lišta pod displejem. Jednak není podsvícená, takže jakákoli práce s ní za tmy vyžaduje zvýšenou pozornost, a pak se mi také několikrát stalo, že jsem některou z jejích částí stiskl omylem, typicky koncem dlaně, kterou jsem si podvědomě chtěl o prostor pod obrazovkou opřít při listování v infotainmentu.

Co se mi naopak líbilo, jsou možnosti různých zkratek, šikovný je “dvojhmat” dvěma prsty na dotykovou lištu s ovládáním ventilace, který vám zapne vyhřívání sedačky. Ale stejně si říkám, jestli nejde o zbytečné vymýšlení něčeho nového za každou cenu. Ano, po týdnu jsem si na dotykové ovládání jakž takž zvykl, ale přesto vím, že kdybych měl možnost výběru, beru klasická tlačítka.

Důležitou informací je, že VW pobere také ovládání prsty schovanými v rukavicích. Mimochodem, hezkou ukázku toho, jak systém od VW funguje, vám v neděli nabídne druhý Standa. Tak se mrkněte a udělejte si na tento způsob ovládání názor sami.

Motor, jízdní vlastnosti


Jak jede nejsilnější diesel?

V současném ceníku nového Volkswagenu Caddy objevíme jeden zážehový motor a tři verze dvoulitrového turbodieselu. V plánu by ovšem měly být i další motorizace, včetně provedení na CNG a hovoří se i o plug-in hybridu.

Přeplňovaná benzinová jedna-pětka poskytuje 84 kW, vznětové dvoulitry nabízejí 55, 75 a 90 kW. Pro všechny jednotky je k dispozici šestistupňová manuální převodovka, 1.5 TSI a nejvýkonnější TDI lze mít také se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem.

Ke mně se dostal právě nejsilnější diesel se samočinnou převodovkou. Motor je připraven na zpřísňující se emisní normy, je vybaven filtrem pevných částic a novým systémem Twindosing – dvěma katalyzátory SCR a dvojnásobným vstřikováním AdBlue, což napomáhá ke snížení emisí oxidů dusíku.

Že jednotka nabízí 90 kW, už víte, nejvyšší výkon dává mezi 2.750 až 4.400 min-1, maximální točivý moment 320 N.m je k dispozici při 1.600-2.500 min-1. V provedení Style Caddy s tímto motorem akceleruje z klidu na stovku za 11,4 sekundy a jede až 186 km/h. Z pohledu dynamiky tedy turbodiesel samozřejmě nepředvádí nic omračujícího, ale na normální cestování jeho vlastnosti rozhodně dostačují. Jako klasické “tédéíčko” těží hlavně ze silného středního pásma, docela hezky se ale sbírá i z nízkých otáček.

Už jsem naznačil, že schopnosti motoru v pohodě pokryjí běžné jezdění - představte si pod tím takové ty každodenní přesuny v rámci rychlostních limitů i s možností dostatečně svižného předjíždění například pomalejších kamionů.

Trochu horší výkony ale Caddy s 90kW dieselem předvádí na dálnici nebo ve stoupáních. Nebo když se uvedené podmínky dokonce spojí. Roli hraje pochopitelně také zatížení.

Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG

Hodím příklad z vlastní zkušenosti - mezi Teplicemi a Ústím nad Labem je úsek dálnice s výrazným stoupáním. A caddyna naložená třemi dospělými osobami už měla pocitově co dělat a vyžadovala vyloženě těžkou nohu. Vytočený motor byl navíc docela hlučný.

On tenhle diesel celkově nepatří mezi nejkultivovanější, hrubším dojmem působí sice hlavně za studena, ale vznětového charakteru se nikdy úplně nezbavíte.

Pochválit musím sladění s automatickou převodovkou, která jednoduše funguje, jak má. A ještě Volkswagenu umožňuje dvě užitečné schopnosti: -při jízdě z kopce podřazuje, aby auto brzdilo motorem a v rámci snahy o snížení spotřeby dává caddyně také um plachtit.

Spotřeba je ostatně také zajímavá. V útrobách infotainmentu jsem našel dlouhodobý apetit 6,9 l/100 km za 1.137 km. Se stejnou spotřebou jsem v kombinovaném cyklu nakonec jezdil i já.

Ale ještě to trochu rozvedu. Cesty mimo dálnice a s průjezdy obcí se dají zvládnout za 5,5 l/100 km, na dálnici jsem dosáhl na 7,5 l/100 km a po Praze jsem se pohyboval za 8 l/100 km.

Takový tvrdší osobáček

Už byla řeč o tom, že caddyna stojí na nové platformě MQB, což by vzhledem k jiné konstrukci podvozku mělo mít vliv na jízdní vlastnosti. Nová generace vpředu spoléhá na McPherson, vzadu je tuhá náprava s podélnými rameny a panhardskou tyčí. Dosavadní listové pružiny byly nahrazeny pružinami vinutými. Projevit by se to mělo hlavně v komfortu a stabilitě.

A projevuje. Zatímco předchozí caddyna se zvlášť při nízkém zatížení chovala poněkud neklidně, typické pro ni bylo hlavně lehké poskakování zadní nápravy na nerovnostech, novinka je citelně klidnější. Stále se však vyznačuje spíš tužším nastavením, rozdíl je ale v tom, že v místech, kde předchůdci zadní kola odskočila, tam se nová generace drží povrchu, přestože o všech nerovnostech v kabině víte. Také u nové generace - a je to pochopitelné - hraje roli zatížení. Prázdné auto na nerovnostech přece jen trochu “drncá”, naložený vůz je takový poddajnější a “usazenější”. Ale celkově bych komfort s přihlédnutím k zaměření auta hodnotil jako nadprůměr.

Ještě lepší je ale chování caddyny v zatáčkách. Kompaktní osobní dodávka potěší ochotou zatáčet, slušným držením stopy, stabilitou i mírnými náklony karoserie.

V tomhle autě se prostě jezdí docela hezky. Výtku bych měl snad jen k aerodynamickému svistu při vyšších rychlostech, tomu se ale vzhledem k výšce karoserie nelze divit.

Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG

Závěr


Závěr

Nový Volkswagen Caddy patří mezi auta, na která jsem byl v poslední době opravdu hodně zvědavý. Ale po týdnu s ním pořád úplně nevím, co si o nové generaci myslet. Na jedné straně tu máme zřetelný posun v oblasti nabídky prostoru, komfortu a výbavy, je znát, že výrobce chce - zvlášť v případě testované verze Style - vyjít vstříc těm, kteří Caddy vnímají jako alternativu ke kompaktnímu MPV. To je samozřejmě v pořádku. Dokonce si myslím, že těmto lidem se nová caddyna bude líbit. A že si zvyknou i na ono dotykové ovládání.

Jenže otázkou je, jak některé změny vezmou zákazníci, kteří osobní Caddy využívají i jako pracovní stroj, třeba ve chvílích, kdy se věnují přestavbě chalupy nebo tak něco. Nebude jim vadit snížení užitečné hmotnosti? Já teď zrovna nic nestavím, tak upřímně nevím.

Volkswagen Užitkové vozy aktuálně láká na akční ceník, který vypadá přece jen zajímavěji. Zatímco naše motorizace v “oficiálním” ceníku začíná na 911.524 Kč, akční cena startuje na 806.561 Kč.

Nejlevnější verze modelu 519.000 Kč (Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI 55 kW)
Základ s testovaným motorem 671.587 Kč (Volkswagen Caddy 2.0 TDI 90 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 806.561 Kč (Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI 90 kW AT)
Testovaný vůz s výbavou 1.007.547 Kč (Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI 90 kW AT)

Plusy

  • Prostorný a praktický interiér
  • Bohatá výbava
  • Úsporný motor
  • Solidní jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vyšší cena
  • Hlučnější diesel
  • Nemožnost otevřít zadní boční okna
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (105)

Doporučujeme

Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI DSG
Cena základní sestavy 806 561 Kč
Výbava základní sestavy 12V elektrická zásuvka v zavazadlovém prostoru, 17" kola z lehké slitiny, 4x USB (typ C), audio s 6 reproduktory, asistent rozpoznání únavy, boční posuvné dveře vlevo a vpravo, Digital Cockpit, digitální příjem rádia, elektrické stahování oken řidiče a spolujezdce, Front Assist s monitoringem chodců, bezklíčové startování, automatická klimatizace, LED světla, multifunkční kamera vpředu, multifunkční kožený volant, Parkpilot vpředu a vzadu, rádio Composition (8,25" barevný dotykový displej, slot na SD kartu, aux-in vstup, 2x USB typ C), samolepicí dojezdová sada, sedadla vpředu výškově nastavitelná, sklopné odkládací stolky, střešní nosníky, tempomat s funkcí omezovače rychlosti a další Kč
Cena testované sestavy 1 007 547 Kč
Výbava testované sestavy Asistenční systémy Travel Assist zahrnující multifunkční kameru, Digital Cockpit, digitální příjem rádia, asistent odbočení vlevo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a bezklíčkovým zapalováním, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, vnější zpětná zrcátka elektricky sklopná, nastavitelná a vyhřívaná, Park Assist a Parkpilot vpředu a vzadu, asistent pro změnu jízdního pruhu, asistent udržení jízdního pruhu, systém nouzového brždění Front Assist s funkcí sledování chodců a cyklistů a adaptivní tempomat (28.715 Kč), boční posuvné dveře vlevo a vpravo se servem (7.862 Kč), keyless entry/start (7.784 Kč), LED diodové světlomety vpředu s automatickým nastavením výšky světel a světlomety pro špatné počasí s funkcí přisvěcování do zatáček (9.293 Kč), Navigace Discover Pro (54.092 Kč), panoramatická střecha (25.100 Kč), sedadla vpředu "ergoComfort" (7.982 Kč), vyhřívané čelní sklo (5.243 Kč) a další Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 2750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4 / 4.6
Emise CO2: 122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1213 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1722 / 528
Rozměr pneu: 215/55 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1798
d) rozvor (mm): 2755
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
26. 3. 2021 22:03
univerzal
jedno z mala aut, se kterym bych nemel problem jezdit cely tyden misto sveho Golfu a na vikend do nej nastrkat par skrinek, varic s umyvadlem, na dvere uchytit kola a vyrazit po republice jako s mini camperem... aniz bych kupoval druhe auto. Jenze veci jako jedine stahovaci okna vpredu to kazi, pak ta cena... vidim to na Rifter, i kdyz jako v Golfu to nebude 😀
23. 1. 2021 22:10
Re: Caddy
V tom máš samozrejme pravdu, Picasso ponúka ešte o kus kultúrnejšie prostredie a komfortnejšie vozenie, to je bez debaty. Malou nevýhodou sú ploché a nízko položené zadné sedadlá - mám už puberťákov a nízke sedačky pre deti prestávajú byť výhodou. Ale to je tak všetko, na čo by som poukázal. Ten motor a automat ma neskutočne lákali, žiaľ, nepodarilo sa.
Avatar - lamal
19. 1. 2021 19:18
Re: Cena
Citron ma aj na udrzbu jednoduhsi podvozok a ´´istejsi´´ automat ako ten powershift...
Avatar - Ronault.
19. 1. 2021 12:33
Re: Cena
Taky bych dal přednost tomuhle před Caddym. S-Max je ale dražší než Picasso, o dost a jízdně pravda lepší, ale zase při tom, jak "milují" moje děti rychlou jízdu, bych za ušetřené peníze raději někam vyjel na dovolenou. Nicméně každý dle chuti.
Avatar - Ronault.
19. 1. 2021 12:30
Re: Caddy
Já jsem nové Berlingo (i to předešlé) zkoušel. Nové Berlingo udělalo obrovský skok směrem k osobním autům, to bez pochyby, jízdně, odhlučněním, je na dostřel k Picassu, ale Picasso je stáe uvniř materiály, odhlučněním a i jízdou, především s trochu svižnějším stylem, ještě o kousek dál. A hlavně Grand Picasso (Technospace) nabízí samostatně posuvné sedačky v druhé řadě, což je výhodou. Zase v Berlingu je více místa, resp. je vzdušnější a v sedmimístné verzi se dá sedět i ve třetí řadě docela pohodlně dospělým cestujícím. Inu je to o prioritách.