Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Porsche 911 patří mezi nejvýznamnější automobily světa a může se vedle nezaměnitelného designu pochlubit i výjimečnou technikou a jedinečnou historií.

Slávu jména Porsche vybudoval již před 2. světovou válkou Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, který ve dvacátých letech dvacátého století navrhl řadu modelů značky Mercedes-Benz včetně typu SS a ve třicátých letech pak pracoval na špičkových monopostech značky Auto Union. Je rovněž otcem Volkswagenu Brouk.

Automobilku Porsche založil v roce 1948 jeho syn Ferdinand Ferry Porsche (1909–1998) a v rakouském Gmündu zahájil malosériovou výrobu sportovní vozů s typovým označením 356, vycházejících z konstrukčních prvků Brouka. Ve stuttgartské továrně, kam se Porsche přemístil v roce 1950, prošla modelová řada 356 několika modernizacemi a vyráběla se až do roku 1965.

Koncem padesátých let začal Ferry Porsche pracovat na nástupci této řady, který měl být větší, výkonnější a luxusnější. Na jeho tvarovém řešení pracoval od roku 1959 Ferryho nejstarší syn Ferdinand Alexander Porsche přezdívaný Butzi, který zemřel 5. dubna 2012 ve věku 76 let. Výsledkem tohoto vývoje se stal sportovní automobil, který dnes celý svět zná jako Porsche 911.

Porsche 911 Série A až J (1963-1977)

Premiéra Porsche 911 se odehrála na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září roku 1963, kde byl zcela nový model tehdy stále ještě poměrně mladé německé automobilky představen s označením 901, proti čemuž se ohradil Peugeot, který má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.

Novinka uvedená jako nástupce modelové řady 356 vyvolala bouřlivé reakce, které nebyly pouze oslavné, ale i kritické. Našlo se tehdy poměrně hodně kritiků srovnávající linie karoserie s Citroënem DS, zatímco jiní poukazovali na příliš luxusní interiér a vysokou hmotnost oproti Porsche 356.

Porsche 911 si ovšem našlo mnohem více příznivců než kritiků, jimž se dnes již typické linie tohoto modelu v kombinaci s plochým šestiválcem uloženým za zadní nápravou zalíbily. Ve své původní podobě, označované jako série A, bylo Porsche 911 poháněno motorem o objemu 1991 cm3, disponujícím výkonem 96 kW (130 k). Kupé dlouhé 4290 mm s pohotovostní hmotností 1080 kg zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,7 s a dosahovalo maximální rychlosti 210 km/h.

Rok 1965 přinesl v nabídce značky Porsche zásadní novinku v podobě modelu 911 Targa s masivním ochranným obloukem nad hlavami posádky, rozměrným panoramatickým střešním oknem a odnímatelným střešním dílem. Díky odnímatelnému oknu toto provedení nabízelo podobné svezení jako klasický kabriolet, zatímco bezpečnost byla na výrazně vyšší úrovni.

Pouhý rok po uvedení Targy nastupuje další novinka v podobě ostřejší verze 911 S, jejíž dvoulitrový šestiválec nabízel 118 kW (160 k) a od méně výkonné standardní verze se na první pohled odlišoval novými litými koly Fuchs, jejichž design se v následujících desetiletích stal jedním z typický prvků celé řady 911.

V roce 1968 došlo k první výraznější modernizaci, kterou ovšem necvičené oko nemá téměř šanci postřehnout. Rozvor náprav se prodloužil z 2211 na 2268 mm, takže zadní kola mohla být posunuta o 57 mm dozadu, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti na 43 : 57 a zvýšila se stabilita vozu. Celková délka vozu se přitom nezměnila.

Série B a C z let 1968 až 1970 se zvnějšku liší především rozmístěním firemních znaků, zatímco v případě nabídky verzí došlo k rozdělení na 911 T, 911 E a 911 S. Všechny tři byly poháněny šestiválcem o objemu 2195 cm3 s výkonem 92 kW (125 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (179 k).

V roce 1971 nastupuje série D, která ovšem přináší jedinou zásadní změnu v podobě galvanizované podlahové plochy s ochranou vrstvou PVC, zlepšující ochranu vozu proti korozi.

Písmenem E označená série byla představena již v srpnu roku 1971 a přinesla další zvětšení objemu, tentokrát na 2341 cm3. Opět jsou v nabídce tři výkonové verze, disponující 96 kW (130 k), 121 kW (165 k) a 140 kW (190 k).

Pro modelový rok 1973 se Porsche 911 dočkalo dalšího prodloužení rozvoru, a to na 2271 mm. Vzniká tak série F, která si ponechala motor i vzhled svého předchůdce a stala se základem pro jednoho z neslavnějších zástupců své značky.

Na podzim roku 1972 mělo premiéru Porsche 911 Carrera 2,7 RS s novým motorem 2,7 litru disponujícím výkonem 155 kW (210 k). K jednoduché identifikaci nejostřejší devětsetjedenáctky své doby slouží přední spoiler, charakteristický nápis Carrera na boku a samozřejmě spoiler na kapotě motoru se známou přezdívkou kachní ocas.

Důkladně odlehčená karoserie stojí za celkovou hmotností vozu pod 900 kg a spolu s výkonným motorem se výrazně podílí na schopnosti dosáhnout maximální rychlosti 240 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,3 s.

Carrera 2,7 RS byla nabízena ve třech provedeních. Základní bylo určeno pro klubové závody i běžný provoz. Verze s označením RST nebo Touring s rozšířenou výbavou byla nejvhodnější pro běžný provoz. Provedení RSR pak bylo čistě závodním strojem. Z celkového počtu 1636 vyrobených Porsche 911 Carrera 2,7 RS jich bylo nejvíce právě v provedení Touring.

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se na podzim roku 1973 stal místem představení série G, která kompletně přešla na motor o objemu 2687 cm3 s výkony 110 kW (150 k) a 129 kW (175 k), zatímco karoserie se dočkala první výrazné změny od uvedení řady 911 v podobě nových nárazníků, schopných absorbovat náraz do rychlosti 8 km/h. Do interiéru pak míří nová sedadla s integrovanými opěrkami hlav, která se stávají podobným poznávacím znamení Porsche jako kola Fuchs.

V roce 1974 Porsche navázalo na Carreru 2,7 RS modely Carrera 3,0 RSR a RS, z nichž první byl čistě závodním provedením, zatímco druhý mohl do běžného provozu. Charakteristickým rysem těchto kupé jsou masivní plastové nárazníky, rozšířené blatníky, velký spoiler na zádi a nezbytný nápis Carrera na dveřích. S výkonem 169 kW (230 k) uměla tato kupé v základní podobě dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 6,3 s.

Kapitolu samu pro sebe představuje na podzim roku 1974 představené Porsche 911 Turbo, které do sériové produkce zamířilo v roce následujícím s jedním turbodmychladem přeplňovaným třílitrem o výkonu 190 kW (260 k).

V letech 1975 až 1977 byla uvedena Porsche 911 sérií H, I a J, která přinášela jemné úpravy vzhledu i výbavy a rovněž rozšíření palety pohonných jednotek o atmosférický třílitrový šestiválec s výkonem 147 kW (200 k).


Porsche 911 Série A až J (1963-1977)
 

1/8 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy Bannon: Ultrapravicoví vlastenci jsou novou elitou Evropy

Ultrapravicoví vlastenci jsou novou evropskou elitou. Na…

OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř OBRAZEM: Nissan představil mobilní vesmírnou observatoř

Automobilka Nissan přichází se zajímavým konceptem, který…

Lékárníci chystají žalobu na Státní ústav pro kontrolu léčiv kvůli opožděným dodávkám léků Lékárníci chystají žalobu na Státní ústav pro kontrolu léčiv kvůli opožděným dodávkám léků

Česká lékárnická komora se chystá zažalovat Státní ústav…

Číňané posilují vliv v Hongkongu skrze novou železnici, varují kritici obřího projektu Číňané posilují vliv v Hongkongu skrze novou železnici, varují kritici obřího projektu

V přepočtu téměř 238 miliard korun stála čínskou státní…

 

Štítky Porsche Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

 






 
První jízdní dojmy: Opel Corsa GSi je OPC v přestrojení

První jízdní dojmy: Opel Corsa GSi je OPC v přestrojení

Dnes 18:46

Nová sportovní Corsa GSi je takovým odvarem z modelu OPC. Je ale třeba říct, že velmi chutným.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Sólo pro ulici

Módní téma týdne: Sólo pro ulici

Fashion Weeky milovníky módy přitahují. Mladé zejména. Představují scénu pro vlastní exhibici, která je pro ně…

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

 

iSport.cz

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány, řekl Csaplár

Slepička si sám zlomil kotník. Dostáváme těžké rány,…

Další rána pro nováčka FORTUNA:LIGY. Příbram v Karviné padla 1:4 a navíc přišla o zkušeného lídra a nejlepšího…

SESTŘIHY: Sparta je nejméně na den v čele. Příbram a Boleslav nadělovaly

SESTŘIHY: Sparta je nejméně na den v čele. Příbram a…

V 9. kole FORTUNA:LIGY skončila jedna dlouhá série. Sparta se po výhře nad Libercem (4:1) dostala po 762 dnech…

 

Reflex.cz

Rasismu přibývá. Lid následuje elity, které si zvolil

Rasismu přibývá. Lid následuje elity, které si zvolil

Na iDnes.cz vyšel článek, ze kterého je poznat, že autor nedomyslel, co vlastně sděluje. Kdyby to domyslel, asi…

Volby do Senátu: Horolezec, cukrář, lékařka, učitel, Paroubek i Konvička. Koho vybere Ostrava?

Volby do Senátu: Horolezec, cukrář, lékařka, učitel,…

Do senátních voleb v Ostravě jde letos půjde 9 kandidátů, je jich tedy o dva více než v posledních volbách v…