Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Porsche 911 patří mezi nejvýznamnější automobily světa a může se vedle nezaměnitelného designu pochlubit i výjimečnou technikou a jedinečnou historií.

Slávu jména Porsche vybudoval již před 2. světovou válkou Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, který ve dvacátých letech dvacátého století navrhl řadu modelů značky Mercedes-Benz včetně typu SS a ve třicátých letech pak pracoval na špičkových monopostech značky Auto Union. Je rovněž otcem Volkswagenu Brouk.

Automobilku Porsche založil v roce 1948 jeho syn Ferdinand Ferry Porsche (1909–1998) a v rakouském Gmündu zahájil malosériovou výrobu sportovní vozů s typovým označením 356, vycházejících z konstrukčních prvků Brouka. Ve stuttgartské továrně, kam se Porsche přemístil v roce 1950, prošla modelová řada 356 několika modernizacemi a vyráběla se až do roku 1965.

Koncem padesátých let začal Ferry Porsche pracovat na nástupci této řady, který měl být větší, výkonnější a luxusnější. Na jeho tvarovém řešení pracoval od roku 1959 Ferryho nejstarší syn Ferdinand Alexander Porsche přezdívaný Butzi, který zemřel 5. dubna 2012 ve věku 76 let. Výsledkem tohoto vývoje se stal sportovní automobil, který dnes celý svět zná jako Porsche 911.

Porsche 911 Série A až J (1963-1977)

Premiéra Porsche 911 se odehrála na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září roku 1963, kde byl zcela nový model tehdy stále ještě poměrně mladé německé automobilky představen s označením 901, proti čemuž se ohradil Peugeot, který má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.

Novinka uvedená jako nástupce modelové řady 356 vyvolala bouřlivé reakce, které nebyly pouze oslavné, ale i kritické. Našlo se tehdy poměrně hodně kritiků srovnávající linie karoserie s Citroënem DS, zatímco jiní poukazovali na příliš luxusní interiér a vysokou hmotnost oproti Porsche 356.

Porsche 911 si ovšem našlo mnohem více příznivců než kritiků, jimž se dnes již typické linie tohoto modelu v kombinaci s plochým šestiválcem uloženým za zadní nápravou zalíbily. Ve své původní podobě, označované jako série A, bylo Porsche 911 poháněno motorem o objemu 1991 cm3, disponujícím výkonem 96 kW (130 k). Kupé dlouhé 4290 mm s pohotovostní hmotností 1080 kg zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,7 s a dosahovalo maximální rychlosti 210 km/h.

Rok 1965 přinesl v nabídce značky Porsche zásadní novinku v podobě modelu 911 Targa s masivním ochranným obloukem nad hlavami posádky, rozměrným panoramatickým střešním oknem a odnímatelným střešním dílem. Díky odnímatelnému oknu toto provedení nabízelo podobné svezení jako klasický kabriolet, zatímco bezpečnost byla na výrazně vyšší úrovni.

Pouhý rok po uvedení Targy nastupuje další novinka v podobě ostřejší verze 911 S, jejíž dvoulitrový šestiválec nabízel 118 kW (160 k) a od méně výkonné standardní verze se na první pohled odlišoval novými litými koly Fuchs, jejichž design se v následujících desetiletích stal jedním z typický prvků celé řady 911.

V roce 1968 došlo k první výraznější modernizaci, kterou ovšem necvičené oko nemá téměř šanci postřehnout. Rozvor náprav se prodloužil z 2211 na 2268 mm, takže zadní kola mohla být posunuta o 57 mm dozadu, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti na 43 : 57 a zvýšila se stabilita vozu. Celková délka vozu se přitom nezměnila.

Série B a C z let 1968 až 1970 se zvnějšku liší především rozmístěním firemních znaků, zatímco v případě nabídky verzí došlo k rozdělení na 911 T, 911 E a 911 S. Všechny tři byly poháněny šestiválcem o objemu 2195 cm3 s výkonem 92 kW (125 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (179 k).

V roce 1971 nastupuje série D, která ovšem přináší jedinou zásadní změnu v podobě galvanizované podlahové plochy s ochranou vrstvou PVC, zlepšující ochranu vozu proti korozi.

Písmenem E označená série byla představena již v srpnu roku 1971 a přinesla další zvětšení objemu, tentokrát na 2341 cm3. Opět jsou v nabídce tři výkonové verze, disponující 96 kW (130 k), 121 kW (165 k) a 140 kW (190 k).

Pro modelový rok 1973 se Porsche 911 dočkalo dalšího prodloužení rozvoru, a to na 2271 mm. Vzniká tak série F, která si ponechala motor i vzhled svého předchůdce a stala se základem pro jednoho z neslavnějších zástupců své značky.

Na podzim roku 1972 mělo premiéru Porsche 911 Carrera 2,7 RS s novým motorem 2,7 litru disponujícím výkonem 155 kW (210 k). K jednoduché identifikaci nejostřejší devětsetjedenáctky své doby slouží přední spoiler, charakteristický nápis Carrera na boku a samozřejmě spoiler na kapotě motoru se známou přezdívkou kachní ocas.

Důkladně odlehčená karoserie stojí za celkovou hmotností vozu pod 900 kg a spolu s výkonným motorem se výrazně podílí na schopnosti dosáhnout maximální rychlosti 240 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,3 s.

Carrera 2,7 RS byla nabízena ve třech provedeních. Základní bylo určeno pro klubové závody i běžný provoz. Verze s označením RST nebo Touring s rozšířenou výbavou byla nejvhodnější pro běžný provoz. Provedení RSR pak bylo čistě závodním strojem. Z celkového počtu 1636 vyrobených Porsche 911 Carrera 2,7 RS jich bylo nejvíce právě v provedení Touring.

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se na podzim roku 1973 stal místem představení série G, která kompletně přešla na motor o objemu 2687 cm3 s výkony 110 kW (150 k) a 129 kW (175 k), zatímco karoserie se dočkala první výrazné změny od uvedení řady 911 v podobě nových nárazníků, schopných absorbovat náraz do rychlosti 8 km/h. Do interiéru pak míří nová sedadla s integrovanými opěrkami hlav, která se stávají podobným poznávacím znamení Porsche jako kola Fuchs.

V roce 1974 Porsche navázalo na Carreru 2,7 RS modely Carrera 3,0 RSR a RS, z nichž první byl čistě závodním provedením, zatímco druhý mohl do běžného provozu. Charakteristickým rysem těchto kupé jsou masivní plastové nárazníky, rozšířené blatníky, velký spoiler na zádi a nezbytný nápis Carrera na dveřích. S výkonem 169 kW (230 k) uměla tato kupé v základní podobě dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 6,3 s.

Kapitolu samu pro sebe představuje na podzim roku 1974 představené Porsche 911 Turbo, které do sériové produkce zamířilo v roce následujícím s jedním turbodmychladem přeplňovaným třílitrem o výkonu 190 kW (260 k).

V letech 1975 až 1977 byla uvedena Porsche 911 sérií H, I a J, která přinášela jemné úpravy vzhledu i výbavy a rovněž rozšíření palety pohonných jednotek o atmosférický třílitrový šestiválec s výkonem 147 kW (200 k).


Porsche 911 Série A až J (1963-1977)
 

1/8 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce

Z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu úspěšně odstartovala…

Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren

Focením vlaků, letadel či krajiny se zabývá hodně lidí, o…

Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu

Téměř rok a půl po referendu o vystoupení Británie z…

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

 

Štítky Porsche Sportovní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Porsche Museum představuje svůj nejstarší exemplář modelu 911 Porsche Museum představuje svůj nejstarší exemplář modelu 911

Po třech letech renovačních prací představuje muzeum…

Porsche 911 GT2 RS: Nejvýkonnější 911 ve velké galerii Porsche 911 GT2 RS: Nejvýkonnější 911 ve velké galerii

Porsche v souvislosti s prezentací modelu 911 GT2 RS v…

 



 
Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Dnes 08:00

Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.




Blesk.cz

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se narodily doma, sex byl až po svatbě!

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se…

Herec Matouš Ruml (32) se ve dvaceti letech oženil s herečkou Terezou a vychovávají spolu syna Nathanaela (8) a…

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před popravou jí dělal ze života peklo

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před…

S nožem pod krkem musela už údajně začátkem prosince čelit výhrůžkám svého exmanžela podnikatelka Blanka D.…

 

iSport.cz

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid, Erat je lídr

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid,…

Zbyněk Michálek byl smířený s tím, že si v reprezentaci nezahraje. Mihla se i myšlenka: Není to definitivní…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za mrtvé novorozeně, které ještě žilo

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za…

V hlavním indickém městě Dillí se odehrál velmi neobvyklý a tragický případ: lékaři označili novorozená dvojčata…

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Ač vyučen psychologem, ani v nejmenším nechápu pohnutky prezidentských kandidátů, kteří do klání vstupují, aniž…