Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Porsche 911 patří mezi nejvýznamnější automobily světa a může se vedle nezaměnitelného designu pochlubit i výjimečnou technikou a jedinečnou historií.

Slávu jména Porsche vybudoval již před 2. světovou válkou Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou, který ve dvacátých letech dvacátého století navrhl řadu modelů značky Mercedes-Benz včetně typu SS a ve třicátých letech pak pracoval na špičkových monopostech značky Auto Union. Je rovněž otcem Volkswagenu Brouk.

Automobilku Porsche založil v roce 1948 jeho syn Ferdinand Ferry Porsche (1909–1998) a v rakouském Gmündu zahájil malosériovou výrobu sportovní vozů s typovým označením 356, vycházejících z konstrukčních prvků Brouka. Ve stuttgartské továrně, kam se Porsche přemístil v roce 1950, prošla modelová řada 356 několika modernizacemi a vyráběla se až do roku 1965.

Koncem padesátých let začal Ferry Porsche pracovat na nástupci této řady, který měl být větší, výkonnější a luxusnější. Na jeho tvarovém řešení pracoval od roku 1959 Ferryho nejstarší syn Ferdinand Alexander Porsche přezdívaný Butzi, který zemřel 5. dubna 2012 ve věku 76 let. Výsledkem tohoto vývoje se stal sportovní automobil, který dnes celý svět zná jako Porsche 911.

Porsche 911 Série A až J (1963-1977)

Premiéra Porsche 911 se odehrála na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září roku 1963, kde byl zcela nový model tehdy stále ještě poměrně mladé německé automobilky představen s označením 901, proti čemuž se ohradil Peugeot, který má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.

Novinka uvedená jako nástupce modelové řady 356 vyvolala bouřlivé reakce, které nebyly pouze oslavné, ale i kritické. Našlo se tehdy poměrně hodně kritiků srovnávající linie karoserie s Citroënem DS, zatímco jiní poukazovali na příliš luxusní interiér a vysokou hmotnost oproti Porsche 356.

Porsche 911 si ovšem našlo mnohem více příznivců než kritiků, jimž se dnes již typické linie tohoto modelu v kombinaci s plochým šestiválcem uloženým za zadní nápravou zalíbily. Ve své původní podobě, označované jako série A, bylo Porsche 911 poháněno motorem o objemu 1991 cm3, disponujícím výkonem 96 kW (130 k). Kupé dlouhé 4290 mm s pohotovostní hmotností 1080 kg zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,7 s a dosahovalo maximální rychlosti 210 km/h.

Rok 1965 přinesl v nabídce značky Porsche zásadní novinku v podobě modelu 911 Targa s masivním ochranným obloukem nad hlavami posádky, rozměrným panoramatickým střešním oknem a odnímatelným střešním dílem. Díky odnímatelnému oknu toto provedení nabízelo podobné svezení jako klasický kabriolet, zatímco bezpečnost byla na výrazně vyšší úrovni.

Pouhý rok po uvedení Targy nastupuje další novinka v podobě ostřejší verze 911 S, jejíž dvoulitrový šestiválec nabízel 118 kW (160 k) a od méně výkonné standardní verze se na první pohled odlišoval novými litými koly Fuchs, jejichž design se v následujících desetiletích stal jedním z typický prvků celé řady 911.

V roce 1968 došlo k první výraznější modernizaci, kterou ovšem necvičené oko nemá téměř šanci postřehnout. Rozvor náprav se prodloužil z 2211 na 2268 mm, takže zadní kola mohla být posunuta o 57 mm dozadu, čímž se zlepšilo rozložení hmotnosti na 43 : 57 a zvýšila se stabilita vozu. Celková délka vozu se přitom nezměnila.

Série B a C z let 1968 až 1970 se zvnějšku liší především rozmístěním firemních znaků, zatímco v případě nabídky verzí došlo k rozdělení na 911 T, 911 E a 911 S. Všechny tři byly poháněny šestiválcem o objemu 2195 cm3 s výkonem 92 kW (125 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (179 k).

V roce 1971 nastupuje série D, která ovšem přináší jedinou zásadní změnu v podobě galvanizované podlahové plochy s ochranou vrstvou PVC, zlepšující ochranu vozu proti korozi.

Písmenem E označená série byla představena již v srpnu roku 1971 a přinesla další zvětšení objemu, tentokrát na 2341 cm3. Opět jsou v nabídce tři výkonové verze, disponující 96 kW (130 k), 121 kW (165 k) a 140 kW (190 k).

Pro modelový rok 1973 se Porsche 911 dočkalo dalšího prodloužení rozvoru, a to na 2271 mm. Vzniká tak série F, která si ponechala motor i vzhled svého předchůdce a stala se základem pro jednoho z neslavnějších zástupců své značky.

Na podzim roku 1972 mělo premiéru Porsche 911 Carrera 2,7 RS s novým motorem 2,7 litru disponujícím výkonem 155 kW (210 k). K jednoduché identifikaci nejostřejší devětsetjedenáctky své doby slouží přední spoiler, charakteristický nápis Carrera na boku a samozřejmě spoiler na kapotě motoru se známou přezdívkou kachní ocas.

Důkladně odlehčená karoserie stojí za celkovou hmotností vozu pod 900 kg a spolu s výkonným motorem se výrazně podílí na schopnosti dosáhnout maximální rychlosti 240 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h za 6,3 s.

Carrera 2,7 RS byla nabízena ve třech provedeních. Základní bylo určeno pro klubové závody i běžný provoz. Verze s označením RST nebo Touring s rozšířenou výbavou byla nejvhodnější pro běžný provoz. Provedení RSR pak bylo čistě závodním strojem. Z celkového počtu 1636 vyrobených Porsche 911 Carrera 2,7 RS jich bylo nejvíce právě v provedení Touring.

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem se na podzim roku 1973 stal místem představení série G, která kompletně přešla na motor o objemu 2687 cm3 s výkony 110 kW (150 k) a 129 kW (175 k), zatímco karoserie se dočkala první výrazné změny od uvedení řady 911 v podobě nových nárazníků, schopných absorbovat náraz do rychlosti 8 km/h. Do interiéru pak míří nová sedadla s integrovanými opěrkami hlav, která se stávají podobným poznávacím znamení Porsche jako kola Fuchs.

V roce 1974 Porsche navázalo na Carreru 2,7 RS modely Carrera 3,0 RSR a RS, z nichž první byl čistě závodním provedením, zatímco druhý mohl do běžného provozu. Charakteristickým rysem těchto kupé jsou masivní plastové nárazníky, rozšířené blatníky, velký spoiler na zádi a nezbytný nápis Carrera na dveřích. S výkonem 169 kW (230 k) uměla tato kupé v základní podobě dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 6,3 s.

Kapitolu samu pro sebe představuje na podzim roku 1974 představené Porsche 911 Turbo, které do sériové produkce zamířilo v roce následujícím s jedním turbodmychladem přeplňovaným třílitrem o výkonu 190 kW (260 k).

V letech 1975 až 1977 byla uvedena Porsche 911 sérií H, I a J, která přinášela jemné úpravy vzhledu i výbavy a rovněž rozšíření palety pohonných jednotek o atmosférický třílitrový šestiválec s výkonem 147 kW (200 k).


Porsche 911 Série A až J (1963-1977)
 

1/8 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila

Spojené státy po letech zpoždění a nečekaného prodražení…

Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily…

Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

 

Štítky Porsche Sportovní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 






 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

V neděli hrozí alergikům záchvaty. Pak přijdou silné bouřky

V neděli hrozí alergikům záchvaty. Pak přijdou silné bouřky

Přechod studené fronty tentokrát vyšel na neděli, ale i přes to, že oblačnosti i srážek bude více než v sobotu,…

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik to vyjde

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik…

Klasické dovolené s poležením na pláži a fakultativními výlety začíná i v Česku konkurovat nový trend. Jde o…

 

iSport.cz

Horváthova soutěžní premiéra: jasná výhra i záchvat smíchu u lavičky

Horváthova soutěžní premiéra: jasná výhra i záchvat…

Poprvé se postavil na lavičku Sokolova v soutěžním zápase a svůj tým v poklidu dovedl do druhého kola…

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky, zamířil i na stadion

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky,…

Útočník Jaromír Jágr je zpět v Česku, kam přiletěl v pátek odpoledne. V sobotu se česká legenda objevila na…

 

Reflex.cz

Nemoc, která postihuje jenom ženy? Omyl. Mentální anorexií trpí i muži

Nemoc, která postihuje jenom ženy? Omyl. Mentální…

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli mohou mít muži mentální anorexii. Můj velmi dobrý známý měl matku…

Závěrečný den na Coloursech na fotografiích Martina Straky

Závěrečný den na Coloursech na fotografiích Martina Straky

Fotograf Martin Straka se na Colours of Ostrava vyskytoval i závěrečný den festivalu. A opět z něj přinesl…