10 automobilů, které by před 25 lety byly nemyslitelné
Svět automobilů se rychle mění, některé značky za poslední roky nebyly na významu, jiné automobilky až překvapivě rychle upouštějí od svých tradic a vydávají se směry, které mohou často působit až šíleně, byť za nimi stojí rozsáhlé studie. Jsou také výrobci, kteří zcela zanikli, nebo naprosto změnili svůj směr. Pojďte se tedy podívat na náš výběr automobilů, o kterých když byste řekli automobilovému nadšenci před čtvrt stoletím, jen by nevěřícně kroutil hlavou. Dnes již mohou působit poměrně konvenčně a považujeme je za nutný vývoj, přesto si představte, co byste na ně sami před 25 lety říkali. Přijal by je trh?
Hybridní automobil střídající pohon elektrického a spalovacího motoru
S myšlenkou hybridního pohonu si zcela jistě pohrávala řada výrobců již před mnoha lety, byla to ale až Toyota s modelem Prius v roce 1997, která udělala z takovéhoto vozu osvědčenou a masovou záležitost. V současné době s hybridem, tedy vozem poháněným kombinací elektromotoru a spalovacího agregátu, koketuje snad každý automobilový výrobce. Může však být překvapivé, že se tato technologie nakonec s úspěchem uchytila i mezi sportovními vozy jako je BMW i8, nemluvě o špičkových hypersportech typu Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder či McLaren P1. Za vše sice pravděpodobně mohou přísné sankce za vysokou spotřebu automobilů, i tak nikdo nečekal, že ty nejexkluzivnější a nejrychlejší automobily budou po městě moci jezdit neslyšně jen na elektřinu.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Městské minivozy Smart
V současnosti již není Smart ničím až tak zajímavým, kdybyste ale před 25 lety někomu řekli, že si lidé oblíbí relativně drahá miniaturní auta pro dva s tříválcovým motorem u zadní nápravy, zadním pohonem a se schopností parkovat kolmo k chodníku a zabírat tak méně místa, nejsme si jisti, že by vám to jen tak uvěřil. Zejména když byste dodali, že tento stroj vyrábí koncern Daimler a má jednoduchou robotizovanou převodovku s konstrukcí jako u motorek (alespoň v první generaci) či pevnou skořepinovou karoserii, která se při nárazu jen tak nezdeformuje a chrání posádku. Asi by vám ale ani nevěřili, že ve třetí generaci vůz upustil od techniky Mercedesu a stal se do značné míry přebrandovaným Renaultem. Ostatně i to, že sedan střední třídy Mercedesu bude mít francouzský motor 1.6 dCi, by asi bylo z říše pohádek.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Jaguar v kombíku s dieselovým motorem od Fordu a předním pohonem
Jaguar na konci osmdesátých let patřil mezi vůbec nejtradičnější značky na trhu. Dělal pouze velké sedany, kupé a kabriolety s šesti či dvanácti válci a pohonem zadních kol. Nic jiného nepřicházelo v úvahu. Kdyby tak lidé věděli, že bude trvat jen dvanáct let, než přijde sedan střední třídy na základě Fordu Mondeo, tedy s pohonem předních či všech kol a později i dieselem! Co víc, kombík na sebe nenechal dlouho čekat. Vzhled modelu X-Type byl sice stále tradiční, použitá technika ale mnohé nepotěšila a dnes se dá podobný vůz pořídit jen za desítky tisíc korun. Od té doby se mnoho změnilo, Jaguar konečně našel správný, tedy moderní a svěží designový směr a zachovává jisté hodnoty, přesto je značka do značné míry jiná, než před čtvrt stoletím.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Naftový teréňák Porsche
Porsche a vozy do terénu, to bylo v roce 1989 téma vhodné akorát do motoristického sportu a závodů typu Paříž –Dakar. Auta postavena z dílů Volkswagenu se u Porsche rovněž párkrát objevila, ať už jde o první modely 356 či malá kupé 914 a 924. Ale velký tréňák se zaměřením na silnici postavený na základě podobného VW a poháněn mimo jiné i šestiválcovým naftovým motorem původem od Audi? Naprostá utopie ze scifi románu. Přesto se v roce 2002 Porsche Cayenne představilo a zcela jistě to byl správný krok pro udržení značky v černých číslech.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Škodovka s cenou přes milion korun a šestiválcem
V době sametové revoluce byla Škoda s puncem luxusu spíše zbožným přáním, než něčím očekávaným. Vždyť se prodával akorát zastaralý model 120 včetně různých derivátů a nastupoval do prodeje Favorit, první sériová Škodovka s předním pohonem a karoserií hatchback. Pokud byste v té době komukoliv řekli, že za ne úplně dlouhou dobu budou moci jezdit ve Škodovce, ve které bude královské místo pro zadní cestující, televize a automatická převodovka spojená s vidlicovým šestiválcem a pohonem všech kol, to vše za cenu přes jeden milion korun, asi by vás nepovažoval za duševně zdravého. A to jste navíc ani nezmínili, že takový Superb 3.6 V6 jede až 250 km/h a zrychluje z klidu na 100 km/h za 6,5 sekund a používá ho prezident.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Ferrari s pohonem všech kol a praktickou karoserií
V roce 1988 se stal největší výstřelek v historii Ferrari, jubilejní model F40 byl přeplňován turbodmychadly, což se nestalo nikdy předtím a ani dlouho poté, až letos. Přesto by si skalní tifosi pravděpodobně ani nedokázali představit, že v roce 2011 přijde velké GT nejslavnější italské značky, které sice bude mít tradiční atmosférický dvanáctiválec, ale zároveň karoserii připomínající kombi a hlavně pohon všech kol. Přestože systém 4RM ve Ferrari FF nefunguje tak úplně jako klasická čtyřkolka a navíc je o 50% lehčí než konvenční typy pohonu všech kol, mohla by z toho italské fanoušky před čtvrtstoletím trefit mrtvice.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Velmi rychlý a luxusní elektromobil s autopilotem
V brzkou existenci autopilotu zcela jistě doufali vizionáři již před 25 lety, až nyní se ale tento systém opravdu dostal do produkčního vozu, a jedná se hned o převratný elektromobil Tesla Model S ve verzi D se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Nejsilnější varianta P85 D nabízí výkon 515 kW a točivý moment 930 N.m, což stačí ke zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině za pouhé 3,2 sekundy. To vše při dojezdu 443 km na jedno nabití. Tesla Model S je navíc velmi luxusní stroj se skvěle naladěným podvozkem a hodnotným interiérem, kterému vévodí velký dotykový displej. V roce 1989 by takovýto vůz musel přiletět z vesmíru, zejména když zvládá jezdit sám, byť jej řidič musí kontrolovat.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Jeep s italskou technikou a pohonem předních kol
Ukažte automobilovému nadšenci v roce 1989 fotku Jeepu Renegade a zcela jistě vám řekne, že se jedná o Jeep. Charakteristické rysy těchto vozů totiž malému stroji zůstaly. Rozhodně by však bylo nemyslitelné, aby tohle auto používalo italskou techniku, respektive aby se přímo vyrábělo v Turíně po boku bratrského Fiatu 500X. O pohonu předních kol ani nemluvě, správný Jeep před čtvrtstoletím musel mít pohon všech kol, největším ústupkem byla zadokolka. To vše při správných terénních proporcích, ne na silničních nízkoprofilových pneumatikách. Holt i to je vývoj, na terénní expedici ale Renegade moc nebude. Na náš trh se Jeep Renegade dostane 6.11. 2014.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Automobil se spotřebou pod jeden litr paliva na sto kilometrů
Volkswagen XL1 s přísně aerodynamickou karoserií se na některých trzích již prodává a chlubí se spotřebou jen 0,9 litrů nafty na sto kilometrů. Pohání jej totiž dieselový dvouválec o výkonu 35 kW v kombinaci s elektromotorem (20 kW). Udávaná spotřeba samozřejmě může patřit mezi pouhé sny, i kdyby stroj „žral“ dvojnásobek, stále je to úchvatný výsledek. Bohužel s vysokou cenou a místem jen pro dva je XL1 vozem pouze pro velmi úzkou skupinu zákazníků. Volkswagen však již v roce 1999 představil mnohem dostupnější Lupo 3L. Automobil sice měl spartánskou výbavu, ale zároveň reálně spotřebovával jen lehce přes 3 litry nafty na sto kilometrů. To vše díky aerodynamické optimalizaci, tříválcové dieselové dvanáctistovce, nízké hmotnosti a robotizované manuální převodovce. Na letošní pařížském autosalonu se pak představil další zajímavý stroj, a to sporťák XL Sport na základě modelu XL1, který je poháněn dvouválcem Ducati. Jen tento motor mu stačí na dosažení rychlosti 270 km/h.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Rodinné BMW s pohonem přední nápravy
Před čtvrtstoletím byla modelová řada BMW zcela jednoduchá – malý sedan se svými deriváty, střední sedan a velký sedan, velké kupé, ještě větší kupé a malý roadster. Dnes byste se všech modelů snad ani nedopočítali. BMW bývalo automobilkou s důrazem na tradice – řadový šestiválec, pohon zadních kol, klasické typy karoserie. Nafouknuté rodinné vajíčko s „nečistým“ pohonem předních kol bylo něco jako kacířství. Dnes je to ale zcela běžná věc, BMW 2 Active Tourer je milým rodinným vozem, který může být poháněn dokonce tříválcem a používá osmistupňový automat Aisin.
suv bmw skoda superb technika aisin kupe supersport hothatch crossover
Další tipy:
Velké Mini: Mini Countryman
Luxusní Hyundai s osmiválcem: Hyundai Equus
Tradiční americký pick-up s downsizovaným turbomotorem: Ford F-150 EcoBoost
Máte nějaký vlastní tip na podobně nemyslitelné vozidlo? Sem s ním, diskuse je vaše.