Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X1 xDrive25e
BMW X1 xDrive25e
BMW X1 xDrive25e
BMW X1 xDrive25e
98 Fotogalerie

5 aut, která musí nová Cupra Terramar porazit

Marek Bednář

Nový terramar vstupuje na trh s poměrně ambiciózní cenovkou, většina jeho konkurentů navíc nabízí i vznětové motory. Vybrali jsme pět z nich, kteří jsou mu blízko rozměry a pojetím prémiovosti či designové odvážnosti.

Čerstvě představená Cupra Terramar, crossover o délce zhruba 4,5 metru, má rozhodně co nabídnout. I kdyby to v nasyceném segmentu středně velkých crossoverů byl „jen“ zajímavý design či třeba důraz na udržitelné materiály v interiéru, rozhodně si své zákazníky najde.

Jenže se zhruba takovýmito rozměry a výrazným designem není sama. Ba naopak, má řadu konkurentů a někteří z nich prošli čerstvě generační obměnou, nebo alespoň faceliftem. Na škodu terramaru jistě nebude možnost pohonu všech kol, velký dojezd plug-in hybridu či výkon okolo 270 koní coby právě plug-in hybrid i klasický benzín.

Naopak základní cena nad milionem korun a absence naftového motoru už mohou řadu lidí přimět se dívat ke konkurenci. Vybrali jsme tedy pět aut (a jejich sourozenců), s nimiž se terramar na trhu utká. Co myslíte, které z nich porazí?

BMW X1/X2

Nejmenší crossovery značky BMW jsou o 19 mm kratší, resp. 35 mm delší (4.500, resp. 4.554 mm) oproti terramaru a rozvor mají delší o 12 mm (2.692 mm). Také nabídnou benzínové a v případě X1 i plug-in hybridní pohony, ovšem k tomu navíc i naftu s pohonem předních či všech kol a dokonce i elektrická provedení iX1 a iX2. Základní cena X1 je také o kousek níž – na 984 tisících. Naopak X2 je o chloupek dražší, stojí od 1,074 milionu korun, ale v této ceně nabídne o 20 koní (15 kW) vyšší výkon (170 koní, 125 kW).

V tomto bodě by se dalo zmínit i nové Mini Countryman, které přeci jen s X1 a X2 sdílí technický základ. S délkou 4.444 mm je už o dost kratší než terramar, ale rozvorem stejným jako u „bavoráků“ ho pořád předčí. A cenově začíná ještě o pořádný kus níž – za 170 koní chce 875 tisíc korun.

Audi Q3

Druhý nejmenší crossover Audi je už technicky poměrně starým autem, s délkou 4.484 mm je však jen o 35 mm kratší a rozvor náprav je shodných 2.680 mm. Stejně jako terramar stojí na platformě MQB, ovšem její starší verzi A2.

Nenabízí plug-in hybrid, ale vznětový motor ano, byť pohon všech kol je k mání jen k benzínům. Jeho cena startuje na 953 tisících korun, ovšem s manuální převodovkou; dvouspojka k základnímu 150k (110kW) benzínu dražší s cenou 1,038 milionu korun.

Volkswagen Tiguan

Další vůz na platformě MQB, tentokrát ve verzi Evo stejně jako terramar, a další vůz s rozvorem 2.680 mm. V celkové délce je nový tiguan o 2 cm delší a nabízí také o 50 litrů větší zavazadelník (652 l). Nabídkou motorizací je lepší o dvě vznětové – dvoulitr TDI o výkonech 150 a 193 koní (110 a 142 kW), z nichž ten silnější je párován s pohonem všech kol 4Motion.

Stejně jako terramar je k mání jen s dvouspojkovou převodovkou o šesti nebo sedmi stupních, cenově však startuje na 900 tisících korun, o nějakých 150 tisíc níž než terramar. Základem je rovněž motor 1,5 eTSI; má sice o 20 koní méně, ale ten rozdíl v ceně je opravdu znatelný.

Peugeot 3008/Opel Grandland

Francouzsko-němečtí sourozenci také letos přichází na trh v nových generacích a také mají – zejména to platí o peugeotu, ale ani opel se nenechá zahanbit – zaujmout hlavně stylovostí a designem. Grandland zatím není na trhu, 3008 však ano, a tak víme, že je o 23 mm delší celkově (4.542 mm) a o citelných 59 mm na rozvoru (2.739 mm), což může udělat dost ve vnitřní prostornosti.

Cenou od 749 tisíc korun peugeot terramar deklasuje – je to rozdíl 300 tisíc korun. Jenže za ni nabízí jen tříválcový hybrid o 136 koních (100 kW) a žádné další spalovací ústrojí není v nabídce. Elektrická verze o 210 koních (157 kW) už se s terramarem výkonově měřit může a stojí i podobné peníze – od 1,089 milionu korun – ale pořád je to elektromobil a stavět ho na roveň spalovacímu konkurentu kulhá na obě nohy.

Hyundai Tucson/Kia Sportage

Korejské duo Hyundai Tucson a Kia Sportage by člověk rozhodně nezařadil mezi prémiovky, a tak je Cupra možná nevidí jako konkurenci pro terramar. Nutno však uznat, že designově jsou oba tyto vozy taky velmi odvážné, třebaže podobnost s terramarem je jen v tom, že mají čtyři kola a jeden volant.

S délkou 4.515, resp. 4.520 mm jsou od terramaru odlišné v jednotkách milimetrů, rozvor 2.680 mm je totožný. Pochopitelně bodují cenou, Sportage začíná na 700 tisících se 160k (118kW) benzínem a pohonem předních kol, tucson je se stejnou motorizací ještě o 50 tisíc levnější, obě však mají v základu manuální převodovku. K mání je i nafta a pohon všech kol, a také mild hybridní, full hybridní a plug-in hybridní pohonné ústrojí.