Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3 už brzy pořídíte se čtyřkolkou. Co prozradilo o své technice?

David Bureš
Diskuze (29)

Nová generace BMW M3 na trh dorazila jako ryzí zadokolka. Už brzy ji však pořídíte i s pohonem všech kol, stejně jako odvozený model M4.

BMW M3 je léta etalonem řidičského automobilu. Jenže doba se mění a ne každému ryzí sportovní sedan s pohonem zadních kol vyhovuje, a tak kvůli závratnému výkonu pokukuje po pohonu všech kol. BMW na tento zájem slyší, a tak novou generaci M3 uvede také s pohonem všech kol. Uvedení M3 ve čtyřkolce je plánované na červenec.

Pohon všech kol bude dostupný pro silnější provedení M3 Competition, jehož šestiválec dosahuje výkonu 375 kW, a to výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Je to vcelku logické, zájemci o manuál by stejně chtěli spíše puristické auto, a tak bude nadále dostupný jen se zadokolkou, navíc pouze ve výchozí verzi M3. To samé přitom bude platit také pro odvozené M4 Competition.

Pohon M xDrive je známý už z dalších modelů BMW M, když je opět přizpůsoben nasazení ve sportovně laděném automobilu. Systém tak upřednostňuje kola zadní nápravy, ta přední se do hry vloží pouze v případě, že zadní kola již nejsou schopna přenášet výkon na vozovku. 

Systém je přitom navržen tak, aby dokázal přenést hnací sílu na vozovku bez její ztráty v podobě prokluzu zejména při vyloženě dynamické jízdě nebo pokud se některé z kol potýká s menší přilnavostí.

Součástí výzbroje je tak aktivní M diferenciál, který aktivně mění rozdělení točivého momentu mezi zadní kola. Nechybí ani speciální mazání vícelamelové spojky, navržené tak, aby mechanismus rozdělování hnací síly fungoval účinně i při dynamické jízdě.

Právě vícelamelová spojka umístěná v rozvodovce plynule a variabilně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola. Hnací sílu k přednímu a zadnímu diferenciálu přivádějí speciálně vyvinuté spojovací hřídele. Poloosy přenášející sílu motoru z diferenciálů na kola jsou taktéž navržené přímo na míru těmto sportovním modelům.

Video se připravuje ...

Rozvodovka je přitom vybavena na míru naprogramovanou řídicí jednotkou a integrovaným systémem kontroly trakce. Může tak výjimečně rychle vyrovnávat rozdíly v rychlosti otáčení mezi předními a zadními koly, aniž by bylo nutné aktivovat stabilizační systém DSC.

S pohonem všech kol souvisí také přepracovaná přední náprava s dvojicí oddělených spodních ramen a svislou pružicí vzpěrou, která se vyznačuje speciálně upravenou geometrií a přímo pro tento model navrženým převodem řízení.

Vedle jistějšího chování čtyřkolka zajišťuje také lepší akceleraci. M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive zrychlí z 0-100 km/h za 3,5 sekundy, což je o čtyři desetiny rychleji než v případě zadokolky. Pohon obou náprav mimochodem přidává 50 kg pohotovostní hmotnosti.

Jak už to pak u čtyřkolek divize BMW M bývá, nastavení chování lze upravit. K dispozici jsou tři různé režimy přenosu hnací síly. Ve výchozím nastavení čtyřkolka upřednostňuje pohon zadních kol, při zajištění maximální trakce a precizní ovladatelnosti. V režimu 4WD Sport putuje k zadním kolům více točivého momentu, což už umožňuje provádět řízené přetáčivé smyky. Řidiči pak mohou také systém DSC zcela vypnout a poté aktivovat režim 2WD, kdy se hnací síla přenáší pouze na zadní kola. Při objednání tzv. volitelné M kontroly trakce pak lze při vypnutém DSC upravit nastavení protiprokluzového systému v deseti stupních. Ani u čtyřkolky přitom nebude chybět systém hodnocení driftů.

S příchodem pohonu všech kol tak nabídka M3/M4 čítá šest derivátů. Základem je M3/M4 s výkonem 353 kW, pohonem zadních kol a manuální převodovkou, nad nimiž stojí M3/M4 Competition s 375 kW a automatem, s výběrem mezi zadokolkou a nově nabízenou čtyřkolkou. Tím ale rozšiřování nabídky nekončí. Ještě v letošním roce přibude M4 Cabrio jako doplněk k výchozímu kupé, v roce 2022 pak bude následovat ostré kombi M3 Touring. Naopak M4 Gran Coupé prý očekávat nemáme.

Nové BMW M3/M4 – technická data a české ceny nových generací
*Při objednání M Driver's Paket
Verze M3 M3 Competition M3 Competition M xDrive M4 M4 Competition M4 Competition M xDrive
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 353/6250 375/6250 375/6250 353/6250 375/6250 375/6250
Točivý moment [N.m/min]  550/2650-6130 650/2750-5500 650/2750-5500 550/2650-6130 650/2750-5500 650/2750-5500
Převodovka 6M 8A 8A 6M 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,2 3,9 3,5 4,2 3,9 3,5
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] 10,3 10,0 10,0 10,3 9,9 10,0
Pohotovostní h. [kg] 1705 1730 1780 1700 1725 1775
Základní cena [Kč] 2.233.400 2.340.000 ? 2.273.700 2.380.300 ?
David Bureš
Diskuze (29)

Doporučujeme

21. 4. 2021 14:51
Re: Bomba čupr modrá a stříbřitá věc!
To je plně reverzibilní ;-)
Avatar - iudex
21. 4. 2021 13:11
Re: Vaha M4
Jj, ako píšem, 35 kg automat, 50 kg štvorkolka. Ak sú to správne údaje, potom tá štvorkolka je ľahšia ako v bežných trojkách, kde je to tuším 75 až 80 kg, ale môže byť, že pri Mku použili iné, odľahčené materiály (predsalen tam zdôrazňujú odlišnosť aj označením "M xdrive").
Avatar - iudex
21. 4. 2021 13:08
Re: M3 xDrive
Ja som to naživo videl a teda tá predná časť je celkom v pohode, rozhodne to tak nekričí ako na fotkách. Ako ten bobrí predok žiadna oslnivá krása, ale nič neprijateľné a spolu s vydarenými celkovými líniami 3er je to fajn. Ostatne dizajnovo vždy lepšie než väčšina súčasnej produkcie BMW (1er, 2GC, 2AT/GT, X2, X4, X6, X7...) a v dobrej farbe to je super. Mimochodom Isle of Man green je famózna farba, nenadarmo ju bavorskí vybrali za promo farbu.
Avatar - iudex
21. 4. 2021 13:01
Re: Bomba čupr modrá a stříbřitá věc!
Ja tipujem že zanedbateľné minimum. Zvažovať niečo teoreticky v diskusii je jedna vec a vymieňať originál za pochybnú aftermarket prednú časť (teda vrážať peniaze do faktického zníženia hodnoty auta) je niečo úplne odlišné.
Ja myslím, že proste technika a hlavne jedinečnosť M3 prebijú akékoľvek potenciálne výhrady k dizajnu a kto bude chcieť puristický hotsedan s manuálom a RWD, nemá ani inú možnosť ako BMW, preto to nakoniec kúpi a prípadné výhrady k dizajnu obrúsi čas.
21. 4. 2021 12:14
Re: Vaha M4
rozdíl 25 kg je mezi obyčejnou verzí a competition - a je to tedy na vrub automatu...