Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrické pick-upy přijíždí na scénu. Prohlédněte si je ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (39)

 Na elektromobily lze narazit prakticky ve všech kategoriích osobních automobilů. Výjimkou již nejsou ani stále populárnější pick-upy, jimž věnuje pozornost stále větší počet společností.    

Pick-upy představují jednu z nejpopulárnějších kategorií automobilů nejen na severoamerickém trhu. Zároveň mají jednu z nejkonzervativnějších skupin zákazníků a i díky tomu jsou dodnes věrné více či méně konvenční technice, zatímco v případě SUV, crossoverů a dalších tříd osobních automobilů se stále více uplatňuje využití hybridních i čistě elektrických pohonných systémů.

Elektromotorům se však nakonec nevyhnou ani pick-upy, což naznačují méně známé společnosti, jako je například Atlis Motor Vehicles nebo Workhorse Group. Ze známějších hráčů jim věnuje pozornost značka Tesla, která přípravu vlastního elektrického pick-upu zmínila koncem roku 2017 a také koncerny Ford a General Motors. Pick-upům s elektrickým pohonem se však věnují i další společnosti, což dokazuje i náš malý výběr z jejich plánů a produkce.

Via Motors se sídlem v severoamerickém Utahu představila již v roce 2013 pick-up XTRUX, který i přes rozsáhlou proměnu designu předních partií nezapřel, že jeho základem bylo tehdejší provedení pick-upu Chevrolet Silverado.

XTRUX disponoval výkonem okolo 589 kW. Za touto hodnotou stálo použití dvojice elektromotorů. Potřebnou energii dodávaly lithium-iontové baterie nebo vidlicový osmiválec o objemu 5,3 litru.

Via Motors v současnosti již XTRUX ve své nabídce nemá, ale v elektřinou poháněná vozidla proměňuje lehký užitkový Chevrolet Express. Tento model je k dispozici v dodávkovém provedení a rovněž i ve verzích pro dopravu osob.

 

Workhorse Group má své kořeny v roce 2007, kdy byla založena firma AMP Electric Vehicles, která se v současnou společnost proměnila v roce 2015. V současnosti se tato společnost s hlavním sídlem v Lovelandu v Ohiu zaměřuje na elektrická vozidla a drony, mezi nimiž figuruje i pick-up.  

Workhorse W-15 disponuje výkonem 338,5 kW, který produkuje dvojice elektromotorů, roztáčející kola obou náprav. Potřebnou energii elektromotoru poskytuje 60kWh baterie. V čistě elektrickém režimu má pick-up ujet až 120 km. Pro delší trasy je vybaven blíže nespecifikovaným spalovacím motorem, sloužícím pro dobíjení baterií a prodlužujícím dojezd až na 500 km.

Workhorse W-15 má být především pracovním strojem, ale výkon jeho elektromotorů mu umožňuje akceleraci z 0 na 96,6 km/h za 5,5 s. Praktičtěji smýšlející zájemce bude nejspíš zajímat, že na korbě uveze náklad o hmotnosti téměř jedné tuny a utáhne přívěs o hmotnosti 2270 kg.

 

Rivian je mladá severoamerická společnost, která na podzim roku 2018 poprvé odhalila svůj čistě elektrický pick-up R1T, který doplňuje sesterské SUV s označením R1S. Základem obou modelů je modulární platforma.

Rivian R1T s rozvorem náprav 3450 mm a celkovou délkou 5475 mm má být nabízen se třemi různými kapacitami baterií (105, 135 a 180 kWh), přičemž nejsilnější verze má disponovat výkonem 522 kW a 1120 newtonmetry točivého momentu.

Pohon modelu R1T zajistí elektromotor pro každé kolo a výrobce slibuje dojezd nejvyspělejší verze přes 640 kilometrů na jedno nabití. Při jízdě v terénu má tento pick-up vynikat mimo jiné i díky světlé výšce až 360 mm a schopnosti brodění se do hloubky jednoho metru.

 

Atlis Motor Vehicles ze severoamerické Arizony patří mezi nejmladší hráče v kategorii elektrických pick-upů a její model XT byl představen začátkem roku 2019. K pohonu zde slouží čtveřice elektromotorů, umístěných po dvojicích u náprav a roztáčejících všechna čtyři kola.

Atlis XT má díky svému pohonnému ústrojí s blíže nespecifikovanými výkony zvládnout akceleraci z 0 na 96,6 km/h za 5,0 s a při plném zatížení za 18,0 s. Maximální rychlost se má pohybovat kolem 193 km/h. K dispozici mají být provedení s dojezdem kolem 480 km, 640 km a přes 800 km.

Pick-up XT má kromě svých dynamických schopností a dojezdu vynikat i nosností. Podobně jako v případě baterií má nabízet několik provedení a vrcholem má být verze, která bude mít nosnost téměř 2270 kg. Na tažném zařízením má být Atlis XT schopen utáhnout až 9070 kg a při použití sedla na korbě lze připojit návěs až do hmotnosti 15.875 kg.

 

Rich 6 EV vznikl jako výsledek spolupráce mezi čínskou značkou Dongfeng a japonskou automobilkou Nissan. Základem pro tento elektrický pick-up se stal konvenční model Rich 6, který vychází z modelu Navara značky Nissan.

Rich 6 EV využívá k pohonu jeden elektromotor o výkonu 119 kW s točivým momentem 420 N.m, který čerpá energii z akumulátorů o kapacitě 68 kWh. Pick-up dosahuje maximální rychlosti 110 km/h a disponuje dojezdem 400 km dle metodiky měření NEDC.

Na čínském trhu je tento pick-up nabízen výhradně v provedení Double Cab, tedy s čtyřdveřovou kabinou pro pět cestujících. Rich 6 EV s rozvorem náprav 3050 mm má celkovou délku 5290 mm.

 

Pickman z produkce čínské společnosti Kaiyun Motors na první pohled působí dojmem klasického pracovního pick-upu, ale bližší pohled odhalí, že toto rozhodně není přímý konkurent pro vozy, jako je Ford Ranger nebo dokonce F-150.

Čínský pick-up má svou konstrukcí i výkony mnohem blíže k malým pracovním elektromobilům velikostí blízkým terénním čtyřkolkám. Příkladem mohou být například vozíky z produkce značky John Deere.

Pickman má totiž zadní kola poháněna elektromotorem s výkonem pouhých 3 kW, umožňujícím maximální rychlost kolem 45 km/h. Baterie s kapacitou 7,2 kWh mají umožnit dojezd kolem 110 km na jedno nabití a dobíjení na plnou kapacitu má trvat osm až deset hodin.

 

Ford v současnosti pracuje na vývoji elektrického provedení svého úspěšného modelu F-150 a prozatím jen demonstroval schopnosti vývojových prototypů, když nechal jeden z nich tahat vagony pro přepravu automobilů, ale bližší informace k jejich technice či uvedení na trh neuvádí.

General Motors prozatím jen potvrdil vývoj elektrického pick-upu. Základem pro něj se má stát globální platforma třetí generace, na níž má být možné postavit až deset různých provedení karoserií. Zároveň má tato platforma umožňovat použití pohonu přední, zadní nebo obou náprav. 

Tesla zmínila přípravu elektrického pick-upu již koncem roku 2017 a podle posledních informací se může jeho odhalení odehrát do konce roku 2019. Vzhled i technické specifikace jsou samozřejmě stále tajemstvím, ale máme očekávat praktický pick-up s dynamickými schopnostmi sportovního vozu.

Fisker se má stát další z automobilových značek, které nabídnou elektrický pick-up, což potvrdil její zakladatel Henrik Fisker. Design i technika tohoto pick-upu má vycházet z elektrického SUV, jehož premiéra je plánována na prosinec roku 2019.

Foto: VIA Motors, Inc., Workhorse Group, Rivian, Atlis Motor Vehicles, Kaiyun Motors, Ford Motor Company, Fisker Inc., Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (39)

Doporučujeme

17. 9. 2019 11:10
Re: Úspěch pick-upů je mi záhadou
O vyšší cestovní rychlosti by se dalo pochybovat a stejně tak o tom pohodlí v kontextu s omezeným prostorem pickupů. Ale budiž...
17. 9. 2019 04:38
Re: Úspěch pick-upů je mi záhadou
Není. V dodávce jsou motorky ve větším bezpečí, lip se nakládají, těch výhod je hodně. Ale některé výhody má zase pick-up. Prujezdnost, víc pohodlí pro více cestujících, vyšší cestovní rychlost...
16. 9. 2019 20:06
Re: Úspěch pick-upů je mi záhadou
Hele nic není černobílé. Velká dodávka svým prostorem pikap převálcuje rozdílem dvou tříd, ale samozřejmě souhlasím že v blátě zapadne daleko rychleji. Jestli skutečně potřebuješ dojet těžším terénem tak asi pikap vyhraje. Ale jinak má při převozu motorek jen nevýhody
16. 9. 2019 19:37
Re: Úspěch pick-upů je mi záhadou
Kalousku to je jedna dodávka a jeden pick-up? Ano, do L4H3 šestimístné dodávky vejdou čtyři motorky a čtyři až šest pasažérů, aie na délku bude mít 6,5 metru :-)
16. 9. 2019 18:20
Re: Úspěch pick-upů je mi záhadou
Přesně, výstižný obrázek. Na pikap nacpeš s bídou dvě motorky a je plný. Do dodávky dáš čtyři jak nic a ještě půlka zůstane volná na bágle