Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Ioniq 5 oficiálně: Pojízdná nabíječka má čtyřkolku, dojezd 480 km a obří rozvor

Stanislav Kolman
Diskuze (148)

Hyundai představuje finální podobu čistě elektrického modelu Ioniq 5. Kromě moderních technologií láká i na bohatý vnitřní prostor.

Pamatujete si ještě podzim roku 2019? Svět byl v pořádku a my vycestovali na tradiční frankfurtský autosalon. Právě tam automobilka Hyundai představila mimo jiné působivou studii retro elektromobilu s názvem 45. Rok a půl poté se můžeme seznámit se sériovým vozem. Jmenuje se Hyundai Ioniq 5 a na styl konceptu rozhodně nezanevřel.

Video se připravuje ...

Vzpomínka na začátky

Sami tvůrci přiznávají, že model Ioniq 5 je odklonem od všeho, na co jsme od značky byli doposud zvyklí. Už koncept 45 (symbolizující pětačtyřicet let designu Hyundai) nechával vzpomenout na styl Hyundaie Pony – prvního sériově vyráběného vozu společnosti – a produkční verze po vyšlapané cestě pokračuje.

Příď automobilu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, jíž Hyundai využívá vůbec poprvé. Výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Přední nárazník dostává tvary písmene V a opomenout nemůžeme ani diodovou světelnou techniku. Všimněte si především té zadní s drobnými pixelovými uskupeními. Ioniq 5 má dále zapuštěné kliky dveří či aerodynamice přizpůsobená kola o velikosti až 20 palců. Větší Hyundai na svém elektromobilu ještě nikdy neměl.

Zajímavé jsou rovněž rozměry vozu. I když na prvních fotografiích připomíná novinka tradiční hatchback, automobilka o ní hovoří jako o crossoveru. Při délce 4635 mm, šířce 1890 mm a výšce 1605 mm se vůz může pochlubit rozvorem náprav rovných 3000 mm. To je mimochodem o 100 milimetrů více než u Hyundaie Palisade, největšího SUV v nabídce automobilky. Byť jde fakticky o kompakt, inženýři slibuje prostor srovnatelný s o třídu vyšším segmentem.

Zavazadelník vzadu má standardní objem 531 litrů, po sklopení zadních sedaček v poměru 60:40 se dostaneme na celkových 1600 litrů. A pozor, kufr najdeme i vpředu! Ten pojme 57 litrů, případně 24 litrů při volbě varianty s pohonem všech kol. A když nepotřebujete využívat zavazadelník na maximum, můžete zvýšit místo pro posádku vzadu posunem druhé řady až o 135 mm.

Eco-friendly

Hyundai označuje motiv svého interiéru jako „životní prostor“. Nejvíce jej prý ztělesňuje pohyblivá středová konzola, jíž lze posunout dozadu až o 140 milimetrů. To společně s plochou podlahou znamená podstatně více prostoru uvnitř. „Pětka“ je vybavena elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Tvůrci kromě jiného zmenšili tloušťku předních opěradel o 30 %, čímž vzniklo více prostoru pro cestující ve druhé řadě.

Na mnoha místech kabiny najdeme ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované PET lahve, příze z rostlinných materiálu, ale třeba i přírodní vlny, ekologicky zpracovaná kůže či bio laky s rostlinnými výtažky. Nachází se na sedadlech, čalounění stropu, výplních dveří či loketní opěrce. Celkem jsou k dispozici tři barevné varianty interiéru a devět odstínů karoserie včetně pěti exkluzivně vyhrazených pro tento model. Kromě jiného může být Ioniq 5 na přání dovybaven i střechou se solárními panely.

Umí čtyřkolku i přívěs

Korejská novinka je posazena na elektrické platformě E-GMP, jež umožňuje několik konfigurací. Základní má jeden elektromotor vzadu o výkonu 125 kW a točivém momentu 350 newtonmetrů. Akumulátor v tomto případě disponuje kapacitou 58 kWh. Se stejně velkou baterií můžete dostat i pohon 4x4, tady se dostáváme na kombinovaný výkon dvou elektromotorů 173 kW a 605 Nm. Hyundai však nabízí i větší 72,6kWh akumulátor. Zadokolka má 160 kW, 350 newtonmetrů a nejdelší dojezd (480 kilometrů). Čtyřkolka se systémovými parametry 225 kW a 605 Nm je zase nejsvižnější, 0-100 km/h zvládne za 5,2 sekundy. Za elektromobil je navíc možno připojit přívěs o hmotnosti až 1600 kg.

Hyundai dále informuje, že při připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze Ioniq 5 dobít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Jen pět minut u ultrarychlého nabíjecího stojanu stačí k získání 100 kilometrů dojezdu. Nový model podporuje nabíjecí infrastruktury s napětím 400 i 800 V. Platforma má možnost nabíjení s napětím 800 V standardně bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. Vícenapěťový systém je patentovanou technologií a k převodu napětí používá elektromotor a měnič.

Pojízdná nabíječka

Že je Ioniq 5 takovou pojízdnou nabíječkou jsem si nevycucal z prstu, dokonce o tom Hyundai informuje ve své oficiální tiskové zprávě. Jednou z mnoha palubních funkcí je totiž takzvaný systém V2L (Vehicle-to-Load), jenž umožňuje nabíjet za jízdy či u stojícího vozu jakákoliv elektrická zařízení – elektrokolo, skútr či campingové vybavení (nebo další elektromobil?). Tato funkce nabízí nabíjení spotřebičů s příkonem až 3,6 kW. Jedna zásuvka je umístěna pod sedadly ve druhé řadě, druhá je přístupná zvenku u nabíjecí zásuvky na karoserii vozu.

Nezapomnělo se ani na plejádu bezpečnostních a asistenčních systémů. „Pětka“ je například prvním vozem značky s vyspělým head-up displejem s volitelnými funkcemi rozšířené reality, který prý čelní sklo doslova mění v displej. Prvenství v rámci automobilky drží i za nasazení asistenta pro jízdu po dálnici. Dále na palubě najdeme autonomní nouzové brzdění, sledování slepého úhlu, rozpoznávání únavy řidiče či asistent automatického přepínání světel. Navzdor modernímu pojetí si vůz zachovává tradiční zpětná zrcátka, což chválíme. Zároveň je vybaven řadou kamer snímajících okolí vozidla v rozsahu 360 stupňů, takže pozornosti řidiče nic zásadního neunikne.

A co dál?

První kousky nového elektromobilu se ve vybraných regionech začnou nabízet již v polovině letošního roku. Tím však elektrická ofenzíva Hyundaie nekončí. Ioniq je ostatně samostatnou značkou, která v příštích měsících a letech nabídne celou řadu dalších modelů. Po „pětce“ rozšíří paletu čistě elektrický sedan Ioniq 6 a v neposlední řadě i velké SUV Ioniq 7.

Ohodnoťte design elektromobilu Hyundai Ioniq 5 jako ve škole...
  • 1
    89,9%
  • 2
    6%
  • 3
    1,6%
  • 4
    0,9%
  • 5
    1,6%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 913 čtenářů.
Stanislav Kolman
Diskuze (148)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
24. 2. 2021 18:24
Re: Při pohledu do interiéru
A teď si představ, že by se svět skládal výlučně a jenom z tak "yntelygentňých" jedinců, jak jsi ty...
Taky se ti z představy takového světa zvedá žaludek a dělá mdlo? ;-)
24. 2. 2021 16:22
Re: Při pohledu do interiéru
Je sranda, keď blb radí blbovi aby ignoroval blbov...
Avatar - xxc
24. 2. 2021 10:58
Re: Dvacetipalcová
To je mozno specifikum Renaultu, Citigo na 16kach az take problemy nema. A to ma menej gumy. Tam su ine veci neprijemne u cestovneho auta, podvozok asi vadi najmenej. Zase diery tak necitit.
Avatar - xxc
24. 2. 2021 10:55
Re: 4kolka, velky vnutorny priestor,
Lebo nemam kam pripojit autosedacku? Ano, autobusom budem po meste a sidlisku chodit :-) Keby takym autam davali max 2* ncap, hned by sa prebrali. Ked uz su povinne ostatne blbosti.
24. 2. 2021 00:43
Re: Jo, to bude mít úspěch
Tim, ze je Texas na rovnobezce jako Egypt?