Nissan představuje Z Proto. Má šestiválec, manuál a retro nádech
Automobilka Nissan oficiálně odhalila prototyp nástupce ikonického “zetka”. A fanoušky staré školy rozhodně potěší.
Představení konceptu Z Proto podtrhuje ambici Nissanu, který chce na trh uvést pokračovatele svého kultovního sporťáku. Byť je nové “zetko” stále jen vizí, k sériové podobě už nemá daleko. Naznačuje to nejen vnější design, ale také provedení interiéru.
„Model Z je čistě sportovní vůz a představuje ducha naší značky. Je to klíčový model v našem transformačním plánů Nissan Next a je důkazem, že jsme schopni dělat vozy, na které si ostatní netroufají. Jako fanoušek zetka vám mohu s nadšením oznámit, že nová generace přichází,“ nechal se při japonské premiéře slyšet generální ředitel společnosti Makoto Uchida. Vzhledem k aktuální situaci nešlo o tradiční premiéru, na akci byla přítomna jen hrstka členů japonského Z klubu a pár dalších nadšenců z ostatních zemí. Zbytek pak mohl premiéru sledovat online.
Ale pojďme k samotnému autu. Z Proto bylo kompletně navrženo a vyvinuto japonským designérským týmem a cílem byl svěží a atraktivní vzhled exteriéru s retro nádechem. Silueta kupé zároveň vyjadřuje respekt původním modelům. „Naši designéři provedli nespočet studií, když zkoumali, co které generaci zajistilo úspěch. Nakonec se rozhodli, že Z Proto bude cestovat napříč desetiletími. Včetně budoucnosti,“ uvedl vedoucí designu Alfonso Albaisa.
Kapota a LED světlomety tak odkazují na původní Z. Hranatá přední maska zase připomíná současnou generaci, o líbivé siluetě už byla řeč. Byť má jít o sportovní náčiní se vším všudy, zepředu nové “zetko” zrovna dvakrát agresivně nevypadá. Spíše byste řekli, že je elegantní a z jistých úhlů nemá daleko k Jaguaru F-Type.
Vzadu najdeme svítilny inspirované 300ZX (Z32), samozřejmě diodové. Došlo na přepracování nárazníků a blatníků, pomyslnou třešničkou jsou pak devatenáctipalcová kola z lehkých slitin a dvě oválné koncovky výfuku.
V kabině se pak tvůrci snažili zkombinovat moderní technologie s ikonickými retro Z prvky. V kapličce najdeme 12,3” digitální přístrojový štít. Tvůrci se prý radili s legendami motoristického sportu, aby bylo uspořádání virtuálních budíků přehledné a každý řidič je snadno pochopil. Níže uprostřed najdeme obrazovku multimediálního systému, nastavování teploty a dalších funkcí však zůstalo věrné tradičním otočným ovladačům.
To hlavní se však ukrývá pod kapotou. Z Proto - a následně i jeho sériový sourozenec - totiž vsadí na twin-turbo V6 v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou! Vidíte správně, v kabině je kromě jiného i ruční parkovací brzda. Na finální číslo výkonu si ještě musíme počkat, inženýři prý aktuálně ladí poměr síly s ladností a skvělým řízením, kterým se “zetko” vyznačovalo posledních 50 let. Teď už nezbývá než čekat…
- 176,1%
- 211,8%
- 37,1%
- 41,9%
- 53,1%