TEST Opel Mokka: První jízdní dojmy
To, čemu se dlouho říkalo Corsa SUV a Opel sám ve svých interních materiálech označuje jako A SUV5, je konečně tady. Do dynamicky se rozvíjejícího segmentu malých městských teréňáčků vstupuje první zástupce německé produkce, Opel Mokka.
Přímých soupeřů má málo. Opel sám zmiňuje Škodu Yeti a Mitsubishi ASX (pod tím se samozřejmě rozumí i sesterský Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008), navíc přidává i Nissan Juke. S ním to není ale tak jednoznačné, protože Opel chytře míří mezi Juke a Qashqai.
Na první pohled vypadá Mokka zavalitě, ovšem na rozdíl od většiny ostatních Opelů nepřerůstá obvyklé proporce daného segmentu. Takový Yeti je vyšší i širší, ASX je zase delší a o dvojici Nissanů už byla řeč.
Opel Mokka - srovnání s konkurenty | |||||
Model | Opel Mokka | Škoda Yeti | Mitsubishi ASX | Nissan Qashqai | Nissan Juke |
Délka [mm] | 4278 | 4223 | 4295 | 4330 | 4135 |
Šířka [mm] | 1777 | 1793 | 1770 | 1780 | 1765 |
Výška [mm] | 1658 | 1691 | 1625 | 1615 | 1565 |
Rozvor [mm] | 2555 | 2578 | 2670 | 2630 | 2530 |
I když je Mokka terénní obdobou Corsy, výkonově je posazená o kousek výš. Základ tvoří benzinová šestnáctistovka (85 kW), zájemci o silnější motor, případně pohon 4x4 budou volit mezi benzinovým 1,4 Turbo/103 kW a dieselovým 1,7 CDTI/96 kW.
Platforma pochází z příští generace Corsy, resp. z Chevroletu Aveo, a s korejským hatchbackem má Mokka i společné rodiště, továrnu Incheon. Malé SUV má ovšem rozvor prodloužený o tři centimetry na 2555 mm a k tomu přidává jinou konstrukci náprav. Zavěšení a řízení kombinuje díly z Corsy, Astry i Merivy, zadní náprava byla po úpravách kompletně převzata z Merivy (tzn. je shodná i se Zafirou B). Její původ v rodinných MPV je zárukou, že zavěšení lépe zvládne karoserii se zvýšeným těžištěm.
Zadní vlečená náprava může nést diferenciál a elektromagneticky ovládanou vícelamelovou spojku, která je srdcem systému Adaptive 4x4. Díky ní se mohou zadní kola zapojit do akce od výchozího poměru 100:0 ve prospěch přední nápravy až k rozdělení sil 50:50. Výhodou dané konstrukce je relativně nízká hmotnost 65 kg a možnost zástavby do jednoduché vlečené nápravy (podobně jako u Suzuki SX4 nebo Fiatu Panda).
Interiér
Základní rysy kabiny pochází z Merivy. Známý koncept ale prošel evolucí, a tak Mokka přichází například s větší kapličkou nad displejem navigace nebo dvěma uzavíratelnými schránkami před spolujezdcem.
Aby nebyla ohrožena pozice velkoprostorového souputníka, nemá Mokka flexibilní středovou konzoli ani prostorově úspornější elektronickou parkovací brzdu. Navíc i loketní opěrka je zjednodušená – slouží jen řidiči a je připevněná přímo k jeho sedadlu.
Využití prostoru sází primárně na svislý směr. Krátká karoserie je proto překvapivě vhodným prostorem pro čtyři dospělé osoby a 356 litrů zavazadel. Zamrzí jen zbytečně plochý zadní sedák, který tak začíná nízko nad podlahou. Pro občasné jízdy vzadu nebo děti v dětských sedačkách to ale naprosto stačí.
Motory
Pod kapotou překvapení nečekejte, Opel vybral nejvhodnější motory ze současných modelů. Základ a tím 15 % prodejů obslouží atmosférický 1,6 Ecotec. K testovacím jízdám ale automobilka připravila potenciálně nejžádanější varianty: 1,4 Turbo 4x4 (předpoklad 30 % prodejů) a dieselový 1,7 CDTI s pohonem předních kol (40 % prodejů). Celkově by měl hrát prim pohon jedné nápravy a jako spalované palivo nafta – v obou případech se počítá s mírně nadpolovičním, 55% zastoupením v prodejním mixu.
Litinový čtyřválec 1,7 CDTI je starým známým, vyzkoušeli jsme ho například už v Astře, Merivě nebo i Corse. Mokka má výhradně nejsilnější a nejmodernější evoluci, která je naladěná na 96 kW. Proti předchozí verzi s 92 kW se zlepšil chod v nízkých otáčkách, tlak turbodmychadla nastupuje dříve a plynuleji, takže použitelnost nezaostává za modernějšími agregáty.
Pro sedmnáctistovku původem od Isuzu je typický hlučný projev motoru. Musíme ale pochválit vhodně poskládané převody šestistupňového manuálu. S ním se dá snadno využít potenciál turbodieselu a přitom držet spotřebu v rozumných mezích. Na 150kilometrové trase zůstal průměr pod šesti litry na 100 km, konstantní rychlost 100 km/h pak v rovném terénu severně od Hamburgu znamená dokonce jen 3,8 l/100 km (otáčky motoru se drží na 1700 min-1).
Potěšitelná je také dynamika, a to i ve vysokých rychlostech. Mokka dokáže zužitkovat malé rozměry a relativně nižší hmotnost, takže s downsizovaným agregátem patří mezi dieselovými SUV k těm hbitějším.
Kdybychom uvažovali výlučně o pohonu všech kol, je 1,4 Turbo velmi zajímavou alternativou. Vychází totiž o 45 tisíc levněji (za ušetřené prostředky lze třeba pořídit navigaci, zadní parkovací kameru a xenonové světlomety – v paketu Sada Cosmo celkem 49.200,-).
Výhodou turbomotoru je příjemnější a tišší zvuk, lepší zátah v nízkých otáčkách a podstatně širší pásmo využitelných otáček. Na pětku umí vytáhnout dokonce přes tachometrových 200 km/h.
Dost viditelnou nevýhodou je ovšem vyšší spotřeba benzinu. Při běžném použití se pohybuje mezi 8 a 10 litry. Jízda rychlostí 100 km/h znamená jeden z nejúspornějších jízdních režimů, u benzinové Mokky přináší spotřebu 6,4 l/100 km, zatímco motor točí 2200 min-1.
Jako nejslabší stránka Mokky se po prvním seznámení jeví řízení. Kolem středové polohy má vůli, která ve spojení se strmým převodem znamená nespojitou charakteristiku. Samozřejmě mu i chybí zpětná vazba a ve verzi 4x4 je řízení vysloveně odtažité.
Jinak se ale malé SUV vyvarovalo zásadních přešlapů a naopak překvapuje využitím vnitřního prostoru a schopnostmi dieselového motoru. Tím se naplňuje název novinky, který není samoúčelný. Slovo Mokka odkazuje na silně koncentrovanou kávu – malý Opel má být přesně takový: na venek malý ale pěkně silný.
Opel Mokka - technická data, české ceny | |||||
Motor | 1,6 4x2 | 1,4 Turbo 4x4 | 1,7 CDTI 4x2 | 1,7 CDTI 4x2 | 1,7 CDTI 4x4 |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6A | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1364 | 1686 | 1686 | 1686 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | ||
Největší výkon [kW/min-1] | 85/6000 | 103/4900-6000 | 96/4000 | ||
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 155/4000 | 200/4900 | 300/2000-2500 | ||
Max. rychlost [km/h] | 174 | 195 | 186 | 188 | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 9,8 | 9,6 | 9,4 | 10,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 6,4 | 4,5 | 4,9 | 5,3 |
Pohotovostní hmostnost [kg] | 1335 | 1425 | 1429 | - | 1490 |
Cena Essentia [Kč] | 379.900,- | - | - | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 414.900,- | 494.900,- | 489.900,- | 524.900,- | 539.900,- |
Cena Cosmo [Kč] | 464.900,- | 544.900,- | 539.900,- | 574.900,- | 589.900,- |