Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC – Příjemně normální auto se skvělou spotřebou

Stanislav Švarc
Diskuze (81)

Kompaktní sedan s honosným jménem nedávno prošel modernizací. Na jeho charakteru se však mnoho nezměnilo. A vlastně to ani ničemu nevadí.

Design, interiér


Automobilky rády přehánějí, to je známá věc. Svoje vozy často popisují pomocí vznešených slov a nešetří superlativy, chtějí prostě prodávat. Marketing samozřejmě ovlivňuje také způsob, jakým výrobci svoje auta pojmenovávají a definují. Vezměte si takové kombíky - kolik z nich má v názvu výraz „sport“ (například Sportswagon nebo Sportstourer/Sports Tourer), přestože se sportovností nemívají moc společného? Nebo třeba Mercedes-Benz, ten zase třídu V, tedy osobní dodávku, popisuje jako „velkoprostorový sedan“.

Solidní fantazii v případě modelu Megane (snad mi odpustíte, že nepíšu Mégane, Renault tuhle původní podobu jména nepoužívá už ani ve francouzštině) s tříprostorovou karoserií ukázala automobilka Renault. Vybrala mu totiž vznešený přídomek GrandCoupé, přestože nejde ani o auto vyloženě velké, ani o kupé. Tohle je opravdu klasický sedan se dvěma páry dveří (ty nejsou ani bezrámové) a odděleným zavazadlovým prostorem (s kabinou ho však lze propojit sklopením opěradel zadních sedadel). Současně ale také musím uznat, že jako sedan aktuální Megane vypadá docela dobře a že designérům se povedlo namalovat poměrně elegantní záď, která hlavně díky svažující se střeše plynule navazuje na přední polovinu vozu.

Změny nevelké, ale zajímavé

Současný Renault Megane GrandCoupé se světu představil v roce 2016, na facelift přišla řada o obligátní čtyři roky později. Na pohled se toho nezměnilo moc, sedan dostal přepracovaný přední nárazník, upravenou čelní masku, podsvícení klik a nově jsou součástí standardní výbavy přední Full LED světlomety. Větrné deflektory před předními koly pak zlepšují aerodynamiku a do ceníku byl zařazen nový lak šedá Highland. Kola si můžete objednat v rozměrech od 16 do 18 palců.

V České republice se také změnila nabídka výbav, zmizela dříve základní verze Life, nově jsou k dispozici linie Zen a Intens. I kvůli tomu je omlazený Megane GrandCoupé hůř dostupný než před faceliftem. Před modernizací totiž ceny začínaly na částce 389.900 Kč, aktuálně startují na 460.000 Kč.

Sedan však na druhé straně díky vyškrtnutí verze Life může nabídnout poměrně zajímavou základní výbavu, která zahrnuje například dvouzónovou automatickou klimatizaci, už zmíněné Full LED světlomety, zadní parkovací senzory, vyhřívaná vnější zrcátka, světelný a dešťový senzor, přístrojový panel se 7" barevným multifunkčním displejem nebo multimediální systém Easy Link se 7" dotykovou obrazovkou. Kola jsou ovšem jen ocelová, s průměrem 16 palců.

Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC

Testované auto ve výbavě Intens je na tom pochopitelně ještě o něco lépe, nabízí navíc kupříkladu systém rozpoznávání dopravních značek a upozorňující na rychlost, varování před opuštěním jízdního pruhu (jednoduše vypínatelné), přední a zadní parkovací senzory, Multi-Sense se čtyřmi jízdními režimy (včetně jednoho individualizovatelného), navigaci, automatické přepínání dálkových světlometů (které funguje spolehlivě), kožený volant, bezklíčový přístup a startování nebo 16palcová kola z lehké slitiny.

Příplatky pak zahrnovaly dvě poměrně důležité novinky, které také přinesl facelift - nejmodernější verzi digitálního přístrojového panelu s 10" úhlopříčkou a poslední provedení multimediálního systému Easy Link s na výšku usazenou 9,3palcovou dotykovou obrazovkou.

A i když osobně nepatřím k fanouškům renaultí grafické podoby těchto prvků, musím uznat, že jak digitální budíky, tak infotainment fungují skvěle. Přístrojový panel umožňuje několik způsobů zobrazení, je hezky čitelný a přehledný. Multimediální systém zase potěší celkovou koncepcí a strukturou jednotlivých nabídek a je také příjemně svižný. Ocenit také musím, že Renault v interiéru ponechal tlačítka a fyzické ovladače pro většinu nejdůležitějších funkcí.

Samostatnou pochvalu bych rád věnoval sedadlům s výrazným bočním vedením, v nichž jsem se dokázal dokonale uvelebit. Ocenit to musím zvlášť proto, že jsem do Meganu přeskočil z Peugeotu 3008 se specifickým i-Cockpitem. Bylo příjemné vlézt do auta, které umožňuje usadit se hezky nízko, přitáhnout si volant přesně, jak je libo a nohy k pedálům natáhnout v ideální pozici.

Co se vnitřního prostoru týče, GrandCoupé ve srovnání s hatchbackem těží z delšího rozvoru, takže vzadu nabízí více místa na nohy. S výškou 182 centimetrů jsem si za sedadlo řidiče nastavené právě podle mojí figury sedl tak, že jsem měl před koleny ještě slušnou rezervu. Jenže taky jsem už „drhnul“ hlavou o strop, ta elegantní svažující se střecha má holt i negativa. V mém případě se to dalo ještě vyřešit „rozvalením se“ na zadní lavici – jinými slovy jsem opustil dokonale vzpřímenou polohu a v sedačce „sjel“ trochu níž.

Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC

Využitelnost zavazadlového prostoru odpovídá tříprostorové karoserii. Základní objem 550 litrů je chvályhodný, v reálném světě je však důležitější poněkud omezený přístup a vyšší nakládací hrana. Určitě by se hodily také nějaké háčky na tašky.

Užitečnou schopností je jistě možnost sklopit asymetricky dělená opěradla zadních sedadel, která umožní převážet i delší náklad. Trochu nešťastné jsou ale výčnělky po stranách mezi sedačkami a kufrem. Nešťastné tedy byly minimálně pro mě – jak zasahují z boků dovnitř, zužují jinak dlouhý nákladový prostor. A mně se jen kvůli nim do auta nevešla televize schovaná v krabici široké jeden metr.

Za zmínku stojí ještě možnost připlatit si za rezervní kolo. V případě zážehových motorizací totiž za 5 tisíc korun dostanete plnohodnotnou rezervu, s dieselem jen dojezdovou.

Motor, jízdní vlastnosti


O spotřebě skoro nelže

Právě vznětovým motorem bylo vybaveno testované vozidlo. Nafťák je v nabídce jediný, jde o motor s označením Blue dCi 115. Vlastně i benzin je aktuálně v ceníku jeden, přeplňovaný čtyřválec TCe 140 o objemu 1,3 litru dává nejvyšší výkon 103 kW. Později se objeví ještě benzinový tříválec.

Vznětová patnáctistovka poskytuje maximálně 85 kW, točivý moment dosahuje 270 N.m. Diesel může být stejně jako zážehový čtyřválec spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, případně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Druhá možnost zdobila moje auto.

Z uvedených parametrů, k nimž dodám ještě schopnost akcelerovat z klidu na 100 km/h za 11,2 sekundy, asi sami odtušíte, že Megane GrandCoupe s touto výbavou svými předními koly asfalt netrhá. Přesto podle mě jede naprosto přijatelně.

Vznětová patnáctistovka těží zejména z poměrně silného středního pásma otáček, v němž potěší slušným zátahem, v reálném světě zcela dostačujícím. Auto díky tomu po většinu času působí sympaticky pružným dojmem, zvlášť když automatická převodovka umí jeho přednosti plně využít a při podřazování motor neposílá do zbytečně vysokých otáček, v nichž jedna-pětka v podstatě jen hlučí.

Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC

Živost dieselu však citelně upadá s rostoucí rychlostí. Řekl bych, že ještě do 140 km/h sedan zrychluje obstojně, za touto hranicí už toho moc nepředvede. A po překročení 150 km/h se můžete klidně ušlapat, ale s vozem a jeho slabou ochotou akcelerovat už mnoho nezmůžete, jede si svoje tempo. Relativně malému vznětovému čtyřválci bychom to ale snad ani vyčítat neměli, zvlášť když do toho okamžiku svou hlavní práci odvádí slušně.

Vyloženě pochvalu si motor zaslouží za kultivovanost a především spotřebu. Nepamatuji si, kdy naposledy jsem jezdil s autem, jehož apetit se tak moc blížil oficiálním údajům. Možná Honda Civic s 1,6litrovým dieselem?

Renault v případě testované motorizace uvádí průměr 4,7 litru na 100 kilometrů v kombinovaném cyklu (dle WLTP), já dosáhl na 4,8 l/100 km. V jednu chvíli jsem se dokonce na silnici II. třídy bez větší snahy dostal na 4,4 l/100 km. Svižný přesun mezi dvěma městy, který zahrnoval i dálnici a průjezd centrem Prahy, přinesl průměr 5,2 l/100 km. Nejhorší spotřebu auto vykázalo při měření v hlavním městě, v něm jsem jezdil za 6,6 l/100 km.

Pro klidné řidiče

K racionálnímu motoru hezky ladí srovnatelně rozumné naladění podvozku. Ze vznětového GrandCoupé je cítit snaha nabídnout komfortní svezení, není ale přemrštěná. Výsledkem je, že podvozek slušně odfiltruje většinu nerovností, přitom ale nepůsobí vyloženě měkce – jde prostě o příjemný kompromis, který se lehce přiklání k pohodlí.

Ani to ale není stoprocentní, na větších výmolech a dírách se bohužel občas dostaví rázy, na příčných nerovnostech nastražených v zatáčkách zase záď vozu dovede lehce odskočit. Uměl bych si asi taky představit „tišší podvozek“, který by lépe maskoval nekvalitu povrchu pod koly. Žádný z těchto jevů naštěstí není tak výrazný, abych se kvůli němu zdráhal Megane GrandCoupé popsat jako pohodlné auto. Jen byste měli vědět, že létajícím kobercem nebo obláčkem tento vůz není.

A není ani strojem, který by vám na okreskách maloval rohlíky na tváři – to by ale snad nemělo ani nikoho překvapit. Kromě nepříliš vzrušujícího turbodieselu a spíše komfortně naladěného podvozku je tu totiž také poněkud odtažité řízení bez jakékoli zpětné vazby. Jak už jsem psal, GrandCoupé sice nepůsobí vyloženě vyměkle, takže se v zatáčkách přehnaně nenaklání a ani na zvolenou stopu nerezignuje tak rychle, jak by mohl jeho francouzský původ napovídat (i když se tedy vyrábí v Turecku), ale drcení okresek jeho silnou disciplínou není. Svižnou jízdu poskytnout jakž takž umí, ale sportovní „feeling“ jednoduše chybí.

Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC

Závěr


Závěr

Ale vadí to? Mně osobně vůbec, kdybych chtěl sedan se šmrncem sportovnosti, nevyberu si vůz s 1,5litrovým turbodieselem. Na testovaném GrandCoupé mnohem víc oceňuji solidní komfort a dojem takové normálnosti – v dobrém slova smyslu.

Megane v provedení sedan totiž i po faceliftu představuje příjemně normální, solidní auto, které sice v mnoha ohledech při normálním používání vyloženě nenadchne, ale současně není moc věcí, které by se mu daly zásadně vytknout.

V jedné záležitosti mě naftové GrandCoupé ale opravdu nadchlo, zaujala mě jeho spotřeba. I kvůli ní doufám, že tu s námi podobné vznětové motorizace ještě nějaký ten pátek vydrží...

Nejlevnější verze modelu 460.000 Kč (Renault Megane GrandCoupé Tce 140)
Základ s testovaným motorem 486.000 Kč (Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 Zen)
Testovaný vůz bez příplatků 583.000 Kč (Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC Intens)
Testovaný vůz s výbavou 673.000 Kč (Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC Intens)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Možnost sklopit zadní sedadla
  • Zajímavý vzhled
  • Slušná základní výbava
  • Solidní komfort

Minusy

  • Omezený prostor nad hlavou vzadu
  • Omezený přístup do kufru
  • Projev motoru ve vyšších rychlostech
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (81)

Doporučujeme

Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC
Cena základní sestavy 583 000 Kč
Výbava základní sestavy Upozornění na rychlost a rozpoznávání dopravních značek s informací o omezení rychlosti, varování před opuštěním jízdního pruhu, přední a zadní parkovací senzory, Multi-Sense: 4 jízdní režimy (MySense, Eco, Comfort, Sport), multimediální a navigační systém Easy Link se 7" displejem, automatické přepínání dálkových světlometů, přední mlhová světla LED s přisvěcováním do zatáček, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kožený volant, zatmavená zadní skla, hands-free karta Renault, 16" kola z lehkých slitin, Full LED přední světlomety, světelný a dešťový senzor, dvouzónová automatická klimatizace, přístrojový štít se 7" barevným displejem a další. Kč
Cena testované sestavy 673 000 Kč
Výbava testované sestavy 17" kola z lehkých slitin (10.000 Kč), metalický lak (16.000 Kč), Pack Winter Intens obsahující vyhřívaný volant a vyhřívaná přední sedadla (8000 Kč), Pack Navigace zahrnující multimediální a navigační systém Easy Link s 9,3" displejem, digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10", head-up displej a zadní parkovací kameru (30.000 Kč), Pack Safety Plus obsahující adaptivní tempomat, Active Emergency Braking System s detekcí chodců a Safe Distance Warning System (14.000 Kč), Pack Parking Plus zahrnující systém sledování mrtvého úhlu, Easy Park Assist, přední, zadní, boční parkovací senzory a upozornění před přijíždějícími vozidly při couvání (12.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.7
Emise CO2: 121
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1191
Objem nádrže (l): 49
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1394 / 462
Rozměr pneu: 205/50 R17
Renault Megane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4632
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1443
d) rozvor (mm): 2711
e) rozchod vpředu (mm): 1582
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1030 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 475
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
3. 5. 2021 12:23
Re: Re: Ukážka motora 1.5 dci s prevodovkou edc
Prodat přes bazar. Každá věc má svou cenu
Avatar - xxc
2. 5. 2021 10:15
Re: Ukážka motora 1.5 dci s prevodovkou edc
automat je taliansky z Bari, tam podla mna problem nebude, radi dobre
Avatar - xxc
2. 5. 2021 10:13
Re: Re: Ukážka motora 1.5 dci s prevodovkou edc
luto mi je skoro nove auto zosrotovat :-( a predat, alebo darovat komu? aby ma preklinali?
Re: Jedno velké KDYBY
Kosočtverec na kapotě, na volantě i za volantem...
Re: Re: Ukážka motora 1.5 dci s prevodovkou edc
zbav se toho křápu