Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Force není jen armádní speciál. Prohlédněte si její extrémní verze!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (15)
Tatra Force v současnosti patří vedle modelových řad Phoenix a Tactic k hlavním pilířům v nabídce kopřivnické automobilky. Zároveň je přímým pokračovatelem tradiční modelové řady 815.

První prototyp vozidla dnešní modelové řady Force byl dokončen automobilkou Tatra v roce 2004 s konfigurací náprav 4x4 a byl vystavován na řadě významných světových veletrhů v letech 2004 až 2006.

Původní označení bylo T 817, ale v roce 2006 došlo v rámci homologace k jeho přejmenování na T 815-7. V roce 2007 se pak představil přepracovaný prototyp a od roku následujícího již byla tato modelová řada v nabídce.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při jejím vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přeprava standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd.

Tatra Force pro armádní nasazení je v současnosti nabízena v řadě provedení se standardními konfiguracemi podvozků od 4x4 přes 6x6 po 8x8. Právě vozidla s poslední uvedenou konfigurací podvozku představují nejnovější dodávku pro Armádu České republiky, do jejíchž služeb zamířilo v červenci letošního roku 41 nových automobilu Force 8x8.1R se čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou KAPA do stavu Armády České republiky.

Tato čtyřnápravová valníková vozidla Tatra T 815-7T3RC1.301 8x8.1R pro Armádu České republiky jsou vybavena vzduchem chlazeným motorem Tatra T3C-928-90 s maximálním výkonem 300 kW při 1800 min-1 a maximem točivého momentu 2100 N.m při 1000 min-1 v emisní specifikaci Euro III.

K přenosu výkonu a točivého momentu na kola všech čtyř náprav je využita hlavní převodovka Tatra 14TS210N s elektronickým systémem řazení převodových stupňů Tatra-Norgen, přídavná/sestupná převodovka Tatra 2.30 TRS 0,8/1,85 a redukční převody v nábojích kol, 2,714 x 2,333. Hnací trakt je doplněn přídavným chladičem oleje.

Odpružení předních 9 t a zadních 10 t náprav je pneumatické, doplněné o zkrutné stabilizátory. K řízení obou předních náprav je využit mechanický systém Tatraton. Systém dohušťování pneumatik Michelin o rozměru 14.00 R20 XZL s beadlocky (vnitřními rozpěrnými kroužky patek pneumatik) je dvouokruhový.

Všechna lehce zranitelná místa podvozku jsou opatřena ochrannými kryty a mřížkami (chladič oleje motoru, všechna vnější světla, důležité brzdové přístroje, palivový filtr, skla kabiny a další). Celková hmotnost vozidla při rozvorech náprav 2150 mm + 3010 mm + 1450 mm dosahuje hranice 38 t. Celková hmotnost soupravy s 18 t přívěsem je 56 t.

Vozidla, která charakterizuje nízká kabina řidiče jednoduchých tvarů, si ovšem našla i cestu do civilního sektoru a jsou často využívána jako základ pro montáž hasičských nástaveb a díky své nízké stavbě a vysoké míře kompaktnosti slouží i jako nosiče jeřábů či vrtných souprav.

Při využití vozidel řady Force pro stavbu hasičských a záchranářských vozidel je nejčastější volbou konfigurace podvozku 4x4 nebo 6x6, kombinující velmi dobrou průchodnost terén s vysokou nosností.

Příkladem může být Tatra Force s typovým označením T815-731R32.6x6, která je osazena cisternovou automobilovou stříkačku CAS 30, jejímž dodavatelem je společnost THT Polička. K pohonu tohoto šestikolového vozidla slouží vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 325 kW, který je spojen s automatizovanou převodovkou Tatra Norgren.

Hasičská nástavba je tvořena nádrží o objemu 9000 litrů vody a 540 litrů pěniva a množstvím úložných prostor pro vybavení k hašení požáru, včetně čerpadla o průtoku 3000 litrů za minutu v nízkotlakém režimu či 300 litrů za minutu při vysokotlakém režimu.

Tatra Trucks uvádí, že toto vozidlo je určeno primárně pro zásahy v lesních a těžce dostupných oblastech, ale díky své nízké celkové výšce je vhodné i pro použití v městských a zastavěných oblastech, kde se hasicí technika musí vyrovnávat s množstvím překážek v podobě nejrůznějších podjezdů či průjezdů. Vzduchové odpružení umožňuje snížení celkové výšky o 120 mm nebo naopak zvýšení o 90 mm.

V případě vozidel pro těžbu ropy a plynu vyjela z bran kopřivnické automobilky dlouhá řada speciálů s technikou modelové řady Force. Prozatím nejextrémnějším zástupcem značky Tatra mezi vozidly pro těžbu ropy a plynu, se stal v roce 2015 představený speciál s osmi nápravami a kabinou řady Force. Ten byl připraven jako nosič vrtné soupravy, kterou na něj namontoval německý výrobce Streicher Drilling Technology GmbH.

Rám tohoto vozidla s celkovou délkou 18.080 mm byl složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou. Přední část byla výrobkem kopřivnické automobilky, zatímco zadní část dodala německá firma. Tatra je bez nástavby vysoká 2490 mm a 3000 mm široká. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Podvozek s konfigurací pohonu 16x8 odpovídal požadavkům klienta, ale společnost Tatra Trucks při jeho představení uvedla, že v případě zájmu je možné poskytnout vozidlo s pohonem všech kol, což představuje konfiguraci 16x16.

První tři i poslední tři řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchem a mají nosnost 10 tun. Prostřední dvojice náprav je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per s nosností až 16 tun v závislosti na použitých pneumatikách a požadované maximální rychlosti. V tomto konkrétním případě je uváděno maximální zatížení 14,7 tun.

K pohonu Tatry s osmi nápravami byl zvolen kapalinou chlazený vznětový vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32, který z objemu 32 litrů poskytuje výkon 839 kW a točivý moment 5143 N.m. Tyto maximální hodnoty jsou využívány pouze pro vrtnou soupravu, zatímco pro jízdu je výkon i točivý moment elektronicky snížen zhruba o polovinu.

Motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 8610 MR s retardérem. Točivý moment je prostřednictvím kardanu přenášen do tzv. distribuční přídavné převodovky. Ta je vybavena řazením pro pohon vrtné soupravy za využití plného výkonu motoru s výstupem ve své horní části nebo pro pohon samotného vozidla při sníženém výkonu, kdy je použit výstup ve spodní části převodovky.

Spodní výstup je prostřednictvím kardanu spojen s druhou přídavnou převodovkou integrovanou v nosné rouře podvozku, odkud jsou prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů poháněna kola první, druhé, čtvrté a páté nápravy. Obě přídavné převodovky byly vyvinuty ve společnosti Tatra Trucks a spolu s dalšími komponenty, vycházejí ze standardní převodovek pro modelové řady Phoenix a Force.

Motory, jimiž jsou vozidla modelové řady Force poháněna mohou být vlastní konstrukce značky Tatra s chlazením vzduchem nebo kapalinou chlazené zahraniční provenience. Převodovky mohou být manuální Tatra, či automatické Allison nebo Twin Disc. Převodový agregát Tatra je možno na přání doplnit elektronickým systémem řazení převodových stupňů TATRA-Norgren.

Tatra Force zahrnuje standardně konfigurace podvozků 4x4, 6x6, 8x8 až 10x10 s řízením čtyř náprav, ale pro kopřivnickou automobilku není problém vyvinout, vyrobit a dodat vozidlo například s konfigurací 16x8 nebo dokonce i 16x16.

V roce 2016 dostala vozidla obchodní řady Force modernizovanou kabinu v tzv. měkkém provedení a vybrané modely vozidel s podvozky typové řady I, tedy výhradně s pneumatickým odpružením všech náprav, kotoučové brzdy.

Následně byly uvedeno i nové provedení pancéřovaných kabin. Vojenským výzkumným ústavem v Brně jsou tyto nové pancéřované kabiny plně certifikovány dle standardů NATO na úroveň balistické a protiminové ochrany LEVEL 2a/b s možností nastavení ochrany až na stupeň LEVEL 3a/b.

Pancéřované kabiny pro řadu Force jsou k dispozici ve dvoudveřovém a čtyřdveřovém provedení s kapacitou tří (1+2), resp. pěti míst (1+4). Obě varianty mají shodnou výšku i stejný interiér jako běžné kabiny, včetně materiálu přístrojové desky.

Foto: Tatra Trucks a.s., Autowp.ru, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (15)
6. 12. 2017 20:17
Re: 8x8 OK, 10x10 na hraně,
Barry London Já myslím, že konstruktéři Tatry dobře ví jak vyrobit takové auto, aby to fungovalo a dobře ví kolik toho snesou jejich nápravy, mají s tím mnohaleté zkušenosti. A Tatra je známá tím, že vpohodě snese dlouhodobé přetěžování. A konkrétně verze 16x8, říditelné nápravy mají papírovou nosnost 10t, dvojice prostředních náprav má po 14,7t jen díky použitým pneu = dohromady 89,4t a vůz váží 84t. Normálně nápravy Tatry papírově unesou až 16t, ale jsou konstruovány tak, aby snesly daleko větší zatížení. Věř tomu, že auto bude sloužit mnoho let. A pokud vím tak na podvozek je záruka 3 roky.
5. 12. 2017 14:30
Re: Bratři
Keby si, ty čuráčik, aspoň vedel, čo píšeš... >:-[] S tromi príspevkami celkom, tak to si na ACZ fakt štamgast...
Avatar - Rubb
5. 12. 2017 12:22
Re: Bratři
Nech je se vyblbnout. Evidentně sem zabloudili z jejich serveru Auto.sk >:-[]
Avatar - Rubb
5. 12. 2017 12:19
Re: 8x8 OK, 10x10 na hraně,
Tak se honem přihlas do TATRY. Pokud vím, dělají nábor a takového znalého "inženýra" určitě potřebují. Uděláš zajisté díru do světa s takovými teoretickými znalostmi. ;-)
Avatar - Barry Lyndon
5. 12. 2017 11:56
Re: 8x8 OK, 10x10 na hraně,
Ta 16x8 má mít 84tun... Takže 8 náprav je zřejmě nutných, nicméně poskládal bych je alespoň jinak (do dvou skupin s větším rozvorem uprostřed)