TEST Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid e-CVT AWD – Kultovní název jde vstříc módě
Japonská Toyota má SUV a crossoverů už pěknou řádku, plnotučný zástupce těch kompaktních však přijíždí až teď. Navíc s legendárním jménem.
Design, interiér
Portfolio toyot se zvýšenou karoserií a světlou výškou je pestré a rozrostlé všemi směry. Fandové čistokrevných offroadů oceňují schopnosti Land Cruiseru, větší rodiny potěší až sedmimístný Highlander, zapomenout nesmíme na osvědčené RAV4 či C-HR, ke kterým se nedávno připojil malý crossover Yaris Cross. A to nepočítáme nový elektromobil bZ4X. Jo, u Japonců dnes zákazníci mají z čeho vybírat.
Přesto tu jsou pořád mezírky, které se dají vyplnit. Třeba v kategorii kompaktních SUV neměla značka doposud svého zástupce. Zkrátka auto pro zájemce, kterým C-HR přijde spíš jako stylovka, ale „ravka“ už je zase moc. A tak na českém trhu můžeme přivítat Corollu Cross. Novinka rozšiřuje paletu nejprodávanějšího modelu světa. Není to úplně horká novinka, v Thajsku se vůz představil už v roce 2020, po Jižní a Severní Americe se objevuje také u nás.
Nekonfliktní hrany
Ač je to pořád relativně čerstvý automobilový přírůstek, přehršel trendů a moderních kreací nečekejte. Zdvihnutá Corolla má ze dvou výše zmíněných sourozenců blíže k RAV4, vyznačuje se hranatou karoserií a jednoduchým designem. Světelná technika je diodová, designéři však nevymýšleli kdovíjaké efektní kreace. Světla tak s trochou nadsázky prostě jen dělají to, co mají - svítí.
Zkoušená a nejvyšší výbava Premiere Edition dostává do vínku osmnáctipalcová kola, připlácelo se pouze za stříbrný třpytivý lak (+15.000 Kč) a panoramatické stření okno (+20.000 Kč). Robustnější tvary podtrhují boční nášlapy a prahové lišty v hodnotě 28.300 Kč, které vám však dnes prodejce nabídne v rámci benefitů gratis. Auto pak vypadá ještě o kus dobrodružněji, jen ale počítejte s tím, že prahy něco málo ukrojí z dvaceticentimetrové světlé výšky.
Kabina je toyoťácky jednoduchá a rychle se v ní zabydlíte. Centrum multimediálního dění představuje 10,8“ plovoucí obrazovka uprostřed, která si však stále zachovává fyzická tlačítka a otočné ovladače pro obsluhu základních funkcí. Samostatný je i panel pro nastavení teploty a klimatizace, ani ten při obsluze nevyžaduje ťapkání prsty. Někomu takové ovládání může připadat oldschoolové, nám se ale pro svou jednoduchost a intuitivnost moc líbí.
Na moderní technologie přitom Toyota nezanevřela. Multimediální systém je zcela nový a má výrazně lepší grafiku. Povedl se i digitální přístrojový štít, ve kterém si zobrazená data můžete uzpůsobit vlastním představám. Službu Apple CarPlay už Japonci umějí i bezdrátově, telefon si přitom můžete odložit na plochu bezdrátového nabíjení, která je umístěna pod středovou obrazovkou ve spodní části přístrojové desky. Jen kousek od ní se nachází roztomile staromilské kolébkové ovladače pro výhřev sedaček. Nutno ale podotknout, že i na některých frekventovaných místech má vůz uvnitř tvrdé plasty… paradoxně s prošíváním.
Po stránce prostornosti patří japonská novinka do třídního průměru. S výškou 178 cm si ideální pozici za volantem najdu takřka hned a strasti nemám ani sám za sebou. Pravdou ale je, že zejména pro nohy by tu prostoru mohlo být ještě o chlup více, kolegové s výškou přes 185 cm už breptají nad koleny zapuštěnými do předních opěradel. Naopak potěší, že prostor nad hlavou nikterak neukrajuje příplatková panoramatická střecha.
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid e-CVT AWD
Zavazadlový prostor má standardně 436 litrů, sklopením zadní lavice navýšíte objem na 1359 l. Ani to není zrovna závratná hodnota, navíc jsou boky poměrně dost členité. Ač nejsem žádným dlouhánem, pod otevřené víko zavazadelníku se bez ohnutí vejdu tak tak. Potěší alespoň nízká nákladová hrana, s většími předměty se při nakládce člověk tolik nenadře.
Motor, jízdní vlastnosti
Hybrid v novém
Toyota se za poslední roky stala synonymem hybridního pohonu a asi vás nepřekvapí, že prim hraje elektrifikace také u Corolly Cross. Hybrid s osmnáctistovkou a dvoulitrem vám bude povědomý již z jiných japonských modelů, tady byste se ale měli mít na pozoru. Novinka totiž přijíždí jako první s pátou generací hybridu, který se dočkal značného přepracování.
Inženýři vyzdvihují inovovanou převodovku s použitím nového systému mazání a rozvodu oleje, kde se uplatnil olej s nízkou viskozitou. To znamená menší elektrické i mechanické ztráty a zároveň hospodárnější provoz. Polepšil si i lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,91 kWh, který je výkonnější, zároveň ale o 40 % lehčí než doposud.
U nás je Corolla Cross zatím k mání jen se silnějším dvoulitrem, jehož základ se v rámci inovace hybridu neměnil. Čtyřválec dodává 112 kW v 6000 ot/min a až 190 newtonmetrů točivého momentu. Pomáhá mu však přední elektromotor o síle 83 kW a 206 newtonmetrech. Zadní disponuje 30 kW a 84 Nm, čímž je zároveň utvořen i pohon všech kol. Výsledkem je systémový výkon 146 kW a stovka za 7,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Princip fungování je pořád stejný. Většinu rozjezdů a běžných situací se pro maximální úsporu paliva snaží obstarat elektromotor. Při potřebě větší akcelerace se přes planetovou rozdělovací převodovku připojuje spalovací jednotka. Celý proces je neznatelný, vše probíhá naprosto hladce. Často si přepnutí všimnete jen díky zelenému indikátoru EV jízdy na přístrojovém štítu. Dynamika hybridního systému odpovídá papírovým předpokladům. Zrychlování nového hybridu je oproti předchůdci o něco přirozenější a lineárnější, i tady se ale po sešlápnutí plynu až k podlaze ozve v otáčkách výrazná monotónní akustika.
Velkým benefitem léta laděného hybridu zůstává spotřeba paliva. Městem se ani auto s takovouto stavbou nemá problém proplétat za 4,5 až 5 l/100 km. Okresková jízda si vyžádá mezi 5 a 5,5 litry, i s těžší nohou se budete pohybovat kolem šestilitrové hranice. Nejvíce si toyota logicky řekne na dálnici, kde už hybrid nemůže vypomoci tolik. I tak se ale odběr na rovinaté D11 ustálil po necelých sedmdesáti kilometrech na 7,5 litrech. Při dodržování tuzemského maxima, samozřejmě.
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid e-CVT AWD
Pověstný obláček
Corolla Cross přijíždí na platformě TNGA-C se standardním neadaptivním podvozkem a vzadu disponuje víceprvkovým zavěšením. V kombinaci s už zmíněnými osmnáctkami tak dostáváme do rukou sympatický mix, který by sice ve vyšších rychlostech snesl lepší odhlučnění, jinak ale funguje na jedničku.
Japonské novince je totiž jedno, jestli jedete po hladkém asfaltu, sérii nerovností nebo uježděné polní cestě. Tužší podvozek se neptá a nástrahy, které mu připravíte, slupne jako malinu. A klidně ve vysokém tempu, jako na tom pomyslném obláčku. Ani rozbitá zatáčka vás nevytrestá, auto jistě drží zvolenou stopu, neuskakuje a přehnaně se nenaklání. Řízení je přesné, výraznější nedotáčivost zpozorujete až při náhlém vyhýbacím manévru.
Corolla Cross není čistokrevný offroad, s lehkým terénem si ale elektrická čtyřkolka poradí jedna radost. Díky slušné světlosti se nemusíte bát uvíznutí, ani na velkých dírách si podvozek neškrtá bříškem. A když se před vámi objeví kus cesty pokryté několika centimetry čerstvě napadaného sněhu, elektromotory se nezaleknou. Jejich zakousnutí se do podkladu sice není tak vehementní jako u čtyřkolky mechanické, ve štychu vás ale rozhodně nenechá.
Závěr
Závěr
Standardní ceník Corolly Cross začíná nad hranicí 900.000 Kč, což by mohlo leckoho odradit ještě před prvním svezením. Jeho hlubší zkoumání však odhalí fakta. Předně je nutné zmínit, že novinka se u nás zatím nabízí jen se silnějším hybridem a tedy vrcholovou motorizací. Zadruhé nemůžeme opomenout akční ceník, ve kterém předokolka startuje na 834.900 Kč, pohon 4x4 je o padesát tisíc dražší.
Bavíme se přitom o vstupní výbavě Comfort, která ale rozhodně není žádným holátkem. Součástí jsou sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, automatická dvouzónová klimatizace, diodové světlomety, světelný a dešťový senzor, 12,3“ digitální přístrojový štít či zadní parkovací kamera.
Zkoušený exemplář s pohonem všech kol a výbavou nabouchaný až po strop už leze přes milion korun, čímž se pomalu dostáváme do vod čtyřkolkové hybridní RAV4. Ta dnes startuje na částce 1.094.900 Kč, to jen tak pro srovnání.
Ale zpět ke Corolle Cross. Toyota šla na její stvoření šikovně. Vzala kultovní název, zabalila jej do stále populárnějších karosářských tvarů a obohatila pestrou výbavou i sympatickými jízdními vlastnostmi. Auto má své mouchy, zasloužilo by lepší odhlučnění, větší kufr i kvalitnější materiály v kabině, jako celek však působí mimořádně sympaticky. Něco nám říká, že na českém trhu se vedle konvenčně tvarovaných coroll neztratí.
Nejlevnější verze modelu | 834.900 Kč (2.0 Hybrid e-CVT/146 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 884.900 Kč (2.0 Hybrid e-CVT AWD/146 kW Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.054.900 Kč (2.0 Hybrid e-CVT AWD/146 kW Premiere Edition) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.089.900 Kč (2.0 Hybrid e-CVT AWD/146 kW Premiere Edition) |
Plusy
- Sladění hybridního pohonu
- Bohatá výbava
- Komfortní a jistý podvozek
- Nízká spotřeba paliva
Minusy
- Lacinější detaily v kabině
- Horší odhlučnění
- Členitý kufr