TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG – Elektromobilitě vstříc i se spalovákem
Modernizovaný Volkswagen T-Cross přináší jen decentní novinky, kterých byste si na první pohled asi ani nevšimli. Jak se s ním žije s výkonnějším benzinovým tříválcem a na velkých 18” kolech?
Design, interiér
Volkswagen během loňského léta představil decentní facelift svého nejmenšího crossoveru a začátkem letošního roku jej konečně uvedl na český trh. Novinka se nese v duchu lehkých změn a automobilka říká, že při evolučním vývoji naslouchala zpětné vazbě a přáním zákazníků s ohledem na cílovou skupinu lidí s aktivním životním stylem. Jedna z nejvíce komunikovaných změn totiž vylepšuje život s elektrickou mobilitou, aniž by T-Cross byl elektromobil.
Novinky v designu i výbavě
Nový Volkswagen T-Cross se zvenku změnil opravdu jen minimálně. Modernější design je stylovější a představuje i tři nové barvy: žlutou Grape Yellow, modrou Clear Blue Metallic a červenou Kings Red Metallic. Už teď jste si správně všimli, že ani jednu z nich neuvidíte na našem testovaném autě, protože to nese docela obyčejnou bílou barvu Pure.
Spolu s lehce přepracovanými nárazníky se u nejmenšího crossoveru značky vůbec poprvé objevují přední světlomety IQ.Light LED Matrix s velmi praktickými neoslňujícími dálkovými světly. V základní výbavě modelu se i nadále nacházejí standardní LED světlomety vpředu i vzadu.
A když se v každodenním provozu potkáte s předcházejícím T-Crossem, novinku jednoduše poznáte podle výrazně nápaditějších světelných podpisů. Ve výbavě se objevují i nová 16“ kola, ale T-Cross dokonce můžete mít na větších „osmnáctkách“, k nimž bohužel mám asi nejvýraznější kritiku. O tom však až později.
Malá, ale výrazná inovace v interiéru
T-Cross má i vylepšení v modernějším interiéru. Standardem všech výbav se stává digitální přístrojový štít a stejně jako ve „větším“ Taigu v kabině najdeme kombinaci klasických tlačítkových a „inovativních“ dotykových ovládacích prvků. Čudlíky na volantu jsou mechanické, zatímco na dotykový panel klimatizace si budete muset chvíli zvyknout. Uživatelsky prostě není intuitivní, a navíc už ani nemá kolečka na regulaci teploty.
Standardem T-Crossu je centrální 8“ dotykový displej s novou generací informačního a zábavního systému MIB3, který za příplatek můžete nahradit pokročilejším infotainmentem s navigací Discover Pro a 9,2“ obrazovkou. V reálném světě funguje s příjemnou odezvou a navigaci si můžete nahradit konektivitou mobilních služeb Apple CarPlay a Android Auto.
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG
Velká prostornost i praktičnost nezmizela
T-Cross je sice nejmenším SUV, ale už před faceliftem uměl překvapit velkou prostorností a praktičností, na poměry své kategorie. Dokonce bych se jej nebál nazvat „malým velkým vozem“, protože i na nejmenší koncernové modulární platformě MQB A0 umí v kabině pohodlně usadit čtveřici dospělých cestujících. A po faceliftu si zachoval i charakteristickou variabilní zadní lavici v rozsahu 140 milimetrů.
Tím si svobodně můžete zvolit mezi prostorností zadních sedadel, nebo zavazadlového prostoru. Ten v závislosti na aktuální pozici lavice umí nabídnout základní objem 385 až 455 litrů a po sklopení opěradla zadní lavice (v poměru 60:40) jej můžete zvětšit až na 1281 litrů.
Podpora elektrické mobility
Jednou z hlavních novinek T-Crossu je i podpora elektrické mobility, aniž by se technicky stal elektromobilem. Volkswagen zvýšil nejvyšší přípustné zatížení tažného zařízení z 55 na 75 kilogramů. Nový nárůst 20 kilogramů je reakcí na stále větší popularitu elektrokol, protože automobilka chce svou novinku zacílit hlavně na mladé lidi s aktivním životním stylem. Současně to je větší rezerva pro jízdu s těžším přívěsem.
Motor, jízdní vlastnosti
Nový faceliftovaný Volkswagen T-Cross se v Česku prodává se třemi zážehovými motorizacemi. Standardem modelu je turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1.0 TSI o 70 kW (95 koních), který v nabídce „litrů“ doplňuje i výkonnější specifikace o 85 kW (115 koních). Vrcholem modelu pak o jeden válec větší turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI evo2 o 110 kW (150 koních).
Během prvního testování modernizovaného modelu se nám do rukou dostala „zlatá střední cesta“, neboli prostřední nabízená motorizace. I když všechny modely mají výhradně pohon předních kol, silnější tříválec je jedinou variantou, u níž si můžete vybrat mezi šestistupňovou manuální, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Slabší tříválec se prodává pouze s pětistupňovým manuálem, silnější čtyřválec jen s automatem.
Přijatelný výkon, ale rozhodně ne levně
Moderní přeplňované tříválce už umí nabídnout i příjemnou dynamiku, aniž byste se museli bát vyjet na dálnici. Zejména ve středním otáčkovém pásmu, kdy silnější litrový T-Cross vyvine plných 200 newtonmetrů dostupných od 2000 ot./min., ochotně zabírá a příjemně táhne, než ve vysokých otáčkách před blížícím se omezovačem začne přirozeně vadnout. K tomu se přidává charakteristický chraplavý akustický doprovod tříválců.
Prostřední T-Cross zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a vyvine maximální rychlost 192 kilometrů v hodině. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG mu k tomu pomáhá i příjemným naladěním, kdy rozjezd i následné přeřazování na vyšší, nebo nižší rychlostí probíhá klidně a plynule. Jenže T-Cross bohužel neumí jezdit tak levně, jak byste si možná přáli.
S plně natankovanou palivovou nádrží palubní počítač obvykle slibuje maximální dojezd okolo 500 kilometrů, ale pochopitelně to závisí na aktuálních provozních podmínkách. Volkswagen oficiálně uvádí, že T-Cross 1.0 TSI v silnější specifikaci s DSG jezdí za kombinovaných 5,7 litru na 100 kilometrů v režimu WLTP, ale jaká je každodenní realita?
Během týdenního testování jsem s T-Crossem ujel přes 800 kilometrů v pražských kolonách, na dálnicích i okreskách a hodnota na palubním počítači se ustálila na rovných 7 litrech na 100 kilometrů. V dopravních špičkách a na dálnicích si řekne o klidně 8 litrů, ale když naopak o víkendu vyrazíte na výlet po okreskách nebo se vyhnete největšímu provozu, může reálná spotřeba spadnout na 6 až 6,5 litru na 100 kilometrů.
T-Cross bohužel v praxi ukazuje jednu z nejvýraznějších nevýhod malých litrových tříválců. Jsou až příliš hladové tam, kde by čtyřválcová patnáctistovka zářila větším elánem za cenu přibližně stejné spotřeby paliva. Zkušenosti kolegů s modernizovaným modelem s čtyřválcem 1.5 TSI a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG říkají, že ten umí jezdit dynamickým tempem za 7 až 8 litrů paliva na 100 kilometrů, avšak ještě svižněji než litrové tříválce.
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 85 kW DSG
Když je vzhled nad komfortem
U novinářských aut už je tak trochu zvykem, že se obouvají na velká kola, aby na fotografiích vypadala skvěle. Jenže T-Cross je zrovna autem, kde se to nesmí přehánět. Testovaný bílý T-Cross totiž obouvá velká 18“ litá kola na pneumatikách o rozměru pneumatik 215/45 R18. A protože je malým krátkým autem, bohužel prostě není pohodlný. A asi nejvíce je to znát právě ve městě, kam se malé crossovery obvykle hodí nejvíce.
Volkswagen T-Cross bych raději uvítal jako pohodlnější malé SUV do města, ale na velkých „osmnáctkách“ je až překvapivě tvrdý. Podvozku musíte umožnit pružit a tlumit při rychlejším tempu jízdy, aby jízda byla komfortnější, což však ve městských ulicích pochopitelně není možné. Pravidelně v něm budete cítit každou nerovnost na asfaltu a nechtěné vymetení obrovského výmolu může vést k velké ráně do dorazů podvozku.
Pokud tedy chcete malé SUV do města, rozhodně neřešte hlavně to, jak vypadá, ale obujete jej na menší kola s větším profilem pneumatik. Zkoušený T-Cross je bohužel dokonalou ukázkou toho, že nic se nemá přehánět.
Závěr
Faceliftovaný Volkswagen T-Cross se představil s minimálními změnami, ale s ohledem na každodenní praktičnost to příliš nevadí. I nadále je malým prostorným autem s variabilním sezením ve druhé řadě a přijatelným zavazadlovým prostorem. Prostřední tříválcová motorizace pak nabízí dostačující výkon pro normální život, i když za cenu trochu vyšší spotřeby v reálném provozu.
Největším negativem testovaného vozu jsou pochopitelně „obrovská“ 18“ kola, s nimiž mi nedává příliš smysl. Raději se poohlédněte po menších a dopřejte si více jízdního komfortu. A pak je tady cena, která rozhodně není nízká.
Volkswagen T-Cross se u nás prodává v základní výbavě od 519.900 Kč, ale se zaškrtáváním položek v konfigurátoru umí výrazně zdražit. Námi testovaná druhá nejvyšší výbava Style s rozsáhlými příplatky stojí 800.300 Kč! A to stále nemáme vrcholný „sportovní“ paket R-Line a čtyřválec pod kapotou. Není až to až moc za takhle malé auto?
Nejlevnější verze modelu | 519.900 Kč (1.0 TSI 70 kW 5MT) |
Základ s testovaným motorem | 645.900 Kč (1.0 TSI 85 kW 6MT Life) |
Testovaný vůz bez příplatků | 703.900 Kč (1.0 TSI 85 kW 7DSG Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 800.300 Kč (1.0 TSI 85 kW 7DSG Style) |
Plusy
- Praktičnost a prostornost
- Vylepšená komfortní výbava
- Překvapivě živý tříválec
Minusy
- Nekomfortní na 18“ kolech
- Vysoká spotřeba paliva v zátěži
- Vysoká cena