Automobilové novinky 2025: Od Abarthu po Hyundai
Současný rok se chýlí ke konci, proto se pojďme podívat, co nás v automobilovém světě čeká v tom nadcházejícím.
Následující rok nebude jenom o elektromobilech, i když ty budou hrát poměrně zásadní roli (a to navzdory chladnoucímu zájmu o ně). Z českého pohledu bude zajímavé sledovat tažení Škody Elroq, která má ambice stát se jedním z nejoblíbenějších elektrických aut v Evropě.
Co všechno ale představí ostatní automobilky?
Abarth
Italská značka patřící sportovně laděným verzím konvenčních fiatů má na rok 2025 připravenu především ostrou variantu Fiatu 600e. Elektrické provedení po vzoru sesterské Alfy Romeo Junior dočkalo hned dvou verzí.
Cestovně zaměřené Turismo nabídne elektromotor o výkonu 175 kW (240 koní), zatímco ostřejší limitovaná verze Scorpionissima už dává až 207 kilowattů neboli 280 koní. Hodnota točivého moment je pro obě specifikace identických 345 Nm, stejně jako maximální rychlost 200 km/h. Z 0 na 100 km/h se dostane crossover nejrychleji za 5,85 sekundy (Scorpionissima), respektive za 6,24 sekundy (Turismo).
Alfa Romeo
Renesance se nekoná. Alespoň zatím. Alfě se příliš nedaří ani po nástupu dostupnějšího SUV Tonale, ještě levnější crossover Junior s technickou bývalého koncernu PSA možná bude znamenat větší průlom. Minimálně po stránce interiéru je to ale zklamání…
Tonale pro modelový rok prošlo mírnou modernizací, která se zaměřila především na interiér a také na motorovou paletu. Z ní vypadla nejslabší benzinová patnáctistovka.

Rok 2025 vedle nástupu modelu Junior bude také ve znamení nové generace SUV Stelvio, které se zařadí po bok BMW X3, Audi Q5, Mercedesu GLC a Lexusu NX. Novinka bude stát na platformě STLA Large, kterou světu představil Dodge Charger. Problémem může být omezená nabídka pohonů. Minimálně zpočátku totiž bude Alfa Romeo Stelvio pouze jako elektromobil.
Aston Martin
Výrobce supersportů letos na podzim oficiálně vstoupil na český trh, proto je z našeho pohledu o to zajímavější. Vedle dvanáctiválcového kupé Vanquish stojí za zmínku nový derivát SUV DBX. Budete jednat o terénní variantu, která zatím nese název Project Rambo a která bude konkurovat třeba Mercedesu G či osmiválcovému Land Roveru Defender. Mělo by jít o limitovanou edici zhruba 2500 aut.
Vedle toho se konečně rozběhne výroba hypersportu Valhalla. Plug-in hybridní střela kombinující dvojitě přeplňovaný osmiválec o objemu 4,0 litru s trojicí elektromotorů disponuje výkonem až 1079 koní a vznikne pouze v 999 exemplářích, jejichž cena bude začínat zhruba na 20 milionech korun.
Audi
Němci si většinu velkých novinek vyčerpali v roce 2024, kdy představili nové generace řad A5, Q6 e-tron, A6 e-tron a Q5, přesto mají v rukávu ještě několik trumfů.
Nejvýznamnějším přírůstkem bude nové A7, nástupce Audi A6 s konvenčními pohony. Po vozu A5 a A6 e-tron se novinka zbaví klasického sedanu, který nahradí liftback s přídomkem Sportback. Avant v nabídce zůstane.

Dalším stěžejním vozem je Audi Q3, jehož nové provedení bude vyráběno v Maďarsko po boku sesterské Cupry Terramar, s níž zástupce Ingolstadtu bude sdílet techniku. A také část designu, minimálně v podobě střední části vozu. Předek by se měl inspirovat nedávno představenou třetí generací většího Q5, zadek zase elektrickým e-tronem GT.
Bentley
Britové se rozloučili s motorem W12, místo kterého přichází výkonný plug-in hybrid. Kombinace motoru 4.0 TFSI (441 kW) od Audi s elektromotorem o výkonu 140 kilowattů znamená systémový výkon až 575 kW a točivý moment rovných 1000 newtonmetrů, což je výrazně více než u zmíněného dvanáctiválce do W s 485 kW a 900 Nm. Energii si plug-in bere z akumulátoru s kapacitou 25,9 kWh, kvůli čemuž hmotnost naroste zhruba o necelých 200 kg.
Tenhle pohon se postupně ukáže ve všech modelech Bentley.
BMW
V Mnichově se chystají na příchod nové generace elektrického BMW iX3, které se ovšem designově výrazně odliší od svého spalovacího sourozence. Bude totiž zástupcem chystané modelové řady Neue Klasse, pro které má být elektřina hlavním pohonem.

Vedle toho se dočkáme již představeného 2 Gran Coupé nové generace a zmodernizovaného BMW 7, jehož těžce stravitelný exteriér může leckoho od koupě odradit. Premiéra omlazené vlajkové lodi by měla proběhnout v druhé polovině roku 2025.
Citroën
Avantgardní Francouzi si pro zákazníky připravili facelift modelů C4 a C4 X a elektrických derivátů, jehož hlavním přínosy jsou upravený exteriér, nový barevný head-up displej a desetipalcovou středovou obrazovku multimédií s 3D navigací a podporou ChatGPT.
Mnohem očekávanější je ovšem příchod nové generace SUC C5 Aircross. Ta bude využívat platformu STLA Medium, díky čemuž vůz naroste zhruba na 4,65 metru. Pohony zahrnou jak mild-hybrid, plug-iny i čistě elektrickou verzi, která bude využívat techniku sesterských Peugeotů e-3008 a e-5008.
Cupra
Španělská sestra Seatu má našlápnuto k velmi světlým zítřkům. A možná bude ještě lépe. Portfolio totiž příští rok rozšíří malý elektromobil Raval, který bude konkurentem Renaultu 5 E-Tech, respektive odvozeného Alpine A290.
O třídu větší elektrický hatchback Cupra Born naproti tomu projde „pouze“ modernizací, která styl přídě sladí s modely Cupra Leon, Formentor, Tavascan a Terramar. Vedle toho vůz dostane moderní multimédia, jiná sedadla a další novinky.
Dacia
Rumunská hvězda se těší zejména na příchod SUV Bigster, svého vlajkového modelu v nabídce. Vůz na délku měří 4,57 metru a nabídne hned několik novinek. Třeba první 48V mild-hybrid na LPG na světě a nový hybrid s motorem 1.8 místo dosavadní šestnáctistovky. Systémový výkon této varianty dosahuje 155 koní.
Ferrari
Nástupce legendárních „výročních“ hypersportů se vrací k osvědčené kombinaci písmene F a číslice. Ferrari F80 má pouze vidlicový šestiválec, ovšem kombinovaný s trojicí elektromotorů. Výsledný výkon proto dosahuje 1200 koní. Ačkoliv se novinka představila již v roce 2024, k zákazníkům se dostane až o rok později.

Velmi očekávané bude také první elektrické ferrari v historii. Velmi pravděpodobně se bude jednat o vůz podobný crossoveru Purosangue, který bude stát na nově vyvinuté platformě pro lokálně bezemisní vozy. Cena se odhaduje okolo 13 milionů korun, přičemž se očekává, že o nedostatek zájemců mít nouzi nebude.
Fiat
Fiat ne a ne se vypotácet z dlouhodobé krize, kterou zavinily nedostatečné investice do nových modelů v minulé dekádě. Díky spojení s bývalým PSA se ovšem Italům dostala do ruky moderní technika, na které postavili novou grande pandu. Ta v roce 2025 přijede s mild-hybridní dvanáctistovkou, kterou známe z dalších modelů koncernu Stellantis.
Předpokládá se též uvedení prodlouženého derivátu Fiat Giga Panda, který bude příbuzný s novým Citroënem C3 Aircross, který zvládne odvézt až sedm cestujících.
Vedle toho se představí dlouhou očekávaná spalovací verze nového Fiatu 500. Jeho elektrické variantě se prodejně příliš nedaří. V roce 2024 výroba modelu dokonce pro nezájem několikrát stála. S konvenčním pohonem bude zájem o atraktivní městský vůz zcela jistě větší, už jen kvůli příznivější ceně.
Ford
Elektrická puma budou jednou z hlavních novinek nadcházejícího roku. Veze Gen-E se 123 kilowatty a akumulátorem s kapacitou 43 kWh stojí 750 tisíc korun, což na poměry segmentu není vůbec špatná cena, byť konvenční pohony jsou stále levnější.
Vedle toho Ford chystá tajemný model, který by měl pokrývat jak zájemce o spalovací agregáty, tak nadšence do elektřiny. Zatím se úplně neví, zda půjde o menší crossover, nebo o pomyslného nástupce Fordu Focus, jehož výroba brzy skončí.
Honda
Jeden z možných partnerů Nissanu má pro Evropany přichystáno jen málo novinek. Jednou z hlavních bude facelift modelu HR-V, který bude ovšem pouze decentní a zaměřený primárně na exteriér. Změny se dotknou hlavních světlometů a masky chladiče. Uvnitř se můžeme těšit na přepracovanou, praktičtější středový tunel.
Mnohem zajímavější bude příchod kupé Prelude, nástupce legendárních modelů z 80. a 90. let minulého století. Dvoudveřová zadokolka bude mít minimálně zpočátku pouze 210koňový hybrid. Teoreticky je ovšem možná i verze Type R s přeplňovaným dvoulitrem VTEC z ostrého Civiku Type R.
Hyundai
Korejci v roce 2025 šlápnou do elektromobility a představí například nového člena rodiny Ioniq. Bude se snad jednat o menší crossover stojící na základech Kie EV3? Je to možné. Detaily jsou totiž zatím v mlze.
Spolu s tím můžeme očekávat facelift aerodynamického Ioniqu 6, jenž se zaměří na přední partie. Místo vykulených očí by šestka měla dostat útlé diodové pásky. A spekuluje se též o ostrém provedení N, jež bude sdílet techniku se sesterským Hyundaiem Ioniq 5 N s výkonem až 650 koní.

Novou vlajkovou lodí se stane elektrické SUV Ioniq 9. Vůz je vybaven vysokonapěťovým lithium-ion akumulátorem s kapacitou 110,3 kWh. K dispozici bude ve třech různých verzích, přičemž zadokolka se 160 kilowatty by na jedno nabití měla ujet až 620 kilometrů.