Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilové novinky pro rok 2025: Od Jaguaru po Nissan

Jaguar Type 00
Jaguar Type 00
Jaguar Type 00
Jaguar Type 00
131 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (16)

Druhý díl přehledu novinek na automobilovém trhu načíná britská automobilka, kterou čeká velmi zásadní proměna.

Hned první značka v druhém díle výběru má před sebou velmi zajímavou budoucnost. Jaguar totiž vsadil na elektromobilu, která ovšem netáhne tolik, jak se očekávalo. Spolu s tím automobilka projde radikální proměnou image.

Vedle Jaguaru nás ovšem čeká také třeba Lamborghini, Lexus, Mazda, Mini, MG či Mercedes-Benz. A na co se můžeme těšit?

Jaguar

Pro tradiční britskou značku v roce 2025 nastane poměrně zásadní zlom. Ostrované totiž vsadili všechny karty na elektřinu, které podřídí totálně vše. Jaguar dokonce změnil identitu, což vyvolalo spoustu kontroverzí.

Příští rok se veřejnosti ukáže sériová podoba sportovního fastbacku, jehož podobu nastínil nedávno představený koncept Type 00. Ten spoléhá na 800V architekturu Jaguar Electrified Architecture (JEA) vyvinutou společně s Land Roverem.

Extravagantní kupé se má pyšnit dojezdem až 770 kilometrů a poměrně příznivou cenou v přepočtu okolo 3 milionů korun. Jestli se však sázka na pomalu nabíhající elektromobilitu vyplatila, ukáže až čas.

Jeep

Compass se díky platformě STLA Medium stane přímým příbuzným Peugeotů 3008 a 5008 či Opelu Grandland. To znamená, že pravděpodobně dostane elektrický pohon, plug-in hybrid i mild-hybridní tříválcovou dvanáctistovku se 100 kilowatty. Čtyřkolky bychom se podle toho dočkali pouze u výrazněji elektrifikovaných variant. Výroba bude probíhat v italském Melfi, do prodeje nový Jeep Compass půjde v druhé polovině roku 2025.

Drsný Jeep Recon bude sice pouze na elektřinu, v terénu se ovšem bude moci pochlubit podobnými schopnostmi jako legendární wrangler. Na elektrický pohon sází také velmi pohledné SUV Wagoneer S s designem velmi podobným Range Roveru Velar. Vůz s akumulátorem o kapacitě 100 kWh se na trh dostane zhruba v druhé polovině roku 2025.

Kia

Korejci plánují představit svůj dosud nejmenší elektromobil EV2, který se s délkou okolo čtyř metrů zařadí do skupiny malých městských aut. Očekávají se dvě verze s odlišnými akumulátory. Základ dostane 42 kWh typu LFP (lithium-železo-fosfát), větší baterie s 62 kilowatthodinami bude mít verzi NMC neboli nikl-mangan-kobalt.

Video placeholder
Kia EV9 • Zdroj: Kia

Na elektrické vlně se poveze také obrovské SUV EV9 GT s dvěma motory a výkonem 501 koní. Z prodejního hlediska je ovšem důležitější modernizace kompaktního SUV Sportage, jež dostane tvář podobnou jako větší Kia Sorento.

Lamborghini

Revuelto SVJ (Superveloce Jota) sice nebylo oficiálně potvrzeno, jeho příchod však dává logiku. Ještě výkonnější provedení dvanáctiválce, který ve standardním modelu dává 1015 koní, se totiž přímo nabízí.

Oficiálně Lamborghini pro rok 2025 nepotvrdilo žádné novinky, vše se tedy pohybuje v rovině spekulací. Příchod limitovaných edic je ovšem pravděpodobný. Malosériové Lamborghini totiž potřebuje nabídku pravidelně oživit.

Land Rover

Výrazně úspěšnější větev automobilky JLR v roce 2025 představí především elektrickou variantu svého vrcholného modelu Range Rover. Obrovské luxusní SUV dává v této variantě smysl. Spousta exemplářů totiž jezdí primárně po městě (hlavně tedy po Londýně, New Yorku a Los Angeles), kam se diesel ani přeplňovaný benzinový motor moc nehodí.

Bližší informace o elektrickém range roveru se dozvíme velmi brzy. Do prodeje se totiž dostane ještě v průběhu roku 2025.

Lexus

Japonská alternativa k německým prémiovým značkám konečně naplňuje svůj potenciál. Vděčí za to hybridům, které se dostávají do stále hlubšího povědomí evropských zákazníků. Rok 2025 bude u Lexusu ve znamení nového sedanu ES. Technický sourozenec Toyoty Camry se v Česku v posledních letech etabloval jako komfortní alternativa ke Škodě Superb, jež zaujala především taxikáře.

Video placeholder
Lexus LC 500 Convertible Hokkaidó • Zdroj: auto.cz

Spolu s tím se můžeme těšit na různá drobná vylepšení, přičemž v druhé polovině roku 2025 se možná dočkáme výrazněji upraveného SUV NX.

Maserati

Italská automobilka prodává pouhé jednotky tisíc aut měsíčně, její osud proto visí na vlásku. Přitom nabídku má širokou jako snad nikdy. V roce 2025 navíc na trh vstoupí elektrický supersport MC20 Folgore. Čísla se ovšem očekávají spíše od nové generace Maserati Levante, jehož premiérové provedení moc nezazářilo a úspěchu konkurenčního Porsche Cayenne se ani nepřiblížilo.

Novinka sice na trh přijde až v roce 2027, představení by ovšem mohlo proběhnout již příští rok. Na rozdíl od současného modelu bude nové levante primárně na elektřinu, což ale s ohledem na pomalu rostoucí segment elektromobilů nemusí být konečné rozhodnutí.

Mazda

Mazda si jde vlastní cestou, což je na ní nesmírně sympatické, i když to občas ne úplně vyjde. U jednoho z nejprodávanějších modelů v podobě SUV CX-5 ovšem nečekejme žádné experimenty. Nová generace si zachová spalovací motory, byť se částečné elektrifikaci nevyhne.

O třídu větší CX-60 čeká spíše technická aktualizace, která přinese komfortnější podvozek. Novinkou budou také další výbavové stupně Homura Plus a Takumi Plus.

Elektrická Mazda 6 míří primárně do Číny, kde jsou stále populárnější i verze s range extendery v podobě spalovacích motorů, jež fungují jako generátory elektřiny. I tohle provedení je v případě Mazdy 6 v plánu.

Mercedes-Benz

Automobilka ze Stuttgartu si pro rok 2025 připravila zejména novou generaci modelu CLA. Ta přijede na platformě MMA, která je zaměřena primárně na elektromobily. Díky tomu dovoluje 800V dobíjecí architekturu s vysokým výkonem. Vedle toho se CLA bude moci pochlubit též skvělou aerodynamikou a nízkou spotřebou.

MMA ovšem není určena pouze pro elektrická auta, zvládne i spalovací motory, takže se dočkáme i konvenčního pohonu a plug-in hybridů.

Velmi zajímavé jsou očekávání ohledně sportovního Mercedesu CLE 63 od AMG. Němci by se totiž u dvoudveřového modelu mohli vrátit k osvědčenému osmiválci o objemu 4,0 litru, který u třídy C vyměnili za potentní, avšak velmi těžký plug-in hybrid s dvoulitrovým čtyřválcem a systémovým výkonem 680 koní.

Jen pro 250 vyvolených bude limitovaná série roadsteru PureSpeed. Tahle hračka na bázi nového SL totiž nedostane klasické čelní okno ani střechu.

MG

MG je prakticky jediná čínská automobilka, která v Evropě prorazila. A nevděčí za to primárně elektromobilům, ale zejména dostupnému SUV ZS se spalovacími motory. Nástupce dobíhající generace bude větší, modernější a úspornější. Vedle spalovacího motoru má totiž také hybridní pohon.

Video placeholder
MG ZS HEV • Zdroj: MG

Vedle ZS se na trh dostanou také hybridní HS, malé MG3 s benzinovým motorem a elektrický roadster Cyberster. A k tomu nás čeká další lokálně bezemisní novinka bude velmi pravděpodobně nástupcem docela povedeného modelu Marvel R, jednat se tudíž bude zřejmě o větší SUV. Více detailů se dozvíme až v průběhu roku 2025.

Mini

Britská značka se pod BMW vyšvihla k prodejům v řádu stovek tisíc aut ročně. V poslední době se nabídka modelů zcela obměnila, takže bude docházet především k premiérám vybraných verzí.

Mitsubishi

Japonci se v Evropě snaží udržet i díky kooperaci s Renaultem, díky kterému Mitsubishi vyrábí nové generace modelů Colt (Renault Clio) a ASX (Renault Captur). Nové Mitsubishi Outlander je ovšem počinem japonské automobilky. Značka oživí svou velmi úspěšnou plug-in hybridní verzi, která byla svého času nejprodávanějším takovým autem v Evropě.

Novinka slibuje čistě elektrický dojezd až 86 km díky 22,7kWh lithium-iontové trakční baterii. Vůz má elektrický pohon všech kol, kdy zadní elektromotor nabízí 136 koní (100 kW) a 195 Nm, přední pak 115 koní (85 kW), ale 255 newtonmetrů. Systémový výkon dosahuje slušných 225 kilowattů.

Nissan

Značka z Japonska ještě nedávno patřila mezi průkopníky elektromobility a v Evropě bodovala i atraktivním crossoverem Qashqai. Jenže v posledních letech se Nissanu nedařilo. Model Qashqai přibyla velmi silná konkurence a lokálně bezemisní leaf zaspal bouřlivý rozvoj.

Nissan Leaf se ovšem v roce 2025 dočká nástupce, který by měl ambice Japonců opět nakopnout. Místo hatchbacku se z něj ovšem stane kompaktní crossover na platformě CMF-EV, na jaké stojí i sesterský Nissan Ariya. Akumulátory budou mít kapacity od 66 do 91 kWh, výkon se dá očekávat až téměř 400 koní.

Nové podoby se dočká též micra. Z malého hatchbacku se v posledním vydání stal konkurent Škody Fabia, nástupce ovšem dostane „střeva“ aliančně spřízněného Renaultu 5 E-Tech. Samozřejmostí tedy budou dvě baterie na výběr: se 40 a 52 kWh.

Vstoupit do diskuze (16)