Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čím jezdí hvězdy motorsportu? Milují rychlost a luxus

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Automobiloví a motocykloví jezdci posouvají hranice fyziky, lidských schopností a techniky. Na okruzích jsou vyladěni pro dosažení maximálního výkonu, v civilním provozu je to jiné.

Vydělávají dost peněz na to, aby si mohli koupit jakýkoliv automobil. Jejich smlouvy jim často stanoví, že si musí vybrat model buď od sponzorů, nebo od automobilky, která je výrobcem pohonných jednotek pro tým, ve kterém působí. Co tedy řídí, když nejsou v závodním tempu?

Čím jezdí piloti F1?

Fernando Alonso: Ještě loni řídil Alpine A110, ale od podpisu smlouvy s týmem Aston Martin F1 koncem roku 2022 ho musel samozřejmě vyměnit. V těchto dnech používá luxusní SUV Aston Martin DBX, které popsal jako své „auto snů“.

Valtteri Bottas: Finský závodník je známým automobilovým fanouškem a ve své sbírce má supersport Ferrari F40. Jeho „služebním“ vozem je SUV Alfa Romeo Stelvio. Z předchozího působení má kupé Mercedes-Benz C63 AMG (C 204). Tyto kompaktní automobily naposledy používaly atmosférický 6,2litrový motor V8.

Charles Leclerc: Pětadvacetiletý závodník projíždí ulicemi rodného Monaka v upraveném Ferrari 488 Pista Spider, který má motor o objemu 3,9 litru s výkonem 522 kW a maximálkou 340 km/h! Kapota vozu je ozdobena červenobílými pruhy na počest monacké vlajky. Monačan vlastní také vozy Bugatti Chiron, Rolls-Royce Wraith, Ferrari GTC4 Lusso, McLaren GT, Land Rover Discovery a Jaguar XF v úhrnné hodnotě 112 milionů korun.

Kevin Magnussen: Krátce před návratem do formule 1 v roce 2021 přivítali s manželkou první dítě. Když projíždí s rodinou ulicemi Kodaně, poutá dánský pilot dceru Lauru do autosedačky modrého Land Roveru Discovery.

Video se připravuje ...

Sergio Pérez: Často bývá vidět v Hondě Civic Type R. Otec tří dětí má však také rodinné požadavky, což vysvětluje, proč také vlastní prostornější SUV BMW X7. Pérezova sbírka osobních aut obsahuje také některé unikáty, jako je Bugatti Chiron, McLaren 720S a Mercedes-AMG GT.

Daniel Ricciardo: Když je ve své Austrálii, křižuje rodný Perth v Toyotě Hilux. Ricciardo jej často používá k tahání svých motorek a horských kol. Při pohledu do jeho soukromé garáže uvidíme také Nissan Patrol.

George Russell: Sdílením svých záběrů z dovolené na Instagramu odhalil tento pětadvacetiletý mladík zálibu v Mini Moke. Na jednodenní zimní výlety po britském venkově volí praktičtější off-road Mercedes-AMG G 63. Často používá pro běžný provoz Mercedes-AMG C 63 S, který si sám myje.

Carlos Sainz: Ve formuli 1 působí už devět let, svoje první auto si pořídil teprve letos. Stal se prvním zákazníkem Ferrari, který převzal na míru šité Ferrari 812 Competizione. Vlastní rovněž Volkswagen Golf GTI, který mu koupili rodiče před deseti roky.

Lance Stroll: Jeho otec Lawrence Stroll je spolumajitelem a výkonným předsedou představenstva Aston Martin. Takže by nemělo být překvapením, že syn, který jezdí pro tým Aston Martin, řídí SUV Aston Martin DBX.

Max Verstappen: Na oslavu prvního titulu na konci roku 2021 si dopřál Ferrari Monza SP2 a letos v lednu si pořídil SF90 Stradale Assetto Fiorano. Kromě toho je také majitelem vozů Porsche 911 GT3 RS, Mercedes-Benz C63 S AMG, Audi R8, Jaguar F-Type, Honda NSX Type R a Lamborghini Aventador. V garáži však má také místo žlutý Renault Clio, který dostal od rodičů před devíti roky. Koupil si rovněž tryskáč Bombardier Challenger 3500, za který s úpravami zaplatil téměř miliardu korun. Roční provoz tohoto letadla ho přijde na 44 milionů.

Nezapomněli jsme ani na další současné jezdce světového šampionátu F1. Sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona jsme si nechali do samostatného odstavce níže.

Jezdec Vozidlo
Alexander Albon McLaren GT
Juki Cunoda Honda Civic Type R
Pierre Gasly Honda Civic Type R
Nico Hülkenberg Porsche 918 Spyder
Kuan-jü Čou Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Lando Norris McLaren 720S
Esteban Ocon Mercedes-AMG GT Roadster
Oscar Piastri McLaren Artura
Logan Sargeant Vauxhall Astra

Vyměnil volant za řídítka

Devítinásobný mistr světa v automobilových soutěžích (rallye) Sébastien Loeb je nejvšestrannějším automobilovým jezdcem na světě, ale zvládá i řídítka v jedné stopě. Minulý rok se stal ambasadorem americké motocyklové značky Indian a aktuálně sedlá model FTR R Carbon v ceně 380.000 korun. Stroj má například dynamickou kontrolu trakce nebo tři jízdní režimy. „Za volantem jsem vidět častěji než za řídítky, ale vždy chci zažívat různé pocity. Miluji jízdu, kdykoli dostanu příležitost. Kromě samotného motocyklu je tady originální duch Indianu a to mi vyhovuje,“ prohlásil devětačtyřicetiletý Francouz.

Ve své sbírce má Loeb několik rallyeových speciálů, se kterými občas vyráží na malé soutěže. Jedná se o Peugeoty 306 Maxi, 208 T16 nebo 205 Turbo 16 E2.

Neutrácí za bavoráky

Šestinásobný mistr světa v královské kategorii silničních motocyklů MotoGP Marc Marquez má ve sbírce sedm osobních bavoráků, za které neutratil ani cent. Automobilka BMW je totiž dodavatelem safety caru a lékařského vozidla pro šampionát. Jezdec, který má v sezoně nejlepší výsledky v kvalifikaci, získá na konci sezony safety car pro danou sezonu do trvalého vlastnictví. Pět nejsilnějších vozů Marquezovy flotily má tato označení – BMW M6 Cabrio, M6 kupé, M4 CS, M3 CS a X4 M kupé.

Devětadvacetiletý Španěl přišel pro závod v katalánské Barceloně začátkem září se zajímavou myšlenkou. Přes mezinárodní rezervační systém Airbnb nabídl ubytování na jednu noc ve svém přepychovém kamionu, který bude zaparkovaný v depu. Cena činila 93 dolarů (2045 Kč), což není náhoda, protože 93 je Marquezovo startovní číslo. Vítěz, jehož jméno nebylo zatím oznámeno, se bude moci během víkendu v Barceloně mimo jiné svézt také na závodním simulátoru a dostane rovněž VIP vstupenky do zázemí promotéra světového šampionátu.

Jmění vybraných hvězd
Jezdec  Kategorie  Částka v Kč
Lewis Hamilton  F1  6 269 000 000
Fernando Alonso F1  5 719 000 000
Max Verstappen  F1 4 619 000 000
Valentino Rossi  MotoGP 3 519 000 000
Charles Leclerc F1 2 750 000 000
Sébastien Loeb  rallye 1 210 000 000
Carlos Sainz  F1 1 100 000 000
Daniel Ricciardo  F1 1 100 000 000
Marc Marquez MotoGP 770 000 000
Sébatien Ogier  rallye  440 000 000

Sbírka Lewise Hamiltona

Majetek sedminásobného mistra světa formule 1 Lewise Hamiltona má hodnotu 6,27 miliardy korun. Kromě jeho základního ročního jezdeckého příjmu ve stáji Mercedes F1 ve výši 880.000.000 korun se na jeho dalších příjmech podílí mimo jiné také prestižní světové značky Tommy Hilfiger, Puma a Monster Energy. Britský pilot prodal svůj tryskáč Bombardier Challenger 605 kvůli vysokému podílu emisí.

V civilu řídí automobily s elektrickým pohonem Mercedes-AMG EQS a SUV Mercedes-Benz EQC. Ve sbírce jeho vozů jsou také Ferrari LaFerrari Aperta, Mercedes-AMG One, Shelby Cobra 427 z let 1966 a 1967, McLaren P1, Ford Mustang Shelby GT500, Mercedes-AMG G63, Mercedes-Benz SLS AMG Coupe Black Series, Mercedes-Benz Maybach, Mini Cooper S a Pagani Zonda 760 LH.

Majetek Valentina Rossiho

Devítinásobný mistr světa silničních motocyklů Valentino Rossi patří k nejbohatším motoristickým sportovcům. Jeho majetek činí 160 milionů dolarů (3,5 miliardy korun). Vlastní jachtu San Lorenzo SX88 v hodnotě přes 176.000.000 korun, dům v Urbinu v Itálii, který koupil v roce 2015 za částku 242.000.000 Kč. Navíc má soukromý Jet Cessna Citation za 286.000.000 Kč. Do Rossiho bohatého motocyklového parku patří Aprilia RS 125, Aprilia RS 250, Honda NSR 500, Honda RC211V, Yamaha YZR-M1. Jezdí ve Ferrari 458 Italia za 3,3 milionu. Kromě toho má také BMW M3, vlastní Ford Transit a Ford F150 Raptor, které všechny dohromady stojí více než 4,4 milionu korun.

Čím jezdí tuzemští závodníci

Při pohledu do vozového parku světových hvězd jsme se zeptali několika závodníků z Čech i Moravy, jaké automobily řídí a proč dali přednost právě jim.

Martin Macík (kamiony): „Nejsem náročný řidič. Používám Audi A4 s motorem o objemu více než dva litry, který dokáže bleskově zrychlit, když potřebuji někoho předjet. Vyhovuje mi z hlediska výbavy, řidičského komfortu i na delší cesty. Mám pořád zapnuté hands-free, protože neustále něco vyřizuji.“

Erik Janiš (okruhy): „Před čtyřmi roky jsem si pořídil Audi RS5, za které jsem utratil spoustu peněz. Je to dvoudveřové kupé s výkonem čtyři sta padesát koní, které mi pořád dělá radost. Bez problému s ním zvládnu spotřebu za 8,5 litru i na delších cestách po Evropě.“

Jan Kopecký (rallye): „Už několik let řídím Škodu Octavia RS třetí generace. Jedná se o klasickou specifikaci, která má podvozek výše posazený a s menšími úpravami, protože ho používám i k seznamovacím jízdám před rallye. Nejezdím do myčky. V naší rodinné firmě si myji auto zásadně sám.“

Tomáš Enge (rallye): „Mám k dispozici Toyotu Yaris Hybrid s tříválcovým motorem o objemu 1,5 litru a elektronickou planetovou hybridní převodovkou. Vejdeme se do něj s naší rodinou v pohodě. Navíc je vyvedený v barvách jako vozy Ferrari formule 1.“

Josef Král (okruhy): „Jezdím Maserati Levante, se kterým absolvuji často cesty do Budapešti, kde komentuji závody formule 1. Na tyhle cesty je to úžasně pohodlné. Pokud jedeme někam s našimi dvěma dcerami, mají vzadu nejnovější dětské sedačky a dostatek pohodlí.“

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme