TEST Dlouhodobý test Hyundai i30 1,6 GDI: Na cestách po Evropě
Šedý Hyundai i30 jsme vyvezli z bran nošovické továrny 7. února a po pěti měsících jsme ohlásili překročení 10 tisíc kilometrů. Létu se říká hlavní motoristická sezóna a i u nás v redakci to opravdu platí doslova. Během pár týdnů ujel Hyundai dalších několik tisíc kilometrů a na počítadle už máme víc než 17.000 km.
Nejdelší cesta vedla do Anglie. Ostrovní silnice jsou ideální prostředí pro dosahování nízké spotřeby paliva – jezdí se svižně, ale plynule, a cesty nekřižují vysoké hory. A právě zde i30 poháněná nejsilnějším benzinovým motorem 1,6 GDI (výkon 99 kW) narazila na své ekonomické limity. Dostat se se spotřebou pod 6 l/100 km při běžných rychlostech zkrátka nejde. Upozorňujeme ale, že náš vůz má 17palcová kola, s menšími pneumatikami může být situace lepší.
Zajímá vás, jaké to je jezdit po silnicích v Británii? Podívejte se na náš článek autem po Anglii: nástrahy levostranného provozu.
Na strmých belgických okreskách, které i30 zavedly mimo jiné na okruh ve Spa (na fotce), už šestnáctistovka potřebovala zhruba o litr víc. Sedmilitrová spotřeba platí i pro dálniční přesuny – v případě, že dlouhodobě držíme obvyklých 130 km/h. Takto jde například dojet z Lucemburku až do Prahy (700 km) a využít tak naplno výhodu levného lucemburského benzinu.
Průjezd přes Německo ale umožňuje vyzkoušet i podstatně vyšší rychlosti. Hyundai udává maximum 195 km/h a s trochou trpělivosti může rychloměr opravdu líznout dvoustovku. Jako dlouhodobě udržitelná rychlost se ale ukázalo 180 km/h, které středně zatížená i30 dokáže snadno držet i do kopce.
Hyundai je i ve vysokých rychlostech směrově stabilní, navíc se ztrácí relativní hlučnost motoru, která je nejvýraznější mezi 140 a 170 km/h. Samozřejmě ale není nic zadarmo, a tak je potřeba počítat s průměrnou spotřebou 11 l/100 km. To je o polovinu víc než při běžnější stotřicítce…
Související
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI – Ostře sledovaný hatch
- Dlouhodobý test Hyundai i30: Na (opožděném) startu
- Dlouhodobý test Hyundai i30: Prvních 10.000 km
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI vs Renault Mégane 1,2 TCe
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI vs Chevrolet Cruze 1,8
- TEST Hyundai i30 1,6 GDI vs VW Golf 1,4 TSI
- TEST Hyundai i30 1,6 CRDi AT – Jak jezdí na naftu?
- TEST Hyundai i30 kombi 1,6 GDI – Óda na kufr
- Opel Ampera vs. Hyundai i30: Český test spotřeby
Půlroční soužití se pomalu blíží ke konci. Ještě než i30 vrátíme, čekají ji dva další srovnávací testy a závěrečná rekapitulace, ve které přineseme přehled provozních nákladů a také závad, které nás během testu potkaly.