Jak se Nissan dopracoval od Datsunu až k aktuálnímu logu
Po složité evoluci barev, písma i rámečků se značka Nissan vyznačuje nejjednodušší symbolikou její historie. V časech nabíjecích aut už stačí pár tenkých čárek a jeden plochý nápis.
Jokohamská automobilka Nissan začínala pod názvem Datsun s bílým nápisem v modrém poli podloženém červeným kruhem. Původní továrenský kolos později vyráběl osobní automobily označené Nissan a známější jméno se následně etablovalo jako oficiální značka jednoho z největších producentů vozidel v Japonsku.
Zaběhlá společnost Nissan Motor Corporation čili Nissan vznikla v roce 1933 a postupným vývojem prošly všechny sféry výroby, managementu i charakteristických prvků. Jedním z nedůležitějších znamení je logo, které odráží náladu na automobilovém trhu. Současný důraz na ekologii či elektromobilitu přinesla nový emblém na bateriovém crossoveru Ariya.
Debut vozu proběhl před měsícem přímo v sídelním městě Jokohama. Přítomní hosté spatřili nový symbol na přídi Ariyy, který má odkazovat na kořeny sahající až do 30. let 20. století. Městský terénní model uvádí novou etapu myšlení činovníků Nissanu, akceptace šetrného přístupu k přírodě je přenesena do elektromobilu označeného mnohem jednodušším a dvourozměrným logem.
Dva oddělené půlkruhy s protaženými konci do strany a nápisem by měly být nové univerzálně použitelné poznávací znamení elektrické etapy Nissanu. Svítící odznak připomíná hamburger, přesto má za sebou dlouhý vývoj.
1933–1940
Začalo to modrým obdélníkem s bílými písmeny D A T S U N v popředí červeného kruhu coby slunce. Symbolika Datsunu inspirovala a výše zmíněná písmena nahradilo označení Nissan se zachováním ostatní grafiky připomínající ranní rozbřesk s oslnivým sluncem za obzorem.
Historie loga Nissanu (1933 – 1940)
1940–1950
Ve 40. letech značka experimentovala s tvarem šestiúhelníkového emblému. Slovní pojmenování bylo stvořeno dynamickým ručně kresleným písmem s hladkými okraji a zvětšeným písmenem A. Paleta barev představovala dominantní červenou barvu s bílým rámečkem i písmem.
Historie loga Nissanu (1940 – 1950)
1950–1959
Doznívala sportovně laděná forma červeno-bílé sportovní kombinace, zatímco písmo zesílilo a zvětšilo se. Podobizna vycházejícího slunce zmizela a zůstal jen obdélníkový formát.
Historie loga Nissanu (1950 – 1959)
1959–1960
Nová plaketa vycházela z předchozí verze, ale nápis byl viditelně hranatější bez rámečku. Ostré a rovné linie měly evokovat pokrok a sílu japonské značky.
Historie loga Nissanu (1959 – 1960)
1960–1967
Vůbec poprvé zkusmo debutoval nápis Nissan psaný kurzivou s ostrými hranami. Minimalistická a jednoduchá vizuální identita vynikla evolučním vzezřením mezi konzervativními znaky konkurenčních aut.
Historie loga Nissanu (1960 – 1967)
1967–1970
Společnost se snažila najít rovnováhu a provedla tříletý experiment s podpisem tvořeným ozkoušenou kurzívou, ale nově se zaoblenými rohy písmen. Atypické období dotvářela netradiční hnědá barva.
Historie loga Nissanu (1967 – 1970)
1970–1983
Vrátil se obdélníkový rámeček a uvnitř jen velká písmena názvu automobilky. Tenké patkové písmo bylo kritiky považováno za čisté a elegantní, ve shodě s domnělým pocitem technologicky zaměřeného přístupu vývoje.
Historie loga Nissanu (1970 – 1983
1983–2001
Nastal čas oprášit dějiny a dědictví bylo oslaveno staro-novým přístupem. Vedle sebe se vešlo vycházející slunce i velký nápis Nissan, samozřejmě nechybí modrá, bílá a také červená barva. Vše v jednom.
Historie loga Nissanu (1983 – 2001)
2001–2020
Trojrozměrné logo z roku 2001 vychází z originálu známého desítky let zpět, grafici ubrali barevné palety a upřednostnili stříbrnou univerzální variantu s černým nápisem. Podrobnějším zkoumáním je vidět kruh vycházejícího slunce a jasný nápis nenechává nikoho na pochybách.
Historie loga Nissanu (2001 – 2020)
2020
Uzavřený kruh s nápisem byl rozdělen a dva půlkruhové útvary se vznáší nad i pod jménem Nissan. Zjednodušení kopíruje změny u BMW a VW, kde zploštění na dvourozměrnou nálepku provedli v předstihu. Sdělení tenkých linek se má znovu hlásit k předešlým variantám, zjednodušená grafika údajně zdůrazňuje heslo „shisei tenjitsu o tsuranuku“, ctěného zakladatelem jménem Yoshisuke Aikawa. Slovní krédo česky znamená: „Pokud máte silnou víru, pronikne i sluncem“, a připomíná původní logo automobilky.