Nissan plánuje pevný elektrolyt a „gigalití“, chce tak zlevnit elektromobily
Baterie s pevným elektrolytem chce Nissan začít vyrábět v příštím roce a o tři roky později je chrlit ve velkém. Snížit cenu elektromobilů však mají i další opatření.
Automobilka Nissan plánuje do roku 2030 prodávat v Evropě pouze elektromobily. K tomu bude muset snížit výrobní náklady, aby takové vozy byly pro zákazníky cenově dostupné – a na to chce jít mimo jiné tzv. gigalitím, tlakovým litím velkých částí vozidel.
Na tohle a další technologické pokroky Nissan spoléhá v boji s konkurencí na poli elektromobilů, k níž se řadí i americká automobilka Tesla. Jedním z pokroků mají být také baterie s pevným elektrolytem, které chce Nissan ve velkém vyrábět nejpozději zkraje roku 2029.
Pro ně staví novou továrnu v japonské Jokohamě. Výroba má začít v březnu roku 2025 a má se o ni starat stovka pracovníků na každou směnu. Ve fiskálním roce začínajícím v dubnu roku 2028 má továrna dosáhnout roční produkce 100 MWh.
Zmíněné gigalití má začít být využíváno už o rok dříve, na jaře 2027. Nissan tak chce vyrábět zadní části podlahy elektromobilů a snížit nejen výrobní náklady o 10 %, ale také celkovou hmotnost komponent o pětinu.
Podle Hidejukiho Sakamota, viceprezidenta pro výrobu a řízení dodavatelského řetězce, automobilka zkoumala vhodnost různých částí auta pro takovýto způsob výroby. „Nakonec jsme se rozhodli použít lis o síle 6 tisíc tun k výrobě zadních strukturálních částí karoserie z hliníku,“ řekl agentuře Reuters.
Během příštích tří let má Nissan uvést na trh třicítku nových aut, z nichž 16 bude elektrifikovaných. Polovina z toho, tedy osm, budou ryze bateriové elektromobily a plug-in hybridy. Zkušenosti má dlouholeté; model Leaf, který přišel na svět v roce 2010, byl jedním z průkopníků osobních elektrických aut.
Firma věří, že se jí podaří do roku 2030 snížit cenu elektromobilů o 30 %, čímž by je dostala na roveň svých spalovacích aut. Jednou z cest může být i partnerství s Hondou, v jehož rámci by probíhal společný vývoj a výroba klíčových komponent pro elektromobily a umělé inteligence pro automobilové platformy.