Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový sporťák Lotusu už zná své jméno i datum premiéry. Co dalšího o něm víme?

David Bureš
Diskuze (0)

Lotus se chystá na rozsáhlou mezigenerační výměnu své nabídky. První zástupce nové generace sporťáků, tzv. Typ 131, se představí už zanedlouho.

Britský Lotus pod vedením nového majitele, čínské automobilky Geely, čile pracuje na zajištění své budoucnosti. Ta bude ve znamení zcela nové generace aut, která nahradí tu dnešní, stále skvěle jezdící, avšak se zastaralou technikou. Poprvé ji avizoval hypersport Evija, nyní se však konečně blíží první zástupce pro širší skupinu zákazníků. Již 6. července uvidíme nový sporťák nazvaný Lotus Emira, dosud známý pod interním označením Typ 131.

Ten je pro britského výrobce z Hethelu klíčovým modelem. Nejenže je prvním zástupcem nové generace sporťáků, která nahradí dnešní Exige, Elise a Evoru, zároveň však bude posledním modelem značky s čistě spalovacím motorem. Všechny další vozy značky Lotus budou buď elektromobily nebo alespoň hybridy.

Podle zákulisních zpráv bude Lotus Emira nabídnut se dvěma motory, blíže nespecifikovaným, turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcem o objemu dvou litrů a kompresorem dopovaným vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 litru. Zatímco V6 dodá tradiční partner, Toyota, čtyřválec pochází od neznámého, nového zdroje. Nabízí se však kooperace s Volvem, které rovněž patří pod hlavičku Geely.

„Je to Lotus, se kterým můžete žít, dali jsme mu širší přitažlivost, ale stále je to fantastické sportovní auto s řadou různých modelů, které nabídnou základní specifikaci i (ostré) R,“ říká šéf Lotusu Matt Windle s tím, že právě dvojice různých motorů má oslovit různou klientelu.

Emira tak podle všeho vyzve na souboj vozy typu Porsche 911. Oživit pak bude chtít charakter legendárního Espritu. Slavné jméno ale nevyužije, Emira je prastarý výraz pro velitele nebo lídra. Automobil přitom bude chtít sázet na typické vlastnosti Lotusu. „Řidičskému“ charakteru tak pomůže třeba využití elektrohydraulického posilovače řízení místo elektrického, pro zajištění komunikativnějšího řízení.

Nový sporťák je přitom jen začátek, Lotus totiž díky investicím Geely hodlá široce rozkročit svoji nabídku. Budoucí vozy mají přitom použít hned čtyři různé architektury. Základem Emiry bude platforma Elemental (základní) pro sporťáky, využívající lehkou hliníkovou konstrukci, v základu vycházející z té z dřívějšího modelu Evora.

Pak je tu platforma Evolution (případně Premium) vyvinutá pro potřeby „lifestylových modelů“, což není nic jiného než chystané SUV. To se mimochodem bude vyrábět v Číně, ve Wuchanu, díky partnerství s Geely. Vývoj ale bude probíhat v Británii. Půjde o vůbec první globální techniku Lotusu, na níž se spolupracuje s Geely.

Tuto dvojici pak doplní dvě architektury pro elektromobily. Platformu Hypercar (či Extreme) už využívá hyperauto Evija, která už je první vlaštovkou nové éry značky. Architektura E Sports je pak kvůli rozložení nákladů vyvíjena ve spolupráci s francouzskou značkou Alpine, která ji též využije. Cílem Lotusu je přitom dosáhnout u elektromobilu na stejnou hmotnost jako u běžných dnešních sporťáků, což značí, že motto zakladatele značky Colina Chapmana stále žije dále.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme