Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté elektromobily jsou dražší než nové

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Absurdní situace vznikla na trhu s elektromobily, kde jsou auta z druhé ruky dražší než nové kusy objednané do výroby. Překupníci inzerují i nedodané kusy.

Využití poptávky trhu formuje úspěšné obchodníky, několik nových jich vytvořila situace kolem nabídky elektromobilů. Dostupnost nových vozů kriticky pokulhává v českých i zahraničních prodejnách a zatím nejchytřejší reakci předvádí australští spekulativní dealeři. Nedostatek vyrobených elektromobilů vedl některé australské prodejce k navýšení cen ojetin nad cenu nových verzí.

Australané ztratili zábrany prodávat zánovní elektrické vozy o 25 tisíc australských dolarů dražší než nové exempláře. V některých případech se spekulanti pokoušejí prodat svá vozidla ještě před oficiálním převzetím.

Dodávka 109 kusů nových crossoverů Hyundai Ioniq 5 byla rozebrána během jednotek minut. Následovala vychytralá inzerce rychlých nákupčích, například cena specifikace s pohonem 4x4 rázem vyskočila o 18.400 AUD z 75.900 AUD na 94.300 AUD. Navýšení po přepočtu odpovídá zhruba 308 tisícům Kč za možnost dostat nabíjecí hyundai bez čekání na další kvóty. Mazaný inzerent v popisku dodal, že auto s jedním kilometrem na tachometru dorazilo na konci března, i když mělo přijít až v červnu, a proto bylo mezitím objednáno jiné další.

Druhý příklad je ze Sydney, v zastoupení Classic Throttle Shop neváhali vystavit Ioniq 5 4x4 modelového roku 2022 za 99.995 AUD (1,67 milionu Kč). Mluvčí showroomu nereagoval na požadavky objasnění cenové politiky, automobilka Hyundai odmítla komentovat cenovky výše uvedených vozidel.

Výpadky výroby nových aut současně se zdražováním pohonných hmot mohou využívat i majitelé konkurenčních elektromobilů Tesla. Trh australských ojetin registruje případy troufalého obohacování, existuje příklad prodeje 2,5 let starého Modelu 3 po prvním majitel s nájezdem necelých 60 tisíc kilometrů za více než 95 % ceny nového vozu.

Zakladatel webu analyzujícího prodeje Riz Akhtar říká, že hodnoty elektromobilů při dalším prodeji jsou obecně mnohem vyšší než u ekvivalentních aut na benzín či naftu, přičemž zájem o nabíjecí vozy celosvětově roste. Údaje státních silničních úřadů údajně potvrzují, že i ty nejlevnější tesly jsou dražší než nové.

Mirek Mazal
Diskuze (14)

Doporučujeme

25. 4. 2022 12:37
Re: chtel jsem vymenit auta ve firme
neni to tak cernobile jak si myslis, protoze SantaFecka maj cekacku jen cca 2 mesice, prodejce me proste zdelil, ze Ioniq5 ma az moc objednavek proti vyrobni kapacite (byla i prej nejaka odstavka na 2 tydny ve vyrobe kvuli nejake zmene na podvozku) a je proste vybranej, a ze neni vyjimkou ze u nich brali Ioniq5 lidi co predtim vlastnili mnohem drazsi nemeckou premii typu x3/x5 Q5/Q7 a GLE a podobne
Avatar - eLzyx
25. 4. 2022 08:39
Re: u nás jinak
kdybys nekecal. Tesla do Ruska oficiálně nedodávala. Nemá tam dealery, servis, ani Superchargery.
A že by byly Tesly ihned k dodání, toho jsem si taky nevšiml.
Avatar - eLzyx
25. 4. 2022 08:01
Re: chtel jsem vymenit auta ve firme
podobně dlouhé čekačky má i třeba Tesla, která na dodávkách dílů není závislá, protože si většinu věcí dokáže vyrábět sama, případně pružně reagovat na změny HW.
24. 4. 2022 13:16
Re: chtel jsem vymenit auta ve firme
Zrovna dnes jsem se dozvedel ze Mustag Mach-E (ktery je podle me lepsi nez korea a nemecko) pry na letosni rok objednat nejde…

Popravka po novych autech (vcetne EV) prevysuje nabidku. Tak jednoduche to je.
24. 4. 2022 12:13
Re: chtel jsem vymenit auta ve firme
No, automobilkám zoufale chybí díly a teď už i suroviny, např. různé vzácné kovy a těch zkratomobily potřebují mnohem víc, než normální auta. Co je na tom tak nepochopitelné? :-)