Ojeté elektromobily jsou dražší než nové
Absurdní situace vznikla na trhu s elektromobily, kde jsou auta z druhé ruky dražší než nové kusy objednané do výroby. Překupníci inzerují i nedodané kusy.
Využití poptávky trhu formuje úspěšné obchodníky, několik nových jich vytvořila situace kolem nabídky elektromobilů. Dostupnost nových vozů kriticky pokulhává v českých i zahraničních prodejnách a zatím nejchytřejší reakci předvádí australští spekulativní dealeři. Nedostatek vyrobených elektromobilů vedl některé australské prodejce k navýšení cen ojetin nad cenu nových verzí.
Australané ztratili zábrany prodávat zánovní elektrické vozy o 25 tisíc australských dolarů dražší než nové exempláře. V některých případech se spekulanti pokoušejí prodat svá vozidla ještě před oficiálním převzetím.
Dodávka 109 kusů nových crossoverů Hyundai Ioniq 5 byla rozebrána během jednotek minut. Následovala vychytralá inzerce rychlých nákupčích, například cena specifikace s pohonem 4x4 rázem vyskočila o 18.400 AUD z 75.900 AUD na 94.300 AUD. Navýšení po přepočtu odpovídá zhruba 308 tisícům Kč za možnost dostat nabíjecí hyundai bez čekání na další kvóty. Mazaný inzerent v popisku dodal, že auto s jedním kilometrem na tachometru dorazilo na konci března, i když mělo přijít až v červnu, a proto bylo mezitím objednáno jiné další.
Druhý příklad je ze Sydney, v zastoupení Classic Throttle Shop neváhali vystavit Ioniq 5 4x4 modelového roku 2022 za 99.995 AUD (1,67 milionu Kč). Mluvčí showroomu nereagoval na požadavky objasnění cenové politiky, automobilka Hyundai odmítla komentovat cenovky výše uvedených vozidel.
Výpadky výroby nových aut současně se zdražováním pohonných hmot mohou využívat i majitelé konkurenčních elektromobilů Tesla. Trh australských ojetin registruje případy troufalého obohacování, existuje příklad prodeje 2,5 let starého Modelu 3 po prvním majitel s nájezdem necelých 60 tisíc kilometrů za více než 95 % ceny nového vozu.
Zakladatel webu analyzujícího prodeje Riz Akhtar říká, že hodnoty elektromobilů při dalším prodeji jsou obecně mnohem vyšší než u ekvivalentních aut na benzín či naftu, přičemž zájem o nabíjecí vozy celosvětově roste. Údaje státních silničních úřadů údajně potvrzují, že i ty nejlevnější tesly jsou dražší než nové.