Test Auto.cz

Bentley Bentayga – Anglická obludka drncá

16.10. 2017
Verdikt
 

V poslední době navštívilo redakční garáž už druhé Bentley. Nadchlo nás SUV Bentayga tak jako minule superluxusní sedan Mulsanne?

Pokud někdo chtěl luxusní automobil, který si poradí se všemi nástrahami cest i necest, měl dlouhá léta na výběr jedinou možnost - Range Rover. V průběhu doby ale popularita SUV rostla, s čímž se rozšiřovala i nabídka takových aut. A tak najednou Range Rover už není tak výlučný jako kdysi. Dnes už dokonce ani není nejluxusnější SUV na trhu, tento titul si pro sebe uzmulo Bentley Bentayga.

To se světu poprvé představilo na podzim 2015, cesta k němu však byla delší. Myšlenku SUV Bentley poprvé prezentovalo o tři roky dříve, pomocí konceptu EXP 9 F, z něhož Bentayga vychází. Ani to však nebylo první SUV se znaky Bentley, v devadesátých letech totiž vzniklo na speciální objednávku brunejského sultána šest exemplářů SUV Bentley Dominator, postavených na základech tehdejšího Range Roveru.

Zpět ale k Bentayze. Při cestě od konceptu k sériové verzi se sice mnohé změnilo, včetně jména, co však bylo zachováno, byl opulentní vzhled, naprostý luxus a silný motor pod kapotou, což vlastně platilo už pro mýty opředeného Dominatora. Bentayga je sice též dostupná se vznětovým motorem (osmiválcovým biturbem) a počítá se i s plug-in hybridem, na vrcholu nabídky ale zůstává šestilitrový dvanáctiválec, který se k tomuto typu auta jeví podle nás jako jasná volba. A právě s 6.0 W12 biturbo o výkonu 447 kW jsme Bentaygu vyzkoušeli na českých silnicích. Bude to takový zážitek jako s nedávno testovaným Mulsanne?

Krasavec to věru není

Bentayga (kombinace slov Bentley a tajga) patří mezi ty automobily, za nimiž se otočí půlka ulice, když ho spatří. Že by se však davy otáčely za nejkrásnějším autem v širokém okolí, to ne, spíš je udiví rozměry menšího slona (5.140 x 1.998 x 1.742 mm) a kontroverzní vzhled, který je svojí velkolepostí spíše než na Evropany cílen na Rusy, Araby nebo Číňany, tedy hlavní cílovou klientelu. Jestliže už design konceptu EXP 9 F rozděloval názory veřejnosti, u Bentaygy je to snad ještě výraznější.

obrázek [600 x 383]  

Zatímco EXP 9 F svojí takřka vertikální přídí evokovalo Mulsanne, Bentayga se zakulacenými předními partiemi a bok po boku zdvojenými světlomety se spíše podobá řadě Continental/Flying Spur. Na rozdíl od nich ale rozhodně není tak elegantní, ba naopak, vysoký ponton karoserie znamená těžkopádnost tvarů. Podívejte se na Bentaygu z čelního pohledu a uvidíte před sebou podivné, zavalité auto, které kulaté svítilny nebo obří maska chladiče rozhodně nezachraňují.

To zadní partie se týmu Crispina Marshfielda (designéra zodpovědného za exteriér) povedly výrazně více. Působí elegantně a k Bentley plně sedí, stejně jako zvýrazněné zadní blatníky ve stylu Flying Spuru. Líbí se mi i různé odkazy na jméno značky – motiv písmena B najdeme jak v koncových světlech, tak mřížkách na bocích karoserie.

Bentley Bentayga Mulliner: Opulentní luxus se šampaňským na palubě


Celkový dojem z designu navíc zachraňuje šedá metalíza Magnetic, která se k Bentley hodí mnohem více než mnohé nevkusné kombinace (k dispozici je dvoubarevná karoserie), jimiž se některé kousky chlubí. Vedle 19 základních laků je k dispozici rozšířená paleta 90 odstínů, když si však připlatíte, můžete mít na tomto SUV jakýkoliv odstín, jaký vás napadne. Za Magnetic si jako „lak z rozšířené nabídky“ připlatíte 141.600 korun, na dalších 33.000 korun přišlo nalakování dolní části karoserie. Když ale za dvanáctiválcovou Bentaygu dáte v základu v přepočtu přes 5,5 milionu Kč, takový příplatek se v tak vysoké částce najednou ztratí.

Interiér Bentley se špetkou čtyř kruhů

V duchu tradičního Bentley kráčí alespoň interiér. Když se dovnitř konečně dostanete, nastupování totiž kvůli vysoké karoserii připomíná menší horolezecký výšlap, připadáte si jak v typickém voze britské aristokratické značky. Nohy máte zabořené v koberečku s vysokým vlasem, rukama se dotýkáte volantu čalouněného jemňounkou kůží nebo masivní hlavice volicí páky a obklopuje vás hodnotné dřevěné obložení a lány kůže, které si s vozy Bentley či Rolls-Royce typicky spojíte. Stejně jako třeba detail v podobě pákového ovládání ventilace.

Ideální je i zachování analogových budíků (pouze doplněných o digitální displej palubního počítače), které vypadají mnohem lépe než laciný digitální přístrojový štít v Mercedesu třídy S. Milovníky individualizace nadchne i široká nabídka dostupných barev čalounění a různých dřevěných obložení, k dispozici je i několik barevných schémat kabiny. Chcete kontrastní barvu kůže jen na loketních opěrkách, nebo raději i na bezpečnostních pásech, nebo snad i na částech sedadel? Žádný problém, náš zákazník, náš pán... Takovým způsobem sice lze vytvořit něco hodně kýčovitého, testovaná Bentayga ale byla uvnitř vcelku decentní a krásná – červenou a černou kůži doplňovalo tmavě hnědé obložení z eukalyptu.

Jenže při druhém pohledu si všimnete, že ve staromódně tvarované palubní desce (to u Bentley není výtka, ba naopak!) se nachází množství laciných detailů, kterých si u takového Mulsanne rozhodně nevšimnete. Bentayga je postavena na stejné platformě MLB Evo jako Audi Q7, což uvnitř vozu bohužel nepřehlédnete. Páčky pod volantem, ovládání světel, tlačítka na volantu nebo grafika ovládání klimatizace, to všechno jsou detaily z vozů se čtyřmi kruhy ve znaku. Je to možná pohled hnidopicha, jenže zatímco v modernisticky pojatých Audi vypadají tyto detaily parádně a luxusně, v klasicistním Bentley působí nepatřičně, až lacině, což kazí celkový dojem z interiéru.

obrázek [600 x 403]  

To samé můžeme prohlásit o multimediálním systému. Naštěstí si zachovává klasická tlačítka po stranách a nespoléhá se jen na dotykové ovládání, poměrně nízké rozlišení obrazovky ale v dnešní době zklame a také grafika navigace není z nejmodernějších. A když na vás systém promluví, zjistíte, že jde o stejný hlas jako ve Škodovce... Alespoň že začlenění Bentley do koncernu VW Group umožnilo mít celý systém v češtině.

S čím však budete spokojeni, je vnitřní prostor. Vpředu si budete hovět v rozměrných sedačkách s možností různého vyhřívání – vedle intenzity si můžete vybrat i to, zda bude vyhříván jen sedák, opěradlo, nebo obě části, přičemž ani s prostorem nad hlavou nebo v oblasti loktů není žádná potíž.

Na zadních sedadlech se pak sedí hezky vysoko, dlouhý sedák pečlivě podepře stehna. Panoramatické okno obvykle omezuje prostor nad hlavou, v Bentayze je ale vše v pořádku. Dostatečná rezerva je i před koleny, nutno však podotknout, že prostor poněkud omezují příplatkové stolky z dřevěné dýhy (za 51.600 Kč). V „klidové“ poloze jsou totiž přesně v místě kolen. A hlavně pak nesklápějte středovou loketní opěrku, jejíž zpracování je snad nejlacinější detail z celého interiéru. Tohle v autě za cenu Bentaygy rozhodně nemá co dělat.

Jízdní dojmy z Bentley Bentayga Diesel: Extrémní cena, kompromisní komfort


Velký je také zavazadlový prostor, byť udávaná hodnota 484 litrů pětimístné varianty až tolik nenadchne. Bentayga si totiž nehraje na nějaké obří prostory pod podlahou nebo široké kapsy za podběhy. Místo toho je tu pravidelný tvar, který je se svými 119 centimetry délky pěkně dlouhý. Jakmile vám něco spadne k opěradlům zadních sedadel, budete se po tom natahovat opravdu těžko. Na šířku má kufr 108 cm, pod plato je vysoký 44 centimetrů.

Bentayga se navíc inspirovala dalšími SUV a nezapomněla na některé praktické prvky, jako je háček na nákupní tašky, 12V zásuvka, zádržný systém na zavazadla nebo příplatkové elektricky sklopné tažné zařízení. Na převážení rozměrných zavazadel se ale tak nějak zapomnělo. Zadní sedačky jsou sice sklopné, nikoliv však elektricky, ale jen manuálně (to nás v této cenové relaci překvapilo), navíc je nelze zcela sklopit do roviny.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Bentley Bentayga

Cena v základní výbavě: 5 511 800 Kč Cena v testované výbavě: 7 072 300 Kč

Základní výbava:Adaptivní vzduchový podvozek, 21palcová kola z lehkých slitin, adaptivní full-LED světlomety, maska chladiče z lesklého chromu, kožené čalounění, kožený multifunkční volant, pětimístná konfigurace, rádio s deseti reproduktory, multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, navigace, atd.

Výbava testovaného vozu:Lak Magnetic (v přepočtu +141.600,-), lakovaná dolní část karoserie (+33.000,-), kontrastní prošívání (+49.080,-), kontrastní prošívání volantu (+5.200,-), paket All Terrain – nastavení jízdních režimů s terénními módy, ochrana podvozku, sada pro upevnění zavazadel, samostmívací zrcátka, kamerový systém s ptačím pohledem (+156.000,-), paket City – automatický parkovací asistent, varování před chodci, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu (+136.380,-), paket Sunshine – dvojité sluneční clony vpředu, elektricky ovládané sluneční clony v zadních oknech (+51.280,-), paket Touring – adaptivní tempomat, head-up displej, asistent pro jízdu v pruzích, samočinné brzdění, noční vidění, asistent pro jízdu v dopravní koloně (+194.900,-), paket Smoker’s – zapalovač, popelníky (+14.500,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+37.800,-), koberečky s vysokým vlasem (+12.300,-), nabíječka baterie (+3.200,-), Bentley GPS Tracking System (+46.300,-), zábavní systém pro cestující vzadu (+177.300,-), TV tuner (+30.500,-), bezdotykové elektrické ovládané víko zavazadelníku (+21.500,-), ambientní osvětlení (+11.600,-), hudební systém Naim (+208.100,-), nezávislé topení (+57.900,-), dálkové otevírání garážových vrat (+8.800,-), 21“ pětipaprsková kola v dvoubarevném provedení (+80.200,-), dřevěné stolky vzadu (+51.600,-), dojezdové rezervní kolo (+17.300,-).

Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič

Na stavebním projektu se podílí mnoho různých účastníků…

Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem

Sesazený katalánský premiér Carles Puigdemont nebude…

Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček

Na místopředsedy Sněmovny budou kandidovat Petr Fiala…

 
Technické údaje
Motor Bentley Bentayga
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 12 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 447 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 900 / 1350 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 301
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 19 / 9.6 / 13.1
Emise CO2:296
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 484 / 1774
Objem nádrže (l):85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2440 / 810
Rozměr pneu:285/45 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5140
b) šířka (mm): 1998
c) výška (mm): 1742
d) rozvor (mm): 2995
e) rozchod vpředu (mm): 1689
f) rozchod vzadu (mm): 1693
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Bentley Bentayga – Anglická obludka drncá







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

 



Bentley testuje plug-in hybridní Bentaygu na Nürburgringu. Pohání ji technika Porsche Bentley testuje plug-in hybridní Bentaygu na Nürburgringu. Pohání ji technika Porsche

Po prvních špionážních snímcích byla Bentayga do zásuvky…

Bentley Bentayga Mulliner: Opulentní luxus se šampaňským na palubě Bentley Bentayga Mulliner: Opulentní luxus se šampaňským na palubě

Jako by modelu Bentayga nestačilo, že je to nejdražší SUV…

 



 
Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Včera

Tak to netrvalo dlouho! Jen krátce po představení nové generace Tesly Roadster přichází auto, které chce být ještě rychlejší než ona. Opravdu má šanci na realizaci?




Blesk.cz

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je obětí zvrhlíka dítě

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je…

Velká část pachatelů, které soudy v Česku loni odsoudily za znásilnění, dostala podmínečný trest. Ve většině…

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

 

iSport.cz

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na Vary, ty padly v Prostějově

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na…

Hokejisté Českých Budějovic navázali na výhru v Karlových Varech a porazili Kladno 3:0. Motor ani v jedenáctém…

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho ohromuje každý večer

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho…

Hokejový útočník Jaromír Jágr se v minulých dnech představil ve dvou bývalých působištích, ale žádnou nostalgii…

 

Reflex.cz

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek Vondráček z Babišova ANO

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek…

Předsedou Sněmovny dnes zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě…

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…